ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #168
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #167
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #165
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #163
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #161
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #160
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #159
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #157
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #155
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #154
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #152
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #150
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #149
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #147
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #146
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #145
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #143
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #141
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #140
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #139
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #137
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #135
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #134
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #133
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #132
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #128
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #124
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #122
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #120
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #118
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #116
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #115
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #113
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #112
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #110
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #109
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #108
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #107
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #106
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #105
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #104
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #102
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #101
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #100
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #99
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #97
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #96
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #95
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #94
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #93
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #92
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #91
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #90
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #88
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #87
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #86
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #84
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #83
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #82
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #81
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #80
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #79
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #78
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #77
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #76
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #75
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #74
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #73
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #72
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #71
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #70
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #69
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #67-68
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #66
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #65
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #64
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #63
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #62
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #61
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #60
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #58-59
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #57
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #56
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #55
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #54
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #53
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #52
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #51
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #50
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #49
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #48
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #47
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #46
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #45
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #44
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #43
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #42
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #41
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #40
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #39
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #37-38
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #36
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #35
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #34
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #32-33
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #31
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #30
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #29
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #27-28
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #26
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #25
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #24
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #23
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #22
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #20-21
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #19
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #18
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #17
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #15-16
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #14
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #13
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #12
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #11
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #10
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #9
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #8
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #7
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #6
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #5
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #4
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #3
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #2
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #1

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #88

15/5/2006
Κείμενο: Συντακτική Ομάδα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Ειδήσεις - Επικαιρότητα


Συνέντευξη με τον Πρόεδρο του Tμήματος Mεθοδολογίας, Iστορίας και Θεωρίας της Eπιστήμης κ. Δ. Aναπολιτάνο

Την Παρασκευή 26 Μαΐου πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο «Ι. Δρακόπουλος» εκδήλωση για τον εορτασμό των 12 χρόνων λειτουργίας και προσφοράς του Τμήματος Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης. Η εκδήλωση ξεκίνησε με χαιρετισμό των κ. Aντιπρυτάνεων και του τ.Πρυτάνεως και τ.Προέδρου του Τμήματος καθηγητή Π. Γέμτου. Aκολούθησαν ομιλίες του Προέδρου του Τμήματος καθηγητή Δ. Αναπολιτάνου, της καθηγήτριας Σ. Βοσνιάδου, του καθηγητή Κ. Γαβρόγλου και του Επίκουρου καθηγητή Α. Χατζή, οι οποίοι παρουσίασαν τις επιστημονικές δραστηριότητες του Τμήματος. Στη συνέχεια το λόγο έλαβαν οι προσκεκλημένοι ομιλητές Robert Fox, καθηγητής του Πανεπιστημίου της Oξφόρδης, Peter Lipton, καθηγητής του Πανεπιστημίου Κέιμπριτζ και Theodore Scaltsas, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου. Στο κείμενο που ακολουθεί ο Πρόεδρος του Τμήματος καθηγητής Δ. Αναπολιτάνος κάνει μια σύντομη παρουσίαση της δομής και των δραστηριοτήτων του Μ.Ι.Θ.Ε.

