ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #168
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #167
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #165
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #163
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #161
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #160
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #159
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #157
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #155
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #154
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #152
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #150
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #149
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #147
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #146
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #145
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #143
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #141
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #140
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #139
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #137
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #135
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #134
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #133
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #132
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #128
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #124
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #122
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #120
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #118
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #116
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #115
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #113
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #112
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #110
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #109
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #108
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #107
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #106
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #105
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #104
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #102
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #101
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #100
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #99
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #97
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #96
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #95
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #94
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #93
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #92
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #91
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #90
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #88
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #87
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #86
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #84
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #83
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #82
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #81
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #80
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #79
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #78
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #77
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #76
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #75
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #74
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #73
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #72
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #71
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #70
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #69
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #67-68
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #66
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #65
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #64
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #63
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #62
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #61
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #60
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #58-59
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #57
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #56
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #55
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #54
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #53
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #52
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #51
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #50
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #49
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #48
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #47
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #46
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #45
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #44
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #43
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #42
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #41
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #40
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #39
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #37-38
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #36
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #35
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #34
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #32-33
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #31
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #30
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #29
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #27-28
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #26
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #25
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #24
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #23
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #22
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #20-21
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #19
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #18
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #17
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #15-16
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #14
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #13
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #12
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #11
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #10
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #9
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #8
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #7
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #6
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #5
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #4
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #3
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #2
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #1

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #32-33

15/10/2003
Κείμενο: Συντακτική Ομάδα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Ειδήσεις - Επικαιρότητα


