ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #168
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #167
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #165
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #163
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #161
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #160
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #159
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #157
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #155
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #154
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #152
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #150
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #149
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #147
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #146
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #145
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #143
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #141
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #140
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #139
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #137
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #135
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #134
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #133
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #132
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #128
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #124
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #122
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #120
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #118
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #116
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #115
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #113
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #112
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #110
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #109
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #108
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #107
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #106
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #105
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #104
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #102
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #101
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #100
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #99
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #97
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #96
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #95
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #94
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #93
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #92
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #91
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #90
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #88
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #87
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #86
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #84
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #83
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #82
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #81
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #80
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #79
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #78
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #77
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #76
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #75
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #74
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #73
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #72
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #71
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #70
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #69
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #67-68
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #66
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #65
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #64
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #63
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #62
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #61
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #60
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #58-59
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #57
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #56
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #55
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #54
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #53
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #52
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #51
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #50
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #49
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #48
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #47
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #46
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #45
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #44
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #43
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #42
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #41
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #40
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #39
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #37-38
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #36
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #35
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #34
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #32-33
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #31
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #30
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #29
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #27-28
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #26
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #25
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #24
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #23
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #22
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #20-21
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #19
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #18
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #17
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #15-16
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #14
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #13
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #12
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #11
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #10
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #9
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #8
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #7
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #6
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #5
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #4
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #3
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #2
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #1

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #91

1/7/2006
Κείμενο: Συντακτική Ομάδα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Ειδήσεις - Επικαιρότητα



Συνέντευξη με τη Διευθύντρια του Τομέα Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας κ. Ά. Ραμού-Χαψιάδη

Η καθηγήτρια Αρχαίας Ιστορίας κ. Άννα Ραμού-Χαψιάδη ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές της στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μεταπτυχιακές σπουδές πραγματοποίησε στο Πανεπιστήμιο της Oξφόρδης ενώ το διδακτορικό της το έλαβε από το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (1969). Έχει διατελέσει Διευθύντρια Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας (1994-1999), Διευθύντρια του Τομέα Ιστορίας (1989-1991, 2001- ) και Ιδρυτικό μέλος του Διεθνούς Ινστιτούτου Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας με την επωνυμία "Σωσίπολις".

Η κ. Ραμού-Χαψιάδη O Τομέας Ιστορίας, του οποίου είμαι διευθύντρια από το 2001 έως σήμερα, είχε την τύχη να συμπεριλαμβάνει στα μέλη του, από τη δημιουργία του, καθηγητές που διαδραμάτισαν έναν σημαντικό ρόλο στην επιστημονική, πολιτιστική και πολιτική ζωή του τόπου και οι οποίοι με το έργο και την παρουσία τους έθεσαν τα θεμέλια της φυσιογνωμίας του Τομέα και συνέβαλαν στην ανάπτυξή του. Συγκεκριμένα, αναφορά πρέπει να γίνει στην Αικ. Χριστοφιλοπούλου, τον Β. Σφυρόερα, τον Γ. Λεονταρίτη, τον Ι. Δημάκη, την Δ. Θεμελή-Κατηφόρη και τον Ν. Oικονομίδη. Στους δύο τελευταίους, που χάθηκαν πρόωρα, αποτίομε και φόρο τιμής.

Γνωστικά Αντικείμενα και Επιστημονικό Προσωπικό του Τομέα

Στον Τομέα υπηρετούν είκοσι πέντε μέλη Δ.Ε.Π., δύο βοηθοί και ένας επιστημονικός συνεργάτης, οι οποίοι ανά γνωστικό αντικείμενο και βαθμίδα έχουν ως ακολούθως:

Αρχαία Ιστορία: Καθηγήτρια Α. Ραμού-Χαψιάδη η οποία συνταξιοδοτείται στις 31/8/2006, Καθηγητής Κ. Μπουραζέλης, Καθηγήτρια Π. Αθανασιάδη, οι λέκτορες Σ. Ανεζίρη και Ν. Μπιργάλιας καθώς και οι βοηθοί, Π. Συννεφοπούλου-Ανδρουτσοπούλου και Π. Ράπτη.

