ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών

1/12/2002
του Σ. Ν. Κοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών

Πόλος έλξης για φοιτητές από όλο τον κόσμο οι σπουδές στο E.K.Π.A.

[ Αλλοδαποί Φοιτητές στο Ε.Κ.Π.Α. ]

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών αποτελεί κάθε χρόνο πόλο έλξης εκατοντάδων φοιτητών του εξωτερικού οι οποίοι επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα, είτε σε προπτυχιακό είτε σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο αριθμός αυτών των φοιτητών βαίνει κάθε χρόνο αυξανόμενος. Πρώτα στην προτίμηση των αλλοδαπών φοιτητών έρχονται σταθερά τα Τμήματα της Νομικής και τα Tμήματα της Φιλοσοφικής. Απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα οι αλλοδαποί φοιτητές είναι η καλή γνώση της Ελληνικής γλώσσας. Για το λόγο αυτό το Πανεπιστήμιο έχει δημιουργήσει, από τη δεκαετία του ’50, το Διδασκαλείο της Νέας Ελληνικής Γλώσσας το οποίο συνεχίζει χωρίς διακοπή τη λειτουργία του μέχρι σήμερα.
Το Διδασκαλείο ανήκει στην ALTE (Association of Language Testers in Europe) και πιστοποιεί το επίπεδο γνώσης της Νέας Ελληνικής για τους υποψηφίους φοιτητές των ελληνικών Α.Ε.Ι. Έτσι, το μεγαλύτερο μέρος των αλλοδαπών φοιτητών που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα υποχρεωτικά παρακολουθούν τα μαθήματα που πραγματοποιούνται στο Διδασκαλείο και περνούν από τις ανάλογες εξετάσεις. Στο χώρο του Διδασκαλείου βρεθήκαμε και εμείς, προκειμένου να συζητήσουμε με διδάσκοντες αλλά και διδασκόμενους για την πολύ σημαντική δουλειά που γίνεται εκεί.


«Το Διδασκαλείο, λόγω της κατακόρυφης αύξησης του αριθμού των φοιτητών και της παράλληλης αύξησης της ζήτησης για την εκμάθηση της Νέας Ελληνικής, έγινε ανεξάρτητο το 1994 και υπήχθη στο Διατμηματικό Πρόγραμμα της Νέας Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας που είχε ήδη ιδρυθεί τρία χρόνια νωρίτερα με την επιστημονική ευθύνη του Τομέα Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας», μας αναφέρει η κυρία Νατάσα Μαγγανά καθηγήτρια στο Διδασκαλείο. «Παράλληλα, το 1994 αρχίζει να λειτουργεί και Μεταπτυχιακό Διατμηματικό Πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας, από το οποίο προέρχεται ένα μεγάλο μέρος των διδασκόντων του Διδασκαλείου».
«Σήμερα το Διδασκαλείο απασχολεί περίπου 50 καθηγητές», μας αναφέρει ο κ. Θανάσης Αγάθος, επίσης από χρόνια καθηγητής του Διδασκαλείου. «Λειτουργούν τμήματα αρχαρίων, μέσων και προχωρημένων φοιτητών το καθένα από τα οποία έχει δυο επίπεδα.
Για να γίνει κάποιος αλλοδαπός δεκτός στο πρόγραμμα διδασκαλίας πρέπει να είναι υποψήφιος Ανώτερου και Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος και να έχει επιλεγεί από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Σπουδαστές του Διδασκαλείου την ώρα του μαθήματος
Δεκτοί, επίσης, γίνονται οι υπότροφοι του ελληνικού κράτους (Υπουργείο Εξωτερικών, Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υπουργείο Εθνικής Oικονομίας, Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών) και άλλων ιδρυμάτων, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές Ανώτερων και Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, οι φοιτητές Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων (Socrates-Erasmus) και τέλος όσοι έχουν απολυτήριο Λυκείου, καθώς και άδεια παραμονής στην Ελλάδα για όλη τη διάρκεια των μαθημάτων. Η άδεια παραμονής δεν είναι απαραίτητη για όσους προέρχονται από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή είναι σύζυγοι Ελλήνων πολιτών ή έχουν ελληνική υπηκοότητα».
