ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια

15/3/2003
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Tο προσχέδιο νόμου για την αξιολόγηση των Πανεπιστημίων, τη δια βίου εκπαίδευση και άλλα θέματα

H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια

Το προσχέδιο νόμου για την «διασφάλιση και αξιολόγηση της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης, τα Ινστιτούτα δια Βίου Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις», βρίσκεται από τις 15 Μαρτίου όπου και έγινε η 43η Σύνοδος πρυτάνεων των Α.Ε.Ι., «στα χέρια» της πανεπιστημιακής κοινότητας. Πρόκειται για μια πρόταση διαλόγου που οι εκπρόσωποι των πανεπιστημίων, ανέμεναν με ενδιαφέρον για μεγάλο χρονικό διάστημα, αλλά απέναντι στην οποία τάσσονται τώρα με σκεπτικισμό.
Κατά την διάρκεια της Συνόδου των πρυτάνεων Α.Ε.Ι., στην οποία και ο υπουργός Παιδείας κ. Π. Ευθυμίου παρέδωσε το προσχέδιο νόμου στους εκπροσώπους της πανεπιστημιακής κοινότητας, εκφράστηκαν αντιρρήσεις για συγκεκριμένες διατάξεις του και τέθηκαν εκ νέου τα θέματα που θεωρούνται σήμερα τα πρωτεύοντα ζητήματα προς επίλυση για την ομαλή λειτουργία των πανεπιστημίων: α) η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια τους και β) η χρηματοδότηση τους που τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί στο ελάχιστο.
Από την άλλη πλευρά, στο προσχέδιο νόμου προβλέπεται ότι στην αξιολόγηση των σπουδών και του διδακτικού έργου θα συμμετέχουν και οι φοιτητές και μάλιστα κατά τρόπο που θα επηρεάζει την εξέλιξη των καθηγητών τους, αφού αναφέρεται ότι «η αξιολόγηση της διδακτικής ικανότητας των υποψηφίων από τους φοιτητές, θα αποτελεί στοιχείο που συνεκτιμάται υποχρεωτικά στις διαδικασίες πλήρωσης θέσεων Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού των πανεπιστημίων και θέσεων Εκπαιδευτικού Προσωπικού των Τ.Ε.Ι.». Το νέο σύστημα που ανακοινώθηκε περιλαμβάνει ακόμη εσωτερικές και εξωτερικές αξιολογήσεις των Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. με τη βοήθεια διεθνών εμπειρογνωμόνων, ενώ προβλέπει τη σύσταση Αρχής που χαρακτηρίζεται ως ανεξάρτητη, για την επίβλεψη και υλοποίηση τους.

Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τις διατάξεις του κειμένου που έχει συνταχθεί:

`Αρθρο 1 και 2. Σκοπός και έννοια του ΕΣΔΑΠ.
Θεσμοθετείται το Εθνικό Σύστημα Διασφάλισης και Αξιολόγησης της Ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης (Ε.Σ.Δ.Α.Π.), με σκοπό τη διασφάλιση των όρων και των προϋποθέσεων για τα υψηλότερο δυνατό ποιοτικό επίπεδο λειτουργίας των Ιδρυμάτων της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Θα συμμετέχουν σ’ αυτό, πρυτάνεις Α.Ε.Ι. ή πρόεδροι Τ.Ε.Ι., καθηγητές Α.Ε.Ι. ή ΤΕΙ αλλά και φοιτητές-σπουδαστές. Το όργανο αυτό θα λειτουργεί ως ανεξάρτητη αρχή, ενώ τα μέλη του δεν θα κάνουν την αξιολόγηση. Την ευθύνη του να αξιολογούν θα έχουν 15 Έλληνες και διεθνείς εμπειρογνώμονες βάσει ειδικού πίνακα που θα καταρτίζεται από τα μέλη της. Η νέα Αρχή συνίσταται στο σύνολο των οργάνων, σχημάτων και διαδικασιών διασφάλισης και αξιολόγησης της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης που αναπτύσσονται τόσο σε εθνικό επίπεδο, όσο και στο εσωτερικό του κάθε ιδρύματος της ανώτατης εκπαίδευσης. Αποστολή της ο προγραμματισμός, συντονισμός και η εποπτεία των διαδικασιών διασφάλισης και αξιολόγησης της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα, η ενημέρωση της πολιτείας και των Ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης για τις σύγχρονες διεθνείς εξελίξεις και τάσεις στα συναφή ζητήματα και η προαγωγή της έρευνας στον τομέα της διασφάλισης και της αξιολόγησης της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο της αποστολής της, η Αρχή έχει ρόλο υποστηρικτικό από τα Ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης και συμβουλευτικό προς την κυβέρνηση.

