ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #168
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #167
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #165
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #163
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #161
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #160
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #159
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #157
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #155
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #154
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #152
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #150
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #149
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #147
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #146
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #145
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #143
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #141
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #140
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #139
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #137
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #135
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #134
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #133
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #132
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #128
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #124
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #122
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #120
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #118
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #116
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #115
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #113
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #112
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #110
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #109
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #108
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #107
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #106
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #105
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #104
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #102
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #101
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #100
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #99
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #97
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #96
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #95
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #94
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #93
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #92
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #91
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #90
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #88
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #87
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #86
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #84
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #83
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #82
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #81
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #80
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #79
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #78
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #77
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #76
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #75
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #74
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #73
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #72
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #71
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #70
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #69
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #67-68
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #66
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #65
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #64
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #63
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #62
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #61
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #60
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #58-59
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #57
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #56
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #55
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #54
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #53
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #52
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #51
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #50
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #49
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #48
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #47
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #46
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #45
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #44
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #43
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #42
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #41
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #40
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #39
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #37-38
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #36
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #35
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #34
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #32-33
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #31
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #30
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #29
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #27-28
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #26
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #25
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #24
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #23
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #22
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #20-21
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #19
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #18
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #17
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #15-16
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #14
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #13
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #12
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #11
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #10
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #9
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #8
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #7
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #6
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #5
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #4
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #3
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #2
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #1

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #69

15/6/2005
Κείμενο: Συντακτική Ομάδα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Ειδήσεις - Επικαιρότητα


A΄ Διεθνές Συνέδριο Ρωσία και Μεσόγειος

Στιγμιότυπο από τη Mεγάλη Aίθουσα Tελετών κατά την έναρξη του ΣυνεδρίουΣτις 19-22 Μαΐου 2005, στο κεντρικό κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Τομέας Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας διεξήγαγε με επιτυχία Συνέδριο με θέμα «Ρωσία και Μεσόγειος». Η διοργάνωση του επιστημονικού Συνεδρίου ανετέθη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της πολιτιστικής συνεργασίας της Ελλάδας με τη Ρωσία και την Oυκρανία, με πρωτοβουλία των υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού. Στόχος του Συνεδρίου ήταν η μελέτη των σχέσεων των λαών του ευρύτερου γεωγραφικού χώρου, που στη διαδρομή της ιστορίας έχει περιγραφεί ως «Ρωσία», με τους λαούς της Μεσογείου, από την αρχαιότητα έως τις αρχές του εικοστού αιώνα. Μέλη της οργανωτικής επιτροπής ήταν ο Aντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητής κ. Μιχάλης Δερμιτζάκης (επίτιμος πρόεδρος), οι καθηγητές και καθηγήτριες του Πανεπιστημίου Αθηνών Όλγα Κατσιαρδή-Hering (πρόεδρος), Πολύμνια Αθανασιάδου (αντιπρόεδρος), Αθηνά Κόλια-Δερμιτζάκη (Γραμματέας), Ευάνθης Χατζηβασιλείου (ταμίας), Μαρία Ντούρου-Ηλιοπούλου, Ελένη Στεργιοπούλου (μέλη), Μαίρη Δημάκη-Ζώρα (ειδική γραμματέας).

«Πρόκειται για ένα σημαντικό πνευματικό γεγονός» επεσήμανε στον χαιρετισμό του κατά την τελετή έναρξης ο υφυπουργός Εξωτερικών κ. Παναγιώτης Σκανδαλάκης, «το οποίο έρχεται να συμβάλει στην ενδυνάμωση της πολιτιστικής συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας-Ρωσίας, αλλά και των άλλων χωρών της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, όπως η Oυκρανία, η Αυτόνομη Δημοκρατία της Κριμαίας καθώς σήμερα οι σχέσεις της Ελλάδας με τη Ρωσία και τις άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής βρίσκονται σε εξαιρετικό επίπεδο και αναπτύσσονται συνεχώς».

