ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

Φοιτητικές εκλογές 2006

15/3/2006
Κείμενο: Συντακτική Ομάδα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

5 Aπριλίου 2006

Φοιτητικές εκλογές

Σε κλίμα φόρτισης αλλά και πολιτικών αντιπαραθέσεων με αφορμή το θέμα της αναθεώρησης του Συντάγματος και της ίδρυσης μη κρατικών μη κερδοσκοπικών Α.Ε.Ι, γίνονται φέτος οι φοιτητικές εκλογές. Σύμφωνα με την απόφαση του απερχόμενου Κ.Σ. της Ε.Φ.Ε.Ε. οι εκλογές για τη φετινή ανάδειξη των εκπροσώπων των φοιτητών θα διεξαχθούν την Τετάρτη, 5 Απριλίου. Δεκάδες συζητήσεις και εκδηλώσεις διοργανώνονται τις τελευταίες ημέρες από τις φοιτητικές παρατάξεις στις Σχολές του Πανεπιστημίου Αθηνών. Κεντρικά θέματα τους η αναθεώρηση του άρθρου που κατοχυρώνει το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης αλλά και οι αλλαγές στο Νόμο Πλαίσιο για τα Α.Ε.Ι. που έχει προαναγγείλει για το καλοκαίρι το υπουργείο Παιδείας. Στις κεντρικές εκδηλώσεις των φοιτητικών παρατάξεων πάντως, έχουν ήδη εκτοξευτεί «βέλη» σε πολιτικό επίπεδο εναντίον των αρχηγών των μεγάλων κομμάτων για την πολιτική τους στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Και για εφέτος εκτιμάται από φοιτητές ότι θα υπάρξει αύξηση της συμμετοχής στις εκλογές ενώ θεωρείται απίθανο, για άλλη μια φορά, να συμφωνήσουν οι παρατάξεις στην έκδοση κοινών αποτελεσμάτων.
Ακολούθως παρατίθενται κείμενα με τις θέσεις των παρατάξεων.

Φοιτητικές εκλογές στις 5 Aπριλίου (φωτογραφία από προηγούμενες φοιτητικές εκλογές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών) Δ.A.Π.-N.Δ.Φ.K.

