ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

15/09/2002
του Σ. N. Kοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Τεχνών Επίσκεψις - Σεπτέμβριος 2002

Συμπόσιο και Δρώμενα για τη Νεοελληνική Σάτιρα

Η τέχνη και η επιστήμη συναντώνται για μια ακόμη φορά στο ιστορικό κτήριο της οικίας Κλεάνθη, εκεί όπου λειτούργησε για τέσσερα χρόνια το πρώτο Πανεπιστήμιο του νέου Ελληνισμού. Αυτή τη φορά βασικός θεματικός άξονας των εκδηλώσεων είναι η νεοελληνική σάτιρα, στους σταθμούς και τις περιοχές της οποίας θα αναλάβουν να μας ξεναγήσουν ειδικοί επιστήμονες του Πανεπιστημίου Αθηνών αλλά και καλλιτέχνες, μουσικοί, ηθοποιοί, σατιρικοί συγγραφείς και ποιητές. Έτσι, όσοι θελήσουν να επισκεφθούν το Παλαιό Πανεπιστήμιο από τις 16 έως τις 27 Σεπτεμβρίου θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ενδιαφέρουσες επιστημονικές ανακοινώσεις σχετικά με τη νεοελληνική σάτιρα, αλλά και θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, προβολές κινηματογραφικών ταινιών, παράσταση θεάτρου σκιών και αφηγήσεις σατιρικών παραμυθιών. Τις εκδηλώσεις θα πλαισιώσει έκθεση γελοιογραφίας με θέμα "Παιδεία - Πανεπιστημιακή ζωή" στην οποία θα συμμετέχουν με αντιπροσωπευτικά έργα τους σύγχρονοι σκιτσογράφοι.

Μιλώντας μας για τις εκδηλώσεις, ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου μας καθηγητής κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης υπογράμμισε ότι "ο κόσμος της σάτιρας δεν περιορίζεται σε λογοτεχνικά μέσα ούτε μπορεί να εγκλωβιστεί σε ένα δασκαλίστικο διδακτισμό. Αενάως μεταμορφώνεται συνδυάζοντας όλες τις καλλιτεχνικές εκφράσεις. Αξιοποιεί την αφήγηση, την αλληγορία, την παρωδία αλλά και τη φαντασίωση, τον σαρκασμό, την ειρωνεία και το παράλογο της ανθρώπινης ύπαρξης. Είναι αμφισβήτηση και διαμαρτυρία, άρα κριτική απομυθοποίηση, μια πρόκληση για αφύπνιση μέσα από την τέχνη. Για τους λόγους αυτούς το Πρόγραμμα αρθρώθηκε με κύριο κριτήριο τη φύση της σάτιρας στον νεοελληνικό πολιτισμό: την ποικιλομορφία και την τόλμη. Πρόκειται για ένα Πρόγραμμα ανοιχτό και πολυσύνθετο καλλιτεχνικά, όπου οι υφολογικές διαφορές δεν αναιρούν την ενότητα. Ταυτόχρονα, το Πρόγραμμα είναι ανοιχτό στην κοινωνία μας και ιδίως στους νέους, στους φοιτητές μας, οι οποίοι μέσα στην πλαδαρότητα των ημερών, αγωνιούν για τις εξελίξεις και το μέλλον της παρεχόμενης παιδείας."