Στη μοναδική σημασία των σχέσεων Ρωσίας και Ελλάδας αναφέρθηκε και ο πρέσβης της Ρωσίας κ. Αντρέι Βντόβιν. Τις βαθιές ρίζες των πνευματικών δεσμών Oυκρανίας και Ελλάδας επεσήμανε και η μορφωτική ακόλουθος της πρεσβείας της Oυκρανίας κ. Άννα Τίσενκο. Το συνέδριο χαιρέτισε και η Aντιδήμαρχος Αθηναίων κ. Κέλλυ Μπουρδάρα, αναφερόμενη στη συμφωνία με τον δήμαρχο Μόσχας για την ανέγερση εκεί μνημείου των αδελφών Λειχούδη. Χαιρετισμό απηύθυναν ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Λομονόσοφ της Μόσχας και πρόεδρος των Ρώσων συγγραφέων κ. Βαλερί Γκάνιτσεφ, ο Πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας Καθηγητής κ. Βασίλειος Λαμπρινουδάκης καθώς και η διευθύντρια του Τομέα Ιστορίας Καθηγήτρια κ. Άννα Ραμού-Χαψιάδη.

Κηρύσσοντας την έναρξη του Συνεδρίου ο Αντιπρύτανης κ. Δερμιτζάκης επισήμανε τις διμερείς συνεργασίες που έχει συνάψει το Πανεπιστήμιο Αθηνών με 29 πανεπιστήμια και ιδρύματα στη Ρωσία και Oυκρανία και εξέφρασε την ελπίδα θεσμοθέτησης του συνεδρίου σε τακτά χρονικά διαστήματα. Η κ. Όλγα Κατσιαρδή-Hering, εισάγοντας στη θεματική του συνεδρίου, αναφέρθηκε στο πλήθος των λαών που έδωσαν στην περιοχή ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της, την εξαιρετική κινητικότητα, και τόνισε ότι αυτοί οι λαοί άλλοτε αποτελούν τους συνομιλητές και άλλοτε τους αντιπάλους «σε μια προσπάθεια συμβίωσης και συγκράτησης του σπουδαιότερου: της πρόσβασης στη θάλασσα και της σύνδεσης με την εύφορη ενδοχώρα».

Ανάμεσα στις θεματικές ενότητες του Συνεδρίου, που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά, ήταν Oι Έλληνες στον Εύξεινο Πόντο: από την Αρχαιότητα ώς το Μεσαίωνα, το Βυζάντιο και οι Ρως (10ος-11ος αιώνες), Ρως - Εύξεινος Πόντος και Ανατολική Μεσόγειος ώς τον 15ο αιώνα, Επιρροές και ωσμώσεις ανάμεσα στους λαούς της Μεσογείου και στους λαούς βορείως του Ευξείνου Πόντου: 15ος-17ος αιώνες, Προσλήψεις της Μεσογείου στη ρωσική πολιτική ιδεολογία, Ρωσική πολιτική και εμπορική ναυτιλία, O ρωσικός στόλος στη Μεσόγειο, 18ος - αρχές 19ου αι., Η ελληνική παρουσία στη «Νέα Ρωσία», Εμπόριο, Πολιτική και κοινωνία, Έλληνες στην υπηρεσία του Τσάρου, 18ος -19ος αι., Ρωσική διπλωματία – ρωσικός στόλος και Μεσόγειος, 19ος-20ος αι., Πνευματικές επαφές.

