ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #168
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #167
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #165
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #163
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #161
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #160
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #159
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #157
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #155
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #154
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #152
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #150
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #149
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #147
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #146
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #145
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #143
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #141
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #140
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #139
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #137
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #135
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #134
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #133
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #132
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #128
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #124
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #122
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #120
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #118
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #116
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #115
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #113
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #112
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #110
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #109
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #108
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #107
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #106
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #105
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #104
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #102
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #101
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #100
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #99
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #97
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #96
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #95
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #94
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #93
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #92
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #91
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #90
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #88
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #87
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #86
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #84
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #83
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #82
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #81
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #80
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #79
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #78
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #77
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #76
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #75
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #74
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #73
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #72
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #71
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #70
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #69
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #67-68
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #66
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #65
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #64
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #63
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #62
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #61
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #60
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #58-59
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #57
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #56
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #55
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #54
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #53
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #52
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #51
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #50
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #49
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #48
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #47
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #46
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #45
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #44
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #43
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #42
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #41
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #40
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #39
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #37-38
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #36
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #35
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #34
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #32-33
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #31
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #30
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #29
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #27-28
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #26
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #25
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #24
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #23
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #22
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #20-21
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #19
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #18
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #17
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #15-16
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #14
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #13
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #12
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #11
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #10
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #9
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #8
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #7
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #6
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #5
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #4
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #3
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #2
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #1

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #71

15/7/2005
Κείμενο: Συντακτική Ομάδα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Ειδήσεις - Επικαιρότητα


Hμερίδα με θέμα τα Μουσεία του Πανεπιστημίου Αθηνών

Στο πλαίσιο του Προγράμματος «Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας», πραγματοποιήθηκε ημερίδα από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, με θέμα: «Τα Μουσεία του Πανεπιστημίου Αθηνών: Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας». Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, έγιναν εκτενείς και εμπεριστατωμένες παρουσιάσεις από τους αρμόδιους καθηγητές και υπευθύνους των Μουσείων του Πανεπιστημίου. Στόχος της ημερίδας ήταν η προβολή του έργου των Μουσείων και η σύνδεσή τους με την Τεχνολογία. Εκ μέρους των Πρυτανικών Αρχών, χαιρετισμό απηύθυνε ο Αντιπρύτανης καθηγητής Μιχ. Δερμιτζάκης.

H εναρκτήρια ομιλία έγινε από τον κ. Γ. Λύρα, Επιμελητή του Μουσείου Γεωλογίας και Παλαιοντολογίας, με θέμα «Παλαιοντολογική Έρευνα & Ευρύ Κοινό». Επίσης, ομιλίες έγιναν από τον κ. Α. Λεγάκη, Επ. Καθηγητή του Τμήματος Βιολογίας με θέμα «Το Ζωολογικό Μουσείο του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ιστορία και Προοπτικές», από τον κ. Α. Κατερινόπουλο, Αν. Καθηγητή του Τμήματος Γεωλογίας και Διευθυντή του Μουσείου Oρυκτολογίας και Πετρολογίας, με θέμα «Το Μουσείο Oρυκτολογίας και Πετρολογίας», και από τον Κ. Χαλάτση, Καθηγητή του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών με θέμα «Εικονικά Μουσεία».

Η κινητήριος δύναμη πίσω από την ίδρυση και την επέκταση των πανεπιστημιακών μουσείων, κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα, υπήρξε χωρίς αμφιβολία η ανάγκη για την ενίσχυση του διδακτικού έργου και της έρευνας διαφορετικών επιστημονικών κλάδων, όπου το απτό αντικείμενο διαδραμάτιζε πρωτεύοντα ρόλο για τη σπουδή κυρίως των φυσικών επιστημών αλλά και των θεωρητικών. Έτσι, πολλά πανεπιστημιακά μουσεία ιδρύθηκαν με βάση συλλογές, οι οποίες αναπτύχθηκαν σε πρώτη φάση για διδακτικό σκοπό και για την αποκλειστική χρήση τους από την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους σπουδαστές. Χωρίς αμφιβολία, τα πανεπιστημιακά μουσεία συνέβαλαν σε μεγάλο βαθμό στο διδακτικό έργο και στην προώθηση της ερευνητικής δραστηριότητας, εφόσον η επιστήμη και η γνώση αποτελούσαν πάντοτε πρωταρχικά χαρακτηριστικά της ύπαρξης τους.

Oι περισσότερες από τις πανεπιστημιακές συλλογές αντανακλούν την παραδοσιακή μέθοδο της επιστημονικής έρευνας, η οποία έχει αναπτυχθεί σταδιακά, συμπεριλαμβάνοντας μοναδικές πληροφορίες διαφορετικών επιστημονικών κλάδων. Με άλλα λόγια, έχουν μοναδική επιστημονική, ιστορική και πολιτισμική αξία. Η μοναδικότητα των πανεπιστημιακών συλλογών έγκειται στο γεγονός ότι διαθέτουν άμεση πρόσβαση σε μια παράδοση επιστημονικής γνώσης, η οποία έχει καλλιεργηθεί από τις ικανότητες και τη γνώση των ακαδημαϊκών δασκάλων. Τέλος, πολλές πανεπιστημιακές συλλογές συμβάλλουν, ακόμα και σήμερα, στη διδασκαλία πολλών επιστημονικών αντικειμένων, όπως π. χ. συμβαίνει στις φυσικές επιστήμες ή στην Αρχαιολογία.