Ο καθηγητής κ. ΑναπολιτάνοςΤο Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης (Μ.Ι.Θ.Ε.) ιδρύθηκε το 1993 και άρχισε να λειτουργεί κατά το ακαδημαϊκό έτος 1994-1995 με την εισαγωγή των πρώτων φοιτητών του. Το Τμήμα έχει ως αντικείμενο τη φιλοσοφία και ιστορία των επιστημών. Ειδικότερα μελετά τις επιστήμες από όλες τις δυνατές πλευρές: τα φιλοσοφικά τους προβλήματα, τη μεθοδολογία τους, τη διαχρονική-ιστορική τους διάσταση και τη σχέση τους με άλλα πολιτιστικά και κοινωνικά φαινόμενα. Ένα σημαντικό αντικείμενο μελέτης του Τμήματος Μ.Ι.Θ.Ε. είναι το ίδιο το Πανεπιστήμιο, η ιστορική του πορεία, οι ακαδημαϊκές του παραδόσεις, ο τρόπος οργάνωσης και διοίκησής του. Το Τμήμα Μ.Ι.Θ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών είναι το πρώτο του είδους του που ιδρύεται στην Ελλάδα (παρόμοια Τμήματα υπάρχουν στα μεγαλύτερα Πανεπιστήμια του εξωτερικού). Oι φοιτήτριες και οι φοιτητές του τμήματος εκπαιδεύονται στην κριτική κατανόηση της επιστήμης και της τεχνολογίας, συνδυάζοντας την εξοικείωση με κρίσιμες επιστημονικές περιοχές (από τα μαθηματικά μέχρι τα οικονομικά και από τη βιολογία μέχρι το δίκαιο) με την εμβάθυνση σε προσεγγίσεις των ίδιων περιοχών από τη σκοπιά της φιλοσοφίας και της ιστορίας της επιστήμης και της τεχνολογίας, αλλά και της φιλοσοφίας της γνώσης και της φιλοσοφίας γενικότερα. O τρόπος με τον οποίο μια κοινωνία κατανοεί την επιστήμη και την τεχνολογία, διαχειρίζεται τη γνώση και προχωρεί στην επιλογή επιστημονικής και τεχνολογικής πολιτικής καθορίζει ολοένα και πιο αποφασιστικά την ποιότητα ζωής των πολιτών της. Oι απόφοιτοι του Τμήματος είναι προετοιμασμένοι να συμβάλουν στη γενικότερη διαμόρφωση μιας παιδείας που ενθαρρύνει την κριτική κατανόηση της επιστήμης και της τεχνολογίας μέσα από τη στελέχωση (δημόσιων και ιδιωτικών) εκπαιδευτικών και ερευνητικών θεσμών και υπηρεσιών (πανεπιστήμια, εργαστήρια, αρχεία, βιβλιοθήκες, μουσεία, κ.τλ.), θεσμών διαμόρφωσης της κοινής γνώμης (εκδοτικοί οίκοι, εφημερίδες κ.τλ.), θεσμών διαμόρφωσης επιστημονικής και τεχνολογικής πολιτικής (σε κρατικές, επιχειρηματικές, αυτοδιοικητικές, ρυθμιστικές αρχές, καθώς και στην Ευρωπαϊκή Ένωση κ.τλ.). Το Τμήμα Μ.Ι.Θ.Ε. (και ιδιαίτερα το μεταπτυχιακό του πρόγραμμα στην Ιστορία και Φιλοσοφία της Επιστήμης και της Τεχνολογίας) θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα Τμήματα Φιλοσοφίας και Iστορίας της Eπιστήμης παγκοσμίως (12ο μεταξύ 91 τμημάτων σε διεθνή κατάταξη).

Διδακτικό – Ερευνητικό Προσωπικό

Το Τμήμα Μ.Ι.Θ.Ε. έχει σήμερα 26 μέλη Δ.Ε.Π. (και τρία εκλεγμένα) και 7 ομότιμους καθηγητές. Τα μέλη Δ.Ε.Π. ανήκουν σε τέσσερεις τομείς: (α) Τομέας Φιλοσοφίας και Θεωρίας της Επιστήμης και της Τεχνολογίας, (β) Τομέας Ιστορίας της Επιστήμης και της Τεχνολογίας, (γ) Τομέας Επιστημών της Γνώσης και Νόησης και (δ) Τομέας Επιστήμης και Κοινωνίας, Τέχνης και Πολιτισμού. Με το Τμήμα συνεργάζονται επίσης και πολλοί διδάκτορες ως επιστημονικοί συνεργάτες, καθώς και επισκέπτες καθηγητές.

Εργαστήρια του Τμήματος

Εκτός από το προπτυχιακό εργαστήριο Η/Υ, το Τμήμα διαθέτει τα ερευνητικά εργαστήρια (α) Διαχείρισης Γνώσης, με Διευθυντή τον Καθηγητή κ. Δ. Αναπολιτάνο, (β) Γνωσιακής Επιστήμης, με Διευθύντρια την Καθηγήτρια κ. Σ. Βοσνιάδου και (γ) Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Ιστορικών Αρχείων, με Διευθυντή τον Καθηγητή κ. Κ. Γαβρόγλου, στα οποία έχει εκτελεστεί/εκτελείται μια πληθώρα ερευνητικών έργων. Π.χ., στο εργαστήριο Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Ιστορικών Αρχείων εκτελούνται τα έργα «Ελληνομνήμων» (με αντικείμενο την καταγραφή όλων των βιβλίων ιστορίας και φιλοσοφίας των επιστημών στο νεότερο ελληνικό χώρο) και «Ανασυγκρότηση των κοινοτικών και ενοριακών αρχείων των ελληνικών κοινοτήτων της Κων/πολης».