Στο συνέδριο συμμετείχαν 35 επιστήμονες από την Oυκρανία, Κριμαία και Ρωσία, μέλη των Ακαδημιών Κιέβου, Μόσχας, Καθηγητές Πανεπιστημίων, Διευθυντές Αρχείων και ερευνητικών κέντρων, 12 Καθηγητές και Ερευνητές από Πανεπιστήμια Ευρώπης και Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής καθώς και 25 Έλληνες Επιστήμονες. Ανάμεσα στους συμμετέχοντες είναι οι P. P. Tolo­chko, μέλος της Ακαδημίας του Κιέβου, Alexander Aibabin, Διευθυντής Ινστιτούτου Ανατολικών Σπουδών της Ακαδημίας της Oυκρανίας, Igor Chichurov, μέλος της Ακαδημίας της Ρωσίας, Boris Fonkitch, νεοελληνιστής, Valeri Ganicev και Sergei Karpov, καθηγητές του Πανεπιστημίου του Λομονόσωφ της Μόσχας, Alexander Gertsen, καθηγητής Πανεπιστημίου της Ταυρίδας, Sandra Origone καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Γένοβας, ο Θεοφάνης Σταύρου, καθηγητής του Πανεπιστημίου της Minessota, οι Έλενα Φραγκάκη-Syrett και Theo Prousis, καθηγητές των Πανεπιστημίων Νέας Υόρκης και Βόρειας Φλόριδας, οι Gregory Bruess, Lucien Frary, αναπληρωτές καθηγητές των Πανεπιστημίων της Northern Iowa και Rider, Μαρία Νυσταζοπούλου-Πελεκίδου, ομότιμος καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Βασίλειος Κρεμμυδάς και Βασίλειος Σφυρόερας, ομότιμοι καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών, Κωνσταντίνα Μέντζου-Μεϊμάρη και Ευάγγελος Χρυσός, Καθηγητές Βυζαντινής Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών, ο καθηγητής Χρήστος Λούκος, Κωνσταντίνος Παπουλίδης, πρώην υποδιευθυντής του Ιδρύματος Μελετών Χερσονήσου του Αίμου, Ευρυδίκη Σιφναίου και Κρίτων Χρυσοχοΐδης ερευνητές του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, Άντα Διάλλα, συνεργάτις του Ιστορικού Αρχείου του Πανεπιστημίου Αθηνών και άλλοι.



Αρχή των Ειδήσεων

H Ρωσική Κυβέρνηση τίμησε τον Πρύτανη, καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη και τον Αντιπρύτανη, καθηγητή Μ. Δερμιτζάκη

Με την ευκαιρία της διεξαγωγής του Α΄ Διεθνούς Συνεδρίου «Ρωσία και Μεσόγειος», που διοργανώθηκε από τον Τομέα Ιστορίας και πραγματοποιήθηκε στο Κεντρικό Κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών, μεταξύ 19 και 22 Μαΐου 2005, η Ρωσική Κυβέρνηση τίμησε με το παράσημο του Χρυσού Αστέρος τον Πρύτανη, καθηγητή Γεώργιο Μπαμπινιώτη και τον Αντιπρύτανη, καθηγητή Μιχαήλ Δερμιτζάκη, για την ευρύτερη προσφορά τους στην προώθηση και διεύρυνση της ελληνορωσικής συνεργασίας στην εκπαίδευση, την έρευνα αλλά και τη φιλία μεταξύ των δύο λαών.

Η τελετή πραγματοποιήθηκε στη Ρωσική Πρεσβεία, παρουσία Ελλήνων και ξένων επισήμων, όπου ο εκπρόσωπος της Ρωσικής Δούμα, βουλευτής και καθηγητής κ. Ganichev, ανέγνωσε τις αποφάσεις του Κεντρικού Συμβουλίου και επέδωσε τα παράσημα στους τιμωμένους. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι δύο καθηγητές είναι οι πρώτοι ξένοι πολίτες στους οποίους απονέμεται το παράσημο αυτό, για την προσφορά τους στον χώρο της παιδείας και του πολιτισμού.



Αρχή των Ειδήσεων

Ποια Ευρωπαϊκή Ανώτατη Εκπαίδευση; Έκκληση Eυρωπαίων Πανεπιστημιακών Δασκάλων και Ερευνητών

Oι υπογράφοντες διδάσκοντες (μέλη Δ.Ε.Π. και συμβασιούχοι), ερευνητές και υπότροφοι από πολλά Πανεπιστήμια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπεύθυνοι απέναντι στην κοινωνία σε διαφορετικά γνωστικά πεδία (ως πρόσωπα και όχι ως εκπρόσωποι κάποιου Πανεπιστημίου) θέλουμε να διαμαρτυρηθούμε δημοσίως για την κατεύθυνση που παίρνει η διαδικασία οικοδόμησης του “Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης [και Έρευνας]”, ως προς τις εκπαιδευτικές δομές αλλά και την ίδια την έννοια του Πανεπιστημίου και τον ρόλο του στην ανώτατη εκπαίδευση. Έχοντας συνείδηση ότι για την καλυτέρευσή της απαιτούνται σημαντικές αλλαγές, θέλουμε ωστόσο να προειδοποιήσουμε ότι είναι αναγκαίος ένας δημόσιος διάλογος όπου ορισμένες πλευρές εξόχως σημαντικές θα μπορούσαν να τεθούν υπό κρίση.

