ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

1/06/2002
του Σ. N. Kοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Ξαναλειτουργεί η "Ίρις"

Το ιστορικό κινηματοθέατρο της Πανεπιστημιακής Λέσχης θα είναι σε λίγους μήνες και πάλι σε θέση να φιλοξενήσει τις πολυάριθμες εκδηλώσεις του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς μετά από επίπονες προσπάθειες των Πρυτανικών Αρχών βρέθηκαν τα κονδύλια που απαιτούνται για την επαναφορά της αίθουσας στην αρχική της μορφή αλλά με σύγχρονες εγκαταστάσεις. Η μελέτη Αρχιτεκτονικής Αποτύπωσης και Ιστορικής Τεκμηρίωσης της αίθουσας έχει ήδη παραδοθεί και απομένει η παράδοση της Αρχιτεκτονικής, Ηλεκτρολογικής και Μηχανολογικής μελέτης, προκειμένου να προχωρήσουν αμέσως οι εργασίες.


Η Aίθουσα «Ίρις» έχει ήδη 85 χρόνια «ζωής» και αποτελεί έργο του αρχιτέκτονα Αλέξανδρου Νικολούδη, όπως άλλωστε και ολόκληρη η Πανεπιστημιακή Λέσχη. Μάλιστα σημαντικό τμήμα της πρωτότυπης μελέτης (περίπου 25 σχέδια) έχει διασωθεί και βρίσκεται στο Κέντρο Τεκμηρίωσης Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη. O χώρος της Ίριδας λειτούργησε από το 1933 έως το 1973 ως κινηματογράφος. O επιχειρηματίας που εκμεταλλευόταν τον χώρο τον εγκαταλείπει το 1973 χωρίς να έχει φροντίσει όλα τα προηγούμενα χρόνια να προβεί στις απαραίτητες εργασίες προκειμένου ο χώρος να διατηρείται σε καλή κατάσταση και να τηρεί όλες τις προδιαγραφές ασφάλειας. Αντιθέτως μάλιστα, όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, είχε κατασκευάσει παράνομα και δεύτερο εξώστη για να αυξήσει τις θέσεις, και φυσικά, το κέρδος του.

Με αυτά τα δεδομένα το Πανεπιστήμιο παραλαμβάνει το '73 τη αίθουσα και τη χρησιμοποιεί για πολιτιστικές δραστηριότητές του. Κυρίως δραστηριοποιούταν στον χώρο αυτό το Θεατρικό Τμήμα που υπήρχε τότε. Η κατάσταση του χώρου, όμως, χειροτέρευε με τα χρόνια και οι ανησυχίες από την πλευρά του Πανεπιστημίου, όσον αφορά την ασφάλειά του, πλήθαιναν. Στις 12/5/1981 η Δ.Ε. του Θεατρικού Oμίλου των Φοιτητών δηλώνει προς τους αρμόδιους φορείς της Πανεπιστημιακής Λέσχης ότι αναλαμβάνει την ευθύνη για την τήρηση των όρων ασφάλειας και ζητεί να συνεχίσει να χρησιμοποιεί το χώρο κανονικά. Κατόπιν αυτού, η Πανεπιστημιακή Σύγκλητος αποφάσισε να επιτρέψει τη χρησιμοποίηση της αίθουσας για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις των φοιτητών. Παράλληλα, μάλιστα, ζήτησε με έγγραφο από την Τ.Υ.Π.Α. να εκπονήσει μελέτη διαμόρφωσης της αίθουσας σε αίθουσα θεάτρου με όλες τις προδιαγραφές που απαιτούσαν οι νομικές διατάξεις. Τα κονδύλια, ωστόσο, για την πραγματοποίηση των προτάσεων και των μελετών δεν κατέστη δυνατό να βρεθούν, παρά τις προσπάθειες που γίνονταν από τις εκάστοτε Πρυτανικές Αρχές. Και φτάνουμε στα 1988 όταν, μετά από έλεγχο του Πρωτοβάθμιου Συμβουλίου Επιθεώρησης Θεάτρου και Κινηματογράφου, οι αρμόδιες αρχές αναγκάζονται να παροπλίσουν την αίθουσα.
Από τότε γίνονται προσπάθειες προκειμένου να ενταχθεί το έργο της αποκατάστασης του μνημείου σε διάφορα προγράμματα, δεδομένου ότι το Πανεπιστήμιο αδυνατούσε να αντιμετωπίσει τη δαπάνη από τον τακτικό προϋπολογισμό του. Η λύση, δυστυχώς, δεν βρέθηκε μέσα από τα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Πανεπιστημίου. Ενδιαφέρον βέβαια για την αξιοποίηση της Ίριδας φαίνεται, σύμφωνα με τα έγγραφα, πως έχουν δείξει κατά καιρούς και άλλοι φορείς, όπως για παράδειγμα το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το 1994. Oι προτάσεις όμως του Κέντρου δεν κρίθηκαν συμφέρουσες για τη Λέσχη και έτσι η συνεργασία δεν τελεσφόρησε. Ανάλογη κατάληξη είχαν και οι προτάσεις που είχαν καταθέσει στο Πανεπιστήμιο και διάφορες ιδιωτικές εταιρίες, όπως ήταν η Adorno "Natura" και η "OVO" Μέσων Επικοινωνίας και Παραγωγών Ε.Π.Ε., το 1995.
Ο α' εξώστης όπως είναι σήμερα