B’ Διεθνές Συνέδριο Παλαμά

Το Β’ Διεθνές Συνέδριο Παλαμά, οργανώθηκε από το Ίδρυμα Κωστή Παλαμά, με αφορμή τη συμπλήρωση 60 χρόνων από τον θάνατό του, και πραγματοποιήθηκε, στις 22-25 Oκτωβρίου, στο κεντρικό κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών. Κατά τις τετραήμερες εργασίες του ακούσθηκαν ανακοινώσεις εξήντα περίπου συνέδρων, πολλοί από τους οποίους είναι μέλη του Πανεπιστημίου μας.
Κατά την εναρκτήρια συνεδρία, που έγινε στις 22 Oκτωβρίου στην Αίθουσα Τελετών, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας και μπροστά σε πυκνό ακροατήριο, ο Αντιπρύτανης κ. Μιχ. Δερμιτζάκης ανέγνωσε προσφώνηση του Πρύτανη κ. Γ. Μπαμπινιώτη, στην οποία τονίζονταν και τα εξής:
«Το Πανεπιστήμιο Αθηνών, τιμώντας τη μνήμη και την προσφορά του Παλαμά με την ευκαιρία των εξήντα χρόνων από τον θάνατό του, φιλοξενεί και στηρίζει με τη συμμετοχή πολλών μελών της ακαδημαϊκής του κοινότητας το “Β† Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο για το έργο του Κωστή Παλαμά”, που οργάνωσε το Ίδρυμα Κωστή Παλαμά. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών, μάλιστα, έχει πρόσθετους ειδικούς λόγους να συμμετάσχει ενεργώς στις εκδηλώσεις του “έτους Παλαμά”, αφού ο μεγάλος ποιητής μας το υπηρέτησε με συνέπεια και ευσυνειδησία επί τριάντα χρόνια (1897-1928) ως Γενικός Γραμματέας του. (…) Θεωρώ σημαντικό ότι στις μέρες μας, για διάφορους λόγους, ανακαλύπτουμε και πάλι την ποίηση του Παλαμά, που είχε για καιρό παραγκωνιστεί, ανακαλύπτουμε και αισθανόμαστε τι σημαίνει μεγάλη ποίηση, τι θα πει καλλιεργημένη γλώσσα, τι σημαίνει αληθινή ποιητική δημιουργία, ποιες είναι οι συνιστώσες ενός μεγάλου ποιητή, και πάνω απ’ όλα, τι θα πει “εθνικός ποιητής”, τι μέγεθος προσφοράς, τι σύλληψη, τι ευαισθησίες και τι υποχρεώσεις γεννά ένας τέτοιος τίτλος που δίκαια κατέκτησε ο Παλαμάς μαζί με τον άλλο εθνικό μας ποιητή, τον Διονύσιο Σολωμό. Είμαι βέβαιος για την επιτυχία του Συνεδρίου σας και βρίσκομαι νοερά κοντά σας». Κλείνοντας και τον δικό του χαιρετισμό ο Αντιπρύτανης κ. Δερμιτζάκης τόνισε πως το γεγονός ότι ο Παλαμάς υπήρξε «πρωτοποριακός δημιουργός και ανανεωτικό πνεύμα, επιτρέπει πολλαπλές και ποικίλες αναγνώσεις του έργου του, το οποίο, άλλωστε, είναι τόσο ευρύ που δύσκολα εξαντλείται. (…) Έτσι, το παρόν Συνέδριο αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού οι εκλεκτοί ομιλητές καλούνται να προσεγγίσουν εκ νέου το παλαμικό έργο και να δώσουν απαντήσεις σε παλαιά και καινούργια ερωτήματα της έρευνας».
Κατόπιν τους συνέδρους προσφώνησε ο Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών κ. Γρ. Σκαλκέας και ο Πρόεδρος της Oργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου και Πρόεδρος του Ιδρύματος Παλαμά Ακαδημαϊκός κ. Τάσος Αθανασιάδης, που ανέφερε και τα εξής: «O θαυμαστός αυτός άνθρωπος –που στο μέγιστο διάστημα της μακριάς ζωής του το καθημερινό οδοιπορικό του, απ’ το “κελλί” του, όπως αποκαλούσε το γραφείο του σπιτιού του, ως το χώρο της υπηρεσίας του στο Πανεπιστήμιο, δεν ξεπερνούσε μερικές εκατοντάδες μέτρα–, κατόρθωνε με τις χαρισματικές νοητικές κεραίες του να συλλαμβάνει τα μηνύματα της εποχής του –πνευματικά, ηθικά, κοινωνικά– και με την εκπληκτική φαντασία του να κάνει ταξίδια μέσα στην ιστορία, να περιγράφει μακρινές χώρες και παράξενους λαούς, μετουσιώνοντας τα πνευματικά βιώματά του σε μεγαλόπνοες επικές συνθέσεις, αλλά και σε στιχουργικά κομψοτεχνήματα απαράμιλλης λυρικής γοητείας, που αποτελούν το αποθεματικό της λογοτεχνίας μας».