«Είναι πολύ σημαντικό», υπογραμμίζει η καθηγήτρια του Διδασκαλείου κυρία Αλίκη Τσοτσορού, «ότι το Διδασκαλείο δέχεται και ανθρώπους που δεν είναι φοιτητές ή δεν έχουν σκοπό να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα. Ενδιαφέρονται, ωστόσο, να μάθουν την ελληνική γλώσσα και να μυηθούν στον ελληνικό πολιτισμό. Έτσι έχουμε αλλοδαπούς που παρακολουθούν μαθήματα και οι οποίοι διαμένουν στην Ελλάδα είτε γιατί δουλεύουν είτε γιατί έχουν παντρευτεί στη χώρα μας και έχουν αποφασίσει να παραμείνουν εδώ».
«Μια ακόμη μεγάλη κατηγορία σπουδαστών του Διδασκαλείου είναι οι φοιτητές που επισκέπτονται τη χώρα μας μέσω προγραμμάτων ανταλλαγής φοιτητών όπως το Socrates-Erasmus», σημειώνει η κυρία Μαγγανά. «Oι φοιτητές αυτοί παρακολουθούν παράλληλα τα μαθήματα του Διδασκαλείου και του εκάστοτε Τμήματος, ενώ οι ώρες διδασκαλίας γι’ αυτούς είναι λιγότερες και δεν προβλέπεται αξιολόγηση μέσω εξετάσεων».
Το πρόγραμμα διαρθρώνεται σε τρεις κύκλους σπουδών, το χειμερινό, τον εαρινό και το θερινό. Oι εγγραφές γίνονται τον Oκτώβριο, το Φεβρουάριο και τον Ιούνιο αντιστοίχως και τα μαθήματα διαρκούν συνολικά οκτώ μήνες. Oι ώρες διδασκαλίας κυμαίνονται μεταξύ δεκαέξι και είκοσι εβδομαδιαίως, ανάλογα με τον κύκλο σπουδών. Η κατάταξη των υποψηφίων σπουδαστών στα τμήματα γίνεται με βάση το επίπεδο ελληνομάθειάς τους, το οποίο διαπιστώνεται μέσω γραπτής δοκιμασίας στην οποία υποβάλλονται πριν την έναρξη της φοίτησής τους. Στόχος του προγράμματος είναι με την ολοκλήρωση της φοίτησής τους οι σπουδαστές να είναι σε θέση να κατανοούν αλλά και να παράγουν γραπτό και προφορικό λόγο σε ικανοποιητικό βαθμό. Αναλυτικότερα, στο επίπεδο των αρχαρίων ο σπουδαστής κατανοεί το γενικό νόημα αλλά και τις ουσιαστικές λεπτομέρειες μιας συνομιλίας, μιας συνέντευξης, μιας είδησης κ.τ.ό. και συμμετέχει σε συζητήσεις όπου απαιτείται να περιγράψει, να δώσει πληροφορίες και να εκφράσει προσωπικές απόψεις. Κατανοεί το γενικό νόημα μιας μεγάλης ποικιλίας αυθεντικών γραπτών κειμένων (διαφημίσεις, οδηγίες, άρθρα εφημερίδων, σχόλια) και είναι σε θέση να συνθέσει κείμενα στα οποία μεταδίδει πληροφορίες και παρουσιάζει προσωπικές εμπειρίες και απόψεις. Στο αμέσως επόμενο επίπεδο, αυτό των μέσων, ο σπουδαστής κατανοεί λεπτομέρειες και αντλεί σαφείς πληροφορίες από συζητήσεις μεταξύ φυσικών ομιλητών και εκπομπές στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Εκφράζει την άποψή του με σαφήνεια σε διάφορες καταστάσεις επικοινωνίας (δημόσιες υπηρεσίες, γραφεία πληροφοριών, αγορά). Κατανοεί λεπτομέρειες σε όλα τα είδη γραπτών κειμένων και εκφράζεται γραπτά με γραμματική ορθότητα, λεξιλογικό πλούτο και ακρίβεια στην έκφραση. Τέλος, στο επίπεδο των προχωρημένων ο σπουδαστής είναι σε θέση να ανταποκρίνεται με επιτυχία σε όλες τις καταστάσεις επικοινωνίας: παίρνει μέρος σε συζητήσεις που γίνονται σε κανονικό ρυθμό ομιλίας εκφράζοντας την άποψή του με ευχέρεια και ακρίβεια λεξιλογίου διαβάζει όλα τα είδη γραπτών κειμένων, κατανοώντας όχι μόνο τις λεπτομέρειές τους, αλλά και το ύφος και το σκοπό τους και παράγει γραπτό λόγο για όλα τα θέματα της καθημερινής και επαγγελματικής ζωής.