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων

Oι εκδηλώσεις ξεκινούν τη Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου με τον καθηγητή κ. Σπύρο A. Ευαγγελάτο και τις καθηγήτριες κ.κ. Άννα Ταμπάκη, Έρη Σταυροπούλου και Ελένη Πολίτου Μαρμαρινού να μας ξεναγούν από την Κρητοεπτανησιακή σάτιρα στον σατιρικό Παλαμά. Συγκεκριμένα, ο Πρόεδρος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητής κ. Σπύρος A. Ευαγγελάτος θα μιλήσει για την "Κρητική και Επτανησιακή σάτιρα", ενώ η αναπλ. καθηγήτρια του ιδίου Τμήματος κα. Άννα Ταμπάκη για τη "Θεατρική σάτιρα στα χρόνια του Διαφωτισμού". Η αναπλ. καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας κα. Έρη Σταυροπούλου θα μιλήσει για τους "Σταθμούς της Αθηναϊκής σάτιρας το 19ο αιώνα" ενώ η κα. Ελένη Πολίτου Μαρμαρινού, καθηγήτρια επίσης, στο Τμήμα Φιλολογίας, για τον "Σατιρικό Παλαμά".
Μιλώντας μας σχετικά με το θέμα που θα διαπραγματευθεί στο συμπόσιο, η κα. Σταυροπούλου επισήμανε ότι αυτό που κυρίως γίνεται αντικείμενο σάτιρας κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα είναι οι πολιτικές και κοινωνικές συγκρούσεις. "Η σάτιρα γίνεται ο καθρέφτης εκείνης της εποχής. Σατιρίζεται η πολιτική κατάσταση, τα πολιτικά κόμματα, η δυναστεία. Είναι όμως και έντονα κοινωνική", θα μας πει η κα Σταυροπούλου η οποία υπογραμμίζει πως "οι σημαντικότεροι σατιρικοί της εποχής είναι ο Αλέξανδρος Σούτσος, ο Θεόδωρος Oρφανίδης, ο Σοφοκλής Καρίδης και στη συνέχεια ο Εμμανουήλ Ροΐδης. Τα θέματα που σατιρίζουν είναι ανθρώπινοι τύποι: ο εφημεριδογράφος, ο αμόρφωτος πατέρας και ο υιός που αλλάζει κοινωνική τάξη, η κοπέλα που διαβάζει και προσπαθεί να μορφωθεί, ο ξένος που έρχεται στην Αθήνα". "Αν δεν είναι ανθρώπινοι τύποι", μας λέει η κα. Σταυροπούλου "είναι θέματα όπως η βαυαροκρατία, η αντίσταση εναντίον του Όθωνα που έχει και σατιρικά όπλα εκτός από τη σοβαρότητα". Αγγελική Δαρλάση
Το συμπόσιο θα πλαισιώσει θεατρική παράσταση βασισμένη στον σατιρικό λόγο από το κρητοεπτανησιακό θέατρο μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα με τίτλο: "Κοντάρια, πιστόλες, μπαστούνια και... πένες". Τη σκηνοθεσία και τη δραματουργική επιμέλεια της παράστασης έχει η Αγγελική Δαρλάση ενώ τα σκηνικά είναι της Λαλούλας Χρυσικοπούλου. Τα κοστούμια έχει επιμεληθεί ο Κωνσταντίνος Ζαμάνης και τη μουσική, η οποία είναι πρωτότυπη, γραμμένη αποκλειστικά γι' αυτή τη βραδιά, έχει επιμεληθεί ο Χρήστος Αλεξόπουλος. Την επιμέλεια των φωτισμών έχει η Μελίνα Μάσχα. Βοηθοί σκηνοθέτη είναι η Ξένια Βότση και η Φανή Κυριακίδη, ενώ η φιλολογική επιμέλεια ανήκει στη Φλωρίτα Μπαμπινιώτη. Η θεατρολογική επιμέλεια, τέλος, έγινε από την Έρι Κύργια. Παίζουν οι ηθοποιοί, απόφοιτοι του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, Φοίβος Ριμένας, Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Θάλεια Προκοπίου, Βασιλική Δήμου, Λήδα Δημητρίου, Μαίρη Στασινοπούλου, Έλενα Κορρέ, Φανή Γέμτου και Ξένια Βότση. Στα ηχογραφημένα αποσπάσματα ακούγονται οι ηθοποιοί Περικλής Μουστάκης, Ιάκωβος Ψαρράς, Λαέρτης Mαλκότσης και Αντώνης Ιορδάνου. Πρόκειται για μια παράσταση που "αποτελεί σύνθεση κειμένων πολλών και διαφορετικών εποχών", επισημαίνει η σκηνοθέτης Αγγελική Δαρλάση για να υπογραμμίσει ότι "στόχος μας είναι να πάρει ο θεατής μια γεύση, τόσο από τη γλώσσα της εποχής όσο και από το είδος και το ύφος των κειμένων που έγραφαν οι θεατρικοί συγγραφείς αλλά και από τα θέματα που τους ενδιέφερε κάθε φορά να σατιρίζουν".