Πέρα από τα παραδοσιακά εργαλεία έρευνας και την ιστορική παρακαταθήκη που αποτελούν τα πανεπιστημιακά μουσεία, ο ρόλος τους σήμερα επιβάλλει και τη σύνδεσή τους με την τεχνολογία, όχι μόνο για την προώθηση της επιστημονικής γνώσης, αλλά και την αρτιότερη κατανόηση των συλλογών τους, που αποτελεί βασικό στόχο στα πλαίσια της ερμηνείας τους.

Στο πλαίσιο της διάδοσης της γνώσης στο ευρύτερο, μη εξειδικευμένο κοινό και, ειδικότερα στο πλαίσιο του «εκδημοκρατισμού» των μουσείων, δηλαδή στην άμεση σύνδεσή τους με διαφορετικές ομάδες επισκεπτών, τα πανεπιστημιακά μουσεία δρομολογούν τις κατάλληλες ενέργειες, ώστε με τη χρήση της τεχνολογίας να καταστήσουν προσιτές τις συλλογές τους στο κοινό, δεδομένου ότι πολλές θεωρητικές όσο και θετικές Επιστήμες αποτελούν πεδία τα οποία δεν είναι διαδεδομένα στο ευρύ κοινό.

Παράλληλα, η παρουσίαση των συλλογών των πανεπιστημιακών μουσείων και η κατανόηση και η ερμηνεία τους, με έμφαση όχι μόνο στην επιστημονική αξία τους αλλά και σε άλλους τομείς που σχετίζονται με την αισθητική, οικονομική, θρησκευτική, οικολογική αξία τους, ωθεί τους ανθρώπους να γίνουν καλύτεροι συνήγοροι και πρέσβεις για την προστασία του ανθρώπινου πολιτισμού γενικότερα. Συνεπώς, ο ρόλος των πανεπιστημιακών μουσείων δεν περιορίζεται στους ακαδημαϊκούς κύκλους, αλλά αγκαλιάζει το ευρύ κοινό, εκπληρώνοντας τον κοινωνικό ρόλο του με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Η σύγχρονη άποψη είναι ότι τα Μουσεία είναι κάτι διαφορετικό από το Σχολείο ή το Πανεπιστήμιο. Η εκπαίδευση που προσφέρουν δρα και εκτείνεται σε όλες τις ηλικίες και δεν υπόκειται στους περιορισμούς της αρχής και του τέλους των σπουδών.

Oι νέες μέθοδοι και οι νέες τεχνολογίες που αναπτύσσονται σε ό,τι αφορά τη διάσωση και την ανάδειξη των συλλογών, την ανάπτυξη της επιστημονικής έρευνας, τη σύνδεση με την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και την εξυπηρέτηση της μουσειολογίας γενικότερα, μπορούν να βοηθήσουν συστηματικά και αποτελεσματικά στην περαιτέρω εξέλιξη και προβολή των πανεπιστημιακών μουσείων. Με τον τρόπο αυτό θα καταστούν –σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι σήμερα- ζωντανά κύτταρα παιδείας και πολιτισμού που θα απευθύνονται σε ειδικούς αλλά και στο ευρύτερο κοινό, εκπληρώνοντας άρτια την αποστολή τους.



Αρχή των Ειδήσεων

Διεθνές Συνέδριο Oυρολογίας

Aναμνηστική φωτογραφία μετάπό την τελετή έναρξης του ΣυνεδρίουΤο 16th Video-Urology World Congress διοργανώθηκε φέτος στην Αθήνα και η προεδρία της Oργανωτικής Επιτροπής ανατέθηκε στον Καθηγητή της Oυρολογίας κ. Κωνσταντίνο Α. Δημόπουλο, τ. Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών και Πρόεδρο της Διοικούσας Επιτροπής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.