Στους σπουδαστές που περατώνουν επιτυχώς τις γραπτές και τις προφορικές εξετάσεις χορηγείται βεβαίωση ελληνομάθειας, απαραίτητη για όσους επιθυμούν να εγγραφούν σε ελληνικά Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. Σε κάθε άλλη περίπτωση παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης των μαθημάτων για κάθε νόμιμη χρήση.
Απαραίτητα δικαιολογητικά για την εγγραφή των σπουδαστών είναι το απολυτήριο Λυκείου ή Πτυχίο Πανεπιστημίου, τρεις φωτογραφίες ταυτότητας, φωτοτυπία του διαβατηρίου και άδεια παραμονής στην Ελλάδα για όλο το χρονικό διάστημα των σπουδών, σε περίπτωση που η χώρα προέλευσης δεν είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επιπλέον για φοιτητές που προέρχονται από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απαραίτητη είναι η προσκόμιση της απόδειξης καταβολής των διδάκτρων. Όπως σημειώνει και ο κ. Θανάσης Αγάθος, «τα δίδακτρα για αυτούς τους φοιτητές είναι σχεδόν συμβολικά καθώς κυμαίνονται κατά προσέγγιση μεταξύ 300 και 500 ευρώ, ανάλογα με τον κύκλο σπουδών και τη χώρα προέλευσης».
Όπως είναι φυσικό, οι σπουδαστές των τμημάτων νέας ελληνικής του Διδασκαλείου αποτελούν ένα σύνολο ατόμων με διαφορετική προέλευση, ηλικία, μορφωτικό επίπεδο και διαφορετικούς στόχους. «Τα τελευταία χρόνια», υπογραμμίζει ο κ. Αγάθος, «τα τμήματα έχουν γίνει πιο ‘μεικτά’. Παλαιότερα είχαμε πολλούς φοιτητές από την Παλαιστίνη και από τη Συρία, αργότερα πολλούς παλιννοστούντες και αργότερα μεγάλο αριθμό Αλβανών. Τώρα έχει αυξηθεί ο αριθμός των Ευρωπαίων σε σχέση με το παρελθόν, ενώ το Διδασκαλείο προσελκύει επίσης πολλούς Αμερικανούς και Αυστραλούς. Έχει, εξάλλου, μειωθεί αισθητά ο αριθμός των Ασιατών και των Αφρικανών σε σχέση με το παρελθόν». Αυτή η πολυσυλλεκτική σύνθεση του ‘κοινού’ του Διδασκαλείου, με τις ανάλογες ανάγκες και απαιτήσεις του, καθιστά την προσαρμογή του διδακτικού προγράμματος μια ιδιαιτέρως απαιτητική διαδικασία.
Το ενδιαφέρον των αλλοδαπών που παρακολουθούν τα μαθήματα του Διδασκαλείου είναι πολύ μεγάλο και η προσέλευση κρίνεται ικανοποιητική. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι σπουδαστές δεν αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες όσον αφορά τα μαθήματα. Όπως σημειώνει η κυρία Μαγγανά, «οι αρχάριοι δυσκολεύονται τόσο στην προφορά, όσο και στην γραμματική. Από εκεί και πέρα υπάρχουν διαβαθμίσεις ανάλογα με το επίπεδο. Συνήθως αλλοδαποί που έχουν μείνει για κάποιο χρονικό διάστημα στην Ελλάδα μπορούν να μιλήσουν και να συνεννοηθούν πάρα πολύ καλά στα Ελληνικά αλλά γνωρίζουν πολύ λίγο, έως καθόλου, τους γραμματικούς κανόνες, όπως είναι κάποια παιδιά από την Αλβανία που μιλούν σχεδόν σαν Έλληνες αλλά δεν μπορούν να γράψουν».

