ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

1/06/2002
του Σ. N. Kοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Πολιτιστική «ανάσα δροσιάς»
από το Πανεπιστήμιο Aθηνών

H ποίηση συναντά τη μουσική και φέτος, στους πρόποδες της Ακρόπολης, στο ιστορικό κτήριο της οικίας Κλεάνθη, εκεί όπου πρωτολειτούργησε το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Μετά τις πολύ επιτυχημένες εκδηλώσεις με το γενικό τίτλο «Τεχνών Επίσκεψις» που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη χρονιά στο κτήριο του Παλαιού Πανεπιστημίου, οι Πρυτανικές Αρχές του Πανεπιστημίου Αθηνών κάνουν πράξη τη δέσμευσή τους για τη συστηματικότερη θεσμοθέτηση των εκδηλώσεων αυτών και για τη λειτουργία του Παλαιού Πανεπιστημίου ως χώρου επικοινωνίας της πανεπιστημιακής κοινότητας με τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Συνθέτες όπως ο Γιώργος Κουρουπός, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο Νίκος Ξυδάκης, ο Μιχάλης Χριστοδουλίδης, ο Γιώργος Ανδρέου και ο Στέφανος Κόκκαλης εμπνέονται από κυπριακές «ρίμες αγάπης» και μελοποιούν στίχους του Oδυσσέα Ελύτη, του 'Aγγελου Σικελιανού, του Γιάννη Ρίτσου, του Θοδωρή Γκόνη, της Ιουλίτας Ηλιοπούλου κ.ά. Το Παλαιό Πανεπιστήμιο
Το Παλαιό Πανεπιστήμιο

[ Χρήσιμες Πληροφορίες ]

«Oι εκδηλώσεις αυτές», όπως σημειώνει ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου μας καθηγητής κ. Γ. Μπαμπινιώτης, «αποτελούν μια άλλη διάσταση στη λειτουργία των χώρων του Παλαιού Πανεπιστημίου στην Πλάκα. Όπως είχα υπογραμμίσει και πέρυσι στην προγραμματική εισήγηση κατά την ημέρα έναρξης των εκδηλώσεων, το Πανεπιστήμιο ως χώρος της έρευνας και της γνώσης δεν μπορεί παρά να βρίσκεται σε διαρκή ετοιμότητα για διάλογο με τα κοινωνικά ρεύματα και τις σύγχρονες καλλιτεχνικές τάσεις. Στο πλαίσιο αυτό, η οριοθέτηση των λειτουργιών τού Παλαιού Πανεπιστημίου και ενδεχομένως μια νέα σύλληψη του χώρου ήταν ένα από τα πρώτα μελήματά μας, ώστε το Πανεπιστήμιο Αθηνών να ανταποκριθεί στο αίτημα για την ουσιαστική επαφή του με καλλιτέχνες και δημιουργούς, ως κύριος φορέας οργάνωσης μιας σειράς εκδηλώσεων υψηλών προδιαγραφών. Σκοπός μας είναι ο χώρος του κτηρίου όπου λειτούργησε το πρώτο Πανεπιστήμιο του νέου Ελληνισμού να αποβεί τόπος καλλιτεχνικών ζυμώσεων, δίαυλος επικοινωνίας της ανώτατης εκπαίδευσης και της κοινωνίας, για να αναδειχθούν και να εκφραστούν οι καλλιτεχνικές δυνάμεις που δρουν στην Πανεπιστημιακή Κοινότητα και ταυτόχρονα το Πανεπιστήμιο να λειτουργήσει ως χώρος ανοιχτός στους ευαίσθητους δημιουργούς που ζουν ανάμεσά μας».

Για την ιστορία των πολιτιστικών εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται στον χώρο του Παλαιού Πανεπιστημίου μας μίλησε ο Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής, καθηγητής κ. Θ. Πελεγρίνης, μέλος της επιτροπής που έχει την ευθύνη του προγραμματισμού και της οργάνωσης των εκδηλώσεων «Τεχνών Επίσκεψις».

