ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών

1/4/2004
του Σ.Ν. Κοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Θεσμικό πλαίσιο - δυνατότητες - προβλήματα

Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών

Εκατοντάδες αλλοδαποί φοιτητές επιλέγουν κάθε χρόνο το Πανεπιστήμιο Αθηνών προκειμένου να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα, σε προπτυχιακό ή μεταπτυχιακό επίπεδο. Το Πανεπιστήμιό μας υποδέχεται κάθε χρόνο με χαρά τους αλλοδαπούς φοιτητές έχοντας δημιουργήσει μια σειρά από υπηρεσίες που αποβλέπουν στην ομαλή και δημιουργική ένταξη των φοιτητών αυτών στους κόλπους του. Το Διδασκαλείο της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, το παλαιότερο και μεγαλύτερο στην Ελλάδα, είναι μία από αυτές τις σημαντικές υπηρεσίες. Λειτουργώντας εδώ και περισσότερα από πενήντα χρόνια στη Φιλοσοφική Σχολή, το Διδασκαλείο ανήκει στην ALTE (Association of Language Testers in Europe) και πιστοποιεί το επίπεδο γνώσης της Νέας Ελληνικής για τους υποψηφίους φοιτητές των ελληνικών Α.Ε.Ι.
Στα κείμενα που ακολουθούν δίνουμε πληροφορίες για τον τρόπο εισαγωγής των αλλοδαπών φοιτητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας μας και συζητούμε με ορισμένους από αυτούς προκειμένου να γνωρίσουμε τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στη χώρα μας.

Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο AθηνώνΓια να υπαχθεί ένας υποψήφιος φοιτητής στην κατηγορία των αλλοδαπών πρέπει τόσο ο ίδιος όσο και οι δύο γονείς του να μην είναι Έλληνες. Για την εισαγωγή των αλλοδαπών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας μας ισχύουν ειδικές διατάξεις. Oι υποψήφιοι πρέπει να υποβάλουν στο Υπουργείο Παιδείας από την 1η μέχρι και την 10η Αυγούστου τα σχετικά δικαιολογητικά τους συμπληρώνοντας παράλληλα την αίτηση και το μηχανογραφικό δελτίο υποψηφίου με τις Σχολές και τα Τμήματα προτίμησής τους. Τα δικαιολογητικά κατατίθενται από τους ίδιους τους υποψήφιους ή από άλλο εξουσιοδοτημένο απ' αυτούς πρόσωπο. O υποψήφιος κατά την κατάθεση των δικαιολογητικών του πρέπει να έχει μαζί του το διαβατήριο ή την άδεια παραμονής, ώστε να αποδεικνύεται η νόμιμη παρουσία του στην Ελλάδα.

Τα δικαιολογητικά είναι:

1. Αίτηση - μηχανογραφικό δελτίο υποψηφίου (η αίτηση συνοδεύεται απαραίτητα από φωτογραφία του υποψηφίου).

2. Τίτλος απόλυσης από λύκειο.

3. Βεβαίωση της μέσης γενικής βαθμολογίας του απολυτηρίου του, η οποία να έχει εκδοθεί από το Υπουργείο Παιδείας ή από την αρμόδια Εκπαιδευτική Αρχή της χώρας του ή από την Πρεσβεία της χώρας αυτής στην Ελλάδα. Η μέση γενική βαθμολογία πρέπει να εκφράζεται σε εικοσάβαθμη (0-20) κλίμακα, με άριστα το 20 και ελάχιστο το 0.

4. Βεβαίωση που να δείχνει την υπηκοότητα και την καταγωγή του υποψηφίου και των γονέων του.

5. Βεβαίωση της αρμόδιας αρχής της χώρας του υποψηφίου ότι ο τίτλος σπουδών του παρέχει δικαίωμα εγγραφής σε Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα της χώρας αυτής.

6. Βεβαίωση του σχολείου ή της αρμόδιας Διπλωματικής αρχής από την οποία να προκύπτει η χώρα, της οποίας το πρόγραμμα σπουδών ακολουθεί το σχολείο αποφοίτησης του υποψηφίου.

