ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

1/03/2002
Κείμενο: Συντακτική Ομάδα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα

Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

O πρωθυπουργός της χώρας είναι καθηγητής πανεπιστημίου. Aρκετά μέλη του Κοινοβουλίου είναι καθηγητές πανεπιστημίου. Διοικητές τραπεζών ή Διεθνών Oργανισμών είναι καθηγητές πανεπιστημίου.

Τόσο στην Ελλάδα όσο και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, οι πανεπιστημιακοί φαίνεται ότι «χτίζουν» τα θεμέλια της δημόσιας διοίκησης και των κυβερνητικών επιτροπών, καθώς ένα μεγάλο μέρος των πολιτικών που φτάνουν έξω από τις «πύλες» του Κοινοβουλίου εγκαταλείπουν γι' αυτό τα πανεπιστημιακά έδρανα. Πρόκειται για μια σχέση με αμφίδρομα αποτελέσματα; Και ποιος βγαίνει τελικά κερδισμένος; Το σίγουρο είναι ότι η πολιτική αλλά και η κοινωνία έχουν ωφεληθεί ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια από όλους εκείνους που αποφάσισαν να αποχωρήσουν από το «ναό της μόρφωσης» για να στελεχώσουν την κυβέρνηση ή τον δημόσιο τομέα και τα όργανα της Eυρωπαϊκής Ένωσης. Το ερώτημα, ωστόσο, παραμένει ένα: τι μένει πίσω; Όπως λένε πανεπιστημιακοί με εμπειρία σε αντίστοιχες θέσεις, όταν τελικά επιστρέφουν πίσω στα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα μεταφέρουν μια πολύτιμη γνώση που τελικά βοηθάει και το πανεπιστήμιο. Για τις περιπτώσεις, όπου η μετακίνηση είναι παρατεταμένη, βέβαια -και αυτές δεν είναι λίγες- η «αιμορραγία» των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων δεν σταματάει. «Aν φρόντιζε τουλάχιστον η Πολιτεία τις θέσεις που μένουν κενές με την απουσία των καθηγητών απ' το πανεπιστήμιο να τις έδινε με το "άλλο χέρι" ως συμβάσεις 407», παρατηρούν κάποιοι πανεπιστημιακοί, «θα μειωνόταν η διδακτική απώλεια».

Κι ένα άλλο ερώτημα που θα μπορούσε να τεθεί είναι πόσο μπόρεσαν ή θέλησαν να βοηθήσουν το ίδιο το πανεπιστήμιο, και γενικότερα την ανώτατη παιδεία, πανεπιστημιακοί που στελέχωσαν και στελεχώνουν θέσεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Αναζητήσαμε χαρακτηριστικές περιπτώσεις καθηγητών του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου της Αθήνας και ρωτήσαμε πώς βλέπουν τη σχέση τους με την πολιτική ή το δημόσιο τομέα και τι τους λείπει από την περίοδο της «αποκλειστικής» τους απασχόλησης στο Πανεπιστήμιο...

[ Πανεπιστημιακοί και Πολιτική ]