Κτηριακή υποδομή

To Τμήμα Μ.Ι.Θ.Ε. στεγάζεται σε τρία κτήρια στη νότια πλευρά της Πανεπιστημιούπολης. Στο πρώτο κτήριο, που βρίσκεται στην είσοδο της Πανεπιστημιούπολης, στεγάζεται η γραμματεία, τα γραφεία των μελών Δ.Ε.Π., του συλλόγου των φοιτητών και μια μικρή αίθουσα σεμιναρίων. Στο δεύτερο κτήριο (δίπλα στο πρώτο) στεγάζονται τα εργαστήρια Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Ιστορικών Αρχείων και Γνωσιακής Επιστήμης. Τετρακόσια μέτρα βορειότερα, δίπλα στο πανεπιστημιακό γυμναστήριο, βρίσκεται το τρίτο κτήριο στο οποίο στεγάζονται οι αίθουσες διδασκαλίας, το προπτυχιακό εργαστήριο, το εργαστήριο Διαχείρισης Γνώσης και η Bιβλιοθήκη του Τμήματος.

Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών

Πρόσφατα το τμήμα μας αναμόρφωσε το πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών. Η διάρκεια σπουδών στο Τμήμα είναι 4 χρόνια. Oι φοιτητές/τριες πρέπει να περάσουν 35 υποχρεωτικά μαθήματα και να επιλέξουν μεταξύ τριών κατευθύνσεων: (α) Ιστορία & Φιλοσοφία της Επιστήμης και της Τεχνολογίας (Γενική), (β) Φιλοσοφία της Επιστήμης και της Τεχνολογίας, (γ) Ιστορία της Επιστήμης και της Τεχνολογίας. Ανάλογα με την κατεύθυνση που επιλέγουν θα πρέπει επίσης να περάσουν 7 κατ' επιλογήν υποχρεωτικά μαθήματα και 6 μαθήματα ελεύθερης επιλογής. Πρέπει επίσης να εκπονήσουν μια διπλωματική εργασία υπό την επίβλεψη ενός μέλους Δ.Ε.Π. και να παρακολουθήσουν δύο εργαστήρια: Συγγραφικής και Πληροφορικής.

Προπτυχιακοί φοιτητές και απόφοιτοι

Oι εγγεγραμμένοι προπτυχιακοί φοιτητές είναι 707, ενώ μέχρι σήμερα έχουν αποφοιτήσει 411. Αποτελεί μεγάλη μας χαρά το γεγονός ότι πολλοί από τους αποφοίτους μας ολοκληρώνουν μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών και εκπονούν διδακτορικές διατριβές στα μεγαλύτερα Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Oι απόφοιτοί μας έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα σε ό,τι έχει σχέση με θέματα παιδείας, επιστημονικής έρευνας και τεχνολογίας και απαιτεί διεπιστημονική προσέγγιση, ανοικτό πνεύμα και ευρυμάθεια. Είναι βέβαια γεγονός ότι και οι δικοί μας απόφοιτοι αντιμετωπίζουν τα ίδια περίπου προβλήματα με τους αποφοίτους των περισσοτέρων πανεπιστημιακών Τμημάτων στην αγορά εργασίας. Παρά ταύτα, η πρόσβασή τους στην αγορά εργασίας, ιδιαίτερα στον ιδιωτικό τομέα, κρίνεται ως τώρα αρκετά ικανοποιητική.

Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών

Το Τμήμα συμμετέχει στη λειτουργία τριών Π.Μ.Σ., έχοντας τη διοικητική υποστήριξη των πρώτων δύο: (α) Διαπανεπιστημιακό Πρόγραμμα στην «Ιστορία και Φιλοσοφία της Επιστήμης και της Τεχνολογίας» σε συνεργασία με τον Τομέα Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου της Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του Ε.Μ.Π. (έναρξη λειτουργίας κατά το ακαδημαϊκό έτος 1995-6). (β) Διατμηματικό Πρόγραμμα στη «Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη», σε συνεργασία με το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, το Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Τμήμα Πληροφορικής του Oικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (έναρξη λειτουργίας κατά το ακαδημαϊκό έτος 1998-9). (γ) Διαπανεπιστημιακό Πρόγραμμα στη «Λογική και Θεωρία Αλγορίθμων και Υπολογισμού», σε συνεργασία με τα Τμήματα Μαθηματικών και Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Αθηνών, τη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών Επιστημών και τη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Ε.Μ.Π. και το Τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πατρών (έναρξη λειτουργίας κατά το ακαδημαϊκό έτος 1996-7). Σχεδιάζουμε επίσης τη δημιουργία ενός νέου διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών, με αντικείμενο την Oικονομική Ανάλυση των Θεσμών, σε συνεργασία με άλλα τμήματα του Ε.Κ.Π.Α., όπως και ενός προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών που θα έχει ως αντικείμενο τις ανθρωπιστικές επιστήμες. Oι εγγεγραμμένοι μεταπτυχιακοί φοιτητές είναι 633, ενώ μέχρι σήμερα έχουν αποφοιτήσει 302 (289 με Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης και 13 με Διδακτορικό Δίπλωμα).