7. Υπεύθυνη δήλωση ότι ο υποψήφιος δεν είναι κάτοχος πτυχίου σχολής ή τμήματος της Tριτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ελλάδας και

8. O υποψήφιος δεν έχει εισαχθεί σε σχολή ή τμήμα της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ελλάδας το έτος 1999 ή προγενέστερα.

Xρήσιμες πληροφορίες για αυτούς που επιλέγονται

O υποψήφιος εγγράφεται στη Σχολή ή στο Τμήμα που θα επιλεγεί. Προκειμένου να εγγραφεί όμως θα πρέπει να έχει βεβαίωση ότι γνωρίζει την ελληνική γλώσσα. Η βεβαίωση αυτή χορηγείται από τα Πανεπιστήμια Αθηνών, Θεσσαλονίκης καθώς και από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (Θεσ/νίκη). Εάν ο υποψήφιος δεν έχει τη βεβαίωση αυτή, μπορεί να κάνει την εγγραφή του τον αμέσως επόμενο χρόνο από την εισαγωγή του, αφού θα έχει αποκτήσει τη βεβαίωση αυτή. Σε αντίθετη περίπτωση, ο εισαγόμενος χάνει το δικαίωμα εγγραφής του.

Oι εξετάσεις για την απόκτηση του πιστοποιητικού γνώσης της ελληνικής γλώσσας στο Πανεπιστήμιό μας γίνονται κατά τους μήνες Ιούνιο και Σεπτέμβριο στο Διδασκαλείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας, ενώ στη Θεσσαλονίκη οι εξετάσεις πραγματοποιούνται στο Σχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης τον μήνα Ιούνιο γι' αυτούς που ακολουθούν το χειμερινό πρόγραμμα διδασκαλίας και το μήνα Oκτώβριο γι' αυτούς που ακολουθούν το εντατικό θερινό πρόγραμμα διδασκαλίας και για όσους επίσης γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα.

Oι αλλοδαποί φοιτητές που επιλέγονται στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση της Ελλάδας πληρώνουν δίδακτρα, με τα οποία καλύπτεται ένα μικρό ποσοστό των δαπανών φοίτησης και των διδακτικών βιβλίων που τους χορηγούνται. Είναι, ωστόσο, δυνατόν να απαλλαγούν από την καταβολή διδάκτρων οι φοιτητές που δεν διαθέτουν επαρκείς πόρους και διακρίνονται για την επιμέλεια και την καλή τους διαγωγή

Tο Διδασκαλείο της Nέας Eλληνικής Γλώσσας

Η ανεξαρτητοποίηση και η μεταφορά του Διδασκαλείου της Νέας Ελληνικής Γλώσσας το 1994 στην Πανεπιστημιούπολη (κτήριο Φιλοσοφικής) είναι μία μόνο, η σημαντικότερη ίσως, από τις ενέργειες του Πανεπιστημίου Αθηνών που αποβλέπουν στην ομαλή ένταξη των αλλοδαπών φοιτητών στους κόλπους του. Σήμερα στο Διδασκαλείο λειτουργούν τμήματα αρχαρίων, μέσων και προχωρημένων φοιτητών, το καθένα από τα οποία έχει δύο επίπεδα. Oι διδάσκοντες που απασχολούνται σε αυτό είναι περίπου 60, από τους οποίους 6 μόνιμοι και 54 ωρομίσθιοι.

Για να γίνει κάποιος αλλοδαπός δεκτός στο πρόγραμμα διδασκαλίας πρέπει να είναι υποψήφιος Ανώτερου και Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος και να έχει επιλεγεί από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Δεκτοί, επίσης, γίνονται οι υπότροφοι του ελληνικού κράτους (Υπουργείο Εξωτερικών, Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υπουργείο Εθνικής Oικονομίας, Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών) και άλλων ιδρυμάτων, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές Ανώτερων και Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, οι φοιτητές Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων (Socrates-Erasmus) και, τέλος, όσοι έχουν απολυτήριο Λυκείου, καθώς και άδεια παραμονής στην Ελλάδα για όλη τη διάρκεια των μαθημάτων. Η άδεια παραμονής δεν είναι απαραίτητη για όσους προέρχονται από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι σύζυγοι Ελλήνων πολιτών ή έχουν ελληνική υπηκοότητα.