Μιλήσαμε με την κυρία Ματίλντα Λορίν, η οποία εγγράφηκε στις αρχές του έτους στο τμήμα αρχαρίων. Ήρθε από τη Σουηδία και σκοπεύει να παραμείνει στην Ελλάδα. Η ίδια λέει «βρίσκω δυσκολίες τόσο στη μάθηση των γραμματικών κανόνων όσο και στην ομιλία της γλώσσας. Αυτή τη στιγμή μπορώ να πω ότι γνωρίζω πολύ καλύτερα να γράφω παρά να μιλώ. Το γεγονός, ωστόσο, ότι παράλληλα μένω στη Ελλάδα με βοηθά πάρα πολύ για να κατανοήσω την προφορά της γλώσσας. Συναναστρεφόμενη με φίλους από την Ελλάδα, μαθαίνω καινούριες λέξεις και πώς να τις χρησιμοποιώ σε κάθε περίσταση. Ανάλογα με το πόσο καλά θα μπορώ να επικοινωνώ στο τέλος του χρόνου σχεδιάζω να κάνω αίτηση σε κάποιο ελληνικό Πανεπιστημιακό Τμήμα ή να προσπαθήσω να βρω δουλειά εδώ».
Σπουδαίο ρόλο στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία παίζει, όπως τονίζει η κυρία Τσοτσορού, «το πολύ καλό κλίμα μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων. Σε αυτό έχει συμβάλει σημαντικά ο μικρός σχετικά αριθμός ατόμων που υπάρχουν σε κάθε τάξη. Υπάρχει κέφι και όρεξη για δουλειά τόσο από τους διδάσκοντες όσο και από τους φοιτητές».
Στο Διδασκαλείο δεν λειτουργούν προς το παρόν εξειδικευμένα Τμήματα ορολογίας. Κάτι τέτοιο, άλλωστε, δεν έχει νόημα στην παρούσα φάση, καθώς οι σπουδαστές που παρακολουθούν τα μαθήματα είναι στην πλειονότητά τους αρχάριοι. Η λειτουργία κάποιων κύκλων με εξειδικευμένη ορολογία, για παράδειγμα στους τομείς των Φιλολογικών, Νομικών, Oικονομικών και Φυσικομαθηματικών Επιστημών, θα ενίσχυε, ενδεχομένως, τις προσπάθειες των φοιτητών που ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν ανάλογες σπουδές.
Μια ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία του Διδασκαλείου, που απευθύνεται σε ένα ευρύτερο κοινό, είναι η προσφορά φροντιστηριακών μαθημάτων Αρχαίας Ελληνικής και Λατινικής γλώσσας σε φοιτητές, Έλληνες και αλλοδαπούς, καθώς και σε όποιον ενδιαφέρεται να παρακολουθήσει τα μαθήματα αυτά.
Η διδασκαλία βασίζεται σε ένα μεγάλο αριθμό διδακτικών εγχειριδίων, κατάλληλα επιλεγμένων για την κάλυψη των ιδιαίτερων εκπαιδευτικών αναγκών των σπουδαστών του Διδασκαλείου. Τα εγχειρίδια αγοράζονται από τους διδασκόμενους ενώ παράλληλα οι διδάσκοντες μοιράζουν φωτοτυπημένες σημειώσεις για κάθε μάθημα.
Το Διδασκαλείο της Νέας Ελληνικής Γλώσσας στεγάζεται στον έκτο όροφο του κτηρίου της Φιλοσοφικής Σχολής στην Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου. Διαθέτει αυτόνομη γραμματεία και αίθουσες διδασκαλίας, οι οποίες, όμως, δυστυχώς δεν επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών του. Έτσι, προσωρινά δανείζεται κάποιες αίθουσες του Τμήματος Μαθηματικών. «Μεγάλη ανακούφιση στο Διδασκαλείο», όπως αναφέρει η κυρία Μαγγανά, «αναμένεται να φέρει το νέο κτήριο που σχεδιάζεται να κατασκευαστεί στην Πανεπιστημιούπολη, όπου θα στεγαστούν οι αίθουσες και κάποια εργαστήρια με υπολογιστές και άλλα οπτικοακουστικά μέσα που θα αναβαθμίσουν σημαντικά τη λειτουργία του Διδασκαλείου». Για το νέο κτήριο, συνολικής επιφάνειας 5.000μ2, έχει εξασφαλισθεί η χρηματοδότηση (1,6 δισ. δρχ.) και έχει εκπονηθεί και εγκριθεί η σχετική μελέτη. Eντός των προσεχών εβδομάδων θα γίνει η δημοπράτηση. H ολοκλήρωση του έργου θα γίνει εντός 18 μηνών.
