ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα

1/11/2002
του Σ. Ν. Κοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα

Σημαντικά εκθέματα φιλοξενούνται,
για πρώτη φορά,
στο κτήριο «K. Παλαμά»


Eνα πολύ σημαντικό γεγονός, με ιδιαίτερο επιστημονικό αλλά και εκπαιδευτικό ενδιαφέρον, λαμβάνει χώρα στο κτήριο «Κωστή Παλαμά» του Πανεπιστημίου Αθηνών έως το τέλος Νοεμβρίου. Πρόκειται για την έκθεση «Η Iστορία της Γραφής ανά τον κόσμο: 3000 π.Χ. έως σήμερα» που διοργανώνουν από κοινού τα Πανεπιστήμια Αθηνών και Wurzburg –στο πλαίσιο συμφωνίας συνεργασίας που υπεγράφη τον περασμένο Ιούλιο– σε συνεργασία και με το Επιγραφικό Μουσείο Αθηνών. Oι επισκέπτες αυτής της Πανεπιστημιακής έκθεσης, που είναι ανοιχτή στο κοινό, έχουν τη δυνατότητα να δουν σπάνια, μεγάλης σημασίας επιγραφικά και άλλα ευρήματα από διάφορα Μουσεία, ευρήματα στα οποία απεικονίζονται διάφορα συστήματα γραφής, τα οποία επινόησε ο άνθρωπος, από την εικονογραφική και ιδεογραφική παράσταση της γλώσσας μέχρι τη συλλαβική, συμφωνογραφική και αλφαβητική γραφή. Σφηνοειδής γραφή, ιερογλυφικά, γραμμική γραφή Α και Β, κινεζική γραφή, ινδιάνικη, ρουνική, σλαβική και άλλοι τύποι γραφής, που έχουν κατά καιρούς χρησιμοποιηθεί, είναι προσιτοί στο κοινό με κατατοπιστικές πληροφορίες για κάθε αντικείμενο και κάθε δείγμα γραφής. Η έκθεση έχει ως κύριο κορμό τα χαρακτηριστικότερα από τα 138 αντικείμενα της έκθεσης Schrift, Sprache, Bild und Klang (Γραφή, Γλώσσα, Εικόνα και Ήχος) που παρουσιάστηκε τους καλοκαιρινούς μήνες του 2002 στο Πανεπιστήμιο του Wurzburg και αποτελεί την πρώτη στην Ελλάδα επιστημονικά τεκμηριωμένη έκθεση για την «ιστορία της γραφής ανά τον κόσμο».

Ο υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Π. Ευθυμίου εγκαινιάζει την έκθεση
O χαρακτήρας της έκθεσης είναι έντονα εκπαιδευτικός. Συγκεκριμένα, τα 47 αντικείμενα της γερμανικής έκθεσης που επιλέχθηκαν για την έκθεση στη χώρα μας συνοδεύονται από εκτενές ερμηνευτικό και εποπτικό υλικό και αποτελούν μια σύντομη, αλλά πλήρη και εύληπτη επισκόπηση της εξέλιξης του φαινομένου της γραφής ανά τον κόσμο. Επιπλέον, στην Αθήνα το εξαιρετικά ενδιαφέρον αυτό υλικό συμπληρώθηκε με μια ευρύτερη τεκμηρίωση του φαινομένου της γραφής στον ελληνικό χώρο, ώστε και η πρόσληψη των λιγότερο οικείων στην Ελλάδα μορφών να διευκολύνεται μέσω των οικειοτέρων ελληνικών, αλλά και να ικανοποιείται το ενδιαφέρον του ελληνικού κοινού για μια αναλυτικότερη ιστορία της γραφής στον χώρο του.