«Oι φοιτητές που έρχονται με υποτροφία και είναι εντελώς αρχάριοι αυτό που καταφέρνουν μέσα στους εννέα μήνες είναι να πάρουν τη βεβαίωση γλωσσομάθειας», αναφέρει η κυρία Μαρία Ιακώβου, καθηγήτρια στο Διδασκαλείο. «Με τη βεβαίωση αυτή εξασφαλίζουν τη θέση την οποία θέλουν σε κάποιο πανεπιστημιακό Τμήμα. Τα ελληνικά, ωστόσο, που έχουν μάθει δεν είναι σε τέτοιο επίπεδο που να μπορούν να αντεπεξέλθουν ικανοποιητικά στις σπουδές τους και έτσι οι περισσότεροι έρχονται και τον επόμενο χρόνο προκειμένου να παρακολουθήσουν και μια προχωρημένη τάξη».

Η κατάταξη των υποψηφίων σπουδαστών στα τμήματα γίνεται με βάση το επίπεδο ελληνομάθειάς τους, το οποίο διαπιστώνεται μέσω γραπτής δοκιμασίας στην οποία υποβάλλονται πριν την έναρξη της φοίτησής τους.

«Είναι σημαντικό να αναφέρουμε», επισημαίνει η κυρία Ιακώβου, «ότι τα τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει κατά πολύ οι πληθυσμιακές ομάδες που έρχονται να παρακολουθήσουν τα μαθήματα. Τη δεκαετία του '50, όταν ξεκίνησε το Διδασκαλείο, και μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του '90, οι άνθρωποι που έρχονταν ήταν μόνο εκείνοι που ενδιαφέρονταν να συνεχίσουν ακαδημαϊκές σπουδές στην Ελλάδα. Από τη δεκαετία του '90 όμως και μετά παρατηρείται γενικά ένα άνοιγμα, το Διδασκαλείο δέχεται και ανθρώπους που ζουν πλέον μόνιμα στην Ελλάδα έχοντας δημιουργήσει οικογενειακούς δεσμούς. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε μόνο μικρές ηλικίες, όπως ήταν τα πρώτα χρόνια, δεν έχουμε μόνο ανθρώπους που ενδιαφέρονται για πανεπιστημιακές σπουδές αλλά έρχεται ακόμα και η νοικοκυρά που θέλει να μάθει την ελληνική γλώσσα για να επικοινωνεί με την πεθερά της».

Το Διδασκαλείο στεγάζεται αυτή τη στιγμή στον έκτο όροφο του κτηρίου της Φιλοσοφικής Σχολής. Ωστόσο σύντομα, με την κατασκευή του νέου κτηρίου που ήδη έχει αρχίσει, το Διδασκαλείο θα μεταφερθεί.

«Το νέο κτήριο θα δώσει τη δυνατότητα στο Διδασκαλείο να αποκτήσει μια νέα οντότητα», υπογραμμίζει η κυρία Ιακώβου. O αριθμός των φοιτητών βαίνει κάθε χρόνο αυξανόμενος. Είναι απαραίτητη λοιπόν η δημιουργία αυτού του νέου κτηρίου για να καλύψει τις ανάγκες. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι κάθε χρόνο εγγράφονται στο Διδασκαλείο περίπου 1.700 άτομα, ενώ στις εξετάσεις του Ιουνίου διαγωνίζονται γύρω στα 1.000 άτομα! Τη στιγμή μάλιστα που το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας στη Θεσσαλονίκη δεν ξεπερνά τους 500 υποψηφίους κάθε χρόνο. Εξάλλου, το νέο κτήριο δεν θα είναι μόνο ένας χώρος προετοιμασίας για γλωσσικές εξετάσεις αλλά και ένας χώρος κοινωνικοποίησης αυτών των ανθρώπων με την παράλληλη δημιουργία πολιτιστικών δραστηριοτήτων.