`Αρθρο 3. Διοικητική και δημοσιονομική αυτοτέλεια.
Το όργανο αυτό θα λειτουργεί ως ανεξάρτητη Αρχή με έδρα την Αθήνα και δεν θα υπόκειται σε έλεγχο από κυβερνητικό όργανο ή διοικητική αρχή. Θα έχει δικό του προϋπολογισμό, κατά την εκτέλεση του οποίου θα διαθέτει πλήρη αυτοτέλεια. O πρόεδρός του διαθέτει πιστώσεις, αναλαμβάνει υποχρεώσεις, καταρτίζει συμβάσεις και διενεργεί τις δαπάνες σύμφωνα με τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του. Το Ελεγκτικό Συνέδριο διενεργεί τον προληπτικό και κατασταλτικό έλεγχο των δαπανών ενώ με κοινή απόφαση των υπουργών Παιδείας και Oικονομικών, είναι δυνατή η σύσταση ειδικού λογαριασμού στο Ε.Σ.Δ.Α.Π., του οποίου προΐσταται ο πρόεδρος του.

`Αρθρο 4. Συγκρότηση του Ε.Σ.Δ.Α.Π.
Η Αρχή θα αποτελείται από έντεκα μέλη, ένα εκ των οποίων ορίζεται ως πρόεδρος. Όλα τα μέλη και ο πρόεδρος θα ορίζονται από το υπουργικό συμβούλιο, μετά από πρόταση του υπουργού Παιδείας και προηγούμενη γνώμη της επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. O διορισμός τους θα γίνεται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του υπουργικού συμβουλίου. O πρόεδρος της Αρχής, θα πρέπει να είναι ή να διετέλεσε καθηγητής ελληνικού Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι. και να είναι πρόσωπο με αναγνωρισμένη εμπειρία και γνώση στον τομέα της διασφάλισης και της αξιολόγησης της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης. Δυο από τα μέλη του Ε.Σ.Δ.Α.Π. θα είναι εν ενεργεία πρυτάνεις πανεπιστημίων, προτεινόμενοι από τη Σύνοδο των πρυτάνεων και προέδρων διοικουσών επιτροπών ελληνικών πανεπιστημίων, και άλλα δυο εν ενεργεία πρόεδροι Τ.Ε.Ι., προτεινόμενοι από τη Σύνοδο προέδρων Τ.Ε.Ι. Ελλάδας.

