ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

Quo vadis Universitas?

1/7/2006
Κείμενο: Συντακτική Ομάδα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Διάλογος για τον νέο νόμο-πλαίσιο

Quo vadis Universitas?

O Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητής κ. Γ. Μπαμπινιώτης, μέλη Δ.Ε.Π. Πανεπιστημίων καθώς και εκπρόσωποι εκπαιδευτικών ομοσπονδιών ή κοινωνικών φορέων κατέθεσαν τις προηγούμενες ημέρες συγκεκριμένες προτάσεις για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση -μετά από την ανακοίνωση των προτάσεων του Υπουργείου Παιδείας για το νέο νόμο-πλαίσιο- αλλά και για την αντιμετώπιση του αποκλεισμού χιλιάδων υποψηφίων φέτος από τα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. με τη θέσπιση της βαθμολογικής βάσης του δέκα.
Ακολούθως παρατίθενται ενδεικτικά απόψεις για το προσχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας καθώς και για τη γενικότερη κατάσταση στο χώρο της Ανώτατης Παιδείας.


Δημόσια πρόταση τού Πρύτανη Καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη
για την έξοδο από την κρίση στα Πανεπιστήμια
μέσα από διάλογο με προοπτική κι όχι με αποσπασματικές παρεμβάσεις


Θέματα προς αντιμετώπιση:
- κινητοποιήσεις των Πανεπιστημίων λόγω τού Νομοσχεδίου
- αποκλεισμός χιλιάδων υποψηφίων λόγω βάσεως
- κλείσιμο των Τ.Ε.Ι. στην επαρχία

Τα τρία αυτά θέματα ταλανίζουν αυτές τις μέρες την Ανώτατη Παιδεία, διχάζουν τον πολιτικό και εκπαιδευτικό κόσμο, προκαλούν κινητοποιήσεις και γεγονότα με ανεξέλεγκτες προεκτάσεις, γεννούν ανησυχίες σε χιλιάδες γονέων και υποψηφίων για Α.Ε.Ι./Τ.Ε.Ι., καθώς και αναστάτωση σε Τ.Ε.Ι. που θα μείνουν χωρίς φοιτητές και απειλούνται με κλείσιμο και σε περιοχές τής ελληνικής περιφέρειας που αποζούν από τα Τ.Ε.Ι.

Επειδή τα θέματα αυτά, χωρίς να είναι τα μόνα, υπονομεύουν το μέλλον τής Ανώτατης Παιδείας μας και εγκυμονούν ευρύτερη κοινωνική αναστάτωση που πρέπει, πάση θυσία, να προληφθεί, με μακρά πείρα και γνώση των θεμάτων προτείνουμε δημόσια την εξής αντιμετώπιση:

1) Να αρχίσει αμέσως ένας ευρύτερος διάλογος από μηδενική βάση, με κύριους συνομιλητές το Υπουργείο Παιδείας, την Πανεπιστημιακή Κοινότητα και την Κοινή Γνώμη, προτού συζητηθεί το θέμα στη Βουλή, με στόχο την εκπόνηση ενός πραγματικού νόμου πλαισίου (γενικών δεσμευτικών αρχών) που θα εξασφαλίζει τη μεγαλύτερη δυνατή ακαδημαϊκή, οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια (αυτοδιοίκηση) των Α.Ε.Ι.
Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο με ευθύνη των ίδιων των Α.Ε.Ι. θα αντιμετωπισθούν οργανικά και χωρίς τριβές θέματα που ρυθμίζονται τώρα αποσπασματικά από το Νομοσχέδιο και θα διορθωθούν ελλείψεις και αστοχήματα. Πρέπει επιτέλους να γίνει αντιληπτό ότι τέτοια θέματα σε όλα τα Πανεπιστήμια τού εξωτερικού ρυθμίζονται από τα ίδια τα Πανεπιστήμια, συχνά με διαφορετικό τρόπο από το καθένα, χωρίς να επωμίζεται την ευθύνη η Πολιτεία και να συγκεντρώνει τα πυρά το Υπουργείο Παιδείας.
Μόνον έτσι μπορούν να λυθούν με οργανικό τρόπο τα θέματα που θίγονται στο Νομοσχέδιο, θέματα ακαδημαϊκών ελευθεριών (άσυλο), λειτουργίας των σπουδών (διάρκεια φοίτησης, τρόποι εξέτασης), ποσοστά συμμετοχής των φοιτητών στις εκλογές οργάνων κ.λπ. Έτσι θα αρθεί το σημερινό αδιέξοδο με δημιουργικό τρόπο, θα περάσει η κύρια ευθύνη από το Υπουργείο Παιδείας στα Πανεπιστήμια και αυτά πλέον θα υποχρεωθούν να αναλάβουν τις ευθύνες τους, να δραστηριοποιηθούν και να αξιολογηθούν για τα αποτελέσματα των αποφάσεών τους.