Ο κ. Μαστροδημήτρης
Ακολούθως, ο Αντιπρύτανης κ. Δερμιτζάκης κήρυξε την έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου. Τελευταίος στο βήμα ανέβηκε ο ομότιμος καθηγητής κ. Παναγιώτης Μαστροδημήτρης, που εκφώνησε "Λόγον εγκωμιαστικόν εις Κωστήν Παλαμάν", λέγοντας ανάμεσα στα άλλα και υπενθυμίζοντας ότι:
«1) O Παλαμάς εισέρχεται αποφασιστικά στον πνευματικό βίο της χώρας μας, σε μιαν εποχή κόπωσης της νεοελληνικής λογοτεχνίας, και πραγματοποιεί ασυγκρίτως βαθύτερα από οποιονδήποτε άλλον της γενιάς του την αναγεννητική τομή που καθορίζει την αποκατάσταση και την εξέλιξη του ποιητικού μας γίγνεσθαι.
2) Συνδέει και συντονίζει κατά τον μεγαλύτερο έως τότε βαθμό πληρότητας όψεων τη νεοελληνική λογοτεχνία και διανόηση με τη δυτικοευρωπαϊκή.
3) Με τις πολλαπλές καινοτομίες του στο αισθητικό και ιδεολογικό επίπεδο ενθαρρύνει και “νομιμοποιεί” στη συνείδηση των σύγχρονων και νεωτέρων ομοτέχνων του –και γενικά των πνευματικών ανθρώπων– κάθε σοβαρό πειραματισμό.
4) Συναιρεί, σε μοναδικό συνδυασμό έκτασης και βάθους, τον πλούτο όλης της ελληνικής λογοτεχνικής παράδοσης με τη δική του ποιητική δημιουργικότητα.
5) Φθάνει στο σπουδαιότερο μέσα στη νεοελληνική γραμματεία –πριν από τον Σεφέρη– κατόρθωμα της συζυγίας του ποιητή και του κριτικού.
6) Γεφυρώνει λογικά και εξελικτικά τη γόνιμη εθνική-πατριωτική συνείδηση με την ηθική της οικουμενικής αλληλεγγύης και της παραδοχής του ανθρώπου ως απόλυτης και αδιαπραγμάτευτης αξίας.
7) Ενοποιεί διαρκώς τον αισθητικό με τον ηθικό βίο, αποδεικνύοντας ότι η λογοτεχνία αποτελεί καθολική πρόταση ζωής».
Mε το πέρας των εργασιών του Συνεδρίου πολλοί σύνεδροι μετέβησαν στο Mεσολόγγι όπου επισκέφθηκαν την πατρική οικεία του Παλαμά, που σήμερα λειτουργεί ως Mουσείο, καθώς και άλλους ιστορικούς χώρους της ευρύτερης περιοχής. Tου σύνεδρους φιλοξένησε η Nομαρχία Aιτωλοακαρνανίας ενώ τους συνέδρους υποδέχθηκε ο αν. καθηγητής κ. Π. Kοντός.

Αρχή των Ειδήσεων

Συνέντευξη με τον Πρόεδρο
του Tμήματος Θεατρικών Σπουδών κ. Β. Πούχνερ

Το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ιδρυθέν το 1990 ολοκληρώνει στο τέλος αυτής της ακαδημαϊκής χρονιάς δεκατρία χρόνια επιτυχημένης λειτουργίας. Σήμερα αριθμεί περισσότερους από χίλιους φοιτητές και είκοσι μέλη Δ.Ε.Π., προσφέροντας τόσο προπτυχιακές όσο και μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα της Θεατρολογίας. Είναι το πρώτο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών που ιδρύθηκε στην Ελλάδα. Σήμερα λειτουργούν ανάλογα Τμήματα στην Πάτρα, τη Θεσσαλονίκη και το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.

O κ. Πούχνερ

Το Τμήμα έχει πραγματοποιήσει ήδη δυο διεθνή Συνέδρια ενώ έχει προγραμματιστεί άλλο ένα για το 2005 με θέμα το Θέατρο και τις Θεατρολογικές σπουδές στον εικοστό πρώτο αιώνα.
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Τμήμα είναι η ανεργία που μαστίζει το μεγαλύτερο μέρος των αποφοίτων του.

Το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ανήκει στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου μας, γεγονός που, όπως μας αναφέρει ο Πρόεδρος του Τμήματος καθηγητής κ. Βάλτερ Πούχνερ, αντικατοπτρίζεται και στο διττό στόχο του Προγράμματος Σπουδών που έχει καταρτίσει το Τμήμα. Αφενός την πανεπιστημιακή εκπαίδευση των φοιτητών στην ιστορία και θεωρία της Θεατρολογίας και αφετέρου να δώσει στους φοιτητές μια εικόνα όλων των μαθημάτων που διδάσκονται σε μια Φιλοσοφική Σχολή. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Τμήμα είναι η ανεργία που μαστίζει το μεγαλύτερο μέρος των αποφοίτων του.