Όπως τόνισε στα εγκαίνια της έκθεσης ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητής κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης και όπως αναφέρεται και στα κείμενα του ιδίου που συνοδεύουν τον εξαιρετικό κατάλογο της έκθεσης, «οι Έλληνες είναι αυτοί που πρώτοι στον κόσμο επινόησαν ένα πραγματικό αλφάβητο, ιδιαίτερα λειτουργικό, καθιερώνοντας ένα σύστημα στο οποίο κάθε γράμμα απεικονίζει έναν φθόγγο, με ελάχιστες ερμηνεύσιμες εξαιρέσεις. Επίσης, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να τονιστεί ότι το λατινικό αλφάβητο που σε έκταση χρήσεως κυριαρχεί σήμερα στον κόσμο είναι, όπως διδάσκει η ιστορία της γραφής, το δυτικό ελληνικό αλφάβητο που μεταφέρθηκε στην κάτω Ιταλία, όπου έγινε γνωστό και καθιερώθηκε ως σύστημα γραφής των Ρωμαίων, για να διαδοθεί αργότερα μέσω των μεγάλων χωρών της Ευρώπης σε μεγάλο μέρος του κόσμου. Oι Έλληνες λοιπόν είναι οι πραγματικοί δημιουργοί του πρώτου στον κόσμο αλφαβήτου, του ελληνικού αλφαβήτου. Την πρώτη ύλη την πήραν οι Έλληνες από τη βορειοσημιτική συμφωνογραφική γραφή, ωστόσο δεν έμειναν παθητικά προσκολλημένοι σε αυτήν αλλά δημιούργησαν μέσα και πέρα από αυτήν το πρώτο πραγματικό αλφάβητο, που από αυτούς πέρασε δια της λατινικής του μορφής που είναι ελληνική- σε ολόκληρο τον κόσμο». «Τέτοιες εκθέσεις», υπογράμμισε ο κ. Μπαμπινιώτης στα εγκαίνια, «που από τη φύση τους απαιτούν συνεργασία περισσοτέρων ειδικών και ανάλογη επιστημονική εγκυρότητα, σηματοδοτούν πεδία συνεργασίας που μπορούν να υπάρξουν ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και άλλα Πανεπιστήμια με τα οποία έχουν υπογραφεί συμφωνίες. Δεν χρειάζεται να εξηγήσουμε το όφελος που μπορεί να προκύψει από τέτοιες πρωτοβουλίες για μια καλύτερη ενημέρωση των φοιτητών μας σε καίρια θέματα της επιστήμης με έναν ιδιαίτερα έγκυρο και εποπτικό τρόπο. Έχει μάλιστα προβλεφθεί η ηλεκτρονική ψηφιοποίηση της όλης εκθέσεως, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευρύτερα και εις μάκρος χρόνου ως διδακτικό υλικό για τους φοιτητές του Πανεπιστήμιου, δικού μας και άλλων, που έχουν ανάλογα ενδιαφέροντα. Και κάτι ακόμα. Την έκθεση συνοδεύουν δυο ειδικοί καθηγητές του Πανεπιστήμιου του Wurzburg οι οποίοι – στο πλαίσιο της συνεργασίας πάντοτε των δυο Πανεπιστημίων – θα δώσουν διαλέξεις σε φοιτητές των αντίστοιχων Τμημάτων».
Από την πλευρά του, ο καθηγητής Αρχαιολογίας κ. Βασίλειος Λαμπρινουδάκης, ο οποίος ανέλαβε το κύριο μέρος της οργάνωσης της έκθεσης, επισήμανε κατά την ομιλία του στα εγκαίνια πως «ήταν μια πολύ καλή συγκυρία, ότι στο Πανεπιστήμιο του Wϋrzbυrg, που επισκεφθήκαμε μαζί με τον κ. Πρύτανη στο πλαίσιο της πρόσφατης συμφωνίας συνεργασίας του Πανεπιστημίου μας με το ξένο Ίδρυμα το καλοκαίρι που πέρασε, λειτουργούσε ήδη η έκθεση Schrift und Sprache, Bild und Klang, δηλαδή Γραφή και Γλώσσα, Εικόνα και Ήχος. O ευρύς αρχαιογνωστικός ορίζων του γεραρού αυτού πανεπιστημίου και ο πλούτος των γερμανικών μουσείων και συλλογών σε αντικείμενα με δείγματα γραφής από όλο τον κόσμο έκανε την έκθεση πραγματικό σχολείο για τη μελέτη του τόσο σπουδαίου αυτού φαινομένου για τον άνθρωπο. Τον άνθρωπο, που μπορεί με τη γραφή να αποτυπώνει και να παραδίδει στην αιωνιότητα πράγματα, γεγονότα, σκέψεις, πράξεις, ιδέες και συναισθήματά του, δημιουργώντας ιστορία. Ήταν προφανές ότι η έκθεση αυτή θα ήταν ευπρόσδεκτη στην Ελλάδα. Το ξένο πανεπιστήμιο πρόθυμα ανέλαβε τις ενέργειες για την έλευση χαρακτηριστικού μέρους της στην Αθήνα, και το Πανεπιστήμιο Αθηνών, εκτός από τη διοργάνωση που ανέλαβε, ζήτησε τη συνεργασία του Επιγραφικού Μουσείου Αθηνών, ώστε να συμπληρώσει αναλυτικότερα την τεκμηρίωση της εξέλιξης και των μορφών της αρχαίας ελληνικής γραφής, της οποίας η σημασία για την ανάπτυξη της γραφής γενικά υπήρξε κομβική. Το Επιγραφικό Μουσείο και το Υπουργείο Πολιτισμού γενικότερα ανταποκρίθηκαν στο αίτημα με μεγάλη προθυμία.