Ο α' εξώστης όπως είναι σήμερα
Την ίδια χρονιά, το 1995, γκρεμίζεται ο δεύτερος εξώστης. Τα επόμενα τρία χρόνια γίνονται αναλυτικές προτάσεις από την Τεχνική Υπηρεσία του Πανεπιστημίου σχετικά με την αξιοποίηση του χώρου. Προτάσεις και σκέψεις «για την επωφελέστερη χρήση και αξιοποίηση του χώρου» κατατέθηκαν και από αρκετούς Συγκλητικούς, καθώς και από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Για να φτάσουμε έτσι στα 1999, όταν το Πρυτανικό Συμβούλιο σε έκτακτη συνεδρία του στις 6/12/1999 αποφάσισε ότι «η ανακαίνιση και επισκευή του χώρου είναι απολύτως αναγκαία και για λειτουργικούς λόγους καθώς και για την αποκατάσταση ζημιών που έχουν προκληθεί από τους σεισμούς και την μέχρι τώρα χρήση». Στην συνεδρίαση αυτή πάρθηκε και η απόφαση «ο χώρος να χρησιμοποιηθεί παράλληλα, αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες, τις πρωινές ώρες για μαθήματα των Τμημάτων της Νομικής, για όσο διάστημα θα διαρκέσουν οι εργασίες ανακαίνισης του Μεγάρου Θεωρητικών Επιστημών».

Η απόφαση αυτή έμελλε να προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων εκ μέρους των φοιτητών, οι οποίοι απάντησαν έντονα με πολύμηνες καταλήψεις στον χώρο της Ίριδας, διαμαρτυρόμενοι για τη μετατροπή της σε αίθουσα διδασκαλίας. Μάλιστα, μετά από καταγγελία των φοιτητών, το Υπουργείο Πολιτισμού διέκοψε κάθε εργασία επέμβασης στο χώρο, απαγόρευσε οποιαδήποτε εσωτερική ή εξωτερική παρέμβαση και ζήτησε να του υποβληθεί η σχετική μελέτη για έλεγχο. Τόνιζε, μάλιστα, το ΥΠ.ΠO. στο σχετικό έγγραφο ότι «το κινηματοθέατρο Ίρις έχει χαρακτηριστεί ως σημαντικό για τη μελέτη της εξέλιξης του θεατρικού χώρου στην Ελλάδα». Έτσι, οι εργασίες σταμάτησαν πριν καλά-καλά αρχίσουν, και οι αποφάσεις των Πρυτανικών Συμβουλίων για αγορά εξοπλισμού, επισκευές κ.λπ., έμειναν ανεφάρμοστες. Με τις ενέργειες των νυν Πρυτανικών Αρχών φαίνεται πως ανοίγει μια νέα, λαμπρή αυτή τη φορά, περίοδος για την αίθουσα Ίρις.

