ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών

15/6/2007
Επιμέλεια: Δ. Λεμπεσοπούλου
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Πανεπιστήμιο και Κοινωνία

Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών

Τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο της μετανάστευσης και παλιννόστησης στην Ελλάδα έχει αλλάξει σημαντικά τη δημογραφική σύνθεση πολλών σχολείων και περιοχών και εκτιμάται ότι οι «διαφορετικοί» ξεπερνούν το 10% του συνολικού πληθυσμού. Συγκεκριμένα, υπολογίζεται πως οι αλλοδαποί και παλιννοστούντες μαθητές αποτελούν το 7,8% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού στα νηπιαγωγεία, ενώ για τα δημοτικά σχολεία το ποσοστό αυτό αγγίζει το 11,9%. Η αυξημένη παρουσία αλλοδαπών σε ορισμένες περιοχές θέτει τα σχολεία μπροστά σε καινούργια δυσεπίλυτα προβλήματα και οδηγεί σε αρνητικές αντιδράσεις, όπως το σύνηθες πλέον φαινόμενο γηγενείς γονείς να αποφεύγουν να εγγράφουν τα παιδιά τους σε σχολεία με παλιννοστούντες και αλλοδαπούς μαθητές, επειδή τα θεωρούν υποβαθμισμένα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σχολεία με αμιγή αλλόφωνο μαθητικό πληθυσμό. Η Ελλάδα, ως χώρα υποδοχής, πια, μεταναστών, αντιμετωπίζει όλα τα προβλήματα που αντιμετώπισαν και σε ορισμένες περιπτώσεις εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν άλλες χώρες μέλη της Ε.Ε. Η εισαγωγή της διαπολιτισμικής διάστασης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα απαιτεί μια συνεχή και συστηματική προσπάθεια που είναι ενταγμένη στο πλαίσιο της γενικότερης εκπαιδευτικής πολιτικής για τον εκσυγχρονισμό και την ποιοτική αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης.
Το Πρόγραμμα για την Εκπαίδευση των Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών Μαθητών, που μέχρι τώρα έχει αναπτυχθεί και εφαρμοσθεί από το Πανεπιστήμιο Αθηνών (από το 1997), ανταποκρινόμενο στις προκλήσεις και απαιτήσεις αυτές της σύγχρονης εκπαίδευσης, έχει ως γενικό σκοπό τη δημιουργία των προϋποθέσεων εκείνων που διασφαλίζουν σ' όλους τους μαθητές ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης σε μια κοινωνία της οποίας ο πολυπολιτισμικός χαρακτήρας γίνεται ολοένα και πιο έντονος.


Στόχοι του Προγράμματος

Η εισαγωγή της διαπολιτισμικής διάστασης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα απαιτεί μια συνεχή και συστηματική προσπάθεια που είναι ενταγμένη στο πλαίσιο της γενικότερης εκπαιδευτικής πολιτικής για τον εκσυγχρονισμό και την ποιοτική αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης.Το πρόγραμμα «Εκπαίδευση παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών» είχε εξαρχής έντονα πρακτικό προσανατολισμό και επεδίωξε να υποστηρίξει όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία μέσα από παιδαγωγικές και διδακτικές προτάσεις, εκπαιδευτικά μέσα, επιμορφωτικά προγράμματα, καθώς και την απασχόληση ειδικευμένου διδακτικού προσωπικού. Στόχος είναι να διευκολυνθεί το σχολείο στην υλοποίηση αποτελεσματικών μέτρων -προς όφελος όλων των μαθητών-τόσο για την υποστήριξη της γλωσσικής μόρφωσης και της μάθησης, όσο και για τη διαπολιτισμική διαμόρφωση της σχολικής ζωής. Συγκεκριμένα, στους βασικούς στόχους του Προγράμματος περιλαμβάνονται η αξιολόγηση των ήδη υφιστάμενων θεσμών για τη σχολική ένταξη των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών και η διαμόρφωση τόσο ενός θεσμικού πλαισίου διαπολιτισμικής παρέμβασης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, όσο και ενός προγράμματος συμβουλευτικής και ψυχολογικής υποστήριξης μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων, καθώς και ενίσχυσης των σχέσεων μεταξύ σχολείου-οικογένειας και κοινότητας.