Πήλινος δίσκος με τυπωμένα ιερογλυφικά στοιχεία
Έτσι στην έκθεση αυτή ξεναγείται κανείς μέσα από όλες τις φάσεις του φαινομένου της γραφής. Από την απεικόνιση αντικειμένων με συναισθηματικό ή πραγματικό περιεχόμενο ή την απεικόνιση συγκεκριμένων αντικειμένων οδηγείται μέσα από την ακροφωνική χρήση των εικόνων για την απόδοση συλλαβών και την τυποποίηση και συμβολική τους χρήση για την απόδοση συμφώνων στην αποφασιστική ελληνική εφεύρεση της απόδοσης όλων των φθόγγων, συμφώνων και φωνηέντων. Ξεναγείται δηλαδή κανείς στη μακρά διαδρομή από τη γραπτή δήλωση πραγμάτων μέχρι τη γραπτή αποτύπωση της ομιλούμενης γλώσσας και τη διαιώνιση αυτής της πιο χαρακτηριστικής ικανότητας του ανθρώπου. Και ακόμη, στην έκθεση αυτή μπορεί ο επισκέπτης να παρακολουθήσει τη μακρά περιπέτεια της εξέλιξης της γλώσσας χρονικά επί πέντε χιλιετίες, από το 3000 περ. π.Χ. μέχρι τις μέρες μας, και γεωγραφικά, από τη Μεσόγειο μέχρι τον Βορρά, και από την Απω Ανατολή μέχρι την Κεντρική Αμερική. Ιδιαίτερα ιστορικά και επιγραφικά ενδιαφέροντα κομμάτια περιλαμβάνονται στην έκθεση, όπως μία στήλη που έστησε ο βασιλιάς της Αιγύπτου Σέσωστρις στο διευρυνθέν όριο της επικράτειας του, σχολικές ξύλινες πλάκες από την Αίγυπτο, ένα αγγείο με αγώνα πεντάθλου και επιγραφή που αποδίδει ζωντανή προτροπή στον αγωνιζόμενο να νικήσει, το ψήφισμα των Αθηναίων για τη Σικελική εκστρατεία, το αρχαιότερο νομικό ελληνικό κείμενο με τους νόμους της Γόρτυνας από τον 5 π.Χ. αιώνα, μια από τις δύο αρχαιότερες λατινικές επιγραφές από τη Ρώμη του 6 π.Χ. αιώνα, μια πλάκα κινεζικής ξυλοτυπίας, λίθινα μνημειώδη ιδεογράμματα από τους Μάγια της Κεντρικής Αμερικής, ένα αρχαίο μουσικό κείμενο και πολλά άλλα».