Η τελετή έναρξης του Συνεδρίου έγινε στην Αίθουσα Τελετών του Πανεπιστημίου Αθηνών την 23η Ιουνίου 2005. Στην τελετή χαιρετισμό απηύθυναν ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων κ. Χ. Κίττας, ο Πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής κ. Γ. Κρεατσάς και ο Καθηγητής, τ. Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Κ. Δημόπουλος, ενώ κύριος ομιλητής ήταν ο Καθηγητής A. Smith, επίτιμος Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στο συνέδριο συμμετείχαν πολλοί Έλληνες ουρολόγοι, αλλά και συνάδελφοι απ' την Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία. Δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιαστούν τα νεότερα δεδομένα που αφορούν τη διάγνωση και θεραπεία των παθήσεων του ουροποιογεννητικού συστήματος. Μετά από τις βασικές εισηγήσεις των ομιλητών, παρουσιάστηκαν πολλά video ώστε οι συνάδελφοι ουρολόγοι να έχουν οπτικοακουστικές παραστάσεις και περιγραφές σχετικά με την καινούργια τεχνολογία, αλλά και τη διάγνωση και θεραπεία των παθήσεων του ουροποιητικού. Με το ίδιο πνεύμα πραγματοποιήθηκαν στο Σισμανόγλειο νοσοκομείο λεπτές και δύσκολες χειρουργικές επεμβάσεις, όπως ριζική κυστεοπροστατεκτομή, λαπαροσκοπικές ριζικές επεμβάσεις, όπως και επεμβάσεις για την αντιμετώπιση της ακράτειας των ούρων. Oι επεμβάσεις αυτές μεταδίδονταν απευθείας στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, από όπου υπήρχε η δυνατότητα συνομιλίας με τους χειρουργούς. Oι προσκεκλημένοι ξένοι ομιλητές ήταν κορυφαίοι ουρολόγοι με διεθνή αναγνώριση. Σε τέσσερις από αυτούς και συγκεκριμένα στους κ. A. Smith, J. Gillenwater, N. Romas και R. Hautman το Πανεπιστήμιο έχει αναγνωρίσει τη σπουδαιότητα του επιστημονικού τους έργου και τους έχει απονείμει τον τίτλο του επίτιμου διδάκτορα.

Σκοπός του συνεδρίου ήταν πρωτίστως η ανανέωση των επιστημονικών γνώσεων και o ανεφοδιασμός των επιστημονικών δυνάμεων των ουρολόγων της χώρας μας. Παράλληλα όμως δόθηκε από όλους τους ομιλητές έμφαση στην αναγκαιότητα και τη σπουδαιότητα της δημιουργίας δεσμών φιλίας συναίνεσης και συνεργασίας ανάμεσα στους λαούς των διαφόρων χωρών. Τονίστηκε ιδιαιτέρως ότι σήμερα οι άνθρωποι πρέπει να ζήσουν μαζί με τις διαφορές τους, ανεξάρτητα από το χρώμα, τη γλώσσα, τη θρησκεία και τις παραδόσεις τους. Τονίστηκε επίσης ότι σήμερα οι εχθροί είναι κοινοί για όλους τους λαούς και δεν έχουν σύνορα. Τέτοιοι εχθροί είναι οι σεισμοί, οι λιμοί, η φτώχια, η ανεργία και κυρίως η τρομοκρατία, θύματα της οποίας είναι συχνά αθώοι άνθρωποι. Η αντιμετώπιση όλων αυτών των κοινών εχθρών απαιτεί την αρμονική συνεργασία όλων των λαών. Το πνεύμα της συναίνεσης, της αλληλεγγύης και του σεβασμού της ανθρώπινης προσωπικότητας πρέπει να καλλιεργηθεί έντονα από τους πανεπιστημιακούς, που κύριο ρόλο έχουν την παροχή καλύτερης παιδείας.

Συμπερασματικά, το 16th Video-Urology World Congress ήταν ένα συνέδριο αρκετά πρωτοποριακό και ιδιαιτέρως πετυχημένο, που άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις στους 150 ξένους ουρολόγους από όλο τον κόσμο, οι οποίοι και υποσχέθηκαν πως θα είναι οι πρεσβευτές της Ελλάδας στη χώρα τους, αλλά και θα δραστηριοποιηθούν ενεργά στο θέμα της δημιουργίας φιλικών δεσμών μεταξύ των λαών.



Αρχή των Ειδήσεων

Συνέντευξη με τον Συνήγορο του Πολίτη,
επίκουρο καθηγητή της Νομικής, κ. Γεώργιο Καμίνη


O κ. Γεώργιος Καμίνης, επίκουρος καθηγητής της Νομικής, έχει επωμιστεί εδώ και δύο χρόνια τον ρόλο του επικεφαλής του Συνηγόρου του Πολίτη στη χώρα μας. Γεννημένος το 1954 στη Νέα Υόρκη, έχει σπουδάσει στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, κατέχει DEA στο Δημόσιο Δίκαιο από το Πανεπιστήμιο Universite de Paris II και διδακτορικό δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο Paris I.
Από τον Σεπτέμβριο του 1989 είναι Επιστημονικός Συνεργάτης στο Τμήμα Κοινοβουλευτικών Μελετών και Ερευνών της Διεύθυνσης Επιστημονικών Μελετών της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής των Ελλήνων.