Περιγραφή της αίθουσας

Η αίθουσα Ίρις βρίσκεται στο ισόγειο του κτηρίου της Πανεπιστημιακής Λέσχης, στη συμβολή των οδών Ακαδημίας και Ιπποκράτους. Η κεντρική είσοδος βρίσκεται στην οδό Ακαδημίας.
Η κλίμακα πίσω από τη σκηνή

Η κλίμακα πίσω από τη σκηνή
Επικοινωνία με την αίθουσα έχει και το κεντρικό χωλ εισόδου της Πανεπιστημιακής Λέσχης από την οδό Ιπποκράτους, αλλά είναι εξαιρετικά δυσχερής. Η συνολική επιφάνεια της αίθουσας είναι 370 τετραγωνικά μέτρα ενώ το ύψος της αγγίζει τα 12 μέτρα. Στα πλάγια, και σε μικρό ύψος από το δάπεδο της πλατείας, εκτείνονται κατά μήκος δύο θεωρεία μικρού πλάτους. Στο πίσω μέρος της αίθουσας και σε ικανό ύψος υπάρχει εγκάρσιος εξώστης που επικοινωνεί με δύο πλευρικούς εξώστες επίσης μικρού πλάτους και περιορισμένης ορατότητας. Πάνω από τον εγκάρσιο εξώστη υπήρχε δεύτερος, μεταγενέστερος της αρχικής κατασκευής ο οποίος είχε χτιστεί παράνομα την περίοδο της δικτατορίας από τον ιδιώτη που ενοικίαζε την αίθουσα και τη χρησιμοποιούσε ως κινηματογράφο.
O δεύτερος αυτός εξώστης κατεδαφίστηκε το 1995, μετά από πρόταση της Τεχνικής Υπηρεσίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (Τ.Υ.Π.Α.) και σχετική έγκριση της Πανεπιστημιακής Συγκλήτου, κυρίως για λόγους στατικής επικινδυνότητας αλλά και για λειτουργικούς και αισθητικούς λόγους. Η είσοδος της οδού Ακαδημίας οδηγεί σε ένα χωλ το οποίο με τη σειρά του οδηγεί σε έναν προθάλαμο της αίθουσας, από όπου υπάρχουν δεξιά και αριστερά δυο μαρμάρινα κλιμακοστάσια που οδηγούν στους εξώστες.
Άποψη της πλατείας σήμερα

Άποψη της πλατείας σήμερα
Στο βάθος της αίθουσας βρίσκεται η σκηνή η οποία είναι μικρού πλάτους και βάθους, περιοριζόμενη ακόμη περισσότερο από μεταγενέστερη διαμόρφωση στενής κλίμακας για την προσπέλαση της αίθουσας από το χωλ της εισόδου της Λέσχης στην οδό Ιπποκράτους. Το σημαντικότερο ίσως όλων των προβλημάτων που υπάρχουν είναι ότι η αίθουσα στερείται εξόδου κινδύνου των θεατών. Η σημερινή διαμόρφωση δεν διαθέτει δεύτερη έξοδο παρά μόνο δια μέσου της στενής κλίμακας πίσω από τη σκηνή.
Επίσης, η αίθουσα δεν διαθέτει χώρους υγιεινής για τους θεατές και τους ηθοποιούς, ούτε και καμαρίνια. Μικρός χώρος τουαλέτας υπάρχει στη στάθμη των εξωστών, σε επαφή με χώρο πρόχειρα στεγασμένο, ο οποίος χρησιμοποιείτο παλαιότερα ως μικρή αίθουσα διδασκαλίας. Oι τουαλέτες αυτές όπως και εκείνες πίσω από τη σκηνή για τους ηθοποιούς, βρίσκονται σε πάρα πολύ κακή κατάσταση και είναι βέβαια ακατάλληλες προς χρήση. Σήμερα η αίθουσα δεν χρησιμοποιείται λόγω των φθορών που έχει, της πλήρους ανεπάρκειας ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, αλλά κυρίως λόγω της μη τήρησης των κανονισμών πυροπροστασίας, δεδομένου ότι οι έξοδοι διαφυγής που διαθέτει ο χώρος δεν επαρκούν, όπως τονίσαμε.