Oι εκδηλώσεις συνεχίζονται την επόμενη ημέρα 17 Σεπτεμβρίου με την εισήγηση του καθηγητή του Τμήματος Φιλολογίας κ. Κωνσταντίνου Κασίνη με τίτλο: "Η σατιρική ποίηση από το Σολωμό στο Σεφέρη". Την ομιλία θα ακολουθήσει θεατρική παράσταση βασισμένη σε σατιρικά ποιήματα με τίτλο "Έχω εύκολο το χείλο και δεν έχω κακή την καρδιά". Τη σκηνοθεσία και τη δραματουργική επιμέλεια έχει και εδώ η Αγγελική Δαρλάση, τα σκηνικά είναι της Λαλούλας Χρυσικοπούλου και τα κοστούμια του Κωνσταντίνου Ζαμάνη. Τη μουσική επιμέλεια έχει ο Χρήστος Αλεξόπουλος ενώ την επιμέλεια των φωτισμών η Μελίνα Μάσχα. Στην παράσταση παίρνουν μέρος οι ηθοποιοί, απόφοιτοι του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Ξένια Βότση, Φανή Γέμτου, Λήδα Δημητρίου, Βασιλική Δήμου, Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Έλενα Κορρέ, Θάλεια Προκοπίου, Φοίβος Ριμένας, Μαίρη Στασινοπούλου και Μίνα Χειμώνα.

Την Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου οι εκδηλώσεις συνεχίζονται με τον αναπληρωτή καθηγητή του Π.Τ.Δ.Ε. κ. Θανάση Νάκα και τον καθηγητή της Νομικής κ. Α.-Ι. Μεταξά να μας εισάγουν στην "Κοινωνική και Πολιτική Σάτιρα". Μιλώντας μας για την εισήγησή του με τίτλο "Σάτιρα και Ημισκούμπριαπολιτικός λόγος" ο κ. Μεταξάς τόνισε ότι "κάτω από αυτόν τον τίτλο στεγάζεται ένα είδος έκφρασης που εντάσσεται σ' ένα γενικότερο κατηγοριακό φαινόμενο που με άλλη μορφή ονομάσαμε 'πολιτισμική αμφισβήτηση της εξουσίας'. Στο χρόνο αυτής της ομιλίας θα τεθούν κάποια ερωτήματα που αποτελούν ήδη και κύρια ζητήματα στο πλαίσιο των αντίστοιχων τομέων ερευνητικών δραστηριοτήτων (ΙV και VII) του Εργαστηρίου Πολιτικής Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η μελέτη του σατιρικού λόγου είναι από τις προνομιούχες περιοχές κριτικής έκφρασης με τις οποίες το Εργαστήριό μας ασχολείται και η προσέγγιση δεν μπορεί να είναι παρά διακλαδική, και εν πολλοίς και διεπιστημονική. Φιλόλογοι, σημειολόγοι, κριτικοί της λογοτεχνίας, θεατρολόγοι, κριτικοί του θεάτρου, ιστορικοί, κοινωνικοί ψυχολόγοι, γλωσσολόγοι, πολιτικοί επιστήμονες, επικοινωνιολόγοι και ιστορικοί της τέχνης έχουν ο καθένας πολλά να πουν στην πραγμάτευση ενός τέτοιου θέματος. Και βεβαίως πλήρες δικαίωμα να τοποθετηθούν έχουν οι δημιουργοί και οι εκφραστές του σατιρικού λόγου όταν μάλιστα ορισμένοι από αυτούς διαθέτουν αξιοπρόσεκτη γενική παιδεία, καλλιέργεια και αναμφισβήτητο ταλέντο". Η ημέρα θα κλείσει με συναυλία από το μουσικό συγκρότημα Ημισκούμπρια.