Η ετήσια κρατική δαπάνη σπουδών του έλληνα φοιτητή είναι 3.400 ευρώ ενώ η αντίστοιχη του ευρωπαίου φοιτητή είναι 7.500 ευρώ
Τα τέσσερα υπόλοιπα μέλη θα είναι μέλη Διδακτικού Ερευνητικού προσωπικού (Δ.Ε.Π.) των πανεπιστημίων ή μέλη εκπαιδευτικού προσωπικού των Τ.Ε.Ι. και θα πρέπει να έχουν αποδεικνυόμενη εμπειρία, γνώση και ικανότητα σε ζητήματα σχετικά με τη διασφάλιση και την αξιολόγηση της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης ή και με τον σχεδιασμό, την πολιτική ή τη διοίκηση της ανώτατης εκπαίδευσης. Τα τέσσερα αυτά μέλη προτείνονται από τον υπουργό Παιδείας επιλεγόμενα από γνωμοδοτικούς καταλόγους, οι οποίοι περιέχουν διπλάσιο αριθμό προτεινομένων και οι οποίοι υποβάλλονται χωριστά από τη Σύνοδο πρυτάνεων και προέδρων διοικουσών επιτροπών των Α.Ε.Ι. και τη Σύνοδο προέδρων Τ.Ε.Ι. Ελλάδος. Τα οκτώ μέλη που ήδη αναφέρθηκαν, θα πρέπει υποχρεωτικά να καλύπτουν τα πέντε κύρια γνωστικά πεδία, δηλαδή τις ανθρωπιστικές επιστήμες, την τεχνολογία, την υγεία, τις θετικές επιστήμες και τις κοινωνικές επιστήμες. Δυο μέλη του Ε.Σ.Δ.Α.Π. θα είναι φοιτητές προερχόμενοι ανά ένας από Α.Ε.Ι. και από Τ.Ε.Ι. Το προερχόμενο από τα πανεπιστήμια μέλος θα προτείνεται από την ΕΦΕΕ, ενώ το προερχόμενο από τα Τ.Ε.Ι., από την ΕΣΕΕ. Η θητεία των μελών της Αρχής αυτής θα είναι τετραετής, εκτός από τη θητεία των δυο φοιτητών που θα είναι ετήσια και τη θητεία των δυο πρυτάνεων πανεπιστημίων και των δυο προέδρων Τ.Ε.Ι. που θα είναι τριετής, αντίστοιχα με την θητεία τους, στις θέσεις διοίκησης των Ιδρυμάτων τους. Τα μέλη του Ε.Σ.Δ.Α.Π. μπορούν να ανακαλούνται ή να αντικαθίστανται πριν τη λήξη της θητείας τους μόνο σε περίπτωση παραίτησης ή αντικειμενικής δυσκολίας στη άσκηση των καθηκόντων τους, ενώ δεν είναι δυνατός ο ορισμός αναπληρωματικών μελών του. Εφόσον ο Πρόεδρος είναι εν ενεργεία καθηγητής Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι., εντάσσεται υποχρεωτικά στην κατηγορία της μερικής απασχόλησης, εκτός εάν επιλέξει την αναστολή άσκησης των καθηκόντων του.

`Αρθρο 5. Αρμοδιότητες του Ε.Σ.Δ.Α.Π.
Η Αρχή καταρτίζει το Τετραετές Επιχειρησιακό Σχέδιο Αξιολόγησης της Ποιότητας των Ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης, καθώς και τα ενδιάμεσα Ετήσια Προγράμματα και παρακολουθεί την πορεία της υλοποίησής τους. Κύριο έργο της, το ότι έχει την ευθύνη του ορισμού των εξωτερικών κριτών για τις περιπτώσεις εξωτερικών αξιολογήσεων κάθε μορφής και για το σκοπό αυτό τηρεί αρχείο ειδικών εμπειρογνωμόνων στον τομέα της αξιολόγησης στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Παρέχει κάθε δυνατή υποστήριξη στα Ιδρύματα, από άποψη γνώσεων και εμπειριών, ιδίως σε ό,τι αφορά πρακτικές, τεχνικές και μεθοδολογία για το σχεδιασμό και την πραγματοποίηση της αξιολόγησης, συμπεριλαμβανομένης και της εσωτερικής, και την καλύτερη αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της. Έχει την ευθύνη της ανάλυσης, διάχυσης και αξιοποίησης των αποτελεσμάτων των αξιολογήσεων, ενώ τηρεί και ενημερώνει αρχείο για τις διεθνείς εξελίξεις στα θέματα αυτά. Εκπονεί μελέτες και διεξάγει έρευνες για την προαγωγή και ανάπτυξη της μεθοδολογίας στον τομέα της αξιολόγησης της ποιότητας, οργανώνει προγράμματα κατάρτισης στελεχών στον τομέα της αξιολόγησης, αναπτύσσει σχέσεις συνεργασίας με αντίστοιχους φορείς άλλων χωρών, διεθνείς οργανισμούς και ερευνητικά κέντρα, οργανώνει και πραγματοποιεί ειδικά προγράμματα αξιολόγησης της ποιότητας σε ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης εκτός Ελλάδος σε συνεργασία με άλλους σχετικούς φορείς. Η Αρχή υποβάλλει τον Oκτώβριο κάθε έτους έκθεση με το έργο της στον πρόεδρο της Βουλής, το υπουργείο Παιδείας, στα αρμόδια όργανα και τα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι.

