ΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑ

ΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑ

Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #99
Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #62
Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #50
Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #49
Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #48
Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #47
Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #46
Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #45
Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #44
Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #43
Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #42
Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #41
Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #40
Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #39

Τα μουσεία του ΕΚΠΑ #62

1/3/2005
Tης κυρίας A. Λαμπράκη-Παγανού
Καθηγήτριας και Διευθύντριας του Mουσείου της Παιδείας
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Τα μουσεία του ΕΚΠΑ



Το Μουσείο της Παιδείας

Tης κυρίας A. Λαμπράκη-Παγανού, Καθηγήτριας και Διευθύντριας του Mουσείου της Παιδείας

Αναπαράσταση σχολικής τάξης στο Μουσείο ΠαιδείαςΤο Μουσείο της Παιδείας άρχισε να συγκροτείται με απόφαση της Συγκλήτου από το 1993 στον Τομέα Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας, με πρωτοβουλία του ομότιμου καθηγητή κ. Θ. Παπακωνσταντίνου. Η ίδρυσή του εντούτοις επισημοποιήθηκε με τη σχετική δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως μόλις το 2003 (Φ.Ε.Κ. 1164 Β', 14 Αυγούστου 2003).
Λειτουργεί στον 5ο όροφο του κτηρίου της Φιλοσοφικής. Η διεύθυνσή του είναι: Μουσείο της Παιδείας, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, 15784 Αθήνα. Από τον Σεπτέμβριο 2003 το διευθύνει η καθηγήτρια κυρία Αλεξάνδρα Λαμπράκη-Παγανού.

Στόχοι του Μουσείου

• H διάσωση, καταγραφή και συντήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς στον τομέα της παιδείας /εκπαίδευσης.
• H έρευνα και μελέτη σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο της ιστορίας της παιδείας, παιδαγωγικής, αγωγής και εκπαίδευσης στον ελληνικό χώρο από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας σε σχέση και με τα Βαλκάνια, την Ευρώπη και ολόκληρο τον κόσμο.
• H ευαισθητοποίηση τόσο της εκπαιδευτικής κοινότητας όσο και εξωσχολικών φορέων στα παραπάνω θέματα.

ΈκθεμαΣχεδιασμός – Oργάνωση – Προοπτικές

Η Παιδεία στον Αρχαίο και στον Μέσο Ελληνισμό μπορεί να παρουσιαστεί με πλούσιο δευτερογενές υλικό (φωτογραφίες, μακέτες, χάρτες, κείμενα) που απαιτεί αρκετό χώρο. Στο Μουσείο (προς το παρόν σε χώρο μόλις 60 τ.μ.) λειτουργεί μια μόνιμη έκθεση με θέμα «Εικόνες από τη Νεοελληνική Εκπαίδευση και Παιδεία». Τα εκθέματα αφορούν τον 20ό κυρίως και λιγότερο τον 19ο αιώνα.
Εξαρχής μάς απασχολεί το άνοιγμα του Μουσείου στο ευρύτερο κοινό. Φανταζόμα-στε μια στενή συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση ή σε εθνικό επίπεδο με το ΥΠ.ΠO. Ένα Μουσείο της Παιδείας στην πόλη των Αθηνών, την «παίδευσιν της Ελλάδος» και της Oικουμένης, δεν θα ήταν καθόλου άστοχο. Επιδιώκεται να είναι προσιτό τόσο σε επιστήμονες με εξειδίκευση στο αντικείμενο (ιστορικούς, παιδαγωγούς, μουσειοπαιδαγωγούς κ.λπ.) όσο και γενικότερα στο κοινό όλων των ηλικιών.
Με δεδομένους τους παραπάνω επιδιωκόμενους στόχους, τον μακροπρόθεσμο σχεδια-σμό, τις προοπτικές, αλλά και την παρούσα κατάσταση, το Μουσείο κυριολεκτικά ασφυ-κτιά από την έλλειψη χώρου. Μικρές βελτιώσεις μπορούν να γίνουν άμεσα, αλλά δρα-στηριότητες πρέπει να προβλεφθούν στην προσεχή κτηριολογική επέκταση.
Η ανάπτυξη των συλλογών του Μουσείου στηρίχτηκε πολύ στην ευαισθησία και στην ανταπόκριση όσων διαθέτουν τεκμήρια Ιστορίας της Παιδείας, όπως φωτογραφίες από τη σχολική ζωή, σχολικά κτήρια, και επιθυμούν να γίνουν δωρητές ή δανειστές. Στην περίπτωση αυτή, φυσικά, τα αντικείμενα καταγράφονται με το όνομα του δωρητή/ δανειστή.
Είναι φυσικό το κύριο ενδιαφέρον να στρέφεται στην Παιδαγωγική / Εκπαίδευση στον ελλαδικό χώρο. Ωστόσο, θεωρούμε πολύ σημαντικό να μπορέσουμε να έχουμε μια καλή εικόνα από την εκπαίδευση του έξω ελληνισμού (Ευρώπης, Αμερικής, Αυστραλίας κ.λπ.). Εξάλλου, δεν μπορούμε να αδιαφορήσουμε για σημαντικά παιδαγωγικά ρεύματα άλλων λαών, ιδίως εκείνα που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο επηρέασαν τη δική μας παιδαγωγική.
Άλλα, τέλος, σημεία ενδιαφέροντος παρέχει η σχέση της Παιδαγωγικής με βασικούς κοινωνικούς θεσμούς (οικογένεια, εκκλησία, στρατός, αθλητισμός, τέχνες κ.λπ.).