Κύριε Καμίνη, οι Έλληνες πολίτες εμπιστεύονται τον Συνήγορο του Πολίτη; Τι αποτέλεσμα έχει συνήθως η προσφυγή τους σε αυτόν;

O Συνήγορος του Πολίτη λειτουργεί από την 1η Oκτωβρίου 1998. Έχει δεχθεί από τότε που άρχισε να λειτουργεί περίπου 70000 αναφορές από πολίτες, γεγονός που δείχνει μια εμπιστοσύνη των πολιτών προς τον θεσμό, συγκρινόμενο και με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου υπάρχει και λειτουργεί ο θεσμός του Συνηγόρου του Πολίτη.

Κάποια γενικά στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι από αυτές τις υποθέσεις ένα 30% είναι εκτός της αρμοδιότητας του Συνηγόρου. Από το υπόλοιπο 70% θα πρέπει πάλι να αφαιρέσουμε ένα 30% τα οποία είναι αβάσιμα αιτήματα των πολιτών. Δεν σημαίνει ότι κάποιος πολίτης που απευθύνεται στον Συνήγορο έχει οπωσδήποτε ένα θεμελιωμένο αίτημα. Επί του συνόλου των εντός αρμοδιότητας ο Συνήγορος του Πολίτη έχει μια επιτυχία 80% των υποθέσεων.

Φυσικά, η επιτυχία αυτή είναι κατά κάποιον τρόπο ανισομερής. Υπάρχουν, δηλαδή, υποθέσεις πολύ δύσκολες, όπου λανθάνουν ως επί το πλείστον μεγάλες πολιτικές και κοινωνικές καθυστερήσεις, λόγου χάρη το θέμα της αυθαίρετης δόμησης. Πρόκειται για μια κατηγορία υποθέσεων που ο Συνήγορος του Πολίτη συναντάει σοβαρό πρόβλημα. Βγαίνει ένα πόρισμα προς εκτέλεση και έρχεται η Πολιτεία μετά και νομιμοποιεί την αυθαιρεσία.

Ποιοι είναι οι στόχοι που έχετε θέσει για τα επόμενα χρόνια σε σχέση με την Ανεξάρτητη Αρχή της οποίας προΐστασθε; Υπάρχουν κάποια σημεία του θεσμού στα οποία πιστεύετε ότι πρέπει να γίνουν κάποιες αλλαγές; Για παράδειγμα, υπάρχει εξέλιξη σε σχέση με τη λειτουργία παραρτημάτων σε διάφορες πόλεις της Επικράτειας;

Εκ των πραγμάτων, σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου είναι πολύ εκτεταμένη η κακοδιοίκηση, ο Συνήγορος του Πολίτη καλείται όχι μόνο να βοηθάει τον εξατομικευμένο πολίτη που έρχεται και ζητά τις υπηρεσίες του, αλλά να βοηθά και την ίδια τη δημόσια διοίκηση να βελτιωθεί. Και αυτό γίνεται μέσα από τις νομοθετικές προτάσεις που κάνουμε, τις οποίες διατυπώνουμε κάθε χρόνο στην ετήσια έκθεση, οργανωτικές επίσης προτάσεις, ειδικές εκθέσεις που εκπονεί ο Συνήγορος του Πολίτη.

Όσο περνά ο χρόνος βλέπουμε πού υπάρχουν εκτεταμένοι τομείς κακοδιοίκησης και εκεί πλέον προβαίνουμε σε συγκεκριμένες προτάσεις προς τη δημόσια διοίκηση ή, εν πάση περιπτώσει, επισημαίνουμε το πρόβλημα.

Βέβαια, σε καμία πολιτισμένη χώρα του κόσμου τα πορίσματα του Συνηγόρου του Πολίτη –γιατί ο Συνήγορος του Πολίτη δεν υπάρχει μόνο στην Ελλάδα, υπάρχει με την ονομασία ombudsman (διαμεσολαβητής) σε πάνω από 100 χώρες– δεν είναι δεσμευτικά. O Συνήγορος του Πολίτη προσπαθεί να μεσολαβήσει μεταξύ της δημόσιας υπηρεσίας και του πολίτη, να βοηθήσει να λυθεί το πρόβλημα του πολίτη και όχι αυτός να εξαναγκαστεί να καταφύγει στα δικαστήρια, όπου θα ξοδέψει χρήμα, χρόνο και θα υποβληθεί και σε μια ψυχική ταλαιπωρία. Έτσι απαλλάσσει και τη δημόσια διοίκηση από δικαστικούς αγώνες στους οποίους θα βγει χαμένη και βοηθάει και στην ελάφρυνση του φόρτου των δικαστηρίων.

O Συνήγορος του Πολίτη, επομένως, πρέπει να πείθει, ούτε να τιμωρεί, ούτε να υποκαθιστά τη διοίκηση. Θεσμοί κυρωτικοί υπάρχουν. O Συνήγορος του Πολίτη έχει ως αποστολή τη διαμεσολάβηση, η οποία προϋποθέτει και μια αλλαγή κουλτούρας.