Η κλίμακα που οδηγούσε στον β' εξώστη

Η κλίμακα που οδηγούσε στον β' εξώστη
Στο συμπέρασμα αυτό είχε καταλήξει στις 29/6/1988 το Πρωτοβάθμιο Συμβούλιο Επιθεώρησης Θεάτρου και Κινηματογράφου το οποίο υπογράμμιζε στη γνωμάτευσή του ότι η αίθουσα δεν μπορεί να λειτουργήσει για εκδηλώσεις με τη συμμετοχή κοινού, γιατί δεν πληροί τις προϋποθέσεις Στατικής και Ασφάλειας.
Μετά από αυτό, η Ίρις παροπλίστηκε για το κοινό και η είσοδος επιτρεπόταν, ύστερα από πρόταση της Λέσχης και τη σύμφωνη γνώμη της Πρυτανείας, μόνο στους Τομείς του Πολιτιστικού Oμίλου των Φοιτητών για δοκιμαστικές προβολές και θεατρικές πρόβες με τη συμμετοχή περιορισμένου αριθμού φοιτητών.

Η εκπονούμενη μελέτη

Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι το κτήριο της Πανεπιστημιακής Λέσχης έχει κριθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού ως διατηρητέο, και ειδικότερα ο χώρος της Ίριδας ως έργο τέχνης, η μελέτη που εκπονείται αφορά στην επισκευή και αποκατάσταση της αίθουσας στην αρχική της μορφή. Για τον λόγο αυτό γίνονται όλες οι σχετικές μελέτες πυροπροστασίας, ακουστικής, κλιματισμού κ.λπ., για τη σωστή λειτουργία και εξυπηρέτηση της χρήσης της αίθουσας που θα αφορά πολιτιστικές εκδηλώσεις του Πανεπιστημίου μας. Oι εργασίες που θα πραγματοποιηθούν περιλαμβάνουν τη δημιουργία δεύτερης εξόδου ασφαλείας προς την οδό Ιπποκράτους, την αντικατάσταση όλων των καθισμάτων της πλατείας και του εξώστη, την αποξήλωση της υπάρχουσας σκηνής προκειμένου να αποκαλυφθεί η παλαιά ξύλινη και την αποκατάσταση του πολύ ωραίου διάκοσμου ο οποίος, ευτυχώς, βρίσκεται σε σχετικά καλή κατάσταση. Επιπλέον, στο υπόγειο και στον παράπλευρο ακάλυπτο χώρο του υπογείου θα εγκατασταθούν όλες οι απαιτούμενες ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις καθώς και χώροι υγιεινής για την εξυπηρέτηση της αίθουσας.
Γενική άποψη της πλατείας όπως είναι σήμερα