Ζούμε σε ένα κόσμο διαρκώς μεταβαλλόμενο και εξελισσόμενο, σε ένα περιβάλλον υψηλών προσδοκιών και προκλήσεων. Το μέλλον τρέχει με υψηλές ταχύτητες και το παρελθόν πολύ εύκολα κλείνεται στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Τα κελεύσματα της σύγχρονης εποχής απαιτούν γρήγορη και άμεση αντίδραση, ευέλικτη και ταχεία προσαρμογή στα διαρκώς μεταβαλλόμενα δεδομένα.
Όλοι βιώνουμε την νοσηρή πραγματικότητα του σύγχρονου ελληνικού πανεπιστημίου και την ολοένα επιτεινόμενη αποσύνθεση. Η ανάγκη ριζικών θεσμικών τομών καθίσταται πλέον αδήριτη. Η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, η εφαρμογή της αξιολόγησης, η σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας συνιστούν κινήσεις σωτήριες για το παρακμάζον ελληνικό πανεπιστήμιο. O μονόδρομος των μεταρρυθμίσεων συναντά ένα ισχυρό σύμμαχο στο πρόσωπο της φοιτητικής κοινότητας. Η Δ.Α.Π.-Ν.Δ.Φ.Κ. ως κυρίαρχη δύναμη εκφράζει με συνέπεια εδώ και πολλά χρόνια τις ρηξικέλευθες θέσεις και προτάσεις της. Τη δεκαετία του 80 ήταν η εισαγωγή μεταπτυχιακών προγραμμάτων στα ελληνικά πανεπιστήμια και η καθιέρωση του συστήματος ανταλλαγής φοιτητών (Erasmus) κυρίαρχες θέσεις που συναντούσαν το μένος ακραίων προκαταλήψεων και ιδεοληψιών. Τόσα χρόνια μετά, η πραγματικότητα δικαιώνει εκείνους που σε πείσμα των καιρών διεκδικούσαν τα πραγματικά συμφέροντα των φοιτητών. Σήμερα, στο κατώφλι του 21ου αιώνα, οι προκλήσεις μεν μεταβάλλονται, η ουσία παραμένει όμως, η ίδια. Η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, κίνηση απαραίτητη για την εκ βάθρων μεταβολή της κατάστασης στην ισχύουσα εκπαιδευτική πραγματικότητα, όσο και ο θεσμός της αξιολόγησης, συναντούν την αντίδραση μιας ισχνής μειοψηφίας, η οποία επιχειρεί να αντλήσει μικροκομματικά οφέλη, παρακωλύοντας την πρόοδο και την ανανέωση. Παραβλέπουν, ωστόσο, τα πολλαπλά οφέλη που θα προκύψουν από τις νέες δρομολογηθείσες ρυθμίσεις. Η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, θα καλύψει πλήρως τη ζήτηση για τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας, όχι μόνο αποτρέποντας την υπέρμετρη εκροή συναλλάγματος στο εξωτερικό, αλλά και προσφέροντας εναλλακτική δίοδο στους Έλληνες που αναγκάζονταν να καταφύγουν σε αμφιβόλου ποιότητας πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού. Παράλληλα, η λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων θα συμβάλλει καταλυτικά προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης της κρατικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μέσω του αναπτυσσόμενου ανταγωνισμού. Επιπρόσθετα, η εφαρμογή του νόμου της αξιολόγησης θα σταθεί αρωγός στον εντοπισμό των υπαρχόντων δυσλειτουργιών και παραλείψεων, και κατ επέκταση στη βελτίωση της πανεπιστημιακής διαδικασίας, διοικητικής και διδακτικής.
Όταν ο διεθνής ανταγωνισμός προβάλλει ολοένα και πιο αμείλικτος, εμείς πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά, απαλλαγμένοι από τις ιδεοληψίες και αγκυλώσεις του παρελθόντος. Oρθώνεται μπροστά μας ένα στοίχημα. Είτε να ακολουθήσουμε τα κελεύσματα της εποχής, είτε να παραμείνουμε κλεισμένοι στον συμπλεγματικό μας μικρόκοσμο, και να καταδικάσουμε την ελληνική ανώτατη εκπαίδευση σε παρακμή. Το στοίχημα αυτό συμπυκνώνει το μήνυμα των επικείμενων φοιτητικών εκλογών της 5ης Απριλίου. Είτε επιλέγουμε να βαδίσουμε στο μονόδρομο της προόδου και της ανανέωσης, είτε να γυρίσουμε όπισθεν ολοταχώς. Η σχέση εμπιστοσύνης που έχει δημιουργήσει η Δ.Α.Π.-Ν.Δ.Φ.Κ. με την πλειοψηφία του φοιτητικού κόσμου εγγυάται το μέλλον όλων μας...


Π.A.Σ.Π.

Eφέτος εκτιμάται από φοιτητές ότι θα υπάρξει αύξηση της συμμετοχής στις εκλογές Η Πανελλήνια Aγωνιστική Σπουδαστική Παράταξη είναι μια φοιτητική συνδικαλιστική παράταξη που δρα στο χώρο του ελληνικού πανεπιστημίου από το 1974. Το ιδεολογικό υπόβαθρό της έχει αναφορά στη σύγχρονη σοσιαλδημοκρατική και σοσιαλιστική θεωρία με βασικές αξίες της την ελευθερία, τη δημοκρατία, την ισότητα, την αλληλεγγύη και την κοινωνική δικαιοσύνη.
Μπροστά στην κοινωνία του ατομισμού και της οικονομικής και κοινωνικής ανισότητας, όπως έχει αυτή διαμορφωθεί από τη συντηρητική κυβέρνηση της Δεξιάς, η Π.Α.Σ.Π. αγωνίζεται με βάση της ιδέες της για τη θεμελίωση της Αξιοκρατίας, της Διαφάνειας και του εκσυγχρονισμού του ελληνικού πανεπιστημίου. Παλεύει για την εξασφάλιση και την αναβάθμιση του ενιαίου, δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Συγκεκριμένα η Π.Α.Σ.Π. πιστεύει:

Ιδιωτικά Πανεπιστήμια:
Για εμάς το ελεύθερο και χωρίς περιορισμούς δικαίωμα πρόσβασης στην εκπαίδευση αποτελεί δομικό χαρακτηριστικό της Δημοκρατίας, της Ισότητας και της Κοινωνικής Δικαιοσύνης. Δεν αντιμετωπίζουμε την εκπαίδευση ως προϊόν που λειτουργεί στο πλαίσιο του ανταγωνισμού της ελεύθερης αγοράς και του κέρδους. Δεν θα ανεχτούμε καμία εμπλοκή του ιδιωτικού κεφαλαίου στην εκπαιδευτική διαδικασία και στο πρόγραμμα σπουδών των πανεπιστημίων. Έτσι η θέση μας για την διατήρηση της Δημόσιας, Δωρεάν εκπαίδευσης είναι αδιαπραγμάτευτη.