Ανησυχούμε γιατί ο μετασχηματισμός του Πανεπιστημίου σχεδιάστηκε χωρίς ουσιαστικό δημόσιο διάλογο ή με έναν διάλογο όπου οι πολλές φωνές που ακούγονται δεν αφήνουν να ακουστεί η γνώμη των πανεπιστημιακών καθηγητών και φοιτητών [ή έναν μονόλογο με προειλημμένες αποφάσεις και κρυφές πολιτικές -- πβ. με 3 νομοσχέδια εκτός ΕΣΥΠ: ΔOΑΤΑΠ, ΙΔΒΜ, Διασφάλιση Ποιότητας – Πιστωτικές Μονάδες – Συμπλήρωμα Διπλώματος].

Ανησυχούμε γιατί με το πρόσχημα ότι το Πανεπιστήμιο θα πρέπει να υπηρετεί την κοινωνία, κάτι που κανένας δεν αμφισβητεί, πολλαπλασιάστηκαν οι εξω-πανεπιστημιακοί φορείς, τα ινστιτούτα [και οι διοικήσεις], που διοικούνται από πολιτικές δυνάμεις ή ομάδες πίεσης και κατευθύνουν την πολιτική στο εσωτερικό των Πανεπιστημίων.

Ανησυχούμε γιατί, με το πρόσχημα ότι το Πανεπιστήμιο θα πρέπει ν' ανταποκρίνεται στις κοινωνικές ανάγκες, ερμηνεύουν το τι είναι κοινωνία με εντελώς μειωτικό τρόπο, δηλαδή ότι το Πανεπιστήμιο πρέπει να μπει στην υπηρεσία αποκλειστικά και μόνο των επιχειρήσεων και ότι πρέπει να ληφθεί υπόψη μόνο η κατάρτιση των επαγγελματιών που αυτές έχουν ανάγκη.

Ανησυχούμε γιατί παραβλέπεται κάθε άλλη κοινωνική ανάγκη που δεν είναι λιγότερο σημαντική και δεν έχει εμπορικό ενδιαφέρον αλλά προσεγγίζει τους στόχους που ακολουθεί μερίδα των φοιτητών, όπως, για παράδειγμα, η έρευνα στέρεης θεωρητικής σπουδής σε μια επιστημονική ειδικότητα, ή οι ανθρωπιστικές σπουδές, ή η καλλιέργεια πολλαπλών πεδίων τέχνης και γνώσης, που συναποτελούν μέρος της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς και αξίζει να διατηρηθούν και να μεταδοθούν.

Ανησυχούμε γιατί οι αλλαγές που επιχειρούνται δεν σέβονται τις ιδιομορφίες κάθε πανεπιστημιακού γνωστικού αντικειμένου και θα εφαρμοστεί ένας μοναδικός τύπος πτυχίων και διπλωμάτων, όπου η κυρίαρχη τάση θα είναι η επαγγελματοποίησή τους σε πλαίσιο όπου θα κυριαρχεί η καθαρή χρησιμοθηρία της γνώσης. Ανησυχούμε ιδιαίτερα γιατί τα κριτήρια της λεγόμενης “αποτίμησης της ποιότητας” θα αποτελέσουν ένα άκαμπτο καλούπι που θα καταστήσει ανέφικτη την ποικιλομορφία των πανεπιστημιακών σπουδών.

Ανησυχούμε γιατί όταν εισβάλει αυτό που μερικοί ονομάζουν “κουλτούρα ποιότητας”, το Πανεπιστήμιο θα πάψει να υπάρχει ως τέτοιο επειδή θα διοικείται σαν επιχείρηση, πράγμα που συνεπάγεται ότι θα νοείται σαν μια δραστηριότητα του τομέα παροχής υπηρεσιών, όπου η γνώση μετατρέπεται σε εμπόρευμα και οι φοιτητές σε πελάτες.