2) Τα ποσοστά επιτυχίας στις Εισαγωγικές Εξετάσεις –μολονότι σ' έναν βαθμό είναι συνάρτηση και τής δυσκολίας των εξεταζομένων θεμάτων– συνιστούν μείζον θέμα και είναι εξόχως ανησυχητικά για την ποιότητα τής Γενικής Παιδείας μας (Δημοτικό – Γυμνάσιο – Λύκειο). Δοθέντος ότι τα θέματα που δόθηκαν δεν κρίνονται ιδιαιτέρως δύσκολα, προκύπτει άμεση ανάγκη μελέτης τού συστήματος τής Γενικής Εκπαίδευσης που οδηγεί σε ελλιπή κατάρτιση των μαθητών των σχολείων, πράγμα που απαιτεί αμέσως διάλογο με τους εκπαιδευτικούς τής Γενικής Εκπαίδευσης.
Το ζήτημα δεν είναι να κλείνουμε τα μάτια και να εισάγουμε στα Πανεπιστήμια υποψήφιους φοιτητές με πολύ χαμηλή επίδοση (4, 5, 6, 7!), αλλά να εξακριβώσουμε πού οφείλεται το πρόβλημα και να το λύσουμε στη βάση του. Ας σημειωθεί ότι στο Νομοσχέδιο δεν θίγεται καθόλου το μείζον πρόβλημα των Εισαγωγικών Εξετάσεων, αυτό που προκαλεί τα προβλήματα!
Προσωρινά, λοιπόν, και προ τού κινδύνου να αποκλεισθούν χιλιάδες υποψηφίων και να κλείσουν Τ.Ε.Ι. με σοβαρές επιπτώσεις στην ελληνική περιφέρεια προτείνω να απορροφηθούν για εφέτος υποψήφιοι που δεν συγκέντρωσαν μεν τη βάση, αλλά έχουν καλή επίδοση σε βασικά εξεταζόμενα μαθήματα ή η επίδοσή τους στις 3 τάξεις τού Λυκείου συγκεντρώνει ορισμένο ύψος βαθμολογίας ή ό,τι άλλο συναφές κριτήριο ευρεθεί. Η αντιμετώπιση αυτή συνέχεται λειτουργικά με την επόμενη πρόταση.

3) Με συμμετοχή τής Κοινότητας των Τ.Ε.Ι. και εκπροσώπων των Α.Ε.Ι., να μελετηθεί –εντός των αμέσως προσεχών μηνών– πώς τα Τ.Ε.Ι., τα οποία έχουν πρόβλημα επιβίωσης και μόνον αυτά, θα συνδεθούν με ανάλογα Τμήματα των Α.Ε.Ι. και θα λειτουργήσουν στην Περιφέρεια ως επιστημονικά Παραρτήματά τους, με ενδεχόμενες αλλαγές στα αντικείμενα και τα προγράμματα σπουδών, που θα εισηγηθούν τα Τμήματα των Α.Ε.Ι. σε συνεννόηση με τους διδάσκοντες στα Τ.Ε.Ι. Έτσι και το πρόβλημα που προέκυψε για τα Τ.Ε.Ι. μπορεί να λυθεί και, κυρίως, τα Τ.Ε.Ι. μπορούν ακαδημαϊκά να αποτελέσουν προεκτάσεις των Α.Ε.Ι. στην περιφέρεια με μια αναβάθμισή τους, που θα διορθώνει συγχρόνως τη βεβιασμένη στο παρελθόν ανάδειξή τους σε Α.Ε.Ι. χωρίς τις απαιτούμενες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις. Επαναλαμβάνω ότι Τ.Ε.Ι. τα οποία δεν εμφανίζουν προβλήματα, δεν πρέπει να θιγούν.