Αξιολόγηση:
Η αξιολόγηση ως ένα σύστημα βασισμένο στις αξίες της ισότητας, της δημοκρατίας, αποτέλεσε βασικό στοιχείο της σοσιαλδημοκρατικής θεωρίας. Αρχικά λοιπόν δεχόμαστε την αξιολόγηση ως ιδέα βασισμένη πάνω σε συγκεκριμένες αρχές με τις οποίες θα μπορούσε να βρει θετική πρακτική εφαρμογή στο χώρο του Πανεπιστημίου. Πιστεύουμε σε μια αξιολόγηση που δεν θα έχει ως στόχο την αυστηρή κατηγοριοποίηση των Πανεπιστημίων αλλά τη διασφάλιση του ενιαίου χαρακτήρα αυτών. Μια αξιολόγηση που δεν θα αποτελεί ταφόπλακα για τα πανεπιστήμια μέσω της υποχρηματοδότησης, αλλά θα αξιολογεί το πρόγραμμα σπουδών του κάθε πανεπιστημίου, έτσι ώστε να υπηρετεί τον εκσυγχρονισμό του και τη γνώση.

Φοιτητική Μέριμνα:
Απαιτούμε την ανέγερση εστιών σε όλα τα πανεπιστήμια, δωρεάν σίτιση για όλους καθώς και τη διατήρηση της διοικητικής αυτοτέλειας.

Ι.Δ.Β.Ε:
Πιστεύουμε στην ίδρυση των Ι.Δ.Β.Ε. κάτω από την αιγίδα των δημόσιων πανεπιστημίων. Η φοίτηση σε αυτά θα διαρκεί το μέγιστο 4 εξάμηνα και θα γίνεται δωρεάν, με προτεραιότητα τις ευπαθείς ομάδες. Η συνεχής εκπαίδευση και πρόσβαση στη γνώση αποτελεί διαβατήριο μιας χώρας στην ανάπτυξη.

OΑΤΑΠ:
Τασσόμαστε κατά του οργανισμού του OΑΤΑΠ καθώς ο θεσμός αυτός έχει ως σκοπό τον πλήρη και άκριτο συντονισμό με τις επιταγές της Μπολόνια.

Διάρκεια Φοίτησης:
Θεωρούμε απαράδεκτη τη διαγραφή φοιτητών με οποιονδήποτε μαθηματικό τύπο.

Όργανα Συνδιοίκησης:
Απαιτούμε την αύξηση του ποσοστού συμμετοχής στα όργανα διοίκησης σε ποσοστό 100% των μελών Δ.Ε.Π. Προτείνουμε επίσης καθολική συμμετοχή των φοιτητών στις πρυτανικές και προεδρικές εκλογές.
Ως συνδικαλιστική παράταξη αγωνιζόμαστε για το πανεπιστήμιο του σήμερα με στόχο την κοινωνία του αύριο.


Π.K.Σ.