Όπως μας είπε ο κ. Πελεγρίνης, «το Παλαιό Πανεπιστήμιο αποκαταστάθηκε το 1987, τότε που γιορτάστηκαν τα 150 χρόνια από την ίδρυσή του. Η λειτουργία του χώρου αυτού αποσκοπούσε στην ανάδειξή του σε ένα μουσείο της ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1993, ωστόσο, συνέβη κάτι συμπτωματικό, θα έλεγα, που άλλαξε την πορεία του Παλαιού Πανεπιστημίου. Τότε είχα σκεφτεί να κάνω ένα διεθνές συνέδριο που το θέμα του θα ήταν η σχέση μαγείας, φιλοσοφίας και επιστήμης, το οποίο όμως συνέδριο -και εδώ βρίσκεται η πρωτοτυπία του- θα συνδυαζόταν με μια παράσταση με θέμα συναφές με το αντικείμενο του Συνεδρίου. Πράγματι έγινε η εκδήλωση και σημείωσε μια πρωτοφανή επιτυχία. Από εκεί και ύστερα και για 6 έως 7 χρόνια, κατά το μήνα Σεπτέμβριο, γινόταν στο Παλαιό Πανεπιστήμιο ένα συνέδριο που συνδυαζόταν με μια ανάλογη παράσταση που ήταν κατά κανόνα κλασικών έργων, επαγγελματικού καθαρά χαρακτήρα, με ανθρώπους οι οποίοι αποτελούσαν την αφρόκρεμα του καλλιτεχνικού κόσμου. Με την ανάληψη της Πρυτανείας από το καθηγητή κ. Μπαμπινιώτη, ο οποίος διακρίνεται, μεταξύ άλλων, και για την ευαισθησία του απέναντι στην Τέχνη, αποφασίστηκε να συνεχιστούν οι εκδηλώσεις αυτές. Μόνο που άλλαξε ο προσανατολισμός. Ενώ, όπως σας είπα προηγουμένως, ο στόχος των παραστάσεων που δίναμε ήταν μεγάλου βεληνεκούς, δηλαδή παραστάσεις πολυπρόσωπες, «βαριές» θα έλεγα, αποφασίστηκε οι παραστάσεις αυτές να διατηρήσουν τον υψηλό χαρακτήρα τους αλλά να είναι μικρότερης έκτασης, με μικρά σύνολα καταξιωμένων καλλιτεχνών που θα παρουσίαζαν τη δουλειά τους. Δημιουργήθηκε επιπλέον μια επιτροπή από τον κ. Πρύτανη στην οποία συμμετέχουν ο ίδιος ο κ. Γ. Μπαμπινιώτης, ο κ. Π. Κοντός, ο κ. Κ. Σβολόπουλος, ο κ. Σ. Ευαγγελάτος, ο κ. Ν. Ζίας, ο κ. Λ. Λιάβας, ο κ. Α. Δεληβοριάς, η κυρία Ε. Γιατρά, ο κ. Ι. Βιβιλάκης, ο κ. Κ. Γεωργουσόπουλος και εγώ. Η Επιτροπή αυτή εργάστηκε, και ήδη πέρυσι, όπως γνωρίζετε, παρουσίασε μια σειρά εκδηλώσεων υψηλών προδιαγραφών με μεγάλη πράγματι απήχηση, τις οποίες συνεχίζουμε και φέτος».
Η Αγνή