Γενική άποψη της πλατείας όπως είναι σήμερα
Θα γίνει, τέλος, τοποθέτηση νέων ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων κλιματισμού και φωτισμού της αίθουσας και της σκηνής καθώς και σύγχρονων οπτικοακουστικών μέσων για την υποστήριξη των εκδηλώσεων. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών εδώ και πάρα πολλά χρόνια προσπαθούσε να αποδεσμεύσει τα ισόγεια καταστήματα του κτηρίου της Λέσχης προκειμένου να εξευρεθεί χώρος για τη δημιουργία μιας εξόδου ασφαλείας προς την οδό Ιπποκράτους, σύμφωνα και με τις σχετικές μελέτες της Τεχνικής Υπηρεσίας του Πανεπιστημίου.
Τελικά, εδώ και τριάντα περίπου ημέρες οι προσπάθειες απέδωσαν καρπούς, καθώς αποχώρησε ο ιδιοκτήτης του βιβλιοπωλείου με την επωνυμία 'Βασιλείου' και δημιουργούνται πλέον οι κατάλληλες προϋποθέσεις για τη δημιουργία της εξόδου ασφαλείας, έργο που κρίνεται καθοριστικό για την περαιτέρω ολοκλήρωση και των υπολοίπων εργασιών.

Όσον αφορά την αντικατάσταση των καθισμάτων, αυτή κρίνεται επιβεβλημένη δεδομένου ότι τα καθίσματα που υπάρχουν στην πλατεία βρίσκονται σε αθλία κατάσταση ενώ αυτά του εξώστη και των θεωρείων έχουν καταστραφεί εντελώς.
Φοιτητές μιλούν για την «Ίριδα»

Συναντήσαμε μια ομάδα φοιτητών του Π.O.Φ.Π.Α. και συνομιλήσαμε μαζί τους για τις δραστηριότητες που αναπτύσσουν στην Ίριδα. Η Δάφνη Παπαδοπούλου, ο Φώτης Μιχαήλ και ο Αντρέας Σαμαράς είναι μέλη του Κινηματογραφικού Τομέα, ενώ η Στέλλα Στυλιανού του Φωτογραφικού.
Τους βρήκαμε και τους τέσσερις σε στιγμή δημιουργίας καθώς ετοιμάζονταν για τις ετήσιες παραστάσεις, εκθέσεις και προβολές που πραγματοποιεί ο Π.O.Φ.Π.Α. Το μοντάρισμα της ταινίας μπορούσε, ωστόσο, να περιμένει λίγες ώρες για μια βόλτα στους χώρους της Ίριδας. Tη συζήτηση ξεκινά η Δάφνη και αμέσως μετά το λόγο παίρνουν οι συμφοιτητές της.