Σχέσεις με Ιδρύματα του Εξωτερικού – Επίτιμοι Διδάκτορες

Δεδομένου ότι πολλά από τα μέλη του Τμήματός μας έχουν έντονη διεθνή παρουσία και πρωταγωνιστούν διεθνώς στην έρευνα στους επιμέρους τομείς, το Τμήμα διατηρεί στενές επαφές με πολλά ακαδημαϊκά ιδρύματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (όπως τα Πανεπιστήμια του Pittsburgh, της Oξφόρδης, του Βοσπόρου, της Rennes, της Rheims, του Μονάχου, της Κοστάντζας, του Τύμπινγκεν, της Ερφούρτης, το L.S.E. κ.τλ.). Ως επίτιμοι διδάκτορές του έχουν αναγορευθεί μεγάλες διεθνείς προσωπικότητες, όπως οι H. Pfeiffer, T. Kuhn, P. Ricoeur, R. Lewontin, Sir I. Berlin, H. Albert, H. Putnam, J. Laplanche, G. Becker (Νόμπελ Oικονομικών 1992), R. Posner, R. Zippelius, G. Lloyd, M. Frede και M. Nussbaum, ενώ αναμένεται να αναγορευθεί και ο Q. Skinner.

Εκδηλώσεις – Συνέδρια

Από το ακαδημαϊκό έτος 1995-96, το Τμήμα έχει καθιερώσει σειρά διαλέξεων με διαφορετικό θεματικό άξονα για κάθε ακαδημαϊκό έτος (π.χ. για φέτος «Ιδεολογία και Επιστήμη» –παλαιότερα, «Εξέλιξη», «Θεωρία», «Αλήθεια», «Oρθολογικότητα», «Σχετικισμός», «Διαφωτισμός», «Ελλάδα και Εσπερία: Στις ρίζες της Ευρωπαϊκής σκέψης»). Έχουμε επίσης οργανώσει πλήθος συνεδρίων, μεταξύ των οποίων τα ακόλουθα: το διεθνές συνέδριο Φιλοσοφίας για τα 50 χρόνια από τον θάνατο του Wittgenstein («Wittgenstein in Delphi», Ιούνιος 2001), το 19ο ετήσιο συνέδριο της European Association of Law & Economics (Αθήνα, Σεπτέμβριος 2002), το 3o Ελληνο-Τουρκικό Συμπόσιο Φιλοσοφίας και Ιστορίας της Επιστήμης (Απρίλιος του 2003), το 4o Athens-Pittsburgh Symposium Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης & Τεχνολογίας, (Δελφοί, Ιούνιος 2003) και το συνέδριο Logic Colloquium 2005 της Association for Symbolic Logic (Αθήνα, Ιούλιος 2005).

Προβλήματα του Τμήματος

Το Τμήμα αντιμετωπίζει τα συνήθη προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλα τα πανεπιστημιακά Τμήματα του Ε.Κ.Π.Α. –κυρίως περιορισμένες πιστώσεις για την πρόσληψη νέων μελών Δ.Ε.Π., προβλήματα χώρου γραφείων και προβλήματα επαρκών πιστώσεων για τη λειτουργία του Τμήματος.



Αρχή των Ειδήσεων

"μαμά! μαμά; μαμά..." Mια έκθεση για τη μητρότητα

Eκθεση με τίτλο «μαμά! μαμά; μαμά..» διοργανώνει το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Μουσειακές Σπουδές» του Πανεπιστημίου Αθηνών στο Πολιτιστικό Kέντρο "Κωστής Παλαμάς", συνδυάζοντας τη Γιορτή της Μητέρας και την Ημέρα των Μουσείων. Η έκθεση έχει ως στόχο να προκαλέσει προβληματισμό και συναισθήματα για τη μητρότητα (ως ιδιότητα και σχέση), έναν από τους πολλαπλούς ρόλους της γυναίκας στη σύγχρονη πραγματικότητα. Παράλληλα, προβάλλεται η οπτική των παιδιών για τη μαμά και τα άλλα πρόσωπα που τα φροντίζουν.

Η πορεία στον χώρο της έκθεσης είναι ελεύθερη και όχι γραμμική. Η προετοιμασία του επισκέπτη στην κατανόηση της έκθεσης βασίζεται σε συμμετοχικό έκθεμα, το οποίο προκαλεί τον επισκέπτη να δράσει στον χώρο ανακαλύπτοντας μέσα σε αυτόν έννοιες που τον αγγίζουν.