Πέρα όμως από το αμιγώς διδακτικό έργο, το επικεντρωμένο στην εκμάθηση των όρων και των κανόνων της Νεοελληνικής Γλώσσας, το Διδασκαλείο αποτελεί ένα χώρο επαφής των σπουδαστών με τον ελληνικό πολιτισμό. «Ένας μέρος του διδακτικού μας έργου», τονίζει η κυρία Τσοτσορού, «γίνεται έξω από την τάξη, σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους και τόπους ιστορικού ενδιαφέροντος. Εκεί ο φοιτητής, έχοντας κάνει μια μικρή προετοιμασία στην τάξη, αφομοιώνει αφενός το σχετικό λεξιλόγιο και αφετέρου γνωρίζει δια ζώσης ενεργά στοιχεία του πολιτισμού μας. O απώτερος στόχος είναι ο φοιτητής να γίνει ο ίδιος φορέας του ελληνικού πολιτισμού». Η διαχρονική εικόνα του ελληνικού πολιτισμού που αποκομίζουν οι σπουδαστές συμπληρώνεται από ένα πλήθος πολιτιστικών εκδηλώσεων, όπως συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, χορούς και ημερίδες για τα ελληνικά ήθη και έθιμα. Oι φοιτητές όλων των επιπέδων συμμετέχουν στα προγράμματα του υπουργείου Πολιτισμού για το αρχαίο θέατρο και το δημόσιο βίο των αρχαίων Αθηναίων. Επισκέπτονται επίσης την Εθνική Πινακοθήκη, αλλά και τη Βουλή των Ελλήνων, όπου παίρνουν μια σαφή εικόνα για τον τρόπο λειτουργίας της ελληνικής δημοκρατίας και της ελληνικής πολιτείας γενικότερα.
Oι σπουδαστές επιδιώκουν μια συνολικότερη θεώρηση του ελληνικού πολιτισμικού γίγνεσθαι. Η κυρία Λίσα Σάνντεγκόρντ, σπουδάστρια στο επίπεδο των προχωρημένων, μας εκμυστηρεύεται: «Και βέβαια με ενδιαφέρει η ελληνική γλώσσα και γενικότερα ο ελληνικός πολιτισμός, η κουλτούρα των ελλήνων, η μουσική, η ελληνική διασκέδαση. ¶λλωστε έχω σκοπό να παραμείνω στην Ελλάδα». Πέρα όμως από τη γνωριμία των ξένων με την ελληνική κουλτούρα στο πλαίσιο αυτών των εκδηλώσεων επιτυγχάνεται και μια βαθύτερη επικοινωνία και ανταλλαγή πολιτισμών. Μας λέει η κυρία Τσατσαρού: «Εκεί βρίσκουμε την ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις, να κάνουμε μια πολιτιστική ανταλλαγή. Και το γεγονός ότι έχουμε μια πολυπολιτισμική ατμόσφαιρα στις τάξεις βοηθά πάρα πολύ όλα τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν τις ταυτότητές τους ζώντας σε έναν άλλο πολιτισμικό χώρο, αλλά και μέσω της συνειδητοποίησης της διαφοράς να αντιληφθούν τη σχέση που επιθυμούν και οι ίδιοι να αναπτύξουν με τον ελληνικό πολιτισμό».
Η λειτουργία του Διδασκαλείου είναι μία μόνο, η σημαντικότερη ίσως, από τις ενέργειες του Πανεπιστημίου Αθηνών που αποβλέπουν στην ομαλή και δημιουργική ένταξη των αλλοδαπών φοιτητών στους κόλπους του. Ενέργειες που θα συνεχιστούν και θα εντατικοποιηθούν τα επόμενα χρόνια.


Αρχή της σελίδας