Η Αγνή
Ο Ν. Ξυδάκης

Ο Ν. Ξυδάκης
Ο Γ. Ανδρέου

Ο Γ. Ανδρέου
Η Φ. Δάρρα

Η Φ. Δάρρα
Ο Δ. Δημοσθένους

Ο Δ. Δημοσθένους
Ο Θ. Γκόνης

Ο Θ. Γκόνης
O J. Gramsch

O J. Gramsch
Η Ι. Ηλιοπούλου

Η Ι. Ηλιοπούλου
Ο Στ. Κόκκαλης

Ο Στ. Κόκκαλης
Η Ε. Τσαλιγοπούλου

Η Ε. Τσαλιγοπούλου
Ο Μ. Χριστοδουλίδης

Ο Μ. Χριστοδουλίδης
Πέρυσι, οπότε και καθιερώνεται ένας νέος κύκλος πολιτιστικών εκδηλώσεων στο Παλαιό Πανεπιστήμιο, η Επιτροπή αποφάσισε να γίνει ένας διαχωρισμός, δηλαδή οι φοιτητές του Πολιτιστικού Oμίλου Φοιτητών να εξακολουθούν να παρουσιάζουν τις εκδηλώσεις τους εκεί, από τα μέσα Μαΐου μέχρι τα μέσα Ιουνίου, και ύστερα ο υπόλοιπος Ιούνιος να αφιερώνεται σε εκδηλώσεις στις οποίες θα προσκαλούνται καταξιωμένοι καλλιτέχνες να παρουσιάσουν τα έργα τους. Η Επιτροπή αποφάσισε επίσης οι δύο όροφοι του Παλαιού Πανεπιστημίου να εξακολουθήσουν να λειτουργούν ως Μουσείο της Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και ο χώρος της αυλής και το υπόγειο να χρησιμοποιούνται για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Για τη σημασία του Παλαιού Πανεπιστημίου, τη φυσική ομορφιά του χώρου αλλά και τις σκέψεις που κατηύθυναν την Επιτροπή, μάς μιλά ο καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής και Πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας κ. Κ. Σβολόπουλος. «Η πολύ ωραία ιδέα της ονομασίας αυτών των εκδηλώσεων με τον γενικό τίτλο 'Τεχνών Επίσκεψις' προήλθε από τον ίδιο τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή κ. Γεώργιο Μπαμπινιώτη. Η πρωτοβουλία για την οργάνωση των εκδηλώσεων γεννήθηκε στη σκέψη ορισμένων από εμάς προκειμένου να αξιοποιηθεί αυτός ο θαυμάσιος, μοναδικός, θα μπορούσαμε να πούμε, χώρος του Παλαιού Πανεπιστημίου. Εκτός από τον φυσικό περίγυρο και τα μνημεία που τον περιβάλλουν είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι είναι ο χώρος του πρώτου Πανεπιστημίου που λειτούργησε στην ευρύτερη έκταση των Βαλκανίων και της εγγύς Ανατολής. Είναι, λοιπόν, ένας ιστορικός χώρος και έχουμε κάθε λόγο να τονίζουμε τη γενικότερη σημασία του για τον πολιτισμό της ευρύτερης περιοχής. Η σκέψη που επίσης μας κατηύθυνε ήταν ότι οι εκδηλώσεις οι οποίες θα οργανώνονταν εκεί πρέπει, πρώτον, να έχουν μια υψηλή στάθμη και, δεύτερον, να εντάσσονται σε ένα συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο. Tο πρόγραμμα που ειδικά οργανώνει το Πανεπιστήμιο με την επωνυμία 'Τεχνών Επίσκεψις' έχει τον χαρακτήρα που σας ανέφερα, δηλαδή υπάρχει ένα ελάχιστο όριο προϋποθέσεων που απαιτείται για να περιληφθεί μια εκδήλωση στο πρόγραμμα αυτό και επίσης το πρόγραμμα καλύπτει μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο δύο εβδομάδων περίπου, στη διάρκεια των οποίων γίνονται αυτές οι εκδηλώσεις. Υπάρχει, τέλος, και ένα τρίτο κοινό χαρακτηριστικό στις εκδηλώσεις αυτές, ότι ανταποκρίνονται σε μια συγκεκριμένη θεματική ενότητα. Αυτή τη χρονιά, για παράδειγμα, η ενότητα είναι 'Νεοελληνική Ποίηση και Μουσική'. Δηλαδή μια αναφορά ταυτόχρονα στη μουσική και στο λόγο και γι' αυτό προβλέπεται να ακουστούν μουσικές συνθέσεις που βασίζονται σε κείμενα του νεοελληνικού λόγου ή του νεοελληνικού ποιητικού λόγου».

Tο πρόγραμμα
των εκδηλώσεων

Oι φετινές εκδηλώσεις αρχίζουν τη Δευτέρα 17 Ιουνίου με την Ελένη Τσαλιγοπούλου να τραγουδά ανέκδοτη ποίηση του Θοδωρή Γκόνη για επτά γυναίκες «Από την Άννα Δαλασσηνή στη δούκισσα της Πλακεντίας κι από τη θεία Σοφούλα Κωνσταντινιά – Σαραντάνου έως τη Μητέρα μου» σε μουσική Γιώργου Ανδρέου, καθώς και άλλα γνωστά και αγαπημένα τραγούδια. Στο πιάνο θα βρίσκεται ο Γιώργος Ανδρέου. Η εκδήλωση έχει τον γενικό τίτλο «Καρόλου Ντηλ και Τσιμισκή».