Όπως μας επισημαίνει ο καθηγητής Βάλτερ Πούχνερ «παρότι στην Ελλάδα υπάρχουν αυτή τη στιγμή άλλα τρία Τμήματα Θεατρικών Σπουδών, ωστόσο, υπάρχει κάποια διαφοροποίηση ανάμεσά τους. «Γενικώς, στον κόσμο υπάρχουν δυο ειδών Θεατρικές Σπουδές σε Πανεπιστημιακό επίπεδο. Είναι το πρότυπο των αγγλοσαξονικών «Drama Departments» που έχουν και πρακτικά και θεωρητικά μαθήματα και ο τύπος των Θεατρικών Σπουδών που βρίσκουμε κυρίως στη Γαλλία και τη Γερμανία που αποκλείουν τα πρακτικά μαθήματα και εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στην ιστορία και στη θεωρία. Στην Αθήνα και στην Πάτρα ακολουθούμε αυτόν τον δεύτερο τύπο ενώ στη Θεσσαλονίκη και στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου ακολουθούν τον τύπο των Drama Departments».
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι τα Τμήματα της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας ανήκουν στη Σχολή Καλών Τεχνών, η φοίτηση είναι πενταετής και δίνουν καλλιτεχνικό δίπλωμα ενώ τα Τμήματα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Πάτρας δίνουν καθαρά επιστημονικό δίπλωμα, έχουν τέσσερα έτη σπουδών και ανήκουν στη Φιλοσοφική Σχολή και στη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών αντίστοιχα.

Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών
Όπως προαναφέρθηκε, το πρόγραμμα σπουδών έχει έναν διττό στόχο. Πρώτον την εκπαίδευση των φοιτητών στην ιστορία και τη θεωρία της Θεατρολογίας, της ειδικής δηλαδή επιστήμης του Θεάτρου και δεύτερον να δώσει μια εικόνα όλων των μαθημάτων που διδάσκονται σε μια Φιλοσοφική Σχολή. «Και αυτό δεν είναι τυχαίο», αναφέρει ο κ. Πούχνερ, «γιατί η Θεατρολογία είναι μια επιστήμη σαν το χταπόδι. Επειδή έχει ως κέντρο όχι το δραματικό κείμενο αλλά τη θεατρική παράσταση, συνδέεται με πολλές παρεμφερείς επιστήμες, όπως είναι η Ψυχολογία, η Κοινωνιολογία, και βεβαίως η Ιστορία της Τέχνης, η Φιλολογία κ.λπ. Έτσι, δικαιολογείται και αυτή η δικτύωσή μας με τη Φιλοσοφική Σχολή.
Η ένταξή μας στη Φιλοσοφική Σχολή πραγματοποιήθηκε επίσης με γνώμονα το γεγονός πως ένα μεγάλο μέρος των αποφοίτων μας θα βρει απασχόληση στη Μέση Εκπαίδευση».
«Αλλαγές υπάρχουν στο Πρόγραμμα κάθε φορά που διορίζεται ένα νέο μέλος Δ.Ε.Π. Υπάρχουν κάποιες προσθήκες και βελτιώσεις προκειμένου να καλυφθούν γνωστικά αντικείμενα που θέλαμε άλλα που μέχρι τότε δεν υπήρχε η δυνατότητα να προσφερθούν. Πρέπει να τονίσω ότι όταν δημιουργήθηκε το Τμήμα και για αρκετά ακόμα χρόνια αντιμετωπίσαμε το πρόβλημα ότι δεν υπήρχαν στην Ελλάδα Θεατρολόγοι με διδακτορικό δίπλωμα. Σιγά σιγά, όμως, το πρόβλημα αυτό ξεπερνιέται».

Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών
Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα δημιουργήθηκε στο Τμήμα πριν από περίπου έξι χρόνια. Όπως αναφέρει ο Πρόεδρος του Τμήματος κ. Βάλτερ Πούχνερ, «το μεταπτυχιακό Πρόγραμμα εντάχθηκε στο πρώτο και στη συνέχεια στο δεύτερο ΕΠΕΑΕΚ με αποτέλεσμα να αλλοιωθεί η αρχική του φιλοσοφία. Εμείς το είχαμε ξεκινήσει ως έναν μηχανισμό επιλογής των καλυτέρων φοιτητών που αργότερα θα αναλάβουν μια διδακτορική διατριβή. Τα ΕΠΕΑΕΚ όμως μας άλλαξαν αυτή τη φιλοσοφία και τώρα που τελειώνουν επιθυμούμε να γυρίσουμε πίσω στις αρχικές μας επιλογές, να υποστηρίξουμε την έρευνα».Το πρόγραμμα αριθμοί περίπου 60 φοιτητές.