Ακόμη, δίνεται έμφαση στη διαμόρφωση των κατάλληλων προγραμμάτων σπουδών, στην παραγωγή διδακτικού και εποπτικού υλικού και στην ανάπτυξη νέων διδακτικών προσεγγίσεων για τη στήριξη της μάθησης των παλιννοστούντων και αλλοδαπών παιδιών, όπως και στην προετοιμασία και αξιοποίηση δίγλωσσων εκπαιδευτικών, καθώς και άλλου εξειδικευμένου προσωπικού για τη σχολική υποστήριξη των παλιννοστούντων-αλλοδαπών μαθητών. Το πρόγραμμα «Εκπαίδευση παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών» αποσκοπεί συγχρόνως στην ευαισθητοποίηση γηγενών γονέων, μαθητών, εκπαιδευτικών και στελεχών της εκπαίδευσης για τις δυνατότητες αρμονικής συμφοίτησης, σε πολυπολιτισμικά σχολεία αλλά και στην ανάπτυξη μηχανισμών στήριξης και πληροφόρησης τους, οι οποίοι αφενός θα υποστηρίζουν και θα συνδέουν τις επιμέρους δραστηριότητες του Προγράμματος και αφετέρου θα διασφαλίζουν τον πολλαπλασιασμό και τη βιωσιμότητα των αποτελεσμάτων τους.

Σημαντική κρίνεται, ακόμη, η ενίσχυση και ενθάρρυνση παλιννοστούντων-αλλοδαπών γονέων να συμμετέχουν ενεργά στις προσπάθειες της πολιτείας και του σχολείου για ένταξη των παιδιών τους στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Επιπλέον, στους ειδικότερους στόχους του προγράμματος περιλαμβάνονται η ανάπτυξη και εφαρμογή συντονισμένων μέτρων «παρέμβασης» που προωθούν την ομαλή ένταξη των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στο εκπαιδευτικό σύστημα. Συγκεκριμένα, τα μέτρα αυτά αφορούν στην κλιμακούμενη γλωσσική και μαθησιακή υποστήριξη με έναν πρώτο κύκλο για την εντατική διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας σε αρχάριους μαθητές και ένα δεύτερο κύκλο για την υποστήριξη των μαθητών που ήδη παρακολουθούν τα μαθήματα της ηλικιακής τάξης, στην ψυχοκοινωνική υποστήριξη μαθητών και στην ανάπτυξη δικτύων για την προώθηση των σχέσεων ανάμεσα στο σχολείο, την οικογένεια και την κοινότητα. Επιπλέον, η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων αναφορικά με τις αρχές που πρέπει να διέπουν μια πολυπολιτισμική κοινωνία, καθώς και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των στελεχών της εκπαίδευσης σε θέματα σχετικά με τις θεωρητικές και πρακτικές διαστάσεις της διαπολιτισμικής προσέγγισης στο εκπαιδευτικό έργο, καθίστανται δυνατές με τη βοήθεια εισαγωγικών επιμορφώσεων, επιμορφώσεων που αφορούν στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών σε συγκεκριμένες γνωστικές περιοχές, θέσπιση μαθημάτων για την ενίσχυση της γλωσσομάθειας των αλλοδαπών γονέων, ανάπτυξη κοινών δραστηριοτήτων γηγενών και αλλοδαπών γονέων, όπως και υποστήριξη των μορφωτικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων που αναπτύσσουν Αλλοδαποί και Παλιννοστούντες.

Η εφαρμογή του διδακτικού, εποπτικού και επιμορφωτικού υλικού που έχει ήδη παραχθεί και η αναθεώρηση του, καθώς και η ανάπτυξη νέου, όπου οι καταστάσεις το υπαγορεύσουν, καθώς και η εφαρμογή νέων διδακτικών προσεγγίσεων που διευρύνουν τις δυνατότητες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος αποτελούν, ακόμη, σημαντικό τμήμα των ειδικότερων στόχων του Προγράμματος.