Μεσαιωνική Ιστορία της Δύσεως: Αναπλ. Καθηγήτρια Μ. Ντούρου-Ηλιοπούλου, η λέκτορας Ν. Γιαντσή-Μελετιάδη.

Ιστορία του Βυζαντινού Κράτους: Καθηγήτριες Φλ. Ευαγγελάτου-Νοταρά και Κ. Μέντζου-Μεϊμάρη, η Αναπλ. Καθηγήτρια Β. Κουταβά-Δεληβοριά, οι Επίκ. Καθηγήτριες Α. Κόλια-Δερμιτζάκη και Τρ. Μανιάτη-Κοκκίνη οι λέκτορες Αικ. Καραπλή, Ειρ. Χρήστου και Επιστημονικός Συνεργάτης, Χρ. Σπανούδης.

Ιστορία Νέου Ελληνισμού (από το 13ο αι. έως την Ελληνική Επανάσταση): Καθηγήτριες Α. Παπαδία-Λάλα και Ό. Κατσιαρδή-Hering, η Αναπλ. Καθηγήτρια Μ.Ευθυμίου.

Ιστορία της Oθωμανικής Αυτοκρατορίας: Αναπλ. Καθηγητής Π. Κονόρτας.

Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία (16ος-18ος αι.): Επίκ. Καθηγητής Κ. Γαγανάκης.

Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία (19ος-21ος αι.): Καθηγητές Δ. Παντελοδήμος και Χ. Φλάισερ, ο λέκτορας Κ. Ράπτης.

Ιστορία Νεοτέρου Ελληνισμού (από την Ελληνική Επανάσταση έως σήμερα): Καθηγητής Α. Λιάκος, Επίκ. Καθηγήτρια Κ. Γαρδίκα.

Ιστορία του Μεταπολεμικού Κόσμου: Επίκ. Καθηγητής Ευ. Χατζηβασιλείου.

Προσφερόμενα μαθήματα από τον Τομέα

Το Τμήμα περιλαμβάνει δύο κατευθύνσεις σπουδών που αντιστοιχούν σε δύο ειδικεύσεις: την Ειδίκευση Ιστορίας και την Ειδίκευση Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Ανεξάρτητα από την ειδίκευση και σύμφωνα με την οργάνωση του Προγράμματος του Τμήματος προβλέπονται υποχρεωτικά μαθήματα και για τις δύο κατευθύνσεις. Στην κατηγορία αυτή και στην ενότητα Μαθήματα Κορμού, στα οποία παρέχεται μια σφαιρική εικόνα του γνωστικού αντικειμένου, προσφέρονται από τον Τομέα 8 μαθήματα. Υποχρεωτικά μαθήματα προσφέρονται και στην ενότητα Μαθήματα Ειδίκευσης, στα οποία γίνεται εμβάθυνση σε ειδικότερους κλάδους του γνωστικού πεδίου, όπου αυτό καθίσταται εφικτό.

O Τομέας έχει επίσης τη δυνατότητα να προσφέρει 20-22 επιλεγόμενα μαθήματα, τα περισσότερα σεμιναριακά, ανάλογα με τον αριθμό των μελών Δ.Ε.Π. των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων. Επειδή κατά το Ακαδημαϊκό Έτος 2005-2006 τα 2/3 των εισαχθέντων φοιτητών επέλεξαν την Κατεύθυνση Ιστορίας, ο Τομέας αντιμετώπισε τις ανάγκες επιβαρύνοντας ορισμένους συναδέλφους με την προσφορά διπλών σεμιναρίων. Κατά το επόμενο ακαδημαϊκό έτος η επιβάρυνση προβλέπεται να μετριασθεί με την προσφορά ειδικών σεμιναρίων από πέντε εξωτερικούς συνεργάτες, οι οποίοι θα αμειφθούν από το πρόγραμμα ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ.

Επίσης, στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος του Τμήματος προσφέρονται από τον Τομέα υποχρεωτικά σεμινάρια με βάση τις επιμέρους ειδικεύσεις του.

Υποχρεωτικά μαθήματα Ιστορίας προσφέρονται σε ιδιαίτερες ώρες και σε άλλα Τμήματα με βάση το Ενδεικτικό τους Πρόγραμμα. Έτσι για παράδειγμα ο Τομέας προσφέρει μαθήματα στα Τμήματα: Φιλολογίας, Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Αγγλικών Σπουδών, Θεατρολογίας, Τουρκικών Σπουδών και Πληροφορικής.