O κ. Χρήστος Ροζάκης, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης της Νομικής, είναι σήμερα Δικαστής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Στρασβούργο. Σχολιάζοντας την ακαδημαϊκή «καταγωγή» του, λεει ότι «η μετακίνηση των πανεπιστημιακών εκτός των Ιδρυμάτων τους έχει και θετικά και αρνητικά αποτελέσματα. Τα θετικά είναι ότι ο ακαδημαϊκός εισερχόμενος στην ευρύτερη κοινωνία κερδίζει εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για τομείς κοντά στην προσωπική του γνώση. Και αυτές αποδεικνύονται πολύτιμες με την επιστροφή του στα διδακτικά του καθήκοντα. Από την εμπειρία μου μπορώ να πω, πως όταν πρωτοπήγα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, είχα την αίσθηση ότι γνώριζα τα πάντα. Όπως αποδείχθηκε όμως γνώριζα ελάχιστα. Πώς δίδασκα άραγε την εποχή που νόμιζα ότι ξέρω τα πάντα, και πώς θα διδάξω στο μέλλον; Υπάρχει, βέβαια, μια διάκριση στις περιπτώσεις όπου ο πανεπιστημιακός μετακινείται σε έναν άλλο χώρο, που δεν έχει άμεση σχέση με την ειδικότητά του και η συμβολή του αυτή περιορίζεται, χωρίς όμως να εξαφανίζεται τελείως». Και συνεχίζει «αυτή την πλευρά, που μπορεί να αναδειχθεί από τις σχέσεις των πανεπιστημιακών με την ευρύτερη κοινωνία, την έχουν αντιληφθεί πολλά πανεπιστήμια του εξωτερικού, στα οποία εκτός του ότι διευκολύνονται αυτές οι μετακινήσεις, θεωρείται τελικά και ιδιαίτερο προσόν μια προηγούμενη θητεία στον δημόσιο τομέα ή την πολιτική. Πάντα, φυσικά, με το δεδομένο ότι ο πανεπιστημιακός επιστρέφει μετά στα καθήκοντά του. Το πρόβλημα που δημιουργείται στην Ελλάδα είναι ότι, επειδή υπάρχει περιορισμένος αριθμός ανθρώπων με εξειδικευμένη γνώση και αυτό λειτουργεί σε συνδυασμό με την αλόγιστη διεύρυνση του αριθμού των πανεπιστημίων, δεν μπορούμε να έχουμε μια "δεξαμενή" επιστημόνων που να αντικαθιστούν την απουσία εκείνων που μετακινούνται σε μια άλλη θέση. Έτσι, το πανεπιστήμιο καταλήγει να στερείται ανθρώπων για κάποια διαστήματα. Το ζητούμενο είναι να βρούμε λύσεις που να υποκαθιστούν τις απουσίες έτσι, ώστε να διατηρήσουμε και τη μια και την άλλη πλευρά της δραστηριότητας του πανεπιστημιακού. Να μπορεί να βοηθάει και την κοινωνία και το πανεπιστήμιο. Η λύση είναι ίσως η λέξη "ευελιξία"».
Σε τι τον βοήθησε όμως η πανεπιστημιακή εμπειρία ως μέλος του Eυρωπαϊκού Δικαστηρίου; O κ. Ροζάκης λεει ότι «είχα την τύχη να ασχοληθώ με τα διοικητικά στο πανεπιστήμιο, να εκλεγώ πολλές φορές πρόεδρος τμήματος ή Κοσμήτορας στη Νομική Σχολή. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί, αν παραμένεις εγκλωβισμένος μόνο στο αμφιθέατρο, κινδυνεύεις να πέσεις στην παγίδα της ρουτίνας. Για να παρακολουθήσει κανείς τις εξελίξεις των καιρών πρέπει να τις αναζητήσει και να τις μεταφέρει στο χώρο του». Και καταλήγει «η διδασκαλία στο πανεπιστήμιο είναι γοητευτική. Η αίσθηση του να μεταφέρεις στο φοιτητή εφόδια που θα τον συντροφεύουν στο υπόλοιπο της ζωής του. Αυτό, αναμφισβήτητα μου έχει λείψει».

O Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας του υπουργείου Εσωτερικών, καθηγητής κ. Δημ. Παπανικολάου, προσθέτει τη δική του άποψη για το θέμα και λέει ότι «η επιστημονική γνώση έχει αυτοτελή αξία. Στα πανεπιστήμια αφενός οφείλει να παράγεται και αφετέρου να μεταδίδεται στους φοιτητές από τους καθηγητές που την κατέχουν. Παρ' όλα αυτά η εξέλιξη της επιστημονικής γνώσης και τεχνολογίας είναι ραγδαία και συχνά σε πλήρη αναντιστοιχία με το λεγόμενο ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπου ακολουθούνται παλαιές μεθοδολογίες και γνώσεις, με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς εισαγωγής νέας γνώσης και τεχνολογίας.

Υπάρχουν τομείς, όπως η Πολιτική Προστασία, όπου η επιστημονική γνώση και τεχνολογία είναι τελείως έξω από τον υφιστάμενο σχεδιασμό (όπως από το σχέδιο αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών από καταστροφές, τον γνωστό «Ξενοκράτη»). 'Aρα η ενασχόληση ενός καθηγητή σε τέτοιους δημόσιους τομείς, όπου μπορεί άμεσα να συμβάλει στην εφαρμογή τής επιστημονικής γνώσης στην καθημερινή πρακτική της προσπάθειας βελτίωσης της ποιότητας ζωής του πολίτη, είναι μεγάλη πρόκληση. Ταυτόχρονα, ελάχιστοι μπορούν να το επιχειρήσουν (μεταξύ των ελαχίστων και αρκετοί πανεπιστημιακοί διδάσκαλοι) σε συγκεκριμένους τομείς δράσης. Μετά από μία ικανή περίοδο δράσης, η επιστροφή στο Πανεπιστήμιο αποτελεί αναγκαιότητα. Για μένα, είναι απαραίτητη η διατήρηση της πανεπιστημιακής μου δουλειάς και κατά την περίοδο της ενασχόλησής μου στο δημόσιο τομέα».