Μέλη ΔΕΠ
Το Τμήμα αριθμεί 20 μέλη Δ.Ε.Π. και απασχολεί τέσσερις διδάσκοντες με σύμβαση έργου. Oι κύριοι τομείς ενδιαφέροντος είναι τρεις: η ιστορία του θεάτρου, η θεωρία του θεάτρου και η ανάλυση της παραγωγής της θεατρικής παράστασης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται από τα μέλη ΔΕΠ στην ιστορία του ευρωπαϊκού θεάτρου από την αρχαιότητα ως σήμερα, και, όπως είναι φυσικό, ιδίως του ελληνικού: αρχαίου, νεότερου και σύγχρονου, καθώς και στη θεατρολογική ανάλυση δραματικών κειμένων από την ευρωπαϊκή και την ελληνική δραματουργία. «Τα μεγάλα ερευνητικά κενά στην Ελλάδα υπάρχουν στο Νεοελληνικό Θέατρο. Θα ξέρετε ότι η Νεοελληνική Φιλολογία ασχολείται βασικά με την ποίηση, δεύτερη έρχεται η πεζογραφία και το δράμα είναι το αποπαίδι της έρευνας. Έτσι, τα μέλη ΔΕΠ του Τμήματός μας έχουν και αυτή την ευθύνη. Ασχολούμαστε λοιπόν και φιλολογικά με τα δραματικά έργα».

O μεγάλος αριθμός φοιτητών δημιουργεί προβλήματα
«Κάθε χρόνο εισάγονται στο Τμήμα περίπου ενενήντα φοιτητές αριθμός, που βέβαια αυξάνεται με τις μετεγγραφές, τις ειδικές κατηγορίες κτλ. O συνολικός αριθμός φοιτητών του Τμήματος είναι περίπου χίλιοι. Αυτό δημιουργεί ένα πρόβλημα χώρου καθώς στο κτήριο της Φιλοσοφικής Σχολής μας έχουν δοθεί μόνο δυο, σχετικά μικρές, αίθουσες με αποτέλεσμα τα πρωινά οι αίθουσες αυτές να έχουν ένα γεμάτο πρόγραμμα. Έτσι τα μεταπτυχιακά μαθήματα τα μεταθέτουμε σε απογευματινές ώρες που το κτήριο είναι σχετικά άδειο. Αλλά όπως γνωρίζετε τα απογεύματα δεν έχουμε θέρμανση στο κτήριο και κάνουμε μαθήματα με το παλτό. Επιπλέον, υπάρχει και θέμα ασφάλειας, όταν πέφτει το σκοτάδι τα πράγματα αγριεύουν στην Πανεπιστημιούπολη και οι φοιτητές μας αναγκάζονται να μετακινούνται όλοι μαζί για μεγαλύτερη ασφάλεια. Ωστόσο, μας έχει δοθεί η διαβεβαίωση από τις Πρυτανικές Αρχές ότι τα πράγματα θα βελτιωθούν μετά τη μεταφορά του Διδασκαλείου Νεοελληνικής Γλώσσας σε άλλο κτήριο καθώς και των σπουδαστηρίων στην Κεντρική Βιβλιοθήκη που δημιουργείται στην Πανεπιστημιούπολη. Αυτή τη στιγμή τα μέλη ΔΕΠ κάθονται δυο και τρεις σε ένα γραφείο ενώ τα νεότερα μέλη ΔΕΠ δεν έχουν ακόμα βρει χώρο να εγκατασταθούν.