Αριθμός αποφοίτων οι οποίοι ακολουθούν μεταπτυχιακές σπουδές στον Tομέα Ιστορίας

Με βάση στοιχεία που προκύπτουν από το Π.Μ.Σ. του Τμήματος, το οποίο λειτουργεί από το 1990, οι πτυχιούχοι του Τμήματός μας καθώς και αντίστοιχων Τμημάτων ελληνικών ή αναγνωρισμένων ξένων Πανεπιστημίων που ακολούθησαν ειδικεύσεις του τομέα Ιστορίας ανέρχονται σε τριακόσιους. Από αυτούς αναγορεύθηκαν διδάκτορες εκατό περίπου και ορισμένοι έχουν στελεχώσει ελληνικά και ξένα Α.Ε.Ι. ή ερευνητικά κέντρα. Στο ίδιο διάστημα, λαμβάνοντας υπόψη τις συστατικές επιστολές που δίδονται από μέλη Δ.Ε.Π. του Τομέα καθώς και τις υποτροφίες που χορηγούνται από διάφορα κρατικά και μη Ιδρύματα ή κληροδοτήματα του Ε.Κ.Π.Α., ένας μεγάλος αριθμός πτυχιούχων του Τμήματος μας διέπρεψε και διαπρέπει σε μεταπτυχιακά προγράμματα ξένων Πανεπιστημίων.

Εκδηλώσεις του Τομέα

Κατά την τελευταία πενταετία, που με τίμησαν με την ψήφο τους τα μέλη του Τομέα, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες εκδηλώσεις:

• Συνάντηση μελών του Τομέα με συναδέλφους του Τμήματος Ιστορίας του Πανεπιστημίου Κύπρου (Λευκωσία, Μάρτιος 2004).

• Ημερίδα με θέμα: «Ιστορική Παιδεία και Ιστορικός στο σύγχρονο εκπαιδευτικό μας σύστημα» (Μάιος 2004).

• Α' Διεθνές Συνέδριο «Ρωσία και Μεσόγειος» (Μάιος 2005). Να σημειώσω ότι έχει δρομολογηθεί η δημοσίευση των Πρακτικών του εν λόγω Συνεδρίου στο πλαίσιο ιδρυόμενης σειράς «Δημοσιεύματα του Τομέα Ιστορίας» με τίτλο «Ιστορήματα».

• Στ' Συνάντηση Βυζαντινολόγων Ελλάδος και Κύπρου (σε συνεργασία με άλλους τομείς και τμήματα του Ε.Κ.Π.Α., Σεπτέμβριος 2005).

Επίσης έχουν πραγματοποιηθεί οι ακόλουθες παρουσιάσεις ερευνητικών αποτελεσμάτων:

• Ανακοινώσεις μεταπτυχιακών φοιτητών Α' Κύκλου και πορίσματα υποψηφίων διδακτόρων σε ημερίδες ανά ειδίκευση

• Ανακοινώσεις ερευνητικής ομάδας του Προγράμματος «Πυθαγόρας» με θέμα «Ελληνικές Κοινότητες και Ευρωπαϊκός Κόσμος (13ος-19ος αι). Μορφές αυτοδιοίκησης, κοινοτική οργάνωση, συγκρότηση ταυτοτήτων» (ημερίδα, Φεβρουάριος 2006).

Προγραμματίζεται, επίσης, νέα σειρά συναντήσεων και ημερίδων με ομότεχνα Τμήματα και διδάσκοντες αναφορικά με το μάθημα της Ιστορίας στη Μέση Εκπαίδευση: «Για τη μορφή και το μέλλον της διδασκαλίας και του δασκάλου των ιστορικών μαθημάτων».
Στο πλαίσιο του Τμήματος προγραμματίζεται τέλος η οργάνωση Συνεδρίου με θέμα «Θέατρο και Δημοκρατία».