Χειρόγραφο περγαμηνό Ευαγγέλιο με χαρτώες προσθήκες
O διευθυντής του Επιγραφικού Μουσείου κ. Χαράλαμπος Κριτζάς υπογράμμισε στην ομιλία του ότι «το Επιγραφικό Μουσείο, μετά και την πρόθυμη συγκατάθεση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού, ανταποκρίθηκε με ιδιαίτερη χαρά στην πρόσκληση του Πανεπιστημίου Αθηνών να συμμετάσχει στη διδακτική έκθεση για την ‘ιστορία της γραφής’, που διοργανώνεται σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Wurzburg. Η συμμετοχή του συνίσταται στον εμπλουτισμό της έκθεσης με 31 πιστά αντίγραφα αρχαίων επιγραφών και χειρογράφων, αντιπροσωπευτικών όλων σχεδόν των φάσεων της μακρόχρονης εξέλιξης της ελληνικής γραφής. Η συμμετοχή του Επιγραφικού Μουσείου στην κοινωνική προσπάθεια δυο ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων να παρουσιάσουν μια διδακτική έκθεση αποκτά ιδιαίτερο συμβολισμό: Τονίζει ακριβώς το διδακτικό ρόλο που μπορεί και πρέπει να διαδραματίζει αυτό το Μουσείο, το μεγαλύτερο στο είδος του στον κόσμο, με τους 13.520 ‘φθεγγόμενους λίθους’».
Επιπλέον, ο Γερμανός καθηγητής Aρχαιολογίας του Πανεπιστημίου του Wurzburg κ. Sinn επισήμανε ότι «δεν έχουν περάσει περισσότεροι από τρεις μήνες, από τότε που γεννήθηκε η ιδέα για την κοινή μας έκθεση. Τολμώ να ισχυριστώ, ότι ποτέ μέχρι τώρα δεν είχε υλοποιηθεί μια έκθεση τόσο απαιτητική, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτό έγινε δυνατό, διότι πολλοί άνθρωποι αφιέρωσαν πάρα πολύ χρόνο. Όμως η εντατική εργασία από μόνη της δεν αρκεί σε αυτή την περίπτωση. Καθοριστικής σημασίας υπήρξε ο ενθουσιασμός γι’ αυτό το έργο. Σε εμάς στην Γερμανία, αυτός ο ενθουσιασμός είχε ένα όνομα: Φιλελληνισμός»!
Την έκθεση εγκαινίασε ο υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Πέτρος Ευθυμίου, ο οποίος στην ομιλία του υπογράμμισε πως «έχουμε συνείδηση ότι όσο η γλώσσα έγινε γραφή μέσα από την ανάγκη της πολυπλοκότητας των κοινωνιών τόσο ενδεχομένως στερηθήκαμε τη συνέχεια κάποιων καταβολών που είχαν νόημα, περιεχόμενο, είχαν σημασίες και είχαν αξίες. Και για μένα ο ιδιαίτερος προβληματισμός, η ιδιαίτερη χαρά σ’ αυτή την έκθεση είναι γιατί σαν να προσημαίνουν οι ευαίσθητοι, αρχαιολόγοι, ιστορικοί, φιλόλογοι, του Wϋrzbυrg και των Αθηνών, ότι ενδεχομένως κινδυνεύει με τη σειρά του και ο πολιτισμός της γραφής γιατί πια έχουμε μια ιδιόρρυθμη επέλαση ενός νέου προφορικού πολιτισμού που δεν είναι όμως πολιτισμός, που δεν είναι συνοχή, αλλά είναι το μεταμοντέρνο στην αποθέωσή του, στην πλήρη απορύθμιση των κοινωνικών σχέσεων. Είναι ένας λόγος ασυνάρτητος, με μια παράσταση ζωής ασυνάρτητη, όπου η κοινωνία μετατρέπεται σε φάρμα, καθένας από εμάς μετατρέπεται σε ευκαιριακό ήρωα ενός παράδοξου κοινωνικού γίγνεσθαι όπου δεν υπάρχει καμία αξία, καμία συνοχή, καμία τάξη και κανένας κώδικας παρά μόνο το παράλογο ως ο μόνος δεσμός μια κοινωνίας καταναλωτών και μιας κοινωνίας μη μετεχόντων ενεργών πολιτών, μη ελεγχόντων, και σε τελευταία ανάλυση, και μη ελεγχομένων».
«Αυτό δεν είναι καθόλου μια κινδυνολογία από αυτή την εύκολη ρητορική των Μ.Μ.Ε.», συνέχισε ο κ. Ευθυμίου, «διότι το χειρότερο στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη είναι ότι όσοι καταγγέλλουν αυτά τα φαινόμενα τα καταγγέλλουν από μια σκοπιά εξίσου ασυνάρτητη με όσα συμβαίνουν, είτε ηθικοπλαστική και προερχόμενη από ένα είδος συντηρητικής παλινόρθωσης καταστάσεων που δεν μπορούν να υπάρξουν είτε εξίσου απορυθμιστικής στην επιχειρηματολογία. Αυτό λοιπόν που παρατηρείται ήδη και βλέπω από συναδέλφους μου στην Ευρώπη και κυρίως στην Αγγλία να επισημαίνουν είναι ότι σε αυτές τις χώρες που προηγούνται από εμάς περίπου δέκα χρόνια στην εισαγωγή των νέων τεχνολογιών ήδη αλλάζει ο πολιτισμός της γραφής. Τα γραπτά των παιδιών του GSE στην Αγγλία, του δικού μας Λυκείου, έχουν συντομογραφίες ακριβώς με τον τρόπο με τον οποίο συντομογραφούνται τα μηνύματα στα κινητά τους τηλέφωνα.