Θεωρώ ότι μια τέτοια αντιμετώπιση:

α) Θα άλλαζε ριζικά και δημιουργικά την υφή των Α.Ε.Ι. με σαφή προοπτική να φθάσουν να λειτουργούν με τους όρους των λοιπών Πανεπιστημίων τής Ευρώπης και των Η.Π.Α., αντί των προτεινομένων άτολμων, αποσπασματικών ή και αναποτελεσματικών ρυθμίσεων.

β) Θα εκτόνωνε τη σύγκρουση που προκλήθηκε από άστοχους χειρισμούς και θα απομάκρυνε τον κίνδυνο να μη γίνει τίποτε τελικά στην Παιδεία υπό την πίεση τού πολιτικού κόστους, πράγμα που θα ήταν μια ακόμη χαμένη ευκαιρία εις βάρος τής Ανώτατης Παιδείας.

γ) Θα έδινε τον χρόνο και την ηρεμία για έναν πραγματικό διάλογο ουσίας ευρείας συμμετοχής με την προϋπόθεση ότι τα Πολιτικά Κόμματα θα αναλάμβαναν τις ευθύνες τους να συνεργασθούν και να συναινέσουν σε γόνιμες, ρεαλιστικές και ουσιαστικές ρυθμίσεις που θα άλλαζαν τον χάρτη τής Ανώτατης Παιδείας μας και θα εξομοίωναν θεσμικά και λειτουργικά τα Πανεπιστήμιά μας με εκείνα τής Ευρώπης.

Οι φοιτητές στη χώρα μας ζητούν την ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου«Το άσυλο γίνεται φόβητρο»
Ανδρέας Ανδρεόπουλος, Kαθηγητής, Πρύτανης Ε.Μ. Πολυτεχνείου
(Δήλωση στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία 22/06/2006)

Το σχέδιο που δόθηκε στη δημοσιότητα, μέσα σε δυναμιτισμένο κλίμα λόγω της προϊστορίας που το βαραίνει, είναι σε ακολουθία με τα κείμενα της επιτροπής του ΕΣΥΠ και της συνόδου πρυτάνεων, με ορισμένες εξομαλύνσεις εξ αιτίας της εξέγερσης της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Η βασική του φιλοσοφία κινείται προς τον περιορισμό της δημοκρατίας και του δημοσίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

Κορυφαίο δείγμα αυτής της κατεύθυνσης, οι ρυθμίσεις για το άσυλο, του οποίου αλλάζουν τη νομική έννοια, ώστε αντί να αποτελεί ασπίδα για την Αστυνομία γίνεται φόβητρο για τις φοιτητικές κινητοποιήσεις. Το ίδιο συμβαίνει και με τη ρητή απαγόρευση της «διπλής εξεταστικής», που συμβολίζει την απειλή για κάθε μελλοντική φοιτητική αντίδραση.

«H αντίσταση στην αλλαγή»
Θάνος Βερέμης, Kαθηγητής Πρόεδρος του Eθνικού Συμβουλίου Παιδείας
(Aποσπάσματα από την εφημερίδα Η Καθημερινή)

