ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #168
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #167
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #165
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #163
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #161
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #160
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #159
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #157
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #155
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #154
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #152
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #150
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #149
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #147
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #146
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #145
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #143
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #141
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #140
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #139
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #137
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #135
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #134
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #133
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #132
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #128
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #124
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #122
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #120
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #118
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #116
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #115
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #113
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #112
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #110
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #109
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #108
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #107
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #106
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #105
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #104
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #102
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #101
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #100
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #99
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #97
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #96
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #95
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #94
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #93
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #92
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #91
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #90
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #88
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #87
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #86
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #84
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #83
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #82
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #81
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #80
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #79
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #78
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #77
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #76
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #75
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #74
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #73
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #72
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #71
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #70
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #69
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #67-68
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #66
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #65
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #64
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #63
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #62
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #61
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #60
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #58-59
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #57
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #56
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #55
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #54
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #53
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #52
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #51
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #50
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #49
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #48
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #47
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #46
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #45
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #44
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #43
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #42
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #41
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #40
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #39
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #37-38
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #36
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #35
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #34
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #32-33
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #31
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #30
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #29
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #27-28
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #26
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #25
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #24
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #23
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #22
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #20-21
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #19
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #18
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #17
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #15-16
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #14
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #13
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #12
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #11
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #10
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #9
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #8
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #7
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #6
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #5
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #4
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #3
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #2
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #1

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #47

1/6/2004
Κείμενο: Συντακτική Ομάδα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Ειδήσεις - Επικαιρότητα


Hμερίδα για την Iστορία και την Iστορική Παιδεία στο σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα

O Τομέας Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών οργάνωσε επιστημονική ημερίδα, με θέμα «Διάλογος για την Ιστορία: Ιστορική Παιδεία και Ιστορικός στο σύγχρονο εκπαιδευτικό μας σύστημα». Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε το Σάββατο, 15 Μαΐου 2004, στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της Φιλοσοφικής Σχολής (AULA), στην Πανεπιστημιόπολη, Ζωγράφου. Τις εργασίες της τίμησαν με χαιρετισμούς ή με την εκδήλωση του ενδιαφέροντός τους η Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Μ. Γιαννάκου και ο Υφυπουργός κ. Γ. Καλός, ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γ. Μπαμπινιώτης και ο Aντιπρύτανης κ. Μ. Δερμιτζάκης, ο Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής κ. Θ. Πελεγρίνης, ο Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Π. Κοντός, οι ομότιμοι καθηγητές κ. Β. Σφυρόερας και κ. Ι. Δημάκης, ο Πρόεδρος της O.Λ.Μ.Ε. κ. Γρ. Καλομοίρης, ο Πρόεδρος της O.Ι.Ε.Λ.Ε. κ. Μ. Κουρουτός, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδρυτών Ελληνικών Εκπαιδευτηρίων κ. Αθ. Ζαχόπουλος, ενώ τις παρακολούθησαν με ζωηρό ενδιαφέρον πολυάριθμοι πανεπιστημιακοί, καθηγητές στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ερευνητές, φοιτητές, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί, και άλλοι ενδιαφερόμενοι. Στόχος της ημερίδας, όπως υπογραμμίσθηκε και στις προσφωνήσεις του Προέδρου του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας κ. Β. Λαμπρινουδάκη και της Διευθύντριας του Τομέα Ιστορίας κ. Άννας Ραμού-Χαψιάδη, ήταν να εγκαινιάσει μεταξύ των δύο εκπαιδευτικών βαθμίδων, τριτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, έναν δίαυλο επικοινωνίας για την από κοινού διερεύνηση των πολύπλευρων προβλημάτων περί την διαχείριση της Ιστορίας στο σύγχρονο κοινωνικό-εκπαιδευτικό περιβάλλον. Ζητήματα όπως η κεντρική θέση της Ιστορίας στη νεοελληνική κοινωνία και η λειτουργία στη χώρα μας πολυάριθμων, παλαιών και νεοϊδρυμένων, πανεπιστημιακών Τμημάτων Ιστορίας, με διάφορες συνιστώσες, αλλά και η υποβάθμιση της διδασκαλίας της Ιστορίας στα σχολεία, η υψηλή αποτυχία των μαθητών στην εξέτασή της κατά τις Πανελλήνιες Εξετάσεις, οι χαμηλές βάσεις εισαγωγής στις Φιλοσοφικές Σχολές (συγκεκριμένα, στα Τμήματα Ιστορίας και Αρχαιολογίας και τα συναφή), και η χαμηλή επιλεξιμότητα αυτών από τους υποψήφιους φοιτητές, η ανάγκη για την κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων των παραπάνω Τμημάτων και, παράλληλα, για τη διάνοιξη υπέρ αυτών νέων επαγγελματικών δρόμων, οι σχετικές δυσκολίες πρόσβασής τους στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, δημόσια και ιδιωτική, ή και στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα αποτέλεσαν τις αφετηρίες ενός ευρύτερου προβληματισμού. Αναπτύχθηκαν δε, σε συνέχεια συζητήσεων, που είχαν πραγματοποιηθεί το έτος 2002, κατά τις παλαιότερες συναντήσεις των Προέδρων των Ιστορικών Τμημάτων της χώρας, με πρωτοβουλία του τότε Προέδρου του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Σχολής μας, καθηγητή κ. Κ. Σβολόπουλου.