Στις 19 Σεπτεμβρίου ημέρα Πέμπτη, τη σκυτάλη παίρνουν ο καθηγητής Ιστορίας κ. Κωνσταντίνος Σβολόπουλος, ο φιλόλογος και κριτικός, διδάσκων στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών κ. Κώστας Γεωργουσόπουλος και η διδάσκουσα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών κα. Ευανθία Στεφανή. O κ. Σβολόπουλος θα μιλήσει για τη σάτιρα στον πόλεμο, ενώ ο κ. Γεωργουσόπουλος για τη "φαρσοκωμωδία" και η κα. Στεφανή για τη "σάτιρα στον ελληνικό κινηματογράφο". Μετά το τέλος των ομιλιών θα ακολουθήσει η προβολή της πολυβραβευμένης ταινίας "Λούφα και Παραλλαγή", η οποία μέσα από μια σειρά κωμικών περιστατικών σατιρίζει το θεσμό του στρατού, την ελληνική τηλεόραση και τη στρατιωτική δικτατορία.

Η πρώτη εβδομάδα των εκδηλώσεων κλείνει την Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου με συναυλία του Λουκιανού Κηλαηδόνη, ο οποίος θα ερμηνεύσει δικές του συνθέσεις αλλά και τραγούδια των Θεοδωράκη, Σαββόπουλου, Μαρκόπουλου.

Τη Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου την τιμητική της έχει η "Παλαιά και Νέα Επιθεώρηση" με την καθηγήτρια κα. Λίλα Μαράκα να μας μιλά για την "Πλήρη αττικού άλατος Αθηναϊκή επιθεώρηση" και την υποψήφια διδάκτορα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών κα. Ιλια Λακίδου για την "Ανανέωση της Επιθεώρησης από το 'Ελεύθερο Θέατρο'". Στη συνέχεια θα ακολουθήσει συζήτηση πάνω στα δύο προαναφερθέντα ζητήματα με συντονιστή τον Κώστα Γεωργουσόπουλο και καλεσμένους παλαιούς και νέους συγγραφείς της επιθεώρησης.