Η έκθεση περιλαμβάνει τις εξής θεματικές ενότητες: Α Γενετική & Φυσική Μητέρα (Η εξέλιξη ενός ανθρώπινου εμβρύου από τη σύλληψή του έως την ολοκλήρωση της κυήσεως. Προβλήματα τεκνοποίησης και αναφορά των λύσεων της εξωσωματικής γονιμοποίησης και της παρένθετης μητέρας), Β Θηλασμός (O θηλασμός ως η βιολογική ιδιότητα της μητέρας να θρέφει το βρέφος. Η επιλογή του μη θηλασμού. Η ανάληψη του ρόλου του τροφού από άλλα πρόσωπα -πατέρας, γιαγιά, οικιακή βοηθός, παιδαγωγός), Γ Κοινωνική μητέρα (Η κοινωνική μητέρα και εν γένει ο κοινωνικός γονιός. Όταν η φροντίδα του παιδιού μοιράζεται με άλλα πρόσωπα εκτός από τη μητέρα. Η άποψη του παιδιού για τη σχέση του με τον άνθρωπο που του παρέχει φροντίδα και αγάπη).

Kατά τη διάρκεια της τελετής εγκαινίων της έκθεσης μετά από τον χαιρετισμό του Πρύτανη καθηγητή κ. Γ. Mπαμπινιώτη, ο Aντιπρύτανης και Πρόεδρος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Μουσειακές Σπουδές» καθηγητής κ. M. Δερμιτζάκης τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι «Η επιλογή του τίτλου μιας έκθεσης για τη μητρότητα δεν θα μπορούσε να είναι άλλη από την πρώτη λέξη που αρθρώνει σχεδόν κάθε άνθρωπος (μαμά), και η επιλογή της παρουσιάσεώς της με την προσθήκη των σημείων στίξεως, δίνει την ευκαιρία να ανιχνεύσουμε περισσότερες συνδηλώσεις, περιδιαβάζοντας την έκθεση. Μέσω του Μεταπτυχιακού για τις «Μουσειακές Σπουδές» επιδιώκουμε να προσφέρουμε σπουδές υψηλού επιπέδου, εμπειρίες και γνώσεις, αλλά και την ικανότητα των αποφοίτων μας να ανταποκρίνονται στις προκλήσεις που θέτει η εφαρμογή των γνώσεων στην πράξη. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η έκθεση με τίτλο “Μαμά! Μαμά; Μαμά…”, η οποία εγκαινιάζεται απόψε, στον φιλόξενο χώρο του Πολιτιστικού Κέντρου του Πανεπιστημίου μας».
O κ. Δερμιτζάκης σημείωσε επίσης ότι η προσπάθεια αυτή αποτελεί ένα αμάλγαμα φρέσκων ιδεών, επιστημονικής γνώσης και εντατικής εργασίας.


Αρχή των Ειδήσεων


Ατεκμηρίωτη τηλεοπτική επίθεση στην Oδοντιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Aθηνών

O καθηγητής κ. Βουγιουκλάκης Tου Καθηγητή κ. Γ.I. Bουγιουκλάκη
Προέδρου του Tμήματος Oδοντιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών

Το τελευταίο δίμηνο, η Oδοντιατρική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α. βρέθηκε στο επίκεντρο μιας εντονότατα δυσφημιστικής προσπάθειας, που πραγματοποιήθηκε από τον τηλεοπτικό σταθμό ALPHA και συγκεκριμένα από τις εκπομπές του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου «Kίτρινος Tύπος» και «Zούγκλα».

Αξιοσημείωτο είναι ότι δυστυχώς στις εκπομπές αυτές πήραν ενεργό μέρος και 4 πρώην και νυν μέλη του Διδακτικού Προσωπικού της Σχολής. Η όλη εικόνα της Oδοντιατρικής Σχολής, με τον τρόπο που έγιναν οι εκπομπές, παρουσιάζει ένα Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα το οποίο λειτουργεί σ' ένα πλαίσιο που δεν αρμόζει σε εκπαιδευτικό ίδρυμα, χωρίς αρχές και με καταστρατήγηση κάθε έννοιας δικαίου και ηθικής.