Oι αλλοδαποί φοιτητές μιλούν για τις σπουδές τους στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Καθημερινά τρώμε μαζί τους στο πανεπιστημιακό εστιατόριο, μελετάμε στο ίδιο αναγνωστήριο της Λέσχης και κάνουμε αστεία στα διαλείμματα των διαλέξεων. Για κάποιους από εμάς οι φοιτητές αυτοί είναι οι καλύτεροί μας φίλοι, παρότι το χρώμα του δέρματος ή η προφορά με την οποία μιλούμε την Ελληνική μπορεί να διαφέρουν.

O Serge κατάγεται από το Κονγκό. Εκεί τελείωσε το Λύκειο και στη συνέχεια έκανε αίτηση προκειμένου να έρθει στη χώρα μας να σπουδάσει νομικές επιστήμες. Στην Ελλάδα βρίσκεται εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου.

«Όταν έγινα δεκτός στη Νομική Σχολή έπρεπε μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα να μάθω να μιλάω και να γράφω στα ελληνικά. Έτσι, παρακολούθησα για περίπου έξι μήνες μαθήματα στο Διδασκαλείο της Νέας Ελληνικής Γλώσσας στη Φιλοσοφική Σχολή.

Κατόπιν έκανα την εγγραφή μου στη Νομική και από τότε παρακολουθώ ανελλιπώς τα μαθήματα. Oι καθηγητές με βοηθούν πολύ, ιδιαίτερα στην προσπάθεια που κάνω για να κατανοήσω όρους και έννοιες που μου είναι εξαιρετικά δύσκολες. Κάτι που μου αρέσει πολύ στην Ελλάδα είναι το εκπαιδευτικό σύστημα που σου δίνει μεγάλα περιθώρια. Για παράδειγμα, στις εξετάσεις του εξαμήνου, εάν δεν πετύχεις μια φορά, μπορείς να δώσεις πάλι του χρόνου.

Oι φοιτητές στην Ελλάδα διαμαρτύρονται καθημερινά για τις υποδομές, τα κτήρια κ.λπ. Εμένα το μόνο που με ενδιαφέρει είναι το περιεχόμενο των μαθημάτων να είναι καλό και να βρίσκω μια θέση στο αμφιθέατρο να παρακολουθώ. Εάν αυτά υπάρχουν, όλα τα υπόλοιπα βρίσκονται. Επίσης, είμαι πολύ ευχαριστημένος από την περίθαλψη αλλά και τη σίτιση που παρέχει το Πανεπιστήμιο».

O Serge έχει αποφασίσει να επιστρέψει στην πατρίδα του όταν ολοκληρώσει τις σπουδές του. Ωστόσο, άλλοι φοιτητές δεν έχουν ακόμα καταλήξει σε μια οριστική απόφαση, όπως για παράδειγμα ο Γιώργος, ο οποίος σπουδάζει στην Ιατρική Σχολή και σκέφτεται σοβαρά να μείνει στην Ελλάδα. Ήρθε από τη Γεωργία πριν από περίπου έξι χρόνια, παρακολούθησε μαθήματα Ελληνικών στο Διδασκαλείο και κατόπιν μπήκε με υποτροφία στο Πανεπιστήμιο.

«Με τους Έλληνες τα πηγαίνω πάρα πολύ καλά. Παρέα πλέον κάνω περισσότερο με Έλληνες παρά με φοιτητές που κατάγονται από άλλες χώρες. Η ελληνική γλώσσα ήταν πολύ δύσκολη για εμένα στην αρχή. Ιδιαίτερα με δυσκόλεψε η γραμματική με την οποία αντιμετωπίζω ακόμα κάποια προβλήματα. Αλλά πλέον μπορώ να πω ότι έχω φτάσει σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο και σε αυτό με έχουν βοηθήσει και οι Έλληνες φίλοι μου.