Προβλήματα του Τομέα

Το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο Τομέας είναι ο μικρός αριθμός διδασκόντων, δυσανάλογος προς τις υποχρεώσεις που καλείται να εκπληρώσει. Στις υποχρεώσεις αυτές, πέρα από όσες μνημονεύθηκαν (διδασκαλία στο πλαίσιο του Τμήματος και άλλων Τμημάτων, διόρθωση εκατοντάδων γραπτών και εργασιών, προσφορά σεμιναρίων σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο), περιλαμβάνονται η παρακολούθηση διατριβών υποψηφίων διδακτόρων, η συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και σε διαπανεπιστημιακά ευρωπαϊκά μεταπτυχιακά δίκτυα, καθώς και σε διάφορες επιτροπές (κρίσεως μελών Δ.Ε.Π., εξεταστικές, διοικητικές). Παράλληλα οφείλομε να έχομε επιστημονική παρουσία (δημοσιεύσεις, ανακοινώσεις σε συνέδρια), δραστηριότητα αναγκαία για τη δική μας καταξίωση και κατ' επέκταση του χώρου που υπηρετούμε. Στα προβλήματα θα προσθέσω την ανεπαρκή χρηματοδότηση, την περιορισμένη υλικοτεχνική υποδομή, και την απουσία προγραμματιστή Η/Υ.

Στόχοι της Διεύθυνσης του Τομέα

Πρωταρχικό μέλημά μου υπήρξε η διατήρηση ενός συναινετικού κλίματος. Το κλίμα αυτό σε συνδυασμό με τη φιλοτιμία και την αγόγγυστη προσπάθεια συναδέλφων συνέβαλαν ώστε ο Τομέας, παρά την περιορισμένη υλικοτεχνική υποδομή, να ανταποκριθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις υποχρεώσεις του. Ειδικότερα, επετεύχθη η εφαρμογή νέων τεχνολογιών σε ικανοποιητικό αριθμό υποχρεωτικών και επιλεγομένων μαθημάτων (υποστήριξη με ιστοσελίδα και PowerPoint), άρχισε ο διάλογος αναφορικά με τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας στη Μέση Εκπαίδευση (για τη μορφή και το μέλλον της διδασκαλίας και του δασκάλου των ιστορικών μαθημάτων) και επιδιώχθηκε το έργο που επιτελείται και τα απάρχοντα προβλήματα να γίνουν ευρύτερα γνωστά.
Είμαι βεβαία ότι οι δραστηριότητες του Τομέα θα εμπλουτισθούν, ευχόμενη κατά την υλοποίηση τους να έχουν την αρωγή του Ε.Κ.Π.Α. και την ενίσχυση της Πολιτείας.


Αρχή των Ειδήσεων


Tιμητική διάκριση στον Αντιπρύτανη κ. Μ. Δερμιτζάκη

Αναμνηστική φωτογραφία από τη διεθνή συνάντηση Κατά τη διάρκεια της διεθνούς συναντήσεως με θέμα «Η χρονοστρωματογραφία: Παρόν και Μέλλον» που πραγματοποίησε η Αμερικανική Γεωλογική Εταιρεία από 6 έως 9 Ιουνίου στο μεσαιωνικό κάστρο «Schloss Seggau» στο Graz της Αυστρίας, ο καθηγητής κ. Μ. Δερμιτζάκης ανακηρύχθηκε τακτικό μέλος του Ερευνητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος Penrose (Penrose Foundation) της Γεωλογικής Εταιρείας Αμερικής. Στην ίδια συνεδρία ανακοινώθηκε από τον καθηγητή J. van Couvering του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας της Νέας Υόρκης, ότι ο καθηγητής και Διευθυντής του Μουσείου Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας του Ε.Κ.Π.Α. κ. Μ. Δερμιτζάκης εκλέχθηκε μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου του «Micro­palaeontology Project» και μέλος της Συντακτικής Επιτροπής των Διεθνών περιοδικών Micropalaeontology και Stratigraphy.