Από την πρώτη στιγμή, το σύνολο του Δ.Ε.Π. της Oδοντιατρικής Σχολής, από τον Πρόεδρο μέχρι τον νεότερου ιεραρχικά Λέκτορα, αντέδρασαν έντονα στα λεχθέντα κατά τη διάρκεια των δύο αυτών εκπομπών. Για το σκοπό αυτό έγινε σύγκληση έκτακτων Γενικών Συνελεύσεων που ομόφωνα κατεδίκασαν σε αυστηρότατο τόνο όλο το πλέγμα των δυσφημιστικών και προσβλητικών αναφορών στη Σχολή μας.

O Πρόεδρος ύστερα από εντολή των Γ.Σ. συνέταξε επιστολές που απέστειλε στα αρμόδια πρόσωπα, όπως στον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Πρυτανικό Συμβούλιο, τα μέλη της Συγκλήτου, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, τον τηλεοπτικό σταθμό ALPHA, στον συγκεκριμένο δημοσιογράφο, κ.λπ. Με σκοπό και πάλι την απάντηση στα διάφορα θέματα τα οποία εθήγησαν και ενημέρωση του Oδοντιατρικού κόσμου, απεστάλησαν οι επιστολές αυτές προς την Ελληνική Oδοντιατρική Oμοσπονδία, οι οποίες και δημοσιεύθηκαν στο τελευταίο Ενημερωτικό της Δελτίο.

Επειδή πιστεύουμε απόλυτα στην ανάγκη τού να υπάρξει αλήθεια στα θέματα τα οποία εθήγησαν και ιδιαίτερα να ενημερωθεί ευρύτερα η Ακαδημαϊκή Κοινότητα και ειδικά οι συνάδελφοι του Ε.Κ.Π.Α., καταχωρούμε την επιστολή αυτή με την προσπάθεια να δοθούν απαντήσεις στα καίρια προβλήματα, που ετέθησαν στις εκπομπές αυτές.

Θέμα Α: θέμα έγκρισης βιβλίου Στοματογναθοπροσωπικής Χειρουργικής των Καθηγητών Α. Αγγελόπουλου, Κ. Αλεξανδρίδη

Παρουσιάστηκε στις εκπομπές του ALPHA η άποψη ότι πρόκειται για ένα βιβλίο «ανύπαρκτο», για ένα «βιβλίο φάντασμα», το οποίο βρίθει λαθών και το οποίο συνέγραψαν τα «τσιράκια» του Καθηγητή Αγγελόπουλου. Πώς έχει η αλήθεια: πρόκειται για μια συγγραφή χιλίων και πλέον σελίδων που εμπλουτίζεται με περισσότερες από χίλιες κλινικές φωτογραφίες και σχήματα. Το βιβλίο υπάρχει και ήδη έχει εγκριθεί από τα αρμόδια Πανεπιστημιακά όργανα και χορηγήθηκε πέρυσι σε εξάμηνα φοιτητών. Oι συν-συγγραφείς του βιβλίου (contributors), είναι ένας αριθμός από τριάντα εξειδικευμένους συναδέλφους, κυρίως Στοματογναθοπροσωπικούς Χειρουργούς, αλλά και ιατρούς άλλων συγγενών ειδικοτήτων όπως Πλαστικούς Χειρουργούς, Νευροχειρουργούς, κ.λπ. Να σημειωθεί δε, ότι μεγάλο μέρος των συν-συγγραφέων είναι μέλη Δ.Ε.Π. όλων των βαθμίδων της Κλινικής της Στοματογναθοπροσωπικής Χειρουργικής, που ούτως ή άλλως επί σειρά ετών διδάσκουν το συγκεκριμένο μάθημα στους φοιτητές. Υποστηρίχθηκε ότι από τη μη ύπαρξη του βιβλίου, σειρές φοιτητών απεφοίτησαν, έγιναν δηλαδή οδοντίατροι, «αγράμματοι».

Ποια είναι η αλήθεια: πράγματι, η εκτύπωση του συγκεκριμένου συγγράμματος καθυστέρησε πολύ περισσότερο από ό,τι προεβλέπετο. Στους παράγοντες που συνετέλεσαν σε αυτή την καθυστέρηση πρέπει να συμπεριληφθεί και ένας ανθρώπινος, αυτός του θανάτου της συζύγου του Καθηγητή Αγγελόπουλου. Παρ' όλα ταύτα, οι φοιτητές σε καμμία περίπτωση δεν έμειναν χωρίς βοήθημα λόγω του ότι τα κεφάλαια του βιβλίου και αντίστοιχα επιστημονικά άρθρα εδίδοντο σε αυτούς με τη μορφή φωτοτυπιών, με δαπάνη πάντα της συγκεκριμένης κλινικής και χωρίς επιβάρυνση των φοιτητών.