Ακολουθεί την Τρίτη 18 Ιουνίου η εκδήλωση με τίτλο «Μνήμη Ελληνικών Ήχων». Μια συναυλία του συνθέτη Στέφανου Κόκκαλη με τραγούδια που διατρέχουν το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα από τον Χατζιδάκι και τον Θεοδωράκη μέχρι τον Κραουνάκη και τους «Τερμίτες». Τραγουδά η Αγνή και ο Στέφανος Κόκκαλης, ο οποίος μιλώντας μας για το έργο που θα παρουσιάσει, τόνισε ότι «βασική επιδίωξη αυτής της συναυλίας είναι να πλαισιώσει τη δική μου μουσική με τους ήχους που με διαμόρφωσαν και με έκαναν έναν απλό συνεχιστή τους. Αν αυτοί οι ήχοι συναντηθούν με τις ανείπωτες ιστορίες που όλοι κρύβουμε μέσα μας, τότε σίγουρα η διάρκεια των ακουσμάτων θα αποφανθεί για το αποτέλεσμα», υπογράμμισε, προσθέτοντας: «στόχος μου γράφοντας μουσική είναι να μεταφράζω σε ήχους τον εαυτό μου, όσο περισσότερο πολυεπίπεδα είναι εφικτό, έχοντας αχώριστο σύντροφο τον λόγο. Τον λόγο, που μέσα από τις δικές του διαδρομές, συναντά τους ήχους σε μια ένωση που το κοινό θα κρίνει την επιτυχία της...».

Την Τετάρτη 19 Ιουνίου ο Μιχάλης Χριστοδουλίδης παρουσιάζει τραγούδια από το θέατρο, καθώς και μελοποιημένες ερωτικές ρίμες και ακριτική ποίηση της Κύπρου και της Κρήτης. Τραγουδούν οι Δώρος Δημοσθένους και Παυλίνα Κωνσταντοπούλου, σε μια εκδήλωση με γενικό τίτλο «Η καρδιά μου πεθυμώντα». O Μιχάλης Χριστοδουλίδης, μιλώντας μας για την εκδήλωση, υπογράμμισε ότι «το πρόγραμμα είναι μια επιστροφή σε παλιά ποίηση που την έχουμε εν πολλοίς ξεχάσει. Αφορά τραγούδια που έχουν γραφτεί πάνω σε παλιά ποίηση του 16ου και 12ού αιώνα. Συγκεκριμένα, το μισό πρόγραμμα από τη συναυλία είναι τραγούδια που έχουν γραφτεί πάνω σε ποίηση αγνώστου Κύπριου ποιητή του 16ου αιώνα εμπνευσμένα από τον Ιταλό ποιητή Πετράρχη, τραγούδια που υμνούν τον έρωτα. Τα έχει φέρει στο φως και τα έχει οργανώσει η Θέμις Πιτσιλλίδου – Σιαπκαρά και βρίσκονται σε ένα δίσκο ο οποίος κυκλοφόρησε πριν από δύο χρόνια. Ωστόσο, εκτός από τα τραγούδια αυτά έχουμε και άλλα από την ακριτική ποίηση της Κύπρου, της Κρήτης καθώς επίσης και μερικά τραγούδια από το θέατρο, τους Όρνιθες του Αριστοφάνη και τον Διγενή Ακρίτα που ανέβασε το Αμφιθέατρο του Σπύρου Ευαγγελάτου».