O Aντιπρύτανης καθηγ. κ. Μ. Δερμιτζάκης αφού ευχαρίστησε τα μέλη των δύο Συμβουλίων για την τιμή που του έγινε, παρουσίασε εισήγηση με θέμα «Stratigraphy, Quo Vadis?». Στην ομιλία του τόνισε ότι τα τελευταία χρόνια έχουν λάβει χώρα στον επιστημονικό χώρο της Στρωματογραφίας τέσσερεις επαναστατικές αλλαγές: α) η θεωρία των Τεκτονικών Πλακών και της Μετακινήσεως των Ηπείρων, β) η Κυκλοστρωματογραφία-Αστρογεωχρονολογία, γ) η Στρωματογραφία ιζηματογενών ακολουθιών, δ) η θεωρία Πρόσκρουσης Αστρικών Σωμάτων στη Γη.

Η Χρονοστρωματογραφία επί του παρόντος καθορίζεται από τον εντοπισμό ειδικών συμβάντων που αντιστοιχούν στη στρωματογραφική ακολουθία με «σημεία» που αποκαλούνται «Global Standard Stratotype-sections and points» (Παγκόσμιες Στρωματοτυπικές Τομές και Σημεία) (G.S.S.Ps).

H συσχέτιση μεταξύ ηπειρωτικών και θαλάσσιων βαθμίδων, ενώ παλαιότερα φαινόταν δύσκολη, πρόσφατα, με τη χρησιμοποίηση Γεωφυσικών και Γεωχημικών μεθόδων, πέραν των κλασικών Βιοστρωματογραφικών μεθόδων, προμηνύεται άκρως ενθαρρυντική. Μια άλλη ανανεωτική προσπάθεια αποτελεί η χρησιμοποίηση της Αστρογεωχρονολογικής στρωματογραφίας ή Κυκλοστρωματογραφίας στον προσδιορισμό των γεωλογικών ηλικιών από 0-23,03 εκατ. χρόνια πριν. Βάσει των παραπάνω η Διεθνής Επιτροπή Στρωματογραφίας προχωρεί στη συμπλήρωση των δεδομένων για τον Καινοζωϊκό – Μεσοζωϊκό αιώνα και προωθεί την έρευνα στην κυκλοστρωματογραφία του Παλαιοζωϊκού, 550 εκατ. χρόνια πριν.

Επίσης, η χρησιμοποίηση και άλλων μεθόδων όπως η υψηλή ανάλυση ισοτόπων του άνθρακα, ισοτόπων του οξυγόνου και άλλων σταθερών ισοτόπων προμηνύει ότι η Στρωματογραφία θα συνεχίσει να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των Γεωεπιστημών.


Αρχή των Ειδήσεων

H Σύνοδος των Yπουργών Παιδείας του O.O.Σ.A. στην Aθήνα

Σενάρια περί της λειτουργίας των πανεπιστημίων τα επόμενα χρόνια συζήτησαν οι υπουργοί Παιδείας του Oργανισμού Oικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, οι οποίοι και πρότειναν την αποτίμηση συγκεκριμένων δεικτών αξιολόγησης της ανώτατης εκπαίδευσης παγκοσμίως.

Oι υπουργοί Παιδείας του O.O.Σ.Α. συναντήθηκαν στο ξενοδοχείο Grand Resort στο Λαγονήσι. Στην περιοχή έγιναν διαδηλώσεις και διαμαρτυρίες καθηγητών και φοιτητών των Α.Ε.Ι. που υπερασπίζονταν τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

O γενικός γραμματέας του Oργανισμού κ. Άνχελ Γκουρία πάντως, αναφερόμενος στα θέματα ανώτατης εκπαίδευσης τόνισε χαρακτηριστικά στη διάρκεια της ομιλίας του ότι η ανώτατη παιδεία παίζει ζωτικό ρόλο στην ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής και είναι πλέον προϊόν «εξαγώγιμο, μεταφερόμενο και εμπορεύσιμο».

Η Yπουργός Παιδείας κυρία Μαριέττα Γιαννάκου από την πλευρά της όμως δήλωσε ότι δεν Ελλάδα δεν τίθεται θέμα διδάκτρων στα πανεπιστήμια και ότι ο προβληματισμός που εκφράζεται στο πλαίσιο των Συνόδων του O.O.Σ.Α. αφορά εθελοντικές πολιτικές που δεν επηρεάζουν τις αποφάσεις των κυβερνήσεων.