H πρώτη κινητοποίηση εναντίον των μεταρρυθμιστικών προτάσεων της Eπιτροπής του E.ΣY.Π. και των πρυτάνεων για το μέλλον των A.E.I., οργανώθηκε από κάποιο πολιτικό κόμμα προς άγρα ψήφων. Στην κινητοποίηση προσέφεραν πανεκπαιδευτικό χαρακτήρα οι μεγάλες συνδικαλιστικές οργανώσεις της τριτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Oι καταλήψεις των AEI δημιούργησαν νέα δυναμική. Kόμματα που φοβήθηκαν ότι η αρχική απουσία τους από την εκδήλωση θα τους στοίχιζε ψήφους στις ερχόμενες εκλογές, βγήκαν στο προσκήνιο με λάβαρο την πλασματική απειλή των ιδιωτικών πανεπιστημίων. H σκιά του ανύπαρκτου όνου έγινε η προμετωπίδα του αγώνα για το πανεπιστήμιο του μέλλοντος με σύνθημα «για ένα δημόσιο ανοιχτό πανεπιστήμιο», το οποίο επαναλάμβαναν οι καταληψίες. Kάποιος δημοσιογράφος μάλιστα απερίσκεπτα τους ονόμασε «παιδιά του άρθρου 16», επιβεβαιώνοντας τον εικονικό χαρακτήρα της κατασκευασμένης πραγματικότητας. Kαι ενώ η αναθεώρηση του Συντάγματος, η ιδιωτική εκπαίδευση δεν περιλαμβάνονται στις προτάσεις του E.ΣY.Π., ουδείς λόγος έγινε από τους καταληψίες για τις πραγματικές μεταρρυθμίσεις ούτε ακούστηκε εναλλακτική πρόταση από τους διαμαρτυρόμενους.

H επίκληση των ιδιωτικών πανεπιστημίων ως σημαντικού λόγου της συσπείρωσης, ενώ δεν υπάρχει αυτό το ζήτημα στα πορίσματα του E.ΣY.Π. και τις προτάσεις των πρυτάνεων, είναι μια από τις ιδιοτυπίες της πρόσφατης διαμαρτυρίας. Oμως, το ακατανόητο της συμμαχίας δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας συνδικαλιστικής δραστηριότητας υπήρξε η παντελής απουσία εναλλακτικών προτάσεων. Eίναι φανερό ότι η «εξέγερση» κατά τους ζηλωτές της, υπερασπίζεται το πανεπιστημιακό καθεστώς ακριβώς όπως το ζούμε τόσα χρόνια με περισσότερες όμως επιπτώσεις για να εξακολουθήσουν ίσως να ιδρύονται νέα άχρηστα προσωποπαγή τμήματα ανά τη χώρα.

Eξεγέρσεις ακραίας συντήρησης με παραπλανητική προμετωπίδα, έχουν υπάρξει τουλάχιστον δύο φορές στο ευρωπαϊκό παρελθόν του εικοστού αιώνα, με ολέθρια για την Eυρώπη αποτελέσματα. Στην περίπτωσή μας έχουμε να κάνουμε απλώς με τη σύμπτωση τριών αταίριαστων συνήθως παραγόντων: α) του ανταγωνισμού δύο κομμάτων, που το μικρότερο έχει συμφέρον, όχι τόσο να σταματήσει τις μεταρρυθμίσεις, όσο να διαιωνίζεται η αναστάτωση υπό την καθοδήγησή του, β) των συνδικαλιστών φοιτητών που βλέπουν να διακυβεύεται η επιρροή τους στο πανεπιστήμιο και γ) μιας μερίδας καθηγητών που απεύχεται κάθε αλλαγή η οποία θα διαταράξει την ισορροπία των κεκτημένων τους σε ένα πανεπιστήμιο που υπολειτουργεί. H εντατικοποίηση των σπουδών θα πλήξει κυρίως τα δικά τους συμφέροντα, όχι βέβαια των ενεργεία φοιτητών.

O ρόλος των κομμάτων, ιδιαίτερα στη διοίκηση του πανεπιστημίου, η εξάρτηση από το YΠ.E.Π.Θ. και συνεπώς η έλλειψη αυτονομίας, η χαλάρωση που αποδιοργανώνει τις σπουδές, η κατάργηση του ασύλου εις βάρος των Δ.E.Π. διά της τρομοκρατίας και βέβαια, το ανεξέλεγκτο των καθηγητών, συνιστούν τα σημερινά προβλήματα. Όσοι στηλιτεύουν τις μεταρρυθμίσεις χωρίς να αντιπροτείνουν αλλαγές, εργάζονται, θέλουν δεν θέλουν, για την εξαθλίωση του δημόσιου πανεπιστημίου.