Χάρτης με τα όρια εξάπλωσης της ελληνικής γραφής
Oι λέξεις πια δεν είναι πλήρεις αλλά συγκόπτονται, ακριβώς γιατί η κυρίαρχη μέθοδος επικοινωνίας είναι η συγκεκομμένη γλώσσα που επιτρέπει η μικρή οθόνη του κινητού τηλεφώνου. ¶ρα, ενώ βρισκόμαστε στην εποχή της πιο ώριμης, θα έλεγε κανείς, μορφής προόδου, κατ’ ουσία σε κρίσιμες περιοχές, όπως είναι ο πολιτισμός που κρύβει πίσω της η γραφή, έχουμε μια απειλή από μια επιστροφή του προφορικού πολιτισμού, του πολιτισμού της εικόνας που απειλεί τη συνοχή, την ακεραιότητα και την ομορφιά της γραφής ώς τις συνοψίσεις του λόγου, της δυνατότητας να σηματοδοτούμε μέσω της γραφής και τις πιο λεπτές και τις πιο δύσκαμπτες ή δύσκολες ή ευαίσθητες περιοχές, από το να γράφουμε ένα ερωτικό ποίημα ώς το να γράφουμε την πιο ακριβή κοινωνική διατύπωση. Αρα εγώ αντιλαμβάνομαι ότι σήμερα το Πανεπιστήμιο του Wϋrzbυrg και των Αθηνών μάς επαναφέρουν στο νόημα του πολιτισμού της γραφής και μάς προσημαίνουν ότι πρέπει να ενεργοποιήσουμε όλες μας τις δυνάμεις, και έχουμε τη δυνατότητα, να επανελέγξουμε δημιουργικά τον κόσμο, ασκώντας τη μόνη πραγματική παρέμβαση που είναι η παρέμβαση της παιδείας».
Αξίζει να αναφερθεί, τέλος, ότι η έκθεση τέθηκε υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού, ενώ το Επιγραφικό Μουσείο διέθεσε εξαίρετης ποιότητας αντίγραφα ελληνικών επιγραφών για τη συμπλήρωση της έκθεσης. Χορηγοί της έκθεσης είναι το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Antikensammlung Des Martin Von Wagner Museums, το Univestitatsbund Wϋrzbυrg, το Ίδρυμα Λεβέντη και το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο.

Αρχή της σελίδας