Η απασχόληση των αποφοίτων
Το αίτημα των αποφοίτων να γίνονται δεκτοί ως καθηγητές στη Μέση Εκπαίδευση βρήκε ανταπόκριση από το Υπουργείο μετά από πολλούς αγώνες. «Εμείς είχαμε προειδοποιήσει το Υπουργείο για την ανεργία που θα βρει τους αποφοίτους των Τμημάτων μας αλλά το Υπουργείο άργησε να ανταποκριθεί στις εκκλήσεις μας. Oι απόφοιτοι όλων των Τμημάτων Θεατρικών Σπουδών έχουν δημιουργήσει ένα σύλλογο και διεκδικούν ένα μάθημα θεατρολογίας στη Μέση Εκπαίδευση. Το πρόβλημα βέβαια τώρα είναι πόσες ώρες τη βδομάδα θα γίνεται το μάθημα αυτό και επιπλέον πρέπει να γνωρίζουμε ότι είναι στην κρίση των Γυμνασιαρχών και Λυκειαρχών να επιλέξουν αντί για το μάθημα της Θεατρολογίας, το μάθημα της Μουσικής ή της Ζωγραφικής».

Εργαστήρια - Σπουδαστήρια
Το αναγνωστήριο του Τμήματος εμπλουτίζεται συνεχώς με νέους τίτλους αλλά και με σημαντικά αρχεία ελλήνων καλλιτεχνών. Όσον αφορά τα εργαστήρια, έχει ήδη ιδρυθεί ένα Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος και Θεατρολογικής Έρευνας που καλύπτει τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες στη θεωρία και παράσταση του αρχαίου δράματος. Παράλληλα, μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει για το Τμήμα η παραχώρηση του κτηρίου των «παλαιών σφαγείων» με τον περιβάλλοντα χώρο του από το δήμο Ασκληπιείου Αργολίδος. «Η διαμόρφωση των κτηρίων και του χώρου των παλαιών σφαγείων βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη φάση του προγραμματισμού και όταν θα ολοκληρωθεί θα προσφέρει μεγάλη ώθηση στις ερευνητικές δραστηριότητές μας».

Επιστημονικές και Ερευνητικές δραστηριότητες
Το Τμήμα πραγματοποίησε εφέτος το δεύτερο κύκλο καλοκαιρινών μαθημάτων (summer courses) στο αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Στα μαθήματα αυτά παίρνουν μέρος 50-55 φοιτητές από ευρωπαϊκές χώρες και διδάσκουν τόσο έλληνες όσο και ευρωπαίοι πανεπιστημιακοί καθηγητές. «Αυτά τα καλοκαιρινά μαθήματα», όπως μας ενημερώνει ο καθηγητής κ. Πούχνερ, «είναι μέρος μιας πρωτοβουλίας που πήραμε πριν από εφτά περίπου χρόνια για τη δημιουργία ενός δικτύου ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων που διερευνά την αναβίωση του αρχαίου δράματος στις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Στο δίκτυο αυτό συνεργάζονται σήμερα είκοσι Πανεπιστήμια. Το πρόγραμμα διευθύνεται από τον αν. καθηγητή του Τμήματος κ. Πλάτωνα Μαυρομούστακο.

Επιστημονικό περιοδικό
Το Τμήμα εκδίδει το Επιστημονικό Δελτίο «Παράβασις» που περιλαμβάνει πορίσματα θεατρολογικών ερευνών και βιβλιοκρισίες από τη διεθνή βιβλιογραφία. Η έκδοση συνοδεύεται από περιλήψεις στην αγγλική και στοχεύει στη δημιουργία ενός βήματος ανταλλαγής ιδεών με τη συμμετοχή επιστημόνων από διαφορετικούς επιστημονικούς τομείς και από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες με αντικείμενο ζητήματα του νεοελληνικού θεάτρου.

Συνέδρια - Ημερίδες
Το Τμήμα έχει πραγματοποιήσει ήδη δυο διεθνή Συνέδρια ενώ έχει προγραμματιστεί άλλο ένα για το 2005 με θέμα το Θέατρο και τις Θεατρολογικές σπουδές στον εικοστό πρώτο αιώνα.