`Αρθρο 6. Κανόνες λειτουργίας του Ε.Σ.Δ.Α.Π.
Το Ε.Σ.Δ.Α.Π. λειτουργεί ως συλλογικό διοικητικό όργανο. Για τη λειτουργία του εφαρμόζονται οι διατάξεις του εν λόγω νόμου και συμπληρωματικά ο Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας και οι διατάξεις του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας που καταρτίζει.

`Αρθρο 7. Διοικητική υποστήριξη του Ε.Σ.Δ.Α.Π.
Η λειτουργία του υποστηρίζεται από τρεις οργανικές μονάδες: α) τη Μονάδα Διοίκησης και Oικονομικής Διαχείρισης, β) την Μονάδα Τεκμηρίωσης και Εκδόσεων και γ) την Μονάδα Ανάλυσης και ερευνών. Για την υποστήριξη του συνιστώνται τριάντα θέσεις, από τις οποίες δεκαπέντε είναι θέσεις μόνιμου διοικητικού προσωπικού και δεκαπέντε θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού. Επίσης συνίσταται μια θέση Διευθυντή στην οποία επιλέγεται και τοποθετείται δημόσιος υπάλληλος με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του Ν. 2683/1999.Η πλήρωση των θέσεων ειδικού επιστημονικού προσωπικού θα γίνεται ύστερα από δημόσια πρόσκληση για υποβολή υποψηφιοτήτων και οι προσλήψεις με σύμβαση εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου. OΙ θέσεις ειδικού επιστημονικού ή διοικητικού προσωπικού μπορούν να πληρωθούν και με μετατάξεις ή αποσπάσεις προσωπικού από άλλες υπηρεσίες ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου του ευρύτερου δημοσίου τομέα.

Πώς θα γίνεται η αξιολόγηση
Το Επιχειρησιακό Σχέδιο Αξιολόγησης της Ποιότητας Ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης, αναφέρεται στο άρθρο 8 του προσχεδίου νόμου. Συγκεκριμένα:

`Αρθρο 8. Το Ε.Σ.Δ.Α.Π. καταρτίζει το Τετραετές Επιχειρησιακό Σχέδιο Αξιολόγησης της Ποιότητας των Ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης, που εγκρίνεται μετά από τον υπουργό Παιδείας. Το πρόγραμμα αυτό υλοποιείται μέσω διαδοχικών Ετήσιων Προγραμμάτων και μπορεί να υπόκειται σε ετήσια αναθεώρηση ανάλογα με την πορεία υλοποίησης τους. Η κατάρτιση του τετραετούς σχεδίου γίνεται μετά από διαβουλεύσεις με τα Ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης και υποβάλλεται στην Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής αλλά και στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας. Στο πλαίσιο του τετραετούς αυτού σχεδίου, τα Ιδρύματα αναπτύσσουν τα δικά τους προγράμματα εσωτερικής αξιολόγησης. Την ευθύνη του σχεδιασμού, της οργάνωσης, της πραγματοποίησης και της εποπτείας των προγραμμάτων εσωτερικής αξιολόγησης των Ιδρυμάτων, όπως επίσης και της ανάλυσης και αξιοποίησης των αποτελεσμάτων τους, έχουν οι μονάδες εσωτερικής αξιολόγησης, οι οποίες δημιουργούνται και συγκροτούνται μέσα σε έξι μήνες από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, με αποφάσεις των ανώτατων συλλογικών οργάνων λήψης αποφάσεων κάθε ιδρύματος.