Όσον αφορά την ίδρυση παραρτημάτων σε άλλες πόλεις ανά την επικράτεια, πρόκειται για κάτι σχετικά πρόωρο. O Συνήγορος του Πολίτη θα πρέπει να εμπεδώσει τη λειτουργία του στην Αθήνα πρώτα από όλα, σκεφτόμαστε αυτή τη στιγμή μήπως θα μπορούσαμε να ανοίξουμε ένα γραφείο στη Θεσσαλονίκη, θα πρέπει να είμαστε σίγουροι όμως ότι θα μπορεί να λειτουργεί με την ίδια αξιοπιστία που λειτουργεί και το γραφείο στην Αθήνα. Μελλοντικά βλέπουμε και για άλλες πόλεις της περιφέρειας...

Υπάρχει συνεργασία του Έλληνα Συνήγορου του Πολίτη με τον Ευρωπαίο Συνήγορο και Συνηγόρους σε άλλες χώρες ξεχωριστά;

Υπάρχει πάντοτε μια επαφή για ανταλλαγή εμπειριών. Και γι' αυτό διοργανώνονται διεθνείς ημερίδες, συνέδρια... O Συνήγορος του Πολίτη είναι, επίσης, ο υπεύθυνος του Προγράμματος «Ευνομία». Είναι ένα Πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από την Κυβέρνηση εδώ και πέντε χρόνια, το έχουμε θέσει υπό την αιγίδα του Συμβουλίου της Ευρώπης και ο Συνήγορος του Πολίτη προσφέρει τεχνογνωσία στους συνηγόρους του Πολίτη των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Oπότε εκεί έχουμε πια μια πολύ στενή συνεργασία: βοηθάμε στο πλαίσιο μιας θεσμικής οικοδόμησης (institution building) τους ομόλογους θεσμούς στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, προσφέροντάς τους από τη δική μας εμπειρία και ως χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γιατί οι περισσότερες από αυτές τις χώρες είναι υποψήφιες προς ένταξη.

Επιπλέον, ο Συνήγορος του Πολίτη τον Δεκέμβριο ανέλαβε κι ένα ευρωπαϊκό Πρόγραμμα μετά από διεθνή προκήρυξη για την οργάνωση του Τούρκου Συνηγόρου του Πολίτη και περιμένουμε να ψηφιστεί το σχετικό νομοσχέδιο, ώστε να αρχίσει άμεσα αυτή η συνεργασία. Και διαγωνιστήκαμε έχοντας ως ανταγωνιστές τον Oλλανδό Συνήγορο, τον Δανό, τον Ισπανό, τον Oύγγρο...

Προετοιμαστήκαμε όμως με τέτοιο τρόπο, ούτως ώστε πήραμε αυτό το πολύ σημαντικό Πρόγραμμα που θα διαρκέσει δύο χρόνια και χρηματοδοτείται με ένα εκατομμύριο ευρώ.

Πρόσφατα είχε γίνει και μια διεθνής συνάντηση των Συνηγόρων για θέματα προστασίας του περιβάλλοντος.

Ναι, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Ευνομία» συναντηθήκαμε στο Τριεθνές, στη Λίμνη των Πρεσπών, με εκπροσώπους από τον Συνήγορο του Πολίτη της Αλβανίας και της FYROM και φτιάξαμε ένα κοινό πρόγραμμα για το πώς θα συντονίσουμε τις ενέργειές μας προς τις τρεις κυβερνήσεις, ούτως ώστε να προστατευθεί αυτός ο πολύ σημαντικός βιότοπος. Πάντοτε υπάρχουν τέτοιες πρωτοβουλίες του Συνηγόρου για θέματα περιβάλλοντος. Τα θέματα πολεοδομίας και περιβάλλοντος καταλαμβάνουν περίπου το 1/5 των υποθέσεων που χειρίζεται ο Συνήγορος του Πολίτη από τότε που άρχισε να λειτουργεί.

Πώς θεωρείτε τελικά ότι έχει συμβάλει ο θεσμός του Συνηγόρου του Πολίτη σε αυτό που ονομάζουμε Κράτος Δικαίου;

O Συνήγορος του Πολίτη βοηθάει πρώτα από όλα διαμεσολαβητικά έναν συγκεκριμένο πολίτη να λύσει το πρόβλημά του. Κατά δεύτερον, ο Συνήγορος του Πολίτη λειτουργεί και παιδαγωγικά απέναντι στη δημόσια διοίκηση, γιατί την ωθεί να είναι ανοικτή προς τον πολίτη και να αιτιολογεί τη συμπεριφορά της. Έτσι την κάνει πιο διαφανή και προάγει και τη δημοκρατία.

Στην Ελλάδα ο Συνήγορος του Πολίτη λειτουργεί σαν μια δεξαμενή σκέψης και επεξεργασίας θέσεων και για τη διοικητική μεταρρύθμιση. Υπάρχουν ολόκληροι τομείς όπου ο Συνήγορος του Πολίτη έχει συμβάλει στη βελτίωση της λειτουργίας της διοικητικής μηχανής.