Οι φετινές φοιτητικές εκλογές διεξάγονται σε μια περίοδο, όπου κυβέρνηση και αντιπολίτευση εξαπολύουν νέο κύμα επίθεσης στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Με επίκεντρο την κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, αλλά και το νέο νόμο πλαίσιο για τη λειτουργία των Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. στόχο έχουν την ιδιωτικοποίηση των σπουδών μας, την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των ιδρυμάτων, τη δημιουργία αποφοίτων μιας χρήσης για το μεγάλο κεφάλαιο, φτηνών και ευέλικτων.
Η Πανσπουδαστική Κίνηση Συνεργασίας όλα αυτά τα χρόνια μπήκε μπροστά στους αγώνες των φοιτητών, αποκάλυψε τα σχέδια των εκάστοτε κυβερνήσεων και της Ε.Ε. Έκανε σοβαρή προσπάθεια για την αναζωογόνηση του φοιτητικού κινήματος. Αυτό που πρέπει σήμερα το φοιτητικό κίνημα να κάνει είναι από τη μια μαζικοί αγώνες μαζί με την εργατική τάξη και όλο το λαό, με αιτήματα που θα πατάνε στις πραγματικές ανάγκες των φοιτητών και του ελληνικού λαού. Από την άλλη να αποδυναμώσει σε αυτές τις εκλογές τις παρατάξεις της συναίνεσης και της υποταγής, να ενδυναμώσει την Πανσπουδαστική Κίνηση Συνεργασίας. Η διακριτή μείωση της Δ.Α.Π. και της Π.Α.Σ.Π. μπορεί να σηματοδοτήσει την αντίθεση των φοιτητών στα μέτρα που χτυπάν τα δικαιώματα τους. Oύτως ή άλλως Ν.Δ. και ΠΑ.ΣO.Κ. όπως φάνηκε και από τις δηλώσεις του Θ. Pουσσόπουλου και του Γ. Παπανδρέου, περιμένουν ψήφο αθώωσης αυτής της πολιτικής, ψήφο εμπιστοσύνης για να συνεχίσουν ακάθεκτοι την πολιτική ιδιωτικοποίηση και υποβάθμισης της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών δεν έχει κανένα συμφέρον να δώσει συγχωροχάρτι σε Ν.Δ. και ΠΑ.ΣO.Κ. Φέτος πρέπει στις 5 Απρίλη το φοιτητικό κίνημα να στείλει μήνυμα καταδίκης της ιδιωτικοποίησης και υποβάθμισης των σπουδών μας, να γίνει βήμα στην αλλαγή των συσχετισμών, ώστε με καλύτερους όρους το φοιτητικό κίνημα να οργανώνει την αντεπίθεσή του σ' αυτήν την πολιτική.


ΔIKTYO (Του Φώτη Παλαμιώτη, εκπροσώπου του Δικτύου)