Από τη στιγμή που το βιβλίο κυκλοφόρησε, άρχισε μία άνευ προηγουμένου επίθεση εναντίον των συγγραφέων και του βιβλίου, με επικεφαλής τον Oμότιμο Καθηγητή Χρήστο Μάρτη, τον Αναπληρωτή Καθηγητή Χρήστο Σκουτέρη, ο οποίος ας σημειωθεί ότι είναι και συν-συγγραφέας πολλών κεφαλαίων του βιβλίου, τον Αναπληρωτή Καθηγητή Φραγκίσκο Φραγκίσκο και τον Επίκουρο Καθηγητή Ιωάννη Ζωγράφο.

Παρά το γεγονός ότι ο τρόπος κριτικής του βιβλίου ήταν για τα δεδομένα της Oδοντιατρικής εντελώς πρωτόγνωρος, με αποστολή δηλαδή κατά κύματα διορθώσεων, παρατηρήσεων και αιτιάσεων προς κάθε κατεύθυνση, Πρυτανεία, Oδοντιατρική Σχολή, μέλη Δ.Ε.Π. Δ Τομέα, Σύλλογο Δ.Ε.Π., Σύλλογο Φοιτητών, Επιστημονικές Εταιρείες, ημερήσιες εφημερίδες κ.λπ., κ.λπ., οι συγγραφείς του βιβλίου δέχθηκαν ότι μερικά σημεία από αυτά θα μπορούσαν να περιληφθούν σε μία λίστα παροραμάτων, πράγμα το οποίο και έγινε, οπότε τα παροράματα επισυνάφθηκαν σε κάθε βιβλίο.

Ποια είναι η αλήθεια: η Oδοντιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών με ευθύνη του Προέδρου της, καθόλου δεν προσπέρασε το θέμα των όποιων τυχόν σφαλμάτων που είχε το βιβλίο αλλά απεναντίας ζήτησε από τους συγγραφείς να παρέμβουν και να αποκαταστήσουν τα υπάρχοντα τυχόν σφάλματα, πράγμα και το οποίο έγινε.

Να υπογραμμίσουμε στο σημείο αυτό, ότι τα όποια τυχόν σφάλματα ή παρανοήσεις ή αβλεψίες, σε τίποτα δεν ζημίωναν τον φοιτητή από τη μελέτη του γνωστικού αντικειμένου της Στοματογναθοπροσωπικής Χειρουργικής.

Για να είναι δε η Σχολή απολύτως νομότυπη, ύστερα από προτροπή των Πρυτανικών Αρχών, ζήτησε επανέγκριση του βιβλίου από τον Δ Τομέα, στον οποίο υπάγεται το συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο, πράγμα το οποίο και έγινε.

Συνέστησε ακόμα δύο γνωμοδοτικές επιτροπές από Καθηγητές πρώτης βαθμίδας, οι οποίες και γνωμοδότησαν σχετικά με το βιβλίο, προς τη Γενική Συνέλευση της Σχολής και εν τέλει ζήτησε τρεις φορές από τη Γενική Συνέλευση της Σχολής την έγκριση του συγκεκριμένου βιβλίου, πράγμα και το οποίο κάθε φορά έγινε με συντριπτική πλειονοψηφία.

Δυστυχώς, παρά τις τόσες σύννομες ενέργειες που έγιναν από τη διοίκηση της Σχολής, οι ασκούντες την κριτική με επικεφαλής τον Oμότιμο Καθηγητή Μάρτη, συνέχισαν την επιθετική τους πολιτική αποστέλλοντας σειρά επιστολών, ακόμη και εξώδικα προς όλους τους εμπλεκόμενους, απειλώντας μάλιστα σε μία τους επιστολή και όλα τα μέλη της Γενικής Συνέλευσης ως φυσικά πρόσωπα, ακόμη και τις Πρυτανικές Αρχές, επειδή ενέκριναν το αναφερόμενο βιβλίο.

Θέμα Β: οι τηλεφωνικές υποκλοπές

Κατά τη διάρκεια των προαναφερθεισών τηλεοπτικών εκπομπών έγινε χρήση μαγνητοφωνημένων τηλεφωνικών συνδιαλέξεων του Καθηγητή Αγγελόπουλου με μέλη Δ.Ε.Π. της Oδοντιατρικής Σχολής.

Το ποια είναι η θέση της κοινωνίας μας και ειδικά της Πανεπιστημιακής Κοινότητας, σχετικά με τη χρήση προϊόντων τηλεφωνικών υποκλοπών, φαντάζομαι και ελπίζω ότι είναι δεδομένη.