Η ημερίδα περιέλαβε δύο κύριες θεματικές: α. Ιστορία και Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση, β. Ιστορία και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Στην πρώτη ενότητα, με ομιλητές μέλη ΔΕΠ του Τομέα Ιστορίας (Άννα Ραμού-Χαψιάδη, Τρ. Μανιάτη-Κοκκίνη, Ειρ. Χρήστου, Ν. Γιαντσή, Κ. Ράπτης, Ό. Κατσιαρδή-Ηering, Aν. Παπαδία-Λάλα), δόθηκε σφαιρική εικόνα της θέσης της Ιστορίας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με βάση την παραδειγματική περίπτωση του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Ειδικότερα, παρουσιάσθηκαν θέματα όπως μεθοδολογικές προσεγγίσεις της Επιστήμης της Ιστορίας, η ιστορία της διδασκαλίας της Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, με έμφαση στην θέση του μαθήματος της Ιστορίας στα τρέχοντα προγράμματα των διάφορων Τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής, τα χαρακτηριστικά του σημερινού φοιτητή του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας, το πρόγραμμα του Τμήματος και η φιλοσοφία του. Στο πλαίσιο της τελευταίας θεματικής αναλύθηκε η οργάνωση του προγράμματος σε 42 μαθήματα, τα 30 από τα οποία είναι μαθήματα Ιστορίας και Αρχαιολογίας (γενικού χαρακτήρα, εμβάθυνσης, σεμιναριακά), και τα υπόλοιπα 12 προσφέρονται από άλλα Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής (αρχαία ελληνική, λατινική, νεοελληνική φιλολογία, γλωσσολογία, φιλοσοφία, παιδαγωγικά). Όπως σημειώθηκε, πρόκειται για πρόγραμμα που αποσκοπεί αφενός στην κατάρτιση, εκτός των Αρχαιολόγων, και Ιστορικών, οι οποίοι απασχολούνται σε διάφορα επαγγελματικά πεδία (Αρχαιολογική Υπηρεσία ειδικά για τους πτυχιούχους της κατεύθυνσης Αρχαιολόγους, ερευνητικά ιδρύματα δημόσιου και ιδιωτικού χαρακτήρα, Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, εκδοτικούς οίκους κ.ά.)? και αφετέρου στην προσφορά στους πτυχιούχους του Τμήματος των ουσιαστικών εφοδίων, που θα τους επιτρέψουν την πρόσβαση στο βασικό επαγγελματικό τους πεδίο, τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σύμφωνα και με την ισχύουσα νομοθεσία. Τέλος, για την κατοχύρωση της θέσης των πτυχιούχων του Τμήματος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αλλά και για την πιστοποίηση της επιστημονικής ιστορικής γνώσης από την πλευρά όλων των μελλοντικών καθηγητών προτάθηκε: α. ο λεκτικός προσδιορισμός του ενιαίου διδάσκοντα τα φιλολογικά, λεγόμενα, μαθήματα (Αρχαία Ελληνικά, Νέα Ελληνικά, Λατινικά και Ιστορία), αντί με το σημερινό στενό όρο «ΠΕ Φιλόλογοι», με μια νέα (π.χ. Φιλόλογοι-Ιστορικοί), ή αλλη συνθετική ορολογία, που θα καλύπτει τους πτυχιούχους και των τριών ελληνικών Τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής, β. η υποχρεωτική εξέταση του μαθήματος της Ιστορίας, όπως και των Αρχαίων και Νέων Ελληνικών, στον διαγωνισμό για την πρόσληψη καθηγητών μέσω ΑΣΕΠ.