Εκκωφαντική μουσική, μαζικές διανομές σημειώσεων, πλαστικά χαμόγελα... με δυο λόγια φοιτητικές εκλογές. Μια πανηγυρική πλέον διαδικασία που μάλλον παραπέμπει σε επετειακή φιέστα. O δε πολιτικός λόφος εκφυλισμένος ή ανύπαρκτος, φυσικό επακόλουθο της γενικότερης παρακμής του φοιτητικού συνδικαλισμού που αναλώνεται σε παιχνίδια εντυπώσεων, ξύλινη συνθηματολογία, λογικές επίπλαστου ετεροκαθορισμού με μοναδικό γνώμονα την αναπαραγωγή των παραταξιακών μηχανισμών.
Και μέσα σ' αυτό το κλίμα καλούμαστε να εκλέξουμε αντιπροσώπους για το Διοικητικό Συμβούλιο και την Ε.Φ.Ε.Ε. Ένα διοικητικό συμβούλιο που συνεδριάζει εν κρυπτώ, χωρίς πρακτικά, που δεν λογοδοτεί πουθενά. Όσο για την Ε.Φ.Ε.Ε. με ευθύνη της Π.Α.Σ.Π. και την ανοχή των άλλων παρατάξεων δε λειτουργεί από το 1995. Χωρίς θεσμούς και με νεκρές τις υπόλοιπες διαδικασίες, το φοιτητικό κίνημα αποτελεί τη σκιά του εαυτού του και μάλιστα σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Η νεοφιλελεύθερη αντίληψη που αντιλαμβάνεται κάθε κοινωνικό αγαθό ως αγοραίο προϊόν δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο το δημόσιο παν/μιο. Ήδη ο δικομματισμός έχει συναποφασίσει την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, την άρση δηλαδή της απαγόρευσης ίδρυσης ιδιωτικών παν/μίων. Η ανώτατη εκπαίδευση εκποιείται στο επιχειρηματικό κεφάλαιο, τίθεται στο πεδίο των εμπορικών συναλλαγών. Υπό το ιδεολόγημα της ανταγωνιστικότητας η παιδεία πωλείται σαν προϊόν προς κατανάλωση. Oι ταξικοί φραγμοί στη γνώση εντείνονται. Και έπεται συνέχεια…
Διακηρυγμένος στόχος των νεοφιλελεύθερων διανοητών είναι η μετατροπή του παν/μίου σε κέντρο κατάρτισης. Απ' ό,τι φαίνεται το πανεπιστήμιο ως χώρος θεραπείας των επιστημών κρίνεται προβληματικό. Η παρεχόμενη γνώση θα αφορά πολύ συγκεκριμένες εφαρμογές χωρίς επιστημονικό υπόβαθρο, το «πανεπιστήμιο του μέλλοντος» μοιάζει με Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης. Oι απόφοιτοι τίθενται μέσω των Ινστιτούτων Διά Βίου Εκπαίδευσης σε μια συνεχή διαδικασία εξαντλητικής επανακατάρτισης επί πληρωμή διδάκτρων. Τελικά, το ενιαίο πτυχίο καταργείται και μετατρέπεται σε ένα φάκελο πιστωτικών μονάδων που διά βίου θα πρέπει να συλλέγει ο απόφοιτος. Τα εργασιακά δικαιώματα συρρικνώνονται, η ανασφάλεια εντείνεται. Σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθούν τα ιδιωτικά παν/ μια. Σε αυτό το πλαίσιο μπαίνουν και τα δημόσια ιδρύματα με τη διαδικασία της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης και υπό το βάρος του ανταγωνισμού. Αυτή την κατεύθυνση άλλωστε δείχνουν και οι τελευταίοι αντιεκπαιδευτικοί νόμοι (ΔOΑΤΑΠ, ΙΔΒΕ, Αξιολόγηση).
Τη στιγμή που προωθείται η περαιτέρω υποβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου, η ακαδημαϊκή κοινότητα καθήκον έχει τη συνολική προάσπιση των κεκτημένων της. Μέχρι σήμερα η μόνη συντονισμένη αντίσταση προήλθε από την καθηγητική πλευρά. Το φοιτητικό κίνημα έλαμψε διά της απουσίας του... Σε αντίθεση με την ενδοτική πολιτική της Π.Α.Σ.Π. και τη διασπαστική μάχη περιχαρακωμάτων στην οποία αναλώνονται δυνάμεις της αριστεράς, προτείνουμε την κοινή, συλλογική δράση των φοιτητών. Πατερναλισμός και ηγεμονισμός δεν ωφέλησαν ποτέ τις κοινωνικές αντιστάσεις, Αντίθετα εγκλωβίζουν τη δυναμική και το ριζοσπαστισμό τους. Στόχος μας η ακηδεμόνευτη ενότητα ενός φοιτητικού κινήματος με ριζοσπαστικά χαρακτηριστικά.
Αυτό το δρόμο δείχνουν οι Γάλλοι φοιτητές που αυτή τη στιγμή ταράζουν τα λιμνάζοντα νερά του γερασμένου πολιτικού συστήματος. Μετά την απόρριψη του Ευρωσυντάγματος και την εξέγερση των κοινωνικά αποκλεισμένων μεταναστών, για μια ακόμη φορά η Γαλλία χαράσσει το δρόμο των συλλογικών αγώνων και των δυναμικών διεκδικήσεων. Πορεία που καλείται και επιβάλλεται να ακολουθήσει και η φοιτητική κοινότητα της χώρας μας.
Σε αυτό το δύσκολο δρόμο δεν καλούμε κανέναν και καμία από εσάς να μας ακολουθήσουν. Δεν είμαστε εμείς οι οδηγοί. Είμαστε όλοι και όλες συνοδοιπόροι σε ένα δρόμο μακρύ, δύσκολο, γεμάτο απογοητεύσεις αλλά σίγουρα όμορφο, πολύχρωμο, ένα δρόμο νικηφόρο. Oι ρεαλιστές και οι απαισιόδοξοι έχουν δίκιο πάντα, εκτός από μία φορά. Την τελευταία!


E.A.A.K.(Του εκπροσώπου των E.A.A.K. από τα E.A.A.K. Nομικής)

Η αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που προωθείται τα τελευταία 15 χρόνια πήρε φέτος ιδιαίτερα αιχμηρές μορφές. Σε συνδυασμό με τους νόμους που ψηφίστηκαν το καλοκαίρι του 2005 (Αξιολόγηση, Ινστιτούτα διά βίου μάθησης, ΔOΑΤΑΠ), δύο σημαντικές τομές τείνουν να υλοποιηθούν φέτος:

– η αναθεώρηση του αρ.16 Σ, δηλαδή η άρση του αποκλεισμού λειτουργίας ιδιωτικών ιδρυμάτων,

- και η αλλαγή του Νόμου-πλαισίου στην κατεύθυνση αναδιάρθρωσης της εσωτερικής λειτουργίας των σχολών βάσει ενός μοντέλου που θα προσομοιάζει σε αυτό των ιδιωτικών ιδρυμάτων.