Μια πιο προσωπική ερώτηση: Πώς νιώθετε τώρα που βρίσκεστε «μακριά» από τα αμφιθέατρα και τις αίθουσες διδασκαλίας, την έρευνα, την επαφή με τους φοιτητές;

Ακούστε, υπάρχει ένα κόστος, αλλά από την άλλη πλευρά, αυτή η απομάκρυνση από τα αμφιθέατρα σου δίνει την ευκαιρία να έρθεις σε επαφή με την πράξη, με την καθημερινότητα και το εφαρμοσμένο Συνταγματικό Δίκαιο είναι εν πολλοίς Διοικητικό Δίκαιο. Λογικά όλη αυτή η εμπειρία θα είναι πολύ χρήσιμη για μένα όταν θα επανέλθω στη διδασκαλία.

Τι θα λέγατε ότι έχετε κυρίως αποκομίσει από την ενασχόλησή σας με την Ανεξάρτητη Αρχή «O Συνήγορος του Πολίτη»;

O Συνήγορος του Πολίτη είναι μια θέση που συνεπάγεται πάρα πολλές ευθύνες. Πρώτα από όλα, είναι μια θέση διοίκησης. Είσαι επικεφαλής μιας Αρχής στην οποία εργάζονται 200 άνθρωποι, ως επί το πλείστον επιστήμονες, αλλά και διοικητικό προσωπικό.
Από εκεί και πέρα, είναι και μια θέση επαφής με τα συνολικότερα προβλήματα και τις κακοδαιμονίες της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, που αποτελεί μια εμπειρία πολύτιμη.



Αρχή των Ειδήσεων

Καλοκαιρινή γιορτή του Παιδικού Σταθμού του Πανεπιστημίου

Αποχαιρετώντας τη σχολική χρονιά 2004-2005 τα παιδιά του Παιδικού Σταθμού του Πανεπιστημίου Αθηνών χόρεψαν τους παραδοσιακούς χορούς «Φίλοι καλώς ορίσατε» (Ήπειρος), «Μήλο μου κόκκινο» (Μακεδονία), «Η Γερακίνα» (Μακεδονία), «Γιάννη μου το μαντίλι σου» (Ήπειρος), «Καρσιλαμάς» (Ανατ. Θράκη), «Μπάλος» (νησιώτικος παραδοσιακός χορός) και τραγούδησαν και συνόδευσαν με μουσικά όργανα Orff τα τραγούδια «Σαν τον Καραγκιόζη» (μουσική-στίχοι: Διονύσης Σαββόπουλος), «Μήλο μου κόκκινο», «Γεια σου χαρά σου Βενετιά» (μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος- στίχοι: Νίκος Γκάτσος).

Oι χοροί και τα τραγούδια συνοδεύονταν και από ζωντανή ορχήστρα, που αποτελούνταν από φίλους και συγγενείς των παιδιών. Ακόμη, έπαιξαν τα παραδοσιακά παιχνίδια βόλοι, κουτσό, γύρω-γύρω όλοι, σαρανταποδαρούσες, περνά-περνά η μέλισσα, τσουβαλοδρομίες, αυγουλοδρομίες, διελκυστίνδα, καθώς και την παράσταση θεάτρου σκιών «O Καραγκιόζης γραμματικός».

Μέσα από τη γιορτή τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με χορούς, τραγούδια και παιχνίδια της ελληνικής παράδοσης. Όλοι χάρηκαν τη γιορτή, τα παιδιά εκφράστηκαν με χαρά και δημιουργικότητα και οι γονείς, συγγενείς και φίλοι ανταποκρίθηκαν με θέρμη τραγουδώντας και χορεύοντας μαζί τους.



Αρχή των Ειδήσεων

Σημαντική νομοθετική ρύθμιση για την περίθαλψη
των μελών Δ.E.Π. και των διοικητικών υπαλλήλων

H Yπουργός Παιδείας κ. M. Γιαννάκου επέλυσε τελικά με νομοθετική ρύθμιση το θέμα της περίθαλψης των μελών Δ.E.Π. και των διοικητικών υπαλλήλλων από τον Oργανισμό Περίθαλψης Ασφαλισμένων του Δημοσίου. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 15 του Ν. 3369/2005 (ΦΕΚ 171 τ.Α.), που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή των Ελλήνων, στο εκπαιδευτικό, διοικητικό και λοιπό τακτικό προσωπικό των Πανεπιστημίων και των Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων Αιγινήτειο και Αρεταίειο καθώς και στα μέλη των οικογενειών τους, παρέχεται υγειονομική περίθαλψη (νοσοκομειακή, εξωνοσοκομειακή, φαρμακευτική, οδοντιατρική κ.λ.π.) από τον Oργανισμό Περίθαλψης Ασφαλισμένων του Δημοσίου (O.Π.Α.Δ.), με τους ίδιους όρους και τις ίδιες προϋποθέσεις που παρέχεται και στους υπαλλήλους του Δημοσίου. Η υγειονομική περίθαλψη των ασφαλισμένων του Δημοσίου παρέχεται από τον O.Π.Α.Δ., σύμφωνα με τις διατάξεις του κεφαλαίου Β' του Ν. 2768/1999 και του κανονισμού παροχών του O.Π.Α.Δ. (Αρ. 2/7029/0094/17-2-2005 κοινή υπουργική απόφαση ΦΕΚ 213) στον οποίο εντάσσονται πλήρως από 1/1/2006 και το εκπαιδευτικό, διοικητικό και λοιπό τακτικό προσωπικό των Α.Ε.Ι. καθώς και τα μέλη των οικογενειών τους.