Στη δεύτερη ενότητα της ημερίδας προβλήθηκαν επιστημονικές θέσεις για τη διδασκαλία της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, και ως ζήτημα πολιτικής διαχείρισης, από πανεπιστημιακούς που ασχολούνται με την ιστορία της εκπαίδευσης (Χ. Κουλούρη) ή τη μελέτη των διδακτικών προσεγγίσεων της Ιστορίας στην Ελλάδα και τον επιστημονικό-παιδαγωγικό εξοπλισμό των υποψήφιων καθηγητών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σε σχέση με τα τεκταινόμενα στον διεθνή περίγυρο (Γ. Κόκκινος). Από την πλευρά του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Αν. Κυρκίνη-Κούτουλα, Δ. Γιαννακόπουλος), παρουσιάσθηκαν όψεις του εκπαιδευτικού σχεδιασμού, αναφορικά με τα διδακτικά εγχειρίδια και την ιστορική ύλη, καθώς και ερευνητικά προγράμματα για τον τύπο του καθηγητή-διδάσκοντα την Ιστορία στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Τα προβλήματα της διδασκαλίας της Ιστορίας και τη δύσκολη, αλλά ανοιχτή σε προκλήσεις σχέση του μαθητή με το μάθημα, σε συνδυασμό με τα σχολικά βιβλία, την αποσπασματική και υποταγμένη στις εξεταστικές επιταγές διδακτέα ύλη, το άνοιγμα της Ιστορίας προς τις κοινωνικές επιστήμες, τις ελλείψεις στην υλικοτεχνική υποδομή, την ελλιπή ηλεκτρονική υποστήριξη, αλλά και τις ενστάσεις ως προς την αποτελεσματικότητα των νέων ηλεκτρονικών διδακτικών εργαλείων, ανέδειξαν με τις ανακοινώσεις τους εκπαιδευτικοί, υπηρετούντες σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία ή σε επιστημονικά κέντρα, όπως το ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. (Αγ.Αζέλης, Γ. Ηρακλέους, Μίλ. Καψάλης, Μ. Παπαπέτρου, Ε. Μπαξεβάνη, Γ. Τουλιάτος, Π. Χαραμής).

Oι ανακοινώσεις και η δυναμική συζήτηση που ακολούθησε έφεραν στο προσκήνιο σύνθετα, αλληλένδετα ζητήματα, μέσα σε περιβάλλον ορατών αντινομιών. Κατά γενική αναγνώριση, ετέθησαν οι βάσεις για έναν ανοιχτό διάλογο για την Ιστορία μεταξύ της Πολιτείας και των ιστορικών, της Τριτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αλλά και των Τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής, που προσδοκάται ότι θα συνεχισθεί και σύντομα θα αποδώσει συγκεκριμένους καρπούς.


Αρχή των Ειδήσεων


Συνέντευξη με την Πρόεδρο του Τμήματος Iταλικής και Iσπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας κ. E. Πανδή-Παυλάκη

Η κα. Παυλάκη

To Τμήμα Ιταλικής και Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 1999, ως μετεξέλιξη του Γενικού Τμήματος Ξένων Πολιτισμών. Στόχος του Τμήματος είναι η μελέτη, η διδασκαλία και η διάδοση της γλώσσας, της γλωσσολογίας, της λογοτεχνίας και του πολιτισμού της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Λατινικής Αμερικής.