Δάφνη: «Oι δραστηριότητες που αναπτύσσει ο Κινηματογραφικός Τομέας στον χώρο της Ίριδας είναι κυρίως οι προβολές που γίνονται και τα σεμινάρια.
Στέλλα: Εμείς ως Φωτογραφικός Τομέας χρησιμοποιούμε τον ευρύτερο χώρο της Ίριδας καθημερινά. Εδώ έχουμε τους σκοτεινούς θαλάμους, εργαλείο απαραίτητο για όλους όσοι ασχολούνται με τη φωτογραφία.
Αντρέας: Βέβαια κατά καιρούς έχουμε γυρίσει και ταινίες μέσα στο χώρο της Ίριδας.
Φώτης: Ναι, και πρέπει να ξέρουμε ότι η Ίριδα έχει χρησιμοποιηθεί και σε αρκετές παραγωγές του παλαιού κινηματογράφου, επειδή προφανώς ήταν πιο εύκολο να πάρεις έναν Πανεπιστημιακό χώρο από έναν εμπορικό αντίστοιχο. Έχει μεγάλη παρουσία στην ιστορία του κινηματογράφου, αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το όνομα Ίρις έχει παίξει σε μια από τις καλύτερες Ελληνικές ταινίες που έχουν γίνει ποτέ, το 'Δράκο' του Κούνδουρου. Επίσης στο χώρο της Ίριδας έχουν γυριστεί και πολλά ντοκιμαντέρ.
Δάφνη: Εμείς κάθε εβδομάδα παίζουμε μια ταινία σε φιλμ 35 mm. Η προσέλευση των φοιτητών φέτος ήταν πολύ καλή. O χώρος φαίνεται ότι μαγεύει τους νέους φοιτητές, όπως και τους παλαιότερους, βέβαια, οι οποίοι είναι φανατικοί επισκέπτες του.
Φώτης: Πράγματι, παρότι οι ταινίες που συνήθως παίζουμε είναι παλιές και κάπως «δύσκολες», οι φοιτητές έρχονται.
Αντρέας: Μάλιστα κάποιοι από αυτούς έχουν και σταθερές θέσεις, «τις δικές τους θέσεις». Ξέρεις ότι τον γνωστό σου θα τον βρεις σε αυτό το σημείο, στο τάδε κάθισμα ακόμα και αν είναι σκοτάδι...
Στέλλα: Όσον αφορά τα προβλήματα, της Ίριδας αυτά είναι λίγο πολύ γνωστά σε όλους. Αρκεί να μπεις μέσα για να παρατηρήσεις την άθλια κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Σε πιάνει η καρδιά σου.
Φώτης: Υπάρχουν προβλήματα που πραγματικά δυσκολεύουν πάρα πολύ τη λειτουργία μας μέσα στον χώρο, όπως είναι μηχανολογικά προβλήματα, ηλεκτρολογικά, προβλήματα θέρμανσης, οι τουαλέτες δεν λειτουργούν γιατί δεν συντηρούνται, τα καθίσματα είναι χαλασμένα.
Αντρέας: Και αυτά είναι μόνο ένα μικρό μέρος των προβλημάτων χωρίς να μπαίνουμε σε σοβαρότερα προβλήματα, όπως είναι η ασφάλειά μας μέσα στον χώρο, η στατικότητα του κτηρίου και τόσα άλλα που έχουν επισημανθεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Δάφνη: Τα σοβαρά αυτά προβλήματα καθιστούν αδύνατη και τη σωστή λειτουργία του χώρου. Πλέον δεν γίνονται παραστάσεις, απαγορεύεται να έρχονται θεατές.
Στέλλα: Ναι, μόνο κάποιες δραστηριότητες των φοιτητικών συλλόγων του Πανεπιστημίου Αθηνών εξυπηρετούνται στον χώρο της Ίριδας.
Φώτης: Και να σκεφτεί κανείς ότι ο χώρος αυτός έχει χαρακτηριστεί από το Υπουργείο Πολιτισμού ως ιστορικό μνημείο και έργο τέχνης, διατηρητέο εξωτερικά, εσωτερικά αλλά και ως προς τη χρήση. Η ανακαίνιση λοιπόν κρίνεται απαραίτητη. Mετά την ανακαίνιση η αίθουσα πρέπει να αποδοθεί και πάλι στους φοιτητές.
Στέλλα: Χωρίς βέβαια να αποκλείουμε τη χρήση της αίθουσας και για κάποιες άλλες εκδηλώσεις του Πανεπιστημίου. Μην ξεχνάμε ότι οι χώροι του Ιδρύματος στο κέντρο είναι πάρα πολύ λίγοι. O μόνος χώρος που προσφέρεται αυτή τη στιγμή για κάποιες εκδηλώσεις είναι το παλιό αμφιθέατρο της Ιατρικής. Θα μπορούσαν κάποιες εκδηλώσεις, ημερίδες κ.λπ. να έρθουν σε αυτόν εδώ το χώρο.
Φώτης: Βεβαίως, και πρέπει επίσης να τονίσουμε ότι δεν είναι μόνο ο Κινηματογραφικός ή ο Φωτογραφικός Τομέας που δραστηριοποιείται στην Ίριδα. Και ο Θεατρικός και ο Χορευτικός Τομέας δραστηριοποιούνται σε αυτό το χώρο. Αντρέας: Όλος ο Π.O.Φ.Π.Α. ουσιαστικά. Μάλιστα τα παιδιά του Φωτογραφικού Τομέα είναι εδώ σε καθημερινή βάση, γιατί οι σκοτεινοί τους θάλαμοι βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο με τον εξώστη. O Θεατρικός Τομέας κάνει πρόβες στον χώρο της Ίριδας ενώ παλαιότερα γίνονταν και παραστάσεις.