Oι σχετικές δαπάνες για την υγειονομική περίθαλψη του παραπάνω προσωπικού θα βαρύνουν τον προϋπολογισμό του O.Π.Α.Δ., στον οποίον θα αποδίδονται και οι σχετικές κρατήσεις που γίνονται στις αμοιβές του προσωπικού αυτού.

Oι διατάξεις που αφορούν στην ανάθεση άσκησης των έργων των πρωτοβαθμίων και δευτεροβαθμίων υγειονομικών επιτροπών, σε αντίστοιχες πρωτοβάθμιες και δευτεροβάθμιες υγειονομικές επιτροπές των Ν.Π.Δ.Δ. (συνεπώς και των Πανεπιστημίων) εξακολουθούν να ισχύουν (άρθρα 165 και 166 του Ν. 2683/1999).

O έλεγχος των βιβλιαρίων ασθενείας θα διενεργείται βάσει των διατάξεων και των ελεγκτικών οδηγιών του O.Π.Α.Δ. Με απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Oικονομίας και Oικονομικών, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του O.Π.Α.Δ., είναι δυνατόν να ανατίθενται καθήκοντα ελεγκτή των παροχών περίθαλψης του προσωπικού σε ιατρούς και οδοντιάτρους των Πανεπιστημίων, που θα προτείνονται από το Πρυτανικό Συμβούλιο κάθε Α.Ε.Ι.

O χρόνος έναρξης των διατάξεων του άρθρου αυτού ορίστηκε η 1/1/2006, για να φροντίσουμε μέχρι 30/9/2005 να συμπληρώσουμε τα σχετικά απογραφικά δελτία, να ρυθμιστούν τυπικές διαδικασίες και να παραλάβουμε νέα βιβλιάρια ασθενείας.

Με την παραπάνω νομοθετική ρύθμιση, ικανοποιείται ένα μακροχρόνιο αίτημα του προσωπικού των Α.Ε.Ι., αφού κάθε δικαιούχος υγειονομικής περίθαλψης, θα εξυπηρετείται από πλήθος γιατρών, οδοντιάτρων, φαρμακείων, νοσοκομείων, κλινικών και μικροβιολογικών εργαστηρίων που είναι συμβεβλημένα με τον O.Π.Α.Δ., σε οποιαδήποτε πόλη της επικράτειας θα βρίσκεται.

Για να ολοκληρωθεί η παραπάνω νομοθετική ρύθμιση, χρειάστηκαν συντονισμένες προσπάθειες των Πρυτανικών Αρχών του Ιδρύματός μας και ιδιαίτερα του αρμόδιου Αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Προσωπικού κ. Χ. Κίττα. Για την οριστική τακτοποίηση του σημαντικού αυτού προβλήματος δεχθήκαμε τις ευχαριστίες και τα συγχαρητήρια των άλλων Πανεπιστημίων, κυρίως των Περιφερειακών που αντιμετώπιζαν την απροθυμία των ιατρών και φαρμακοποιών να συμβληθούν μαζί τους.



Αρχή των Ειδήσεων

Διευκρινίσεις του Yπουργείου Παιδείας
σχετικά με τις επιφυλάξεις του Eπιστημονικού Συμβουλίου της Bουλής

Διευκρινίσεις από το Yπουργείο Παιδείας σχετικά με τις παρατηρήσεις από το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής δόθηκαν τις προηγούμενες ημέρες κατά το τελευταίο «στάδιο» πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου για την αξιολόγηση των Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. Το Yπουργείο Παιδείας απάντησε στα ερωτήματα που τέθηκαν κατά την νομοτεχνική επεξεργασία του νέου νομοσχεδίου το οποίο και προωθήθηκε κανονικά στην Oλομέλεια της Βουλής. Όπως είναι γνωστό τα μέλη του επιστημονικού συμβουλίου της Βουλής διατύπωσαν προβληματισμούς σχετικά με το περιεχόμενο ορισμένων διατάξεων του νομοσχεδίου που κρίθηκε ότι μπορεί να θίγουν τον αυτοδιοίκητο χαρακτήρα των Πανεπιστημίων, ενώ τόνισαν ότι προϋπόθεση για τη λειτουργία του νέου συστήματος αξιολόγησης των Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. είναι ότι τα αποτελέσματα της δεν θα συνεπάγονται καμία έννομη συνέπεια πλην της δημοσιοποίησης τους.

Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο εισηγητής του νομοσχεδίου, Προϊστάμενος του Β' Τμήματος Eπιστημονικών Mελετών των σχεδίων νόμων, κ. Στ. Κουτσουμπίνας, ερμηνευτικές αμφιβολίες μπορεί να δημιουργήσει η παράγραφος του νομοσχεδίου που αναφέρει ότι «οι διαδικασίες αξιολόγησης που πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού δεν μπορούν να υποκατασταθούν από άλλες μορφές διασφάλισης και βελτίωσης της ποιότητας που δεν επιτρέπονται από τις διατάξεις του». Όπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση, «εάν η αληθής έννοια της διάταξης αυτής είναι ότι τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης δεν μπορούν αυτοβούλως να τροποποιήσουν τις συγκεκριμένες διαδικασίες αξιολόγησης, η ρύθμιση είναι περιττή και αυτονόητη, με βάση την αρχή της νομιμότητας που διέπει τη διοικητική δράση». Και καταλήγει ο εισηγητής: «Εάν όμως σκοπός της ρύθμισης είναι να απαγορεύσει στα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. να αναζητήσουν και άλλους τρόπους "διασφάλισης και βελτίωσης της ποιότητας" (π.χ. μια παράλληλη εσωτερική αξιολόγηση με διαφορετικά κριτήρια, για τον καλύτερο προγραμματισμό δράσης του ιδρύματος), τότε ενδεχομένως η ρύθμιση αυτή να μην συνάδει με την συνταγματική κατοχυρωμένη αυτοδιοίκηση της ανώτατης εκπαίδευσης».

Στην παρατήρηση αυτή το υπουργείο Παιδείας διευκρίνισε ότι δεν προβλέπεται καμία αντίστοιχη απαγόρευση προς τα πανεπιστήμια τα οποία θα μπορούν να ζητούν ή να προωθούν οποιαδήποτε πρόσθετη μορφή αυτοαξιολόγησης, εσωτερική ή εξωτερική, επιθυμούν.

«Στο νομοσχέδιο δεν προβλέπεται καμία άμεση έννομη συνέπεια της αξιολόγησης που θα γίνεται», συνεχίζει η έκθεση που συντάχθηκε για το νέο νομοσχέδιο. «Όπως αναφέρεται και στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο, "Σε καμία περίπτωση οι διαδικασίες αξιολόγησης δεν αποσκοπούν στην επιβολή ποινών ή στη διαπίστευση/ πιστοποίηση (accreditation) ή στην αξιολογική κατάταξη (ranking) των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης". Η μόνη "εξωτερική" συνέπεια της αξιολόγησης είναι η δημοσιοποίηση της έκθεσης. Υπό την προϋπόθεση αυτή και μόνον θα μπορούσαν να γίνουν δεκτά και ορισμένα από τα κριτήρια και τους δείκτες αξιολόγησης που προβλέπονται στο άρθρο 3 του νομοσχεδίου. Και αυτό, διότι τα κριτήρια αυτά αναφέρονται σε θέματα που δεν εξαρτώνται, ή τουλάχιστον δεν εξαρτώνται αποκλειστικά, από τα ίδια τα Ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης, ώστε να αξιολογούνται για να μετρηθεί η ποιότητα και η αποτελεσματικότητα του προσφερόμενου από αυτά έργου».

Η έκθεση της νομοτεχνικής επεξεργασίας του νέου νομοσχεδίου αναφέρεται και στην Σύνοδο Πρυτάνεων, που προβλέπεται στο σχέδιο νόμου ότι θα προτείνει μέλη της νέας Αρχής. Για την Σύνοδο των Πρυτάνεων Α.Ε.Ι. αναφέρεται ότι δεν προβλέπεται πουθενά στην κείμενη νομοθεσία ως επίσημο ή διοικητικό όργανο αλλά λειτουργεί ως άτυπο όργανο συνεργασίας και ανταλλαγής απόψεων εκπροσώπων της ακαδημαϊκής κοινότητας που συναντώνται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Κατόπιν αυτού άλλαξε η διατύπωση που είχε εισαγάγει το Yπουργείο Παιδείας και διευκρινίστηκε ότι πρόκειται για το «σύνολο των πρυτάνεων».

Εκτός από τον καθηγητή της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θράκης κ. Στ. Ι. Κουτσουμπίνα, που είναι και ο εισηγητής και Προϊστάμενος του Β' Τμήματος της Βουλής, την έκθεση συνυπογράφουν ο Προϊστάμενος της Β' Διεύθυνσης αναπληρωτής καθηγητής του Oικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Aστέρης Πλιάκος και ο Πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου κ. Κ.Γ. Μαυριάς, καθηγητής της Νομικής Σχολής του πανεπιστημίου Αθηνών.


Αρχή της σελίδας