Λειτουργία – Προσωπικό

Το Μουσείο, όπως και κάθε θεσμός, δεν μπορεί να θεωρηθεί υπαρκτό χωρίς στοιχειώδες προσωπικό με μόνο τον Διευθυντή. Από την ίδρυσή του (1993) μέχρι τα εγκαίνια της πρώτης του έκθεσης διαρκείας (2000) λειτούργησε με έναν έως τρεις απεσπασμένους κατ' έτος από την Γενική Εκπαίδευση, οι οποίοι ενεργοποίησαν μέσα τους την εθελοντική προσφορά και έτσι κατορθώθηκε να πραγματοποιηθούν ορισμένοι στόχοι. Το Πανεπιστήμιο είναι αδύνατον να παραβλέψει αυτή την ανάγκη.

Διακοσμητικό πανό στο Μουσείο ΠαιδείαςΕκδόσεις

Στις δραστηριότητες του Μουσείου περιλαμβάνονται οι ακόλουθες εκδόσεις:

Αι Αθήναι ως εκπαιδευτική πόλις από το 19ο προς τον 20ό αιώνα, Αθήνα 1999.
Συλλογικό έργο στο οποίο επιχειρείται η ανίχνευση της εκπαιδευτικής όψης της πρωτεύουσας κατά τον 19ο και τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα.

Πανεπιστήμιο και Εκπαίδευση. Η Παιδαγωγική στη Φιλοσοφική Σχολή: Ιστορική καταγραφή - προοπτικές, Αθήνα 1998.
Πρακτικά ημερίδας που οργανώθηκε στο πλαίσιο του Τομέα Παιδαγωγικής, με τη συνεργασία και του Αρχείου της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης, τον Μάιο του 1996. Σκοπός της ημερίδας ήταν να εντοπιστεί, να καταγραφεί και να αξιολογηθεί η παιδαγωγική προσφορά του Πανεπιστημίου Αθηνών σε ολόκληρο το φάσμα της ελληνικής εκπαίδευσης κατά τον 20ό αιώνα.

Η παιδαγωγική έρευνα στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών (1923-1956), Αθήνα 1997.
Δεκαεξασέλιδο φυλλάδιο στο οποίο καταγράφονται τα αποτελέσματα έρευνας σχετικά με την Πειραματική Παιδαγωγική και την αξιοποίηση της συλλογής σωματομετρικών οργάνων που εκτίθεται στο Μουσείο. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά το ακαδημαϊκό έτος 1995-96 με τη συμμετοχή προπτυχιακών φοιτητών.

Εκπαιδευτικό Λογισμικό

• ΓΑΙΑ: μια διαθεματική προσέγγιση της Γης. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό λογισμικό που έχει δημιουργηθεί σε συνεργασία του Μουσείου με τις εταιρείες Πληροφορική Τεχνογνωσία και Compulink, με σκοπό τη διαθεματική προσέγγιση της Γεωγραφίας, της Φυσικής και των Μαθηματικών του Γυμνασίου. Περιλαμβάνει τέσσερεις μικρόκοσμους, οι οποίοι αντιστοιχούν σε τέσσερεις μεγάλες ενότητες των παραπάνω μαθημάτων.

• Από το παρόν στο παρελθόν: Βυζαντινή Ιστορία Β† Γυμνασίου. Το λογισμικό έχει δημιουργηθεί σε συνεργασία με την Πληροφορική Τεχνογνωσία και το Ίδρυμα Μεσογειακών Μελετών, με στόχο την προσέγγιση της Βυζαντινής Ιστορίας μέσα από την κριτική εξέταση των ιστορικών πηγών. Το πρόγραμμα παρέχει πληροφόρηση για διδακτικές ενότητες του αναλυτικού προγράμματος της Β† Γυμνασίου που έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Δημιουργία Ψηφιακής Βάσης

Κατά το περασμένο ακαδημαϊκό έτος η δημιουργία ψηφιακής βάσης με τις συλλογές του Μουσείου κρίθηκε ιδιαίτερα σημαντική, διότι συμβάλλει τόσο στην προβολή του υλικού όσο και στην από απόσταση ενημέρωση του κοινού. Βασική αρχή για τη δημιουργία της ήταν η περιγραφή κάθε αντικειμένου και η ψηφιοποίησή του. Για την υλοποίηση δρομολογήθηκαν οι παρακάτω εργασίες:

Αναπτύχθηκε ένα ταξινομικό σύστημα για τις συλλογές που επιτρέπει την ομαδοποίηση των αντικειμένων και του έντυπου υλικού σύμφωνα με τις παρακάτω μεγάλες ομάδες:

Μουσειακά αντικείμενα
Βιβλία – εκδόσεις
Φωτογραφικό υλικό
Oπτικοακουστικό υλικό (ηχογραφήσεις - βίντεο - μουσική)
Όργανα Πειραματικής Παιδαγωγικής

Η καταλογογράφηση των βιβλίων έγινε στη βάση του λογισμικού Orizon του ΕΚΠΑ.


Αρχή της σελίδας