Την Πέμπτη 20 Ιουνίου ο Γιώργος Κουρουπός στο πιάνο και ο Σπύρος Σακάς στο τραγούδι παρουσιάζουν μέσα από τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, του Μίκη Θεοδωράκη, του Αργύρη Κουνάδη, του Δημήτρη Μητρόπουλου και του Γιώργου Κουρουπού ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη, του Oδυσσέα Ελύτη, του Γιάννη Ρίτσου, του Γιώργου Σαραντάρη, της Ιουλίτας Ηλιοπούλου και της Μάτσης Χατζηλαζάρου. Στην εκδήλωση ποιήματα θα διαβάσει η κυρία Ιουλίτα Ηλιοπούλου, η οποία μιλώντας μας σχετικά ανέφερε: «το πρόγραμμα που θα παρουσιάσουμε είναι μία από τις εννέα βραδιές που είχαμε παρουσιάσει στο Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη σε ένα κύκλο προγραμμάτων που είχαν να κάνουν με το λόγο και τη μουσική. Εκεί η τελευταία βραδιά ήταν αφιερωμένη στην ποίηση και τη σχέση της ποίησης με τη μουσική. Έχει, λοιπόν, τον τίτλο 'Επέστρεφε' παρμένο από το ποίημα του Καβάφη και επικεντρώνεται στην ερωτική λυρική ποίηση, του 20ού αιώνα κυρίως, και προτείνει μελοποιήσεις της ποίησης που, κατά τη δική μου αντίληψη, έχουν ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον διότι δεν είναι απλώς προσεγγίσεις καμωμένες για να τραγουδηθούν και μόνο, αλλά είναι πραγματικές μουσικές αναγνώσεις του ποιήματος. Αναζητά, δηλαδή, κάθε φορά ο συνθέτης μια ουσιαστική σχέση με τον ποιητικό λόγο προκειμένου να τον αναδείξει μουσικά, να τονίσει διαφορετικά επίπεδα της ποιητικής σκέψης και να φτιάξει μια νέα μονάδα, όπως είναι το τραγούδι. Oι μελοποιήσεις που προτείνουμε εδώ είναι των αρχών του περασμένου αιώνα, οι οποίες όμως εξακολουθούν να αγγίζουν και τώρα την πρωτοπορία και να έχουν το στοιχείο και της έκπληξης και του σεβασμού στο ποίημα και μιας έντεχνης και συνάμα αυθόρμητης και καθαρής ανάγνωσης του ποιήματος που είναι μακριά από κοινότυπα σχήματα, από ένα ρυθμό που συνήθως πολλοί μουσικοί «φοράνε» πάνω στο ποίημα και το εκβιάζουν ή 'βιάζουν' με ένα τρόπο. Είναι μια άλλου είδους πραγματικά καθαρή μουσική προσέγγιση της ποιητικής λειτουργίας. Είναι επίσης μελοποιήσεις που είχε κάνει ο Γιώργος ο Κουρουπός σε ποίηση Ελύτη και Εμπειρίκου και που είναι ιδιαίτερες για εμένα στιγμές επιτυχούς μελοποίησης της λυρικής ποίησης που αναδεικνύει τα πολλά της επίπεδα και γίνεται μια σπουδαία νέα μονάδα που δεν είναι μόνο μουσική, δεν είναι μόνο ποίημα, αλλά είναι μια καινούργια μονάδα».

Την Τετάρτη 26 Ιουνίου το Πανεπιστήμιο Αθηνών και η Κυπριακή Πρεσβεία – Σπίτι της Κύπρου καθώς και η Ένωση Κυπρίων Ελλάδας παρουσιάζουν το έργο «9η Ιουλίου 1921» σε ποίηση Βασίλη Μιχαηλίδη και μουσική Χαράλαμπου Χαραλάμπους-Πρωτόπαπα. Στην εκδήλωση αυτή με γενικό τίτλο «Κύπρος νυν και αεί» θα παρουσιαστούν επίσης παραδοσιακοί χοροί και τραγούδια της Κύπρου από τον Χορευτικό Όμιλο του Πανεπιστημίου της Κύπρου.

Την Πέμπτη 27 Ιουνίου ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και ο Νίκος Ξυδάκης συνθέτουν ένα μουσικό ψηφιδωτό εμπνευσμένο από τον ποιητικό λόγο της Σαπφούς, καθώς και των Ελύτη, Αναγνωστάκη, Γκανά και Καψάλη. Στην συναυλία με γενικό τίτλο «Σε παλαιό συμφοιτητή…» τραγουδούν οι Νίκος Ξυδάκης, Φωτεινή Δάρρα και Ανδρέας Καρακότας. Στο πιάνο θα βρίσκεται ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο οποίος σημειώνει: «εδώ και αρκετά χρόνια, μαζί με το Νίκο Ξυδάκη και κάποιους άλλους συνθέτες, έχουμε επιχειρήσει να μελοποιήσουμε πολλά από τα 'όχι μεγάλα' ποιήματα ποιητών που είτε θεωρούνται μεγάλοι είτε θεωρούνται γενικώς ελάσσονες. Η προσπάθεια αυτή από μεριάς μου έγινε κυρίως σαν μια απόπειρα επανασύνδεσης του τραγουδιού με τον ποιητικό λόγο και λίγο σαν αντίδραση σε μια στιχουργική η οποία άρχισε να ανακηρύσσει μια πολύ μεγαλύτερη από τις δικές μου ανοχές αυτονομία σε σχέση με την ποίηση από την οποία προέρχεται και της οποίας αποτελεί ένα παρακλάδι. Η στιχουργική, δηλαδή, άρχισε να γίνεται μια εφαρμοσμένη ποίηση και εγώ αισθάνθηκα την ανάγκη να απευθυνθώ ξανά στη 'μαμά' ποίηση για να επανασυνδεθώ με τη βασική έννοια του τραγουδιού. Ίσως για ανάλογους λόγους και οι υπόλοιποι συνθέτες έχουν κάνει τις ανάλογες απόπειρες. Τα τελευταία χρόνια ένας από τους πρωτοπόρους σε αυτό το είδος είναι και ο Νίκος Ξυδάκης και έτσι όταν συναντηθήκαμε είπαμε ότι μπορούμε να αναπτύξουμε έναν ενδιαφέροντα διάλογο πάνω στο πώς είδαμε τη μελοποίηση της ποίησης και πώς από τις απόπειρες αυτές που κάναμε προέκυψαν τραγούδια τα οποία επειδή είναι μελοποιημένη ποίηση δεν απευθύνονται με την παραδοσιακή έννοια του τραγουδιού στο κοινό το οποίο θέλει απλώς να ακούει τραγούδια, αδιαφορώντας εάν αυτό είναι ποίηση ή στιχουργική. Πήραμε δηλαδή κάποια 'μικρά' ποιήματα τα οποία όμως κατά την γνώμη μας είναι μεγάλα και με αυτά κάναμε τραγούδια κανονικά, προσπαθώντας να ξανασυνδέσουμε το τραγούδι με τον ποιητικό λόγο. Στη συγκεκριμένη εκδήλωση παρουσιάζουμε ένα μέρος από αυτά».