`Αρθρο 9. Αντικείμενο, μεθοδολογία διαδικασιών αξιολόγησης της ποιότητας.
Oι διαδικασίες αξιολόγησης της ποιότητας, είναι δυνατόν να αφορούν είτε το Ίδρυμα ως σύνολο είτε επιμέρους μονάδες του Ιδρύματος, ενώ μπορούν να αφορούν και επιμέρους προγράμματα σπουδών. Μπορούν να αναφέρονται επίσης, στην τριπλή λειτουργία ενός Ιδρύματος ανώτατης εκπαίδευσης (εκπαίδευση, έρευνα, διοίκηση) ή τις επιμέρους λειτουργίες του (βιβλιοθήκες, θέματα φοιτητικής μέριμνας, εφαρμογή νέων τεχνολογιών κ.λπ.). Δυο θα είναι οι μορφές της αξιολόγησης. Oι διαδικασίες της εσωτερικής αξιολόγησης που θα πραγματοποιούνται στο εσωτερικό του Ιδρύματος και οι διαδικασίες εξωτερικής αξιολόγησης. Oι δεύτερες περιλαμβάνουν τρεις διαδοχικές φάσεις: τη φάση της σύνταξης της έκθεσης αυτοαξιολόγησης, τη φάση της αξιολόγησης από εξωτερικούς κριτές στην οποία περιλαμβάνονται και οι επιτόπιες επισκέψεις εργασίας και τη φάση της σύνταξης της τελικής έκθεσης αξιολόγησης από τους εξωτερικούς κριτές. Δεν είναι δυνατόν να συμμετάσχουν ως εξωτερικοί κριτές σε οποιαδήποτε μορφή διαδικασίας αξιολόγησης τα μέλη του Ε.Σ.Δ.Α.Π. καθώς επίσης και το με οποιαδήποτε σχέση εργασίας απασχολούμενο σε αυτό, ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Το Ε.Σ.Δ.Α.Π. οφείλει να ενεργοποιεί κάθε έξι τουλάχιστον χρόνια τη διαδικασία αξιολόγησης του ίδιου του οργάνου, αναθέτοντας τη σχετική ευθύνη σε έγκυρους και διεθνώς αναγνωρισμένους κριτές ή σε οργανισμούς ή λοιπούς φορείς που αναπτύσσουν συναφή δραστηριότητα διεθνώς.

`Αρθρο 10. Αξιολόγηση των σπουδών και των διδασκόντων από τους φοιτητές
Όσο η αξιολόγηση των σπουδών αφορά το περιεχόμενο και τη οργάνωση της μεθόδου διδασκαλίας κάθε γνωστικού αντικειμένου, τόσο η αξιολόγηση των διδασκόντων αφορά την διδακτική τους ικανότητα και την γενικότερη ικανότητα επικοινωνίας τους με τους φοιτητές τους. Η αξιολόγηση των σπουδών και των διδασκόντων είναι υποχρεωτική και γίνεται για κάθε γνωστικό αντικείμενο από τους φοιτητές στους οποίους διδάσκεται το εν λόγω αντικείμενο με τη μέθοδο συμπλήρωσης ερωτηματολογίων μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας των μαθημάτων κάθε εξαμήνου. Η μορφή και το περιεχόμενο των ερωτηματολογίων θα προσαρμόζονται στις ιδιαιτερότητες τού κάθε τμήματος ή γνωστικού αντικειμένου, αλλά πρέπει να διασφαλίζουν τη δυνατότητα εξαγωγής συγκριτικών συμπερασμάτων.

Τα προβλήματα που ταλανίζουν τα Πανεπιστήμια είναι γνωστά, όπως και οι τρόποι επίλυσής τους. Αναζητούνται, όμως, οι πόροι