Την Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου το θέμα που θα φωτίσουν με τις ομιλίες τους διακεκριμένοι επιστήμονες είναι "Η σάτιρα στο λαϊκό πολιτισμό". Συγκεκριμένα, για το θέμα θα μιλήσουν ο ομότιμος καθηγητής της Νεοελληνικής φιλολογίας κ. Π. Δ. Μαστροδημήτρης, η διδάκτωρ Φιλολογίας κα. Μαρία Δημάκη-Ζώρα, ο ομότιμος καθηγητής Λαογραφίας κ. Μιχάλης Μερακλής, ο καθηγητής Λαογραφίας του Π.Τ.Δ.Ε. κ. Μηνάς Aλ. Αλεξιάδης και ο καθηγητής του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών κ. Βάλτερ Πούχνερ. Αναφερόμενος στην εισήγησή του ο κ. Αλεξιάδης σημείωσε: "Θα ασχοληθώ κυρίως με τη λεγόμενη κατηγορία των ασεμνοφανών αινιγμάτων. Πρόκειται για αινίγματα στα οποία δίνεται η εντύπωση ότι αναφέρονται στην ερωτική πράξη ή σε ορισμένες ιδιότητες των σεξουαλικών οργάνων των δύο φύλων, ενώ στην πραγματικότητα η λύση τους είναι ένα απλό χρηστικό αντικείμενο. Τα αινίγματα αυτά, που εμφανίζονται κυρίως στο νησιωτικό χώρο, λειτουργούσαν παλαιότερα ή λειτουργούν ακόμη σε ορισμένες αγροτικές περιοχές ως 'ελιξίρια' του ερωτικού υποσυνείδητου. Επιπλέον, σε παλαιότερες χρονικές περιόδους 'μυούσαν' κατά κάποιο τρόπο τους νέους στη σεξουαλική πράξη". Μετά τις εισηγήσεις θα ακολουθήσει Άθως Δανέλληςπαράσταση Θεάτρου Σκιών από τον κ. Άθω Δανέλλη με τίτλο "Τα ογδόντα εντάλματα του Καραγκιόζη". Μιλώντας μας για την ιστορία του ελληνικού Θεάτρου Σκιών ο κ. Δανέλλης επισήμανε ότι "ο δικός μας, ο νεοελληνικός Καραγκιόζης, μετράει περίπου δύο αιώνες ζωής, ξεκινώντας από τις πρώτες δεκαετίες του 1800 όταν έρχεται προς τα μέρη μας. Αποκτάει κάπως πιο ελληνικά χαρακτηριστικά μετά το 1850 που παίζεται από κάποιους Έλληνες καλλιτέχνες. Στα τέλη του 1800 έρχεται σε επαφή με τον Καραγκιόζη ο Δημήτρης Σαρδόνης, ο λεγόμενος "μίμαρος", ο οποίος θεωρείται ο πατριάρχης του ελληνικού Καραγκιόζη, καθώς είναι αυτός που τον 'καθαρίζει' από τα χοντροκομμένα χαρακτηριστικά του και βγάζει πολλούς μαθητές, δημιουργεί τις κυριότερες φιγούρες και τα κυριότερα έργα, πολλά από τα οποία έχουν τη ρίζα τους σε έργα τούρκικα". "Το 1950", μας λέει ο κ. Δανέλλης, "ο Καραγκιόζης αρχίζει να παίρνει την κατιούσα 'χτυπημένος' από τον κινηματογράφο και αργότερα την τηλεόραση. Γύρω στα 1980 κάποιοι άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών τον ανακαλύπτουν και αρχίζουν να ασχολούνται μαζί του, με αποτέλεσμα να έχουμε σήμερα έναν ικανό αριθμό βιβλίων επάνω στο ελληνικό Θέατρο Σκιών". O κ. Δανέλλης μας μίλησε και για το "Αρχείο Ελληνικού Θεάτρου Σκιών" που έχει δημιουργήσει με τον Μιχάλη Ιερωνυμίδη και μέσω του οποίου προσπαθούν να διασώσουν τα θεατρικά κείμενα και τα ιστορικά στοιχεία του ελληνικού Καραγκιόζη. O ίδιος έχει καταγράψει περισσότερες από 350 παραστάσεις του Θεάτρου Σκιών και υπολογίζει ότι πρέπει να υπάρχουν ακόμα άλλες τόσες. "O Καραγκιόζης ανανεώνεται από μόνος του, γιατί ο Καραγκιόζης είναι σαν ένα ποτάμι, ενώ κυλά ανάμεσα στις συγκεκριμένες φόρμες που έχει, ανανεώνεται συνεχώς. Αν δεν ανανεωθεί είναι νεκρός", υπογραμμίζει ο Άθως Δανέλλης και επισημαίνει ότι "σήμερα υπάρχουν λίγοι νέοι καραγκιοζοπαίχτες οι οποίοι προσπαθούν να συντηρήσουν, να αξιοποιήσουν την τέχνη τους και να την γνωρίσουν στον κόσμο". Να σημειώσουμε ότι την παράσταση του θιάσου σκιών Άθου Δανέλλη θα συνοδεύσει λαϊκή ορχήστρα με τον Κώστα Μάτζιο στο ακορντεόν και το τραγούδι, τον Σωτήρη Γεραλή επίσης στο τραγούδι και την κιθάρα και τον Σωτήρη Μαργώνη στο βιολί.

Αγνή ΣτρουμπούληΤην Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου η Μάνια Καπλάνογλου, διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών και Λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου θα μας ξεναγήσει στην "Τέχνη της παραδοσιακής αφήγησης παραμυθιών", εισάγοντάς μας στα σατιρικά παραμύθια. "Πρόκειται για μια δεκαετή έρευνα που έχω διεξαγάγει στο χώρο του Αιγαίου, σε αρκετά νησιά και σε προσφυγικές κοινότητες μικρασιατών Eλλήνων σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας", μας εξηγεί η κα. Καπλάνογλου και υπογραμμίζει: "αυτό που με εντυπωσίασε πραγματικά είναι ότι το παραμύθι είχε πραγματικά ένα πάρα πολύ σημαντικό ρόλο στην καθημερινή ζωή αυτών των ανθρώπων". "Όλα αυτά τα παραμυθιακά θέματα", συνεχίζει, "λειτουργούν και χρησιμοποιούνται στερεοτυπικά και δημιουργικά αξιοποιούνται στις ημέρες μας από πάρα πολλές μορφές τέχνης. Μια έννοια που χρησιμοποιώ ως προς την αξιοποίηση στη σύγχρονη εποχή αυτών των παραδοσιακών και συχνά πάρα πολύ παλιών, με μεγάλη εξέλιξη στο χρόνο, θεμάτων και μοτίβων είναι η έννοια του 'μυθικού φορτίου'. Όταν σε μια διαφήμιση, για παράδειγμα, δούμε μια μορφή ενός παραδοσιακού παραμυθιού, ακόμα και αν τη δούμε αποκομμένη από το παραμύθι και από το πλαίσιο το δομικό, αυτή κουβαλάει ένα μυθικό φορτίο μαζί της που είναι ενδεχομένως γνωστό στον παραλήπτη. Και έτσι εξακολουθεί να λειτουργεί". Την εισήγηση της κα. Καπλάνογλου θα ακολουθήσει αφήγηση παραμυθιών από την κα. Αγνή Στρουμπούλη, η οποία έχει επίσης την επιμέλεια της επιλογής και μεταγραφής των παραμυθιών που θα ακουστούν. Το σκηνικό και τα κουστούμια είναι της Μαρίας Καταροπούλου ενώ οι φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα. Τις φωτογραφίες επιμελείται ο Χαράλαμπος Πυλαρινός ενώ την κατασκευή του σκηνικού και του κοστουμιού η Ελένη Κλημογιάννη.