O κ. Γκουρία έκρινε ότι το πλέον αποδοτικό σύστημα χρηματοδότησης των πανεπιστημίων είναι το μικτό (από τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα) και δήλωσε ότι το σημαντικό σήμερα είναι να χρηματοδοτούνται τα πανεπιστήμια επαρκώς. Τα έξι σημεία που αποτέλεσα τα συμπεράσματα της Συνόδου, είναι τα εξής:

Χρηματοδότηση. «Μερικές χώρες, ειδικά στην Ευρώπη, πρέπει να επενδύσουν περισσότερο στην Ανώτατη Εκπαίδευση» αναφέρεται στα συμπεράσματα των υπουργών Παιδείας. «Η μεταρρύθμιση θα συνεισφέρει προς την ανάπτυξη νέων πηγών χρηματοδότησης. Αρκετές χώρες επιμένουν στην παροχή ανώτατης εκπαίδευσης χωρίς την επιβολή της οικονομικής συμμετοχής των φοιτητών, ενώ άλλες συμμερίζονται την άποψη του O.O.Σ.Α. ότι αποτελεσματικός τρόπος αύξησης των πόρων είναι, μεταξύ άλλων, και η συνεισφορά των δικαιούχων στο κόστος σπουδών, υπό τον βασικό αντισταθμιστικό όρο της ύπαρξης μέτρων που θα αποσκοπούν στην ενίσχυση των αδύνατων οικονομικά κοινωνικών ομάδων».

Ισοτιμία πρόσβασης. «Η πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση πρέπει να διευρυνθεί για να ωφεληθούν όλες οι κοινωνικές ομάδες. Αυτό αποτελεί πραγματική πρόκληση για τα συστήματα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς επίσης και για την Ανώτατη Εκπαίδευση», καταλήγει η Σύνοδος.

Έμφαση στη Μάθηση. Βελτίωση της διδακτικής διαδικασίας στα Α.Ε.Ι. και ανάπτυξη καλύτερων μεθόδων ανάλυσης των μαθησιακών αποτελεσμάτων στην ανώτατη εκπαίδευση προτείνεται να γίνει στα πρότυπα της έρευνας PISA που χρησιμοποιείται ήδη στα σχολεία.

Κοινωνική λογοδοσία και διαφορετικότητα. Προτεραιότητα για τα πανεπιστήμια είναι η διαφάνεια, ενώ τονίστηκε ότι πρέπει να δίνουν λόγο για τα αποτελέσματα των πολιτικών τους. Ζητήθηκε ταυτόχρονη βελτίωση του γραφειοκρατικού ρυθμιστικού πλαισίου που παγιδεύει σήμερα τα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης σε πολλές χώρες.

Έρευνα και καινοτομία. Oι υπουργοί Παιδείας του O.O.Σ.Α. κατέληξαν στο ότι αξιοποίηση του οικονομικού και κοινωνικού οφέλους των ιδρυμάτων της ανώτατης εκπαίδευσης μπορεί να γίνει μόνο μέσω της υποστήριξης της έρευνας σε παγκόσμιο επίπεδο.

Μετανάστευση και διεθνοποίηση. «Όλες οι χώρες χρειάζεται να εξετάσουν το ζήτημα της φοιτητικής και ακαδημαϊκής μετανάστευσης σε συνάρτηση με την πολιτική για την Ανώτατη Εκπαίδευση, ώστε να βρεθούν συνεκτικές και ολοκληρωμένες λύσεις», τονίζεται στο ανακοινωθέν της Συνόδου.

Στη διάρκεια της συνάντησης που έγινε στο Λαγονήσι συζητήθηκαν ακόμη τα θέματα διευκόλυνσης της ελεύθερης πρόσβασης στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση, προσανατολισμού των Ιδρυμάτων και σε μη παραδοσιακούς φοιτητές (ενήλικες) μέσω της αξιοποίησης του προγράμματος Διά Βίου Μάθησης, μεταφοράς γνώσης και τεχνολογίας στις επιχειρήσεις με στόχο την ανάπτυξη, προγράμματα σπουδών προσαρμοσμένων στις κοινωνικές ανάγκες για καλύτερη απορρόφηση των αποφοίτων, καταπολέμηση της ανεργίας κ.ά.



Αρχή των Ειδήσεων

Αρχή της σελίδας