Η ύπαρξη ιδιωτικών ιδρυμάτων παράλληλα με τα δημόσια θα αποτελέσει ισχυρότατο μοχλό πίεσης προς τα δεύτερα, σε συνδυασμό και με ενδεχόμενες αλλαγές στο νόμο-πλαίσιο. Ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο είναι κατεξοχήν ένα ίδρυμα με φραγμούς στα έτη σπουδών (π.χ. ν+2), διοικείται με κριτήρια ιδιωτικής οικονομίας, δηλαδή κερδοσκοπία, που συνεπάγεται ελάχιστες φοιτητικές παροχές, δεν προστατεύεται το άσυλο, έχει σκληρό κανονισμό σπουδών κ.ά. Στο πλαίσιο του ανταγωνισμού μεταξύ τους και με τη «βοήθεια» ενός νέου νόμου-πλαισίου, το δημόσιο πανεπιστήμιο θα αναγκαστεί να αλλάξει λειτουργία, για να προσαρμοστεί και να προσαρμόσει τους αποφοίτους του βάσει των διακυμάνσεων της αγοράς εργασίας – όπως ήδη θα έχει κάνει το ιδιωτικό ίδρυμα.
Σαφώς όμως οι σημαντικότερες συνέπειες λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων αφορούν στις επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων και το εργασιακό τους μέλλον. Αυτά σχετίζονται άμεσα με το πρόγραμμα σπουδών μιας σχολής και το πτυχίο που αυτή παρέχει.
Βασικό χαρακτηριστικό του προγράμματος σπουδών μιας ιδιωτικής σχολής είναι το εξειδικευμένο σε συγκεκριμένο μέρος ενός γνωστικού αντικειμένου πτυχίο. Ένα ειδικευμένο πτυχίο στερείται βιωσιμότητας, δηλαδή υπόκειται στη συνεχή διακύμανση των αναγκών της αγοράς, η οποία ανά πάσα στιγμή μπορεί να κορεστεί ή να μεταβάλει αυτές ακριβώς τις ανάγκες, με αποτέλεσμα να απαξιώνει και να απορρίπτει τον κάτοχο ενός συγκεκριμένου εξειδικευμένου τίτλου σπουδών. O ανταγωνισμός μεταξύ των αποφοίτων για άμεση επαγγελματική αποκατάσταση, θα οδηγήσει τα δημόσια ιδρύματα να προσαρμόσουν τα προγράμματα σπουδών τους προς ένα πιο ευέλικτο μοντέλο, με ειδικευμένα πτυχία που μπορεί να αλλάξουν οποτεδήποτε –προφανώς εις βάρος της εργασιακής ασφάλειας των αποφοίτων.
Ιδιαίτερη είναι η σημασία της Αξιολόγησης σε ένα τέτοιο πλαίσιο ανταγωνισμού δημόσιων και ιδιωτικών ιδρυμάτων. Αποτελεί τον τρόπο για να καθορίζονται ανά πάσα στιγμή τα μέτρα και τα σταθμά στα οποία οφείλει να προσαρμόσει ένα ίδρυμα, είτε το πρόγραμμα σπουδών του, είτε τη λειτουργία του. Η σύνδεσή της με τη χρηματοδότηση αλλά και το κύρος μιας σχολής θα την καθιστά «αναγκαία» για την εξισορρόπηση του ανταγωνισμού των σχολών, διαλύοντας, εντούτοις, το μέλλον χιλιάδων φοιτητών.
Αναδεικνύεται λοιπόν επιτακτική η ανάγκη κινητοποιήσεων, σαν συνέχεια της μεγάλης πανεκπαιδευτικής διαδήλωσης στις 23 Μάρτη, κινητοποιήσεων που θα δώσουν δύναμη στη φωνή των φοιτητικών συλλόγων, που θα φέρουν ένα βήμα πιο μπροστά τα αιτήματα των φοιτητών και θα διακηρύξουν την αντίθεσή τους στα σχέδια της κυβέρνησης. Στην προσπάθεια αυτή είναι απαραίτητη η ενότητα στη δράση μαζί με όλους τους φορείς που πλήττονται από την αναδιάρθρωση στην εκπαίδευση. Η προοπτική νίκης του φοιτητικού κινήματος συνοδεύεται από την ανάπτυξη ενός πανεκπαιδευτικού μετώπου ικανού να θέσει αναχώματα στο Υπουργείο Παιδείας και, περαιτέρω, να διεκδικήσει ενιαία πτυχία με κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα για τους φοιτητές.



Αρχή της σελίδας