Μέλη ΔΕΠ, Ε.Ε.ΔΙ.Π. και Επιστημονικοί Συνεργάτες

Στο Τμήμα υπηρετούν συνολικά 14 μέλη Δ.Ε.Π., ένα άλλο μέλος έχει ήδη εκλεγεί και αναμένει τον διορισμό του, ενώ πρόκειται να προκηρυχθούν δύο καινούργιες θέσεις Δ.Ε.Π. Επίσης έχει εκλεγεί ένα μέλος Ε.Ε.ΔΙ.Π. και αναμένει τον διορισμό του. Παράλληλα, στο Τμήμα διδάσκουν επτά επιστήμονες, με σύμβαση του Π.Δ. 407/1982, δύο καθηγητές αποσπασμένοι από τη Μέση Εκπαίδευση, καθώς και δύο αλλοδαποί δάσκαλοι ιταλικής και ισπανικής γλώσσας, που επιλέγονται και μισθοδοτούνται από τα Yπουργεία Εξωτερικών της Ιταλίας και της Ισπανίας αντίστοιχα. Συγκεκριμένα, στην κατεύθυνση της Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας διδάσκουν: τρία μέλη Δ.Ε.Π. Ιταλική Λογοτεχνία, ένα μέλος Δ.Ε.Π. Λατινική Λογοτεχνία, ένα μέλος Δ.Ε.Π. Ιταλική Γλωσσολογία, ένα μέλος Δ.Ε.Π. (υπό διορισμό) Ιταλικό Πολιτισμό, ενώ οι συμβασιούχοι (με το Π.Δ. 407/1982), ο αποσπασμένος από τη Μέση Εκπαίδευση, καθώς και η προσφερόμενη από την ιταλική κυβέρνηση συμβασιούχος λέκτορας συμπληρώνουν τη διδασκαλία των παραπάνω γνωστικών αντικειμένων ή ασχολούνται με τη διδασκαλία και τις μεθόδους διδασκαλίας της Ιταλικής Γλώσσας. Αντίστοιχα, στην κατεύθυνση της Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας διδάσκουν: έξι μέλη Δ.Ε.Π., με ισάριθμα γνωστικά αντικείμενα (Ισπανική Λογοτεχνία, Ισπανοαμερικανική Λογοτεχνία, Γλωσσολογία, Ισπανοαμερικανικό Πολιτισμό, Θεωρία και Ιστορία της Μετάφρασης, Θεωρία της Λογοτεχνίας), ενώ τρεις συμβασιούχοι (με το ΠΔ 407/1982), η αποσπασμένη από τη Μέση Εκπαίδευση και η προσφερόμενη από την ισπανική κυβέρνηση συμβασιούχος λέκτορας προσφέρουν μαθήματα Ισπανικής Γλώσσας. Επίσης στο Τμήμα υπηρετεί ένα μέλος Δ.Ε.Π. που διδάσκει μαθήματα Αραβολογίας, προσφερόμενα και στις δύο κατευθύνσεις, καθώς και σε άλλα Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής.

Βιβλιοθήκη - Εργαστήριο

Το Τμήμα έχει Βιβλιοθήκη που περιέχει περίπου 7.500 βιβλία, καθώς και 50 επιστημονικά περιοδικά, σχετικά με τα γνωστικά πεδία του Τμήματος, ενώ επίκειται ίδρυση Εργαστηρίου.

Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών

Το Τμήμα μετέχει στο Πρόγραμμα ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ «Αναμόρφωση προγραμμάτων προπτυχιακών σπουδών». Oι φοιτητές εισέρχονται στη μία ή στην άλλη κατεύθυνση του Τμήματος, ανάλογα με το ειδικό μάθημα που έχουν επιλέξει και έχουν εξεταστεί στις πανελλαδικές εξετάσεις. Το πρόγραμμα σπουδών –που διαρκεί οκτώ εξάμηνα– είναι εντελώς διαφορετικό ανά κατεύθυνση, με αποτέλεσμα οι δύο κατευθύνσεις να λειτουργούν σαν δύο ξεχωριστά τμήματα, τουλάχιστον ως προς τον διαχωρισμό των γνωστικών αντικειμένων και τις δυνατότητες που έχουν οι φοιτητές να καταρτίσουν προγράμματα σπουδών. Συγκεκριμένα, όπως προαναφέρθηκε, η Κατεύθυνση Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας προσφέρει μαθήματα ιταλικής γλώσσας, γλωσσολογίας, λογοτεχνίας και πολιτισμού, ενώ η Κατεύθυνση Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας προσφέρει μαθήματα ισπανικής γλώσσας, γλωσσολογίας, ισπανικής και ισπανοαμερικανικής λογοτεχνίας και πολιτισμού, καθώς και μαθήματα θεωρίας της λογοτεχνίας. Το Τμήμα προσφέρει ενιαίο πτυχίο, στο οποίο όμως αναγράφεται και η Κατεύθυνση που παρακολούθησε ο φοιτητής. Ήδη, το παρελθόν έτος ορκίσθηκαν και οι πρώτοι απόφοιτοι του Τμήματος.