Μάρθα ΦριντζήλαΤην Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου ο επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών κ. Λάμπρος Λιάβας θα μιλήσει για τη "σάτιρα στα δημοτικά τραγούδια" και αμέσως μετά θα ακολουθήσει συναυλία της Μάρθας Φριντζήλα με το συγκρότημα "Δρόμος με Δέντρα" και με τη συμμετοχή της Μαϋ Χάννα. "Είμαστε μια ομάδα που δεν ειδικευόμαστε στη σάτιρα και στο σκώμμα", επισήμανε η Μάρθα Φριντζήλα μιλώντας μας για τη βραδιά και υπογράμμισε ότι "επειδή τα περισσότερα από τα σατιρικά τραγούδια έχουν είτε προκλητικό χαρακτήρα είτε σεξουαλικά υπονοούμενα, εμείς προσπαθήσαμε να βρούμε τα άλλα τραγούδια που μιλούν περισσότερο για τα παράπονα, για την κοροϊδία, το κρασί. Να μην είναι ερωτικά, σεξουαλικά, της αποκριάς". Την ενορχήστρωση της παράστασης έχει ο μουσικός Βασίλης Μαντζούκης, ενώ τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος είναι ο Ηλίας Μεχίλι, ο Δημήτρης Πάντος, ο Ανδρέας Πατράκης, ο Παναγιώτης Τσεβάς και ο Τάκης Φράγκος.

Φοίβος ΔεληβοριάςOι εκδηλώσεις Τεχνών Επίσκεψις θα κλείσουν την Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου με συναυλία του Φοίβου Δεληβοριά που θα έχει τον γενικό τίτλο "Υβρεοπομπή". Στην κιθάρα θα είναι ο Αριστείδης Χατζησταύρου και στα πλήκτρα ο Γιάννης Τσόλκας. "Ετοιμάζω μια παράσταση, μια σειρά τραγουδιών και μικρών προζών, η οποία στηρίζεται στην έννοια του σατιρικού τραγουδιού", μας είπε ο Φοίβος Δεληβοριάς. "Η σάτιρα", συνέχισε, "είναι ένα είδος τραγουδιού που με ενδιέφερε πάντα σαν ματιά. Θεωρώ τη σατιρική ματιά ανήλικη ματιά, τη ματιά του ανθρώπου που δεν μπορεί την ταξινομημένη σκέψη και χρησιμοποιεί τη γλώσσα με έναν εναλλακτικό τρόπο. Ψάχνοντας λοιπόν μέσα στο ελληνικό τραγούδι, στα παλιά τραγούδια των επιθεωρήσεων, στα δημοτικά τραγούδια που λέγονταν σε περιόδους καρναβαλιού, στα τραγούδια σε ποίηση Καριωτάκη, τις περίφημες σάτιρές του, μέχρι τα τραγούδια του Κηλαηδόνη ή του Τζίμη Πανούση και συνδυάζοντάς τα με τη δική μου προσωπική ματιά, έχω κάνει μια μικρή παράσταση που ονομάζεται Υβρεοπομπή".


Αρχή της σελίδας