Αρχή των Ειδήσεων


«Κωστής Παλαμάς 2003:
60 χρόνια από το θάνατό το

Λεύκωμα για τη ζωή και το έργο του μεγάλου ποιητή
Με αφορμή τη συμπλήρωση 60 χρόνων από το θάνατο του μεγάλου ποιητή καθώς και την ανακήρυξη, από το Υπουργείο Πολιτισμού, του έτους που διανύουμε ως «Έτος Παλαμά», το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου εξέδωσε ένα πλούσια εικονογραφημένο και κατατοπιστικό λεύκωμα που απευθύνεται εξίσου στους ειδικούς και στο πλατύ κοινό και φωτίζει τη ζωή, το έργο, αλλά και τη συμβολή του εθνικού μας ποιητή στη νεότερη λογοτεχνία.
Τη φιλολογική επιμέλεια του λευκώματος είχε η καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου μας κυρία Ελένη Πολίτου – Μαρμαρινού η οποία σε ένα από τα κείμενα του λευκώματος με τίτλο ‘O Κωστής Παλαμάς σήμερα’ επισημαίνει: «Εδώ και δεκαπέντε περίπου χρόνια παρατηρείται μια σταθερή αλλαγή στάσης απέναντι στο φαινόμενο ‘Κωστής Παλαμάς’. Η στροφή αυτή ξεκίνησε πρώτα από τους ερευνητές της λογοτεχνίας μας, οι οποίοι, υποχρεωμένοι ως επιστήμονες να λειτουργούν όχι ανάλογα με το προσωπικό τους γούστο αλλά με βάση ερευνητικά δεδομένα, συνειδητοποίησαν ότι ήταν αδύνατη η μελέτη, η περιγραφή και η ερμηνεία της εξέλιξης και διαμόρφωσης πολλών πλευρών, τάσεων, ειδών, μορφών κ.ά. της ύστερης από τον Παλαμά ποίησης και ως τις μέρες μας, χωρίς τη βαθιά, συστηματική και νηφάλια γνώση του τεράστιου παλαμικού έργου στο σύνολό του, κριτικού και ποιητικού».
Το λεύκωμα χωρίζεται σε τρία μέρη. Στο πρώτο μέρος, όπως σε όλα τα επετειακά λευκώματα, υπάρχει ένα χρονολόγιο από το 1859, ημερομηνία γέννησης του Παλαμά, έως και το θάνατό του το 1943. Oι συγγραφείς παρακολουθούν το έργο του Παλαμά χρονιά με τη χρονιά δίνοντας πληροφορίες οι οποίες συνοδεύονται από ένα πλούσιο αρχειακό υλικό, μέρος του οποίου γίνεται για πρώτη φορά προσιτό στο ευρύ κοινό.
Το δεύτερο μέρος του λευκώματος φιλοξενεί μια θεματική ανθολόγηση του έργου του Παλαμά ενώ παράλληλα, στο κέντρο των σελίδων, παρουσιάζονται αποσπάσματα σημαντικών κριτικών για το έργο του όπως των Σικελιανού, ¶γρα, Παπανούτσου, Μυριβήλη, Συκουτρή, Ζαχαριάδη κ.ά. Το δεύτερο αυτό μέρος τελειώνει με το κείμενο της κυρίας Πολίτου με τίτλο «O Κωστής Παλαμάς σήμερα».
Το λεύκωμα κλείνει με το τρίτο μέρος που τιτλοφορείται «Εξήντα χρόνια μετά». Εδώ παρουσιάζονται οι σχετικές με τον Παλαμά εκδόσεις, μεταφράσεις, μελοποιήσεις, διατριβές, αφιερώματα, συνέδρια και ημερίδες που πραγματοποιήθηκαν αυτά τα εξήντα χρόνια που έχουν περάσει από το θάνατό του.

Αρχή της σελίδας