O κ. Νικηφόρος Διαμαντούρος, «Συνήγορος του πολίτη», είναι επίσης καθηγητής, σε αναστολή καθηκόντων, στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης της Νομικής Σχολής. O ίδιος δηλώνει, αναφερόμενος στις σχέσεις των πανεπιστημιακών με το δημόσιο τομέα, ότι «σε διεθνές επίπεδο -και ιδίως στις ώριμες δημοκρατίες- παρατηρείται μια ισχυρή τάση ο πανεπιστημιακός χώρος να συγκοινωνεί με το χώρο της δημόσιας σφαίρας. Το φαινόμενο αυτό μπορεί να αποτελεί έκφανση εξειδικευμένων προβλημάτων, τα οποία αντιμετωπίζουν πλέον οι σύγχρονες κοινωνίες, με αποτέλεσμα να αναζητούν ανθρώπινο δυναμικό με υψηλού επιπέδου δεξιότητες. Στις πιο ώριμες δημοκρατίες, μάλιστα, όπου έχουν επιλυθεί βασικά διλήμματα, όπως ο τύπος του πολιτεύματος, το αντικείμενο της πολιτικής γίνεται πλέον η διαχείριση της καθημερινής ζωής των πολιτών. Αυτό, για παράδειγμα, γίνεται κυρίως στις χώρες του O.O.Σ.Α., όπου οι πανεπιστημιακοί βρίσκονται σε «θέσεις-κλειδιά» της δημόσιας διοίκησης και του δημόσιου χώρου».

Το πανεπιστήμιο, όμως; O κ. Διαμαντούρος απαντά λέγοντας ότι «εάν το δούμε ως μόνιμη μετακίνηση από το πανεπιστήμιο, πρόκειται για κάτι τελείως διαφορετικό απ' αυτό στο οποίο αναφερόμουν. Στην περίπτωση της παροδικής μετακίνησης, η ωφέλεια είναι αμοιβαία, καθώς η εμπλοκή των πανεπιστημιακών σε χώρους που έχουν σχέση με τις ειδικότητές τους και η μεταφορά γνώσεων από τον δημόσιο τομέα στο πανεπιστήμιο ωφελεί τελικά και ίδιους και τους φοιτητές τους. Αν η μετακίνηση είναι μια μόνιμη "αιμορραγία" για τα πανεπιστήμια βέβαια, πρόκειται για κάτι τελείως διαφορετικό και ζημιογόνο για τα Α.Ε.Ι.

Η δική μου η ελπίδα θα ήταν όσο βελτιώνονται οι συνθήκες λειτουργίας του πανεπιστημίου και η υποδομή του να υπάρχουν και περισσότερα κίνητρα για τον πανεπιστημιακό να αντιμετωπίζει τη μετακίνηση προς το δημόσιο χώρο ως κάτι παροδικό και όχι μόνιμο. Το θέμα παιδείας μας είναι κύριο διακύβευμα της ελληνικής κοινωνίας για την επόμενη δεκαετία και μετά έρχονται τα θέματα υγείας, κοινωνικής ασφάλισης, δημόσιας διοίκησης. Είναι εξαιρετικά μεγάλης σημασίας, η δυνατότητα των πανεπιστημίων να μπορούν να λειτουργήσουν με βάση τα διεθνή πρότυπα για να υπάρξει αναβάθμισή τους, αποφυγή του κατακερματισμού, έμφαση στην ποιότητα, αξιολόγηση με αυστηρότητα, ώστε να αποφεύγονται τα φαινόμενα μηχανιστικής και δημοσιοϋπαλληλικής νοοτροπίας».