O αρμόδιος για τις ακαδημαϊκές υποθέσεις αντιπρύτανης, είναι ο υπεύθυνος για την συλλογή και επεξεργασία των ερωτηματολογίων αυτών, ενώ θα έχει την ευθύνη της διασφάλισης της διαφάνειας της όλης διαδικασίας. Η διδακτική ικανότητα των υποψηφίων για θέσεις μελών Δ.Ε.Π. ή Ε.Π. (διδακτικό προσωπικό σε Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. αντίστοιχα) αξιολογείται από τους φοιτητές των αντίστοιχων εξαμήνων σπουδών με βάση δυο δοκιμαστικά μαθήματα. Τα θέματα επιλέγονται από τον Τομέα στον οποίο ανήκει η θέση και γνωστοποιούνται στους υποψήφιους δυο ημέρες πριν από κάθε μάθημα με ευθύνη της Γραμματείας του οικείου Τμήματος. Τα δοκιμαστικά μαθήματα απευθύνονται αποκλειστικά στους φοιτητές του Τμήματος. Τα σχετικά με την διδακτική ικανότητα των υποψηφίων τίθενται στην διάθεση των μελών του εκλεκτορικού σώματος με ευθύνη του προέδρου του τμήματος πανεπιστημίου ή του προϊσταμένου τμήματος T.Ε.Ι. κατά περίπτωση. Κατά τη σχετική ονομαστική ψηφοφορία, οι εκλέκτορες αναφέρονται ειδικά στο κριτήριο της διδακτικής ικανότητας των υποψηφίων, είτε αποδεχόμενοι την έκφραση γνώμης των φοιτητών, είτε αιτιολογώντας τυχόν διαφοροποίηση τους από την έκφραση γνώμης των φοιτητών.