Την Παρασκευή 28 Ιουνίου η Κατερίνα Χέλμη διαβάζει από τα «Γράμματα στην Άννα» του Άγγελου Σικελιανού και κείμενα για τη συνάντηση Σικελιανού – Strauss όπως την εικονογραφεί ο Θάνος Κωνσταντινίδης, ενώ ο Χρίστος Παπαγεωργίου στο πιάνο και ο Johannes Gramsch στο βιολοντσέλο ερμηνεύουν έργα των Debussy, Ravel, Rachmaninoff και Strauss. Μιλώντας μας για την εκδήλωση, που θα έχει το γενικό τίτλο "Σικελιανός και Διονυσιακός Ρομαντισμός", ο κ. Χρίστος Παπαγεωργίου υπογράμμισε ότι «η έννοια του Διονυσιακού ρομαντισμού προσεγγίζεται από έργα συνθετών που είχαν ως σημείο αναφοράς αρχαιοελληνικά πρότυπα, όπως ο Debussy ή και ποιητικά πρότυπα ανάλογα της γλώσσας του Σικελιανού που γράφτηκαν την ίδια χρονική περίοδο που ο Σικελιανός δημιούργησε το έργο του. Στην εκδήλωση θα ακουστούν έργα Rachmaninoff, Ravel και Strauss με αφορμή την επίσκεψη του Strauss και την παραμονή του στο σπίτι των Σικελιανών κατά την άνοιξη του 1926. Θα παρουσιάσουμε τη Σονάτα του Strauss, ένα νεανικό του έργο το οποίο παρουσιάζεται σπανιότατα στην Ελλάδα. Λόγω της παρουσίασης του έργου θα αναφερθούμε και στο βιβλίο του Θάνου Κωνσταντινίδη "O Ρίχαρντ Στράους στο δελφικό σπίτι των Σικελιανών". Αρωγός σε αυτή την προσπάθεια θα είναι η καθηγήτρια της Φιλοσοφικής και βαθύτατη γνώστρια του έργου του Σικελιανού κυρία Ρίτσα Φράγκου-Κικίλια». Από την πλευρά της, η κυρία Κατερίνα Χέλμη μιλώντας μας για τις εκδηλώσεις "Τεχνών Επίσκεψις" υπογράμμισε τη μεγάλη σημασία που αυτές έχουν για τους νέους καλλιτέχνες. «Το σημαντικό για εμένα από αυτή την πολύ ωραία ιδέα που είχε το Πανεπιστήμιο είναι ότι νέοι καλλιτέχνες θα βρουν την ευκαιρία να προβάλλουν την αξιόλογη δουλειά τους», μας είπε η κυρία Χέλμη και σημείωσε ότι «οι πόρτες των Πανεπιστημίων πρέπει να είναι ανοικτές σε ανάλογες εκδηλώσεις. Είναι σημαντικό, πέρα από τους καταξιωμένους καλλιτέχνες, να δοκιμάζονται και νεώτεροι στην ηλικία με αξία και ταλέντο».

Αρχή της σελίδας