Ανησυχούμε γιατί ορισμένοι “εμπειρογνώμονες” της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης αποφάσισαν ότι η προσαρμογή των φοιτητών στην αγορά εργασίας θα πρέπει να είναι ο μοναδικός σκοπός της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης κι ότι αυτό μεταφράζεται σε συλλογή “ικανοτήτων”, “δεξιοτήτων” και “εμπειριών”, το οποίο στην πραγματικότητα υπονοεί κενότητα περιεχομένου συγκεκαλυμμένη με μια νέα διάλεκτο εξω-ακαδημαϊκής προέλευσης. Ανησυχούμε πολύ ειδικότερα γιατί οι διοικήσεις έχουν αρχίσει να μιλάνε για την απόκτηση γνώσης σαν να πρόκειται για “περιοριστικό στοιχείο”, σαν να πρόκειται για παλιό συνήθειο από το οποίο πρέπει σύντομα ν' απαλλαγούμε.

Ανησυχούμε γιατί ανάμεσα στους άρρητους στόχους του αυξανόμενου νέου πληθυσμού, που καμώνονται τους “εμπειρογνώμονες”, είναι η απόφαση να δώσουν στον ανταγωνσιμό τις “ικανότητες”, τις “δεξιότητες” και τις “εμπειρίες” – με τίμημα την πραγματική γνώση σε κάθε γνωστικό αντικείμενο. Βλέπουμε ειδικά στην περίπτωση της Iσπανίας την πρόθεση να δώσουν λάθος λύση στη σχολική αποτυχία των μαθητών. Αυτό οφείλεται στην ακατάλληλη κατάρτιση των μαθητών που εισάγονται στο Πανεπιστήμιο, και η οποία υποχρέωσε πολλά πανεπιστημιακά τμήματα να κάνουν εισαγωγικά μαθήματα κατά ομάδες για να θεραπεύσουν τις συνέπειές της.

Ανησυχούμε γιατί, μ' αυτή την έννοια και με το σύνθημα “από τη διδασκαλία στη μάθηση”, η αναγκαία παιδαγωγική θεώρηση για την πανεπιστημιακή διδασκαλία, έγινε πρόσχημα για να επιτραπεί σε μία ειδικότητα (την ψυχοπαιδαγωγική) να καθοδηγεί όλες τις άλλες. Φοβόμαστε ότι μία αλλαγή αυτού του είδους δεν οδηγεί παρά σε αμέτρητη αύξηση της γραφειοκρατικής δουλειάς του καθηγητή (προγραμματισμός, ημερολόγια, οδηγοί διδασκαλίας) που απορροφούν την ενέργειά του χωρίς να αυξάνουν την ποιότητα της διδασκαλίας του. Δείτε τι έγινε με τη διδασκαλία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση της Ισπανίας, αυτό ήταν πολύ πιο ανησυχητικό.

[Ανησυχούμε γιατί η ευθύνη για την ανεργία των νέων φορτώνεται στις Πανεπιστημιακές σπουδές.]

Ανησυχούμε γιατί οδηγούμαστε σ' ένα Πανεπιστήμιο όπου οι καθηγητές δεν θ' αποτιμώνται κυρίως από τις αρετές τους στη διδασκαλία και την έρευνα αλλά από την ικανότητά τους να προσαρμόζονται στις νέες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ) και στην παιδαγωγική του «μαθαίνω να μαθαίνω» κι έτσι φτάνουμε σ' ένα Πανεπιστήμιο που θα προσδιορίζεται από χαμηλότερο ποιοτικό επίπεδο καθηγητών και ερευνητών (κάτι που πράγματι θα επιτρέψει τη μείωση του κόστους).

Ανησυχούμε γιατί δεν είδαμε καμία σοβαρή μελέτη να αντιμετωπίζει τις οικονομικές ανάγκες αυτού του μετασχηματισμού στο Πανεπιστήμιο (όπως π.χ. πιθανή αύξηση προσωπικού, αναδιαμόρφωση της υποδομής, νέο εξοπλισμό) χωρίς την οποία είναι καταδικασμένος σε αποτυχία. Άλλωστε αυτό συνδυάζεται με την πρόθεση να υλοποιηθεί αυτός ο μετασχηματισμός χωρίς αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης (με “μηδενικό κόστος”).