Στην ερώτησή μας εάν υπάρχει κάτι που να τους έχει μείνει ως ανεξίτηλη ανάμνηση μέσα από την Ίριδα μας απαντούν:

Αντρέας: Μου έχουν μείνει δυο πράγματα. Το ένα είναι η κατάληψη. Μέναμε μέρες ολόκληρες μέσα στην Ίριδα, δεν φεύγαμε ούτε το βράδυ. Κάναμε συνελεύσεις, μέχρι και αυτοσχέδια γυρίσματα και προβολές. Μάλιστα, θυμάμαι, είχαμε στήσει και ένα αυτοσχέδιο εκτυπωτήριο και βγάζαμε τα ενημερωτικά φυλλάδια που μοιράζαμε στον κόσμο. Ήταν μια από τις πιο δημιουργικές στιγμές. Το δεύτερο που μου έχει μείνει εμένα προσωπικά είναι τα γυρίσματα της ταινίας «Παράσταση». Και πάλι προκειμένου να φέρουμε το αποτέλεσμα που θέλαμε μέναμε μέρες ολόκληρες μέσα στην Ίριδα. Είχε γίνει το σπίτι μας.
Δάφνη: Την αίσθηση ότι η Ίριδα είναι το δεύτερό μας σπίτι την έχουμε λίγο πολύ αισθανθεί όλοι. O χώρος παρόλα τα προβλήματά του είναι πολύ φιλόξενος και θα έλεγα κατά έναν δικό του τρόπο γοητευτικός. Εγώ δεν θα ξεχάσω τις πρώτες προβολές όταν είχα πρωτοέρθει στον Τομέα.
Φώτης: Αυτό που εμένα μου έχει μείνει στο μυαλό είναι η πρώτη μου επίσκεψη στην καμπίνα προβολής. Σαν το Σινεμά ο Παράδεισος, παλιές αφίσες κιτρινισμένες από το χρόνο, μια παλιά μηχανή προβολής, τρομερή ατμόσφαιρα! Από τότε δεν σταματώ να πηγαίνω κάθε φορά που έχουμε προβολές.
Στέλλα: Και σε εμένα θα μείνει αξέχαστη η πρώτη φορά που πάτησα το πόδι μου μέσα στον σκοτεινό θάλαμο. Όπως και η κατάληψη βέβαια.
Αξίζει, εξάλλου, να επισημανθεί ότι παλαιότερα, όταν η αίθουσα λειτουργούσε ως κινηματογράφος, η χωρητικότητά της ήταν 493 θέσεις, από τις οποίες, όμως, μόνο οι 300 είχαν ορατότητα στη σκηνή. Συγκεκριμένα, οι θέσεις που είχαν ορατότητα στη σκηνή ήταν κατανεμημένες ως εξής: 238 θέσεις στην πλατεία, 47 θέσεις στον πρώτο εξώστη και 15 θέσεις στο δεύτερο. Oι υπόλοιπες 193 θέσεις που δεν είχαν ορατότητα βρίσκονταν στον πρώτο και τον δεύτερο εξώστη. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι ο δεύτερος εξώστης δεν υπάρχει πλέον, τα νέα καθίσματα που θα τοποθετηθούν στην πλατεία και τον εξώστη θα είναι περίπου 300. Σχετικά με την αποξήλωση της υπάρχουσας σκηνής προκειμένου να αναδειχθεί η αρχική, προβλέπεται, σε περίπτωση που χρειαστεί, και η αντικατάσταση του σανιδώματος καθώς και ο έλεγχος του φορέα της σκηνής, προκειμένου να είναι απόλυτα ασφαλείς για τις παραστάσεις και τις λοιπές εκδηλώσεις.

Αρχή της σελίδας