O κ. Διαμαντούρος καταλήγει λέγοντας ότι «δεν έχω απομακρυνθεί από το πανεπιστήμιο και δεν θέλω να το κάνω. Θυμάμαι τα δυσάρεστα σ΄ αυτό –υλικοτεχνική υποδομή κυρίως– αλλά και τα ευχάριστα. Να βλέπεις το αμφιθέατρο Παπαρηγοπούλου γεμάτο φοιτητές, πρωινές ώρες με πολύ κρύο και περιστέρια να μας επισκέπτονται... Oι σχέσεις μου με τους φοιτητές μου, μου λείπουν περισσότερο απ΄ όλα».


O καθηγητής της Ιατρικής Σχολής κ. Δημ. Κρεμαστινός έχει πλέον πλούσια εμπειρία στην πολιτική σκηνή της χώρας και, αφού πέρασε από τον υπουργικό «θώκο» στο χώρο της υγείας, είναι πλέον βουλευτής στο ελληνικό κοινοβούλιο. «Προσωπικά πιστεύω ότι οι πανεπιστημιακοί που ασχολούνται με την πολιτική ή αποδέχονται προτάσεις σε άλλες θέσεις του δημόσιου τομέα δεν πρέπει να σταματούν την ερευνητική και συγγραφική τους δραστηριότητα. Αν την σταματήσουν, χάνουν ό,τι πολυτιμότερο έχουν και παύουν να είναι χρήσιμοι και στον εαυτό τους και στην κοινωνία. Εγώ δεν την έχω διακόψει την επαφή μου με το πανεπιστήμιο και ουδέποτε σκέφτηκα ότι η πολιτική μπορεί να αποτελέσει για μένα επάγγελμα. Η παρουσία μου στο πανεπιστήμιο είναι διαρκής και, εφόσον υλοποιηθεί η επιταγή του ασυμβίβαστου στο Σύνταγμα της Ελλάδος, την ίδια στιγμή θα σταματήσει και η σχέση μου με την πολιτική. Μπορείς να είσαι ή το ένα ή το άλλο. Και ο πανεπιστημιακός, αν χάσει την ερευνητική, συγγραφική και εκπαιδευτική του δραστηριότητα, παύει να είναι ωφέλιμος και στην πολιτική. Για την Ιατρική ειδικά η επιλογή είναι σαφής...»

Στην «αντίπαλη όχθη», ο κ. Πρ. Παυλόπουλος, βουλευτής και στέλεχος του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, έχει επίσης εγκαταλείψει ένα γραφείο στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Όπως λέει «αν ανατρέξει κανείς στην πολιτική αλλά και την πανεπιστημιακή μας ιστορία θα ανακαλύψει ότι η σχέση πανεπιστημίου και πολιτικής, με την μορφή ροής στελεχιακού ανθρώπινου δυναμικού από τον πανεπιστημιακό χώρο στην πολιτική, υπό την ευρεία έννοια του όρου, είναι πολύ παλιά. Ιδίως δε, η σχέση αυτή αναπτύσσεται περισσότερο, όταν η πολιτική ξεπερνά την παραδοσιακή μορφή της και μπαίνει στην τεχνοκρατική εποχή, όπου πλέον δεν αρκούν οι γενικές γνώσεις και απαιτείται εξειδίκευση και μάλιστα όχι μόνο από την πλευρά των συμβούλων αλλά και εκείνου που ευθέως ασκεί πολιτική. Θα έλεγα πως σε ορισμένες στιγμές της πολιτικής μας ζωής υπήρξε και μια δόση υπερβολής σε ό,τι αφορά τη χρησιμοποίηση πανεπιστημιακών στελεχών. Και η υπερβολή αυτή εμφανίστηκε με τη μορφή τής χρησιμοποίησης στον πολιτικό στίβο μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. κυρίως για λόγους δημοσιότητας των πολιτικών κομμάτων και εντυπωσιασμού του κοινωνικού συνόλου και όχι για λόγους τεχνοκρατικής υποδομής».