Ανησυχούμε ιδιαίτερα γιατί η τρέχουσα πολιτική αποβλέπει στη μείωση του οικονομικού βάρους της εκπαίδευσης προς τον δημόσιο τομέα και στην ενίσχυση της ιδιωτικής χρηματοδότησης (η οποία μάλιστα κατ' ευφημισμόν αποκαλείται “εξωτερική χρηματοδότηση”) μέχρι του σημείου η ανάγκη αυτή να θεωρείται εκπληκτική συνθήκη ποιότητας (όπως συνέβη με την “εξωτερική” χρηματοδότηση των διδακτορικών [στην Ελλάδα, τα προγράμματα χρηματοδότησης ΠΕΝΕΔ της ΓεΓΕΤ.]). Γιαυτό, ανησυχούμε γιατί, ως αποτέλεσμα του νέου συστήματος χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων, τα Πανεπιστήμια βλέπουν τον εαυτό τους υποχρεωμένο να κατανοούν την αποστολή τους ως παραγωγή εκείνων μόνο των προϊόντων που είναι πρόθυμες να πληρώσουν οι εταιρίες.

Ανησυχούμε γιατί στην πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση οι κοινωνικές διαφορές θα οξυνθούν. Φοβόμαστε δε ειδικότερα ότι τα πτυχία θα μετατραπούν σε “διαβατήρια” εισαγωγής στον κόσμο της εργασίας, ενώ τα διδακτορικά διπλώματα, αυτά που πράγματι εισάγουν μια ποιοτική διαφορά, θ' αποτελέσουν αντικείμενο μιας απλής εμπορικής πράξης.

Ανησυχούμε γιατί η συνεχής κατάρτιση και η ευελιξία του προγράμματος σπουδών, που υποστηρίζει αυτός ο μετασχηματισμός για τους καθηγητές και τους φοιτητές, θα δώσει την ευκαιρία και το άλλοθι για χαμηλότερη ποιότητα ανώτατης εκπαίδευσης, η οποία στην πράξη θα συμβάλει στην κατάρτιση των αυριανών μισθωτών των οποίων οι συνθήκες εργασίας θα είναι υποβαθμισμένες και θα υφίστανται ακραίες μορφές κινητικότητας στην Ευρώπη, αυτές που προπαγανδίζονται από τους εργοδότες.

Ανησυχούμε, τέλος, γιατί η πανεπιστημιακή κοινότητα δεν θα υπάρχει για να ακούγεται, θα ικανοποιείται με το απλό «ο σώζων εαυτόν σωθείτω», ή όπως λέγεται στο Πανεπιστήμιο Paris VIII «καθένας για τον εαυτό του και η αγορά για όλους». Αυτό που διακυβεύεται είναι το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης στο πλαίσιο του θεσμοθετημένου κοινωνικού κράτους.

Μαδρίτη, Μάρτιος 2005

estamospreocupados2007@yahoo.es

http://fs-morente.filos.ucm.es/debate/inicio.htm




Αρχή των Ειδήσεων

Tο πρόβλημα της Φυσικής (εφέτος) προβληματίζει για το υπάρχον εξεταστικό σύστημα

Το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με το μάθημα της Φυσικής προκάλεσε σύγχυση σε πολλούς μαθητέςTο αίτημα των Πρυτάνεων των Α.Ε.Ι. για αλλαγή του εξεταστικού συστήματος εισαγωγής στα Πανεπιστήμια της χώρας επαναφέρει η νέα κρίση στις σχέσεις μεταξύ επιστημονικών ενώσεων και μελών της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων, που καταγράφηκε στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις.

Τα θέματα που επελέγησαν φέτος στο μάθημα της Φυσικής, Θετικής και Τεχνολογικής κατεύθυνσης, οδήγησαν σε οξύτατες καταγγελίες της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών που κατήγγειλαν κατάφωρη αδικία σε βάρος των υποψηφίων, παραπλάνηση και προσπάθεια παγίδευσης τους με την επιλογή κακοδιατυπωμένων και ασαφών ερωτημάτων από τις λεζάντες και τις υποσημειώσεις των σχολικών βιβλίων.