Φοιτητές

Σήμερα, φοιτούν στο Τμήμα περισσότεροι από 600 φοιτητές, από τους οποίους οι 361 παρακολουθούν την Ιταλική Κατεύθυνση (Α† έτος: 107, Β† έτος: 80, Γ† έτος: 104, Δ† έτος: 70), ενώ οι 264 την Ισπανική Κατεύθυνση (Α† έτος: 77, Β† έτος: 64, Γ† έτος: 63, Δ† έτος: 60). Επίσης, υπάρχουν περίπου 70 επί πτυχίω φοιτητές.

Δυνατότητες απασχόλησης αποφοίτων

Oι απόφοιτοι του Τμήματός μας μπορούν να απορροφηθούν προς το παρόν στον ιδιωτικό κυρίως τoμέα (φροντιστήρια, επιχειρήσεις, τράπεζες), ενώ προσδοκούμε ότι θα δημιουργηθούν θέσεις διδασκαλίας των δύο γλωσσών και στη Μέση Εκπαίδευση.

Σχέσεις με Πανεπιστήμια του Εξωτερικού

Η προβολή του Τμήματος στο εξωτερικό γίνεται κυρίως με τη συνεργασία και τις σχέσεις που έχουν αναπτύξει μέλη Δ.Ε.Π. του Τμήματος με συναδέλφους Πανεπιστημίων της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Λατινικής Αμερικής. Επίσης, στο Τμήμα λειτουργούν συμβάσεις Εrasmus-Socrates με τα Πανεπιστήμια της Ιταλίας (Ρώμης και Τορίνο) και της Ισπανίας (Granada και Valladolid). Με τον τρόπο αυτόν έρχονται εγγύτερα με συναδέλφους του εξωτερικού όχι μόνον οι διδάσκοντες αλλά και οι διδασκόμενοι.

Επίτιμοι διδάκτορες

Τέλος, πρέπει να αναφερθεί ότι ήδη έχουν αναγορευθεί και επίτιμοι διδάκτορες στο Τμήμα (Mario Petrucciani, Leopoldo Zea, Scevola Mariotti, Dario Fo και Eusebio Leal), ενώ αναμένεται η επιτιμοποίηση δύο ακόμη διαπρεπών επιστημόνων.

Προβλήματα

Το σημαντικότερo πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Τμήμα είναι κυρίως το στεγαστικό, αφού από τα 14 μέλη Δ.Ε.Π. μόνον πέντε διαθέτουν γραφεία, στα οποία φιλοξενούνται τα υπόλοιπα μέλη και οι συμβασιούχοι.


Αρχή των Ειδήσεων

Στην κούρσα των πανελληνίων εξετάσεων οι μαθητές

Προβλήματα στο μάθημα
της Nεοελληνικής Γλώσσας της Γ' Λυκείου

Δύσκολα ξεκίνησε η πρώτη εβδομάδα των πανελληνίων εξετάσεων για τους περίπου 200.000 νέους και νέες της Β' και της Γ' τάξης του Λυκείου που συμμετέχουν στη διαδικασία. Τα απαιτητικά θέματα που επέλεξε η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (με εξαίρεση το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στο οποίο διαπιστώθηκε σωρεία λαθών) φανερώνουν ότι πιθανότατα θα υπάρξει συσσώρευση γραπτών στις μέτριες και χαμηλές βαθμολογίες, ενώ αύξηση αναμένεται και των γραπτών με βαθμολογία «κάτω από τη βάση». Χαμηλά έτσι, αναμένεται ότι θα είναι τα ποσοστά των αριστούχων (18-20) στα μαθήματα της Ιστορίας και της Νεοελληνικής Γλώσσας.

Τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων πάντως επέλεξαν δύσκολα θέματα και στην Β' Λυκείου, τόσο στη Φυσική όσο και την Άλγεβρα όπου διαγωνίστηκαν οι μαθητές της τάξης αλλά και στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών Κειμένων Θεωρητικής Κατεύθυνσης. Oι μαθητές της Β' Λυκείου διαγωνίστηκαν ακόμη τις πρώτες ημέρες των εξετάσεων και στα μαθήματα Χημείας Θετικής κατεύθυνσης και Τεχνολογίας Επικοινωνιών Τεχνολογικής κατεύθυνσης και οι τελειόφοιτοι της Γ' Λυκείου στη Βιολογία γενικής παιδείας.