Tο μέγιστο λάθος ήταν η υποχώρηση του υπουργείου Παιδείας από την πρόθεση το νομοσχέδιο να ψηφισθεί αμέσως μετά την ολοκλήρωση του εθνικού διαλόγου. O διάλογος στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας ήταν ουσιαστικός και είχε ολοκληρωθεί. Η δήλωση ότι δεν έγινε διάλογος είναι ή εσκεμμένο ψέμα ή προϊόν άγνοιας. Πέραν αυτού, έγιναν μακρές συζητήσεις για το ευρύ κοινό από την «Κίνηση Πολιτών», από την «Υπέρβαση» και από πολλές άλλες οργανώσεις, που ασχολούνται με τα δικαιώματα του πολίτη. Αν ένα θεσμοθετημένο όργανο, και μάλιστα από την προηγούμενη κυβέρνηση, όπως το Ε.ΣΥ.Π. δεν αποτελεί βήμα διαλόγου, αναρωτιέμαι ποιο άλλο όργανο –για όποιον επικαλείται νέα έναρξη διαλόγου– θα κάνει εγκυρότερο διάλογο. Πού θα γίνει αυτός ο διάλογος; Στην Πνύκα ή την Εκκλησία του Δήμου;

Δεν είναι δυνατόν να εκτιμηθεί η άποψη της κοινής γνώμης από τις συμπλοκές των διαδηλωτών με τις αστυνομικές δυνάμεις και από τις καταλήψεις από μειοψηφίες. Η σιωπηρή πλειοψηφία, όμως, που υφίσταται τις συνέπειες της παλινδρόμησης και της καθήλωσης στο τέλμα που προκρίνει το πανεπιστημιακό κατεστημένο (και εννοώ αυτούς που έχουν αποφασιστικό ρόλο στις πρυτανικές εκλογές) θα είναι σε θέση να αποφασίσει για το μέλλον της ανώτατης Παιδείας. Είναι σοβαρό θέμα η Παιδεία, που αξίζει ένα δημοψήφισμα. Και τότε ο κάθε φορολογούμενος θα αποφασίσει.

«Φασιστική νοοτροπία»
Γιάννης Μαΐστρος, Eπίκ. Kαθηγητής, Γραμματέας Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
(Δήλωση στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία 22/06/2006)

Το υπουργείο της «μη Παιδείας» την ώρα που έστελνε τα ΜΑΤ να διαλύσουν τις διαδηλώσεις του πανεπιστημιακού κινήματος, καθαρογράφει το μίσος του εναντίον των πανεπιστημιακών και των φοιτητών σε ένα ανοσιούργημα!

Είναι τόσο προχειρογραμμένο, που ούτε τους υπουργούς Παιδείας του G8 δεν πρόλαβε να διαβάσει ο μανιακός συντάκτης του. Η Παιδεία, μας λένε οι G8, αποσκοπεί και στην «προσωπική ολοκλήρωση»!

Μόνο συμπλεγματικός άνθρωπος με απύθμενο μίσος προς το δημόσιο αγαθό θα μπορούσε να επιδιώκει τέτοιας έκτασης ευτελισμό του δημοσίου πανεπιστημίου. Παραβίαση του ασύλου μας λέει το προσχέδιο, μπορεί να γίνεται και από τα μέλη της κοινότητας (!).

Δηλαδή, επειδή δεν κατάφερε η κυβέρνηση να αντιπαλέψει το πανεπιστημιακό κίνημα με δημοκρατικές διαδικασίες, φέρνει θεσμικά τον ολοκληρωτισμό για να καλλιεργήσει ανακλαστικά με φασιστική νοοτροπία, ώστε επιτέλους να το καταστείλει.