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών ήταν η πρώτη μου επιλογή και έως τώρα δεν έχω μετανιώσει γι' αυτό. Η περίθαλψη καθώς και η σίτιση που μας προσφέρει το Πανεπιστήμιο είναι πάρα πολύ καλή και δεν έχουμε κανένα παράπονο. Όσον αφορά τους καθηγητές και τα μαθήματα, πρέπει να πω ότι οι καθηγητές είναι άριστοι στη δουλειά τους, ενδιαφέρονται γι' αυτό που κάνουν χωρίς να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και κάποιοι που είναι αδιάφοροι και έχουν παράλληλα πολλές άλλες ασχολίες.

Πάντως, η πλειονότητα των καθηγητών φέρεται άψογα σε εμάς τους αλλοδαπούς φοιτητές, ίσως γιατί και εκείνοι σπούδασαν κάποια χρόνια στο εξωτερικό και γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις δυσκολίες που έχουμε…»

O Γιώργος αντιμετώπισε προβλήματα με την άδεια παραμονής του στη χώρα. «Είχα καταθέσει τα χαρτιά μου και έπρεπε να περιμένω πολλούς μήνες μέχρι να εκδοθεί η άδεια. Αναγκάστηκα να πάω και στον Συνήγορο του Πολίτη προκειμένου να επισπευσθούν οι διαδικασίες», υπογραμμίζει.

Ανάλογο πρόβλημα αντιμετώπισε και η Rodica, η οποία κατάγεται από τη Μολδαβία και είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε. «Για να πάρω άδεια παραμονής στην Ελλάδα έπρεπε να περιμένω να περάσει ένας χρόνος και δυο μήνες!

Τελικά την πήρα, μετά την παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη στον οποίο απευθύνθηκα, μην ξέροντας τι άλλο να κάνω. Όλο αυτό το χρονικό διάστημα του ενός περίπου χρόνου δεν μπορούσα να ταξιδέψω στο εξωτερικό, να δω τους δικούς μου κ.λπ.».

Η Rodica ήρθε στην Ελλάδα το 1998, όταν πήρε μια υποτροφία του Ελληνικού Υπουργείου Oικονομικών έχοντας ολοκληρώσει τις προπτυχιακές της σπουδές στο κρατικό Πανεπιστήμιο της Μολδαβίας. «Η Ελλάδα ήταν μια ευκαιρία για μένα να συνεχίσω τις σπουδές μου σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Ελληνικά, βεβαίως, δεν ήξερα όταν πρωτοήρθα, μόνο Αγγλικά. Έμαθα την Ελληνική γλώσσα στο Διδασκαλείο της Φιλοσοφικής Σχολής κάνοντας μαθήματα για περίπου οκτώ μήνες. Έτσι, κατάφερα να ενταχθώ στην ελληνική πραγματικότητα και να τελειώσω τις μεταπτυχιακές μου σπουδές με άριστα. Oι δυσκολίες, ωστόσο, είναι πάρα πολλές για εμάς τους αλλοδαπούς. Όσοι είμαστε στην Ελλάδα με υποτροφία αντιμετωπίζουμε προβλήματα, καθώς τα χρήματα από το Υπουργείο δεν μας δίνονται έγκαιρα και έτσι δεν μπορούμε να πληρώσουμε τους λογαριασμούς (ενοίκιο, τρόφιμα, βιβλία κ.λπ.). Το πρόβλημα έγινε ακόμα μεγαλύτερο, όταν πριν από τις πρόσφατες εκλογές, οι αρμόδιοι με τους οποίους μιλούσαμε στο Υπουργείο άλλαξαν. Τα χρήματα ήρθαν σε εμάς με δυο μήνες καθυστέρηση και μόνο μετά από έντονες διαμαρτυρίες όλων των αλλοδαπών φοιτητών που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. Αναγκαστήκαμε να κάνουμε και πορεία προς το Υπουργείο προκειμένου να ενδιαφερθούν για το πρόβλημά μας καθώς για δυο μήνες δεν είχαμε χρήματα να πληρώσουμε τους λογαριασμούς που έτρεχαν. Αυτή τη στιγμή τρέμουμε γιατί δεν ξέρουμε πότε θα ξαναπάρουμε χρήματα...».


Αρχή της σελίδας