Τουλάχιστον στο χώρο της Oδοντιατρικής Σχολής καυτηριάστηκαν κατά τον εντονότερο τρόπο, τόσο από συνελεύσεις του Διδακτικού Προσωπικού όσο και από τους φοιτητές.

Σχετικά με το θέμα αυτό οι εμπλεκόμενοι θα προσφύγουν στη Δικαιοσύνη. Θα ήθελα δε ιδιαιτέρως να σχολιάσω με τον πιο έντονα απορριπτικό τρόπο, την αναφορά του συγκεκριμένου δημοσιογράφου, ότι αυτές οι υποκλοπές έγιναν από φοιτητές της Oδοντιατρικής Σχολής.

Θέμα Γ: οι σεξουαλικές παρενοχλήσεις

Κατά τη διάρκεια των δύο συγκεκριμένων εκπομπών, ο συντονιστής δημοσιογράφος ανέφερε, ότι έχει στα χέρια του στοιχεία για «εκατοντάδες» σεξουαλικών παρενοχλήσεων, γεγονός στο οποίο έσπευσε να συναινέσει και ο Αναπληρωτής Καθηγητής Χρήστος Σκουτέρης.

Την επομένη κιόλας της συγκεκριμένης εκπομπής, η Σχολή παρέπεμψε το θέμα στην Πρυτανεία, η οποία και εζήτησε από την ίδια την Oδοντιατρική Σχολή να προχωρήσει στη διερεύνηση του θέματος.

Για τον λόγο αυτό, η Σχολή ανέθεσε σε δύο Oμότιμες Καθηγήτριες, τις κ. Θεσ. Αθανασούλη και Ε. Μπαζοπούλου να δεχθούν τις όποιες ενυπόγραφες καταγγελίες και ο Σύλλογος Φοιτητών Oδοντιατρικής Αθηνών ενημερώθηκε εγγράφως, ώστε όποια ή όποιος φοιτητής έχει ανάλογη καταγγελία, να την καταθέσει με απόλυτη εξασφάλιση της ανωνυμίας του.

Μετά από παρέλευση ενός μηνός, ουδεμία καταγγελία έφτασε στα χέρια της επιτροπής. Σε αυτό θα ήθελα να προσθέσω ότι στα τρία χρόνια που έχω την ευθύνη της Διοίκησης της Σχολής, ουδεμία επίσης καταγγελία έχει έρθει στα χέρια μου.

Η Oδοντιατρική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α., όμως, επειδή δεν μπορεί να αφήνει να αιωρείται έστω και η παραμικρή υπόνοια για τέτοιου είδους θέματα ηθικής τάξεως, θα προβεί σε όλες τις δέουσες νόμιμες ενέργειες, επισκεπτόμενη καταρχήν με τον Πρόεδρό της και τον Αναπληρωτή της Πρόεδρο, τον αρμόδιο Εισαγγελέα, από τον οποίο θα ζητήσει να προβεί στις δέουσες ενέργειες.

Κύριοι συνάδελφοι του Ε.Κ.Π.Α., η κακόβουλη επίθεση την οποία δέχθηκε και δέχεται η Oδοντιατρική Σχολή, είναι ένα φαινόμενο και πρωτόγνωρο και εξαιρετικά δυσάρεστο, το οποίο χαλάει και διαταράσσει ένα κλίμα αγαθής και παραγωγικής συνεργασίας, μεταξύ Διδακτικού Προσωπικού και Φοιτητών και το οποίο πιθανώς είναι προϊόν ευρύτερων σκοπιμοτήτων, που σκοπό έχει, να πλήξει και ως άτομα αλλά και ως σύνολο, αυτούς που πιστεύουν και αγωνίζονται για τη Δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση και που έχουν επιτύχει μέχρι τώρα σημαντικά βήματα προόδου στο χώρο τους.

Να συμπληρώσω στο σημείο αυτό, ότι η Oδοντιατρική Σχολή ήταν ίσως η πρώτη η οποία ζήτησε αξιολόγηση από ξένους φορείς (European Dental Education Committee) και η οποία έγινε με απόλυτη επιτυχία κατά το Ακαδημαϊκό Έτος 1999-2000.

Τώρα πιστεύουμε ότι όλες οι Σχολές και τα Τμήματα του Πανεπιστημίου Αθηνών και ιδιαιτέρως οι Πρυτανικές Αρχές πρέπει να είναι σε υψηλή εγρήγορση και ετοιμότητα για την αντιμετώπιση αναλόγων φαινομένων. Δυστυχώς η κακή αρχή έγινε.



Αρχή των Ειδήσεων

Αρχή της σελίδας