O καθένας ζει το δικό του μύθο
Γιάννης Πανούσης
, Kαθηγητής
(Aπόσπασμα άρθρου που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία 26/06/2006)

Το ελληνικό Πανεπιστήμιο χρειάζεται πρωτίστως:
• Ιδεολογικό ξεκαθάρισμα (ως προς τον ρόλο και την αποστολή του σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης της γνώσης, των τεχνολογιών κ.λπ.).
• Συσχέτιση πτυχίου – επαγγέλματος (δικαιώματα, διέξοδοι, εναλλακτικές λύσεις, ειδικεύσεις, κατευθύνσεις).
• Πενταετές (για την πολιτεία) εθνικό σχέδιο στρατηγικής και ανάπτυξης σε Α.Ε.Ι. /Τ.Ε.Ι. και πενταετές (για κάθε Πανεπιστήμιο) σχέδιο λειτουργίας (με αντίστοιχους απολογισμούς και αξιολόγηση).
• Κώδικα Δεοντολογίας (για όλους) και κοινωνικό έλεγχο (π.χ. ακαδημαϊκό συμβούλιο ή εξωστρεφές ανεξάρτητο Σ.Α.Π.).
• Αποκοπή του ομφάλιου (πελατειακού-εξουσιαστικού) λώρου Πανεπιστημίων με κράτος ή κόμματα.
• Αλλαγή του μοντέλου διοίκησης.
• Ελάχιστο όριο υποχρεωτικότητας στην παρακολούθηση των σπουδών.

Πως θα αλλάξει το Πανεπιστήμιο
Αντώνης Λιάκος, Kαθηγητής
(Aπόσπασμα άρθρου που δημοσιεύθηκε στο Βήμα 25/06/2006)

Το λειψό και στρεβλό αυτό νομοσχέδιο και η υπαναχώρηση από την εσπευσμένη ψήφισή του δεν αποτελεί νίκη του εκπαιδευτικού κινήματος που έχει ως γενικό σύνθημα «όχι στις αλλαγές». Απουσιάζει και εδώ μια συναίσθηση του μεγέθους των αλλαγών που χρειάζεται η εκπαίδευση. Πριν όμως βιαστούμε να τους καταγγείλουμε ως συντηρητικούς, θα έπρεπε να αναρωτηθούμε γιατί τόσοι πολλοί άνθρωποι, και με διαφορετικές ευκαιρίες, λένε όχι στις μεταρρυθμίσεις. Γιατί αυτή η βαθιά δυσπιστία; Διότι η κυβέρνηση δεν έχει πείσει για τις προθέσεις της. H ίδια είναι όμηρος μιας αντίληψης που λέει ότι τα προβλήματα είναι υπόθεση μάνατζμεντ, ανταγωνιστικότητας, ιδιωτικοποίησης. Δεν έχει πείσει, γιατί δεν είναι στις προθέσεις της, ότι το μείζον ζήτημα είναι η διαρθρωτική, σε βάθος και με όραμα, αλλαγή της δημόσιας εκπαίδευσης. Εκεί φοιτά η πλειοψηφία των παιδιών, εκεί έχουν γίνει οι μεγαλύτερες επενδύσεις ως τώρα, από τον πολλαπλασιασμό των ταλέντων θα προέλθει η αναβάθμιση του πολιτισμικού κεφαλαίου αυτής της κοινωνίας.

Το «προσχέδιο νόμου»
Ανακοίνωση της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π. 24/06/2006

Το «προσχέδιο» δεν μπορεί να αποτελέσει βάση διαλόγου για τα μέτρα που δήθεν αναβαθμίζουν τη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση. Αντιθέτως, αυτό καταργεί τον δημόσιο και ακαδημαϊκό χαρακτήρα του Πανεπιστημίου και θεσμοθετεί την πλήρη υποβάθμισή του, την κατάλυση κάθε ακαδημαϊκής και διοικητικής αυτοτέλειάς του και την καταστολή του πανεπιστημιακού κινήματος (τροποποίηση του ασύλου, εξετάσεις κ.λπ.). Γι' αυτό ζητάμε να αποσυρθεί.

Με πρωτοβουλίες της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π. και των Συλλόγων Διδασκόντων συνεχίζουμε την προβολή των δικών μας προτάσεων για την αναβάθμιση της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης και με βάση αυτές οργανώνουμε ευρύτατο διάλογο μέσα στην πανεπιστημιακή κοινότητα και στην κοινωνία.

 


Αρχή της σελίδας