O κ. Παυλόπουλος, αναφερόμενος στη σχέση του με το Πανεπιστήμιο, καταλήγει «είμαι έτοιμος ανά πάσα στιγμή, εφόσον η συμμετοχή μου στην πολιτική εμφανιστεί να έχει περιορισμένες δυνατότητες, να ξαναγυρίσω στον πανεπιστημιακό χώρο. Το σίγουρο είναι ότι αγάπησα και αγαπώ την πανεπιστημιακή ζωή και την ατμόσφαιρα του αμφιθεάτρου και του σπουδαστηρίου»...
Μέλη Δ.Ε.Π. του Πανεπιστημίου Aθηνών
με αναστολή καθηκόντων
  1. Γεωργαλά - Πριόβολου Στέλλα, Καθηγήτρια στο Τμήμα Ιταλικής και Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Ειδικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας.
  2. Γιαννίτσης Αναστάσιος, Καθηγητής στο Oικονομικό, Αναπληρωτής υπουργείου Εξωτερικών.
  3. Γιαννόπουλος Αθανάσιος, Αναπληρωτής Καθηγητής στην Ιατρική, Βουλευτής.
  4. Γρηγοράκος Λεωνίδας, Αναπληρωτής Καθηγητής στη Νοσηλευτική, Βουλευτής.

    Ο καθηγητής κ. Ν. Διαμαντούρος, Συνήγορος του Πολίτη Ο καθηγητής κ. Ν. Διαμαντούρος, Συνήγορος του Πολίτη

  5. Διαμαντούρος Νικηφόρος, Καθηγητής στο Πολιτικό, Συνήγορος του Πολίτη.
  6. Κακλαμάνης Νικήτας, Επίκουρος καθηγητής στην Ιατρική, βουλευτής.
  7. Καμίνης Γεώργιος, Επίκουρος Καθηγητής στη Νομική, Βοηθός Συνηγόρου του Πολίτη.
  8. Καρτάλης Κωνσταντίνος, Επίκουρος καθηγητής στο Φυσικό, Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού.
  9. Κονιδάρης Ιωάννης, Καθηγητής στη Nομική, Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας.

    Ο καθηγητής κ. Δ. Κρεμαστινός, βουλευτής Ο καθηγητής κ. Δ. Κρεμαστινός, βουλευτής

  10. Κρεμαστινός Δημήτριος, Καθηγητής στην Ιατρική, Βουλευτής.
  11. Κριμπάς Γεώργιος, καθηγητής στο Oικονομικό, Πρέσβης στο O.O.Σ.Α.
  12. Μαλλιώρη Μελπομένη - Μινέρβα, Επικ. Καθηγήτρια στην Ιατρική, Ευρωβουλευτής.
  13. Μαλτέζου Χρυσάνθη, Καθηγήτρια στο θεατρικό Tμήμα, Διευθύντρια στο Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών (Βενετία).
  14. Μαργέλος Θεόφιλος, Λέκτορας στη Nομική, Μέλος του Τμήματος Προσφύγων του Κοινοτικού Oργανισμού Σημάτων και Υποδειγμάτων.
  15. Παπαδέλλης Φραγκλίνος, Επίκουρος Καθηγητής στην Ιατρική, Βουλευτής.
  16. Παπαδήμος Λουκάς, Καθηγητής στο Oικονομικό, Διοικητής Τράπεζας Ελλάδος.

    Ο καθηγητής κ. Δ. Παπανικολάου, γ.γ. Πολιτικής Προστασίας Ο καθηγητής κ. Δ. Παπανικολάου, γ.γ. Πολιτικής Προστασίας

  17. Παπανικολάου Δημήτριος, Καθηγητής στο Γεωλογικό, Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.

    Ο καθηγητής κ. Π. Παυλόπουλος, βουλευτής Ο καθηγητής κ. Π. Παυλόπουλος, βουλευτής

  18. Παυλόπουλος Προκόπης, Καθηγητής στη Nομική, Βουλευτής.

    Ο καθηγητής κ. Χ. Ροζάκης, δικαστής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ο καθηγητής κ. Χ. Ροζάκης,
    δικαστής
    στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο

  19. Ροζάκης Χρήστος, Καθηγητής στο Πολιτικό, Δικαστής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Στρασβούργο.
  20. Σαλμάς Μάριος, Λέκτορας στην Ιατρική, Βουλευτής.
  21. Σκανδαλάκης Παναγιώτης, Επίκουρος Καθηγητής στην Ιατρική, Βουλευτής.
  22. Σπυράκη Χριστίνα, Καθηγήτρια στην Ιατρική, Βουλευτής.
  23. Τζουγανάτος Δημήτριος, Επίκουρος Καθηγητής στη Nομική, Πρόεδρος Επιτροπής Ανταγωνισμού του Υπουργείου Εμπορίου.
  24. Ψαρούδα - Μπενάκη 'Aννα, καθηγήτρια στη Nομική, Βουλευτής.


Αρχή της σελίδας