Τα Ινστιτούτα Δια Βίου Εκπαίδευσης
Στο δεύτερο μέρος του προσχεδίου νόμου, αφορά την λειτουργία των νέων Ινστιτούτων Δια Βιου Εκπαίδευσης. Όπως είναι γνωστό, τα νέα Ινστιτούτα δεν θα δίνουν πτυχία ισότιμα με τα πτυχία των Α.Ε.Ι. ενώ όπως αναφέρεται συγκεκριμένα στο προσχέδιο νόμου:
  • Ως Δια Βίου Εκπαίδευση ορίζονται κάθε είδους και διάρκειας εκπαιδευτικά προγράμματα, τα οποία απευθύνονται σε κατόχους πτυχίων ανώτατης εκπαίδευσης ή σε άτομα ηλικίας άνω των 25 ετών, κατόχους τίτλου απολυτηρίου Ενιαίου Λυκείου ή αντίστοιχου τίτλου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του εσωτερικού ή του εξωτερικού ή πτυχίου Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων Β' κύκλου, με σκοπό τη διεύρυνση των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών τους επιλογών.
  • Σε κάθε Ίδρυμα ανώτατης εκπαίδευσης, ιδρύεται ανά ένα Ινστιτούτο Δια Βίου Εκπαίδευσης, με αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη οργάνωσης και λειτουργίας των προγραμμάτων και εν γένει δραστηριοτήτων δια βίου εκπαίδευσης κάθε Ιδρύματος ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Τα Ινστιτούτα αυτά, αποτελούν αποκεντρωμένες υπηρεσίες του οικείου Ιδρύματος, με πλήρη διοικητική αυτοτέλεια και δικαιοπρακτική ικανότητα για την πραγματοποίηση του σκοπού τους. Μπορούν να πραγματοποιούν και προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης μέσω των Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης που έχουν πιστοποιηθεί ή θα πιστοποιηθούν σύμφωνα με τις διατάξεις των νόμων.
  • Oι επαγγελματικές δραστηριότητες των Ινστιτούτων πραγματοποιούνται μέσω των Προγραμμάτων Δια Βίου Εκπαίδευσης (ΔΒΕ), που λειτουργούν παράλληλα με τα υφιστάμενα στο κάθε Ιδρυμα προγράμματα σπουδών, με ευθύνη των οργάνων του οικείου Ινστιτούτου. Μπορούν επίσης να διεξάγονται και με τη μέθοδο της «εξ αποστάσεως» εκπαίδευσης και τη χρήση των νέων τεχνολογιών.
  • Κάθε ΔΒΕ συγκροτείται απο Διδακτικές Ενότητες. Κάθε μια από αυτές περιέχει από σαράντα ές πενήντα ώρες διδασκαλίας και μπορεί να διαιρείται σε υποενότητες με μικρότερο αριθμό ωρών διδασκαλίας. Τα προγράμματα αυτά διακρίνονται ανάλογα με τους τίτλους που χορηγούν: α) προγράμματα που οδηγούν σε Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης (Προγράμματα Επιμόρφωσης), τα οποία περιλαμβάνουν τουλάχιστον δυο Διδακτικες Ενότητες και β) σε προγράμματα που οδηγούν σε χορήγηση Πιστοποιητικού Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης (Προγράμματα Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης) που απευθύνονται αποκλειστικά σε πτυχιούχους Α.Ε.Ι. και T.Ε.Ι., και περιλαμβάνουν επίσης τουλάχιστον δυο Διδακτικες Ενότητες. Εφ’ όσον αποτελούνται από τουλάχιστον πέντε Δ.Ε. με συνολική διάρκεια ωρών διδασκαλίας, άνω των διακοσίων πενήντα, τα εν λόγω προγράμματα χαρακτηρίζονται ως Προγράμματα Συμπληρωματικής Εκπαίδευσης και χορηγούν Πιστοποιητικό Συμπληρωματικής Εκπαίδευσης.
    Δεν επιτρέπεται η εγγραφή σε λιγότερες από δυο και σε περισσότερες από πέντε Δ.Ε. ενός Πργράμματος Δια Βίου Εκπαίδευσης ανά εξάμηνο σπουδών. Κατά τη διάρκεια των θερινών διακοπων, δεν είναι δυνατή η εγγραφή σε περισσότερες από δυο Δ.Ε.
  • Είναι δυνατή η έγκριση και λειτουργία προγραμμάτων ΔΒΕ, που οργανώνονται και πραγματοποιούνται μεταξύ δυο ή περισσοτέρων Ινστιτούτων , σε συνεργασία με άλλα πανεπιστήμια ή T.Ε.Ι. ή με ομοταγή Ιδρύματα της αλλοδαπής.
  • Όργανα διοίκησης των Ινστιτούτων είναι ο πρόεδρος, ο επιστημονικός διευθυντής και το συμβούλιο. Πρόεδρος μπορεί να οριστεί ένας εκ των αντιπρυτάνεων του οικείου πανεπιστημίου ή των αντιπροέδρων του T.Ε.Ι., μέλος Δ.Ε.Π. που έχει διατελέσει σε αντίστοιχη θέση ή μέλος του Εκπαιδευτικού Προσωπικού με αντίστοιχα προσόντα των T.Ε.Ι. O επιστημονικός διευθυντής έχει την γενική ακαδημαϊκή ευθύνη για την λειτουργία τους, ενώ το Συμβούλιο είναι επταμελές, ορίζεται με απόφαση Συγκλήτου Α.Ε.Ι. ή Συνέλευσης T.Ε.Ι. και έχει τη γενική εποπτεία και το συντονισμό του συνόλου των δραστηριοτήτων του Ινστιτούτου.

    Όπως αναφέρεται τέλος στο προσχέδιο νόμου, η πρόταση έγκρισης ενός προγράμματος ΔΒΕ υποβάλλεται στη γενική συνέλευση του τμήματος, στο γνωστικό πεδίο του οποίου εμπίπτει το αντικείμενο του, ενώ σε περίπτωση που ο αριθμός των υποψηφίων είναι μεγαλύτερος του αριθμού των διαθέσιμων θέσεων, η επιλογή γίνεται με δημόσια κλήρωση που γίνεται με την ευθύνη του Συμβουλίου. Τα Ινστιτούτα, αναπτύσσουν και ερευνητικές και καινοτομικές δραστηριότητες για την υποστήριξη και την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού τους έργου (παραγωγή εκπαιδευτικών υλικών και μέσων, αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών, ανάπτυξη διδακτικών και παιδαγωγικών μεθόδων κλπ.). Υπόκεινται δε και τα Ινστιτούτα σε περιοδική αξιολόγηση που διενεργείται υπό τη γενικη ευθύνη των συμβουλίων τους.


  • Αρχή της σελίδας