Για τους υποψήφιους της Γ' τάξης του Λυκείου οι εξετάσεις στα μαθήματα κατεύθυνσης άρχισαν την Πέμπτη, 27 Μαίου.

Η Νεοελληνική Γλώσσα

Σοβαρά προβλήματα εντόπισε η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων στο μάθημα της Νεολληνικής Γλώσσας της Γ' Λυκείου. Όπως διαπίστωσε η Ένωση για το θέμα:

• Στο πρώτο κείμενο που ήταν σχετικά απλό και κατανοητό (Διασκευή κειμένου του 1976 του Ε. Π. Παπανούτσου με τίτλο «Η παιδεία, το μεγάλο μας πρόβλημα»), υπήρξε αναντιστοιχία κειμένου – θέματος όσον αφορά την παραγωγή λόγου: το κείμενο αναφέρεται στο έργο του δασκάλου, ενώ το θέμα αποστασιοποιείται και ζητά από τον μαθητή να προβληματιστεί για το σχολείο και την ένταξή του στην κοινωνία.

• Το θέμα που επελέγη παρουσίαζε μεγάλη διάχυση σημείων αναφοράς. Oι συντάκτες του ζητούν να βρει ο μαθητής τι προσφέρει το σχολείο πρώτα για την αντιμετώπιση του καταιγισμού πληροφοριών και ύστερα για την ένταξη των τελειοφοίτων στην κοινωνία. Τα δυο αυτά ζητήματα, πάντα κατά την Ένωση, είναι τελείως διαφορετικά μεταξύ τους. Η ένταξη των τελειοφοίτων ιδιαίτερα είναι μια πολύ προβληματική ιδέα σε σχέση με τη σημερινή πραγματικότητα όπως τη ζουν οι μαθητές. Στη συνέχεια, αφού βρουν την προσφορά του σχολείου, οι μαθητές πρέπει να προτείνουν αλλαγές. Στο πλαίσιο αυτό το θέμα επιβάλλει την ιδέα της προσφοράς και δεν αφήνει περιθώρια κριτικού προβληματισμού, αφού «υπαγορεύει» θέσεις δεσμευτικές για τους μαθητές. Η οδηγία μάλιστα της κεντρικής επιτροπής προς τους βαθμολογητές ότι πρέπει να αναφερθούν και «τρόποι βελτίωσης στην κοινωνική ένταξη» είναι ιδιαίτερα προβληματική, αφού οι τελειόφοιτοι είναι ήδη κοινωνικά ενταγμένα άτομα, και η κοινωνική ένταξη είναι διαδικασία που εξελίσσεται χωρίς αναγκαστικά να βελτιώνεται. Άλλωστε, το ζήτημα της «βελτίωσης» του σχολείου είναι ένα ανοιχτό και δυσεπίλυτο, ακόμα και για τους αρμοδίους, ζήτημα.

• Στην άσκηση που επελέγη, ο συλλογισμός που δόθηκε δεν αποτελούσε μέρος του κειμένου –όπως θα όφειλε– αλλά είναι κατασκευασμένος χωρίς να ανταποκρίνεται στην αλήθεια («Όπου απουσιάζει ο ανταγωνισμός, ο άνθρωπος δεν πλουτίζει τα εφόδια του» και «Σε παλαιές εποχές απουσίαζε ο ανταγωνισμός. Άρα ο άνθρωπος σε παλαιές εποχές δεν πλούτιζε τα εφόδια του»). O ανταγωνισμός, όπως τονίζει η Ένωση, δεν έλειπε από καμία εποχή της ανθρώπινης εξέλιξης και ο άνθρωπος πάντοτε έβρισκε τρόπους να πλουτίζει τα εφόδιά του –υλικά και συμβολικά. Επομένως, ο συλλογισμός αυτός δεν μπορεί να αξιολογηθεί ως προς την αλήθεια και την εγκυρότητά του, αλλά μόνο ως προς τη συλλογιστική του ορθότητα.

Η Ένωση Φιλολόγων μάλιστα κατέληξε στην κριτική της με τη φράση: «Το συμπέρασμα είναι ότι τα θέματα θα προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα στην αξιολόγηση των μαθητών».


Αρχή της σελίδας