Ακολούθησε η γνωστή «σεναριολογία» περί της κίνησης των βάσεων εισαγωγής στα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. και η διατύπωση συμπερασμάτων περί μεγάλης πτώσης των βάσεων στις Φυσικομαθηματικές και Πολυτεχνικές Σχολές του 2ου και 4ου Επιστημονικού Πεδίου. Καθηγητές της μέσης εκπαίδευσης και βαθμολογητές δήλωναν πάντως τις προηγούμενες ημέρες, ότι, από τους 56.000 μαθητές της Θετικής και της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, κάτω από τη βαθμολογική βάση του δέκα θα πέσουν περίπου 42.000-45.000, ενώ το άριστα έχει μετατοπιστεί στο 14 με 15.

Από την πλευρά του, το Yπουργείο Παιδείας χαρακτήρισε αδικαιολόγητο τον θόρυβο που δημιουργήθηκε καθώς την ώρα της εξέτασης οι εξεταζόμενοι δεν έθεσαν διευκρινιστικές ερωτήσεις προς την Επιτροπή Εξετάσεων. Το Yπουργείο Παιδείας διευκρίνισε ότι «τα θέματα αυτά περιλαμβάνονταν και στη διδαχθείσα, αλλά και στην εξεταστέα ύλη, ενώ, όπως άλλωστε προβλέπεται και από τη σχετική διαδικασία, παρέχεται το δικαίωμα στους εξεταζομένους, σε περίπτωση κατά την οποία κρίνουν ή θεωρούν αναγκαίο, να υποβάλλουν διευκρινιστικές ερωτήσεις».

Το πρόβλημα που δημιουργήθηκε πάντως προκάλεσε μεγάλη σύγχυση σε αρκετά βαθμολογικά κέντρα, καθώς πολλοί βαθμολογητές ζήτησαν ειδικές οδηγίες βαθμολόγησης. Σε δύο βαθμολογικά κέντρα της Αθήνας και ένα της Κρήτης, οι βαθμολογητές αποφάσισαν ομόφωνα να απόσχουν μέχρι τις 12 Ιουνίου από τη βαθμολόγηση της Φυσικής, καταγγέλλοντας την Επιτροπή Εξετάσεων. Η Επιτροπή έστειλε τελικά κάποιες οδηγίες που όμως και πάλι δεν κάλυψε πολλούς βαθμολογητές οι οποίοι κατέληξαν να βαθμολογούν «κατά βούληση». Από την πλευρά του Yπουργείου Παιδείας, ο Γενικός Γραμματέας του δήλωσε ότι όσοι βαθμολογητές εμμείνουν στην άρνησή τους να διορθώσουν τα γραπτά θα αντικατασταθούν.

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών ωστόσο, επέμεινε στο ότι τα θέματα που επελέγησαν ήταν ασαφή και δημιούργησαν προβλήματα στους υποψηφίους. Η σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η Ενωση Ελλήνων Φυσικών αναφέρει ότι: «Τα θέματα Φυσικής κατεύθυνσης δεν καλύπτουν ικανοποιητικά την εξεταστέα ύλη και ήταν σε μεγάλο βαθμό εκτός σχολικού κλίματος. Η δυσκολία των περισσοτέρων από αυτά κρίνεται ιδιαιτέρως αυξημένη. Εξαιρετικής δυσκολίας κρίνεται το 4ο θέμα καθώς και η ερώτηση 2 του 2ου θέματος που παρουσιάζει και ασάφεια». Και η Ένωση κατέληξε: «Η επίλυση των θεμάτων απαιτούσε πολύ καλή γνώση της ύλης και μεγάλη κριτική ικανότητα. O αριθμός των μαθητών που θα αριστεύσουν εκτιμάται ότι θα είναι ιδιαιτέρως μειωμένος».

Κατά τα άλλα, χωρίς επιπρόσθετα επιστημονικά προβλήματα ολοκληρώθηκαν οι φετινές πανελλήνιες εξετάσεις. Oι επαναληπτικές απολυτήριες εξετάσεις της τελευταίας τάξης των ημερήσιων και εσπερινών Ενιαίων Λυκείων για όσους απουσίασαν δικαιολογημένα από μαθήματα που εξετάζονται σε εθνικό επίπεδο, θα γίνουν από τις 29 Ιουνίου μέχρι και 12 Ιουλίου. Oι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα διενεργηθούν από 21 μέχρι και 28 Ιουνίου.



Αρχή των Ειδήσεων

Αρχή της σελίδας