Δομή - Δράσεις

Το πρόγραμμα «Εκπαίδευση παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών» είχε εξαρχής έντονα πρακτικό προσανατολισμό και επεδίωξε να υποστηρίξει όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία μέσα από παιδαγωγικές και διδακτικές προτάσεις, εκπαιδευτικά μέσα, επιμορφωτικά προγράμματα, καθώς και την απασχόληση ειδικευμένου διδακτικού προσωπικούΤο Πρόγραμμα «Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο -για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση» έχει κατατμηθεί και διαμοιραστεί στα Παν/μια Αθηνών, Θεσ/νίκης, Πάτρας, Ιωαννίνων, Αιγαίου και Κρήτης με περιοχές δράσης εκείνες της περιφέρειας τους.

Η δομή του προγράμματος περιλαμβάνει μια κεντρική επιστημονική επιτροπή με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο Αθηνών, με ευθύνη του συντονισμού και της εποπτείας του φυσικού αντικειμένου του έργου και η οποία ενημερώνεται σε μηνιαία βάση από τις Συντονιστικές Ομάδες Δράσεων για την πορεία και εφαρμογή των πακέτων εργασιών. Οι Συντονιστικές Ομάδες Δράσεων έχουν την ευθύνη της εποπτείας και της εφαρμογής των πακέτων εργασιών. Σε τριμηνιαία βάση θα πραγματοποιείται σύγκλιση των Ομάδων που με στόχο τη σύνταξη των τριμηνιαίων δελτίων που θα αποτυπώνουν την πρόοδο του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, καθώς και την πρόβλεψη για την επόμενη χρονική περίοδο.

Το Έργο στηρίζεται στη σύμπραξη των συνεργατών του προγράμματος με τους εκπαιδευτικούς, εκπροσώπους ιδρυμάτων, οργανισμών και κοινωνικών φορέων, καθώς και τους εκπροσώπους του επίσημου εκπαιδευτικού συστήματος.

Η σύμπραξη αυτή υλοποιείται μέσα από ένα πλέγμα οργανωτικών σχημάτων και μέτρων που αφενός ευνοούν την αλληλοενημέρωση και την παροχή βοηθείας και αφετέρου δημιουργούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη «προϊόντων» -μέσων διδασκαλίας, μάθησης, μόρφωσης και επιμόρφωσης-που θα ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των αποδεκτών τους. Όλες οι Δράσεις υλοποιούνται παράλληλα και παρακολουθούνται από τον επιστημονικό υπεύθυνο του Έργου σε συνεργασία με τις περιφερειακές επιστημονικές επιτροπές. Στο πλαίσιο του προγράμματος έχουν αναπτυχθεί τέσσερις επιστημονικές ομάδες, επιφορτισμένες με ενημερωτικά, διδακτικά και εποπτικά καθήκοντα.

Αναλυτικότερα, οι ομάδες αυτές είναι: η ομάδα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης (υπεύθυνη για το Ε.Κ.Π.Α. είναι η καθηγήτρια κ. Σ. Χατζηχρήστου ), η ομάδα επιμόρφωσης (υπεύθυνος για το Ε.Κ.Π.Α. είναι ο καθηγητής κ. Ι. Μαρμάρινος , ο οποίος είναι και Αναπλ. Επιστημονικός Υπεύθυνος), η ομάδα γλωσσικής και μαθησιακής υποστήριξης (υπεύθυνοι για το Ε.Κ.Π.Α. είναι η κ. Λ. Τριαντάφυλλου και ο καθηγητής κ. Γ. Φλουρής ), καθώς και η ομάδα διάχυσης του βοηθητικού εκπαιδευτικού υλικού (υπεύθυνοι για το Ε.Κ.Π.Α. είναι οι Κ. Δαρσινός και Π. Ζώτος ). Επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο Αντιπρύτανης καθηγητής κ. Ιωάννης Καράκωστας . Υπεύθυνοι για την ομάδα Συντονισμού και Παρακολούθησης του Έργου είναι ο αν. καθηγητής κ. Κ. Χέλμης και ο κ. Χ. Παρθένης

Στον πίνακα καταφαίνεται ο προγραμματισμός επιμορφωτικών δράσεων βάσει του τεχνικού δελτίουΟι σχολικές μονάδες (νηπιαγωγεία και δημοτικά) οι οποίες έχουν επιλεγεί από τις επιστημονικές επιτροπές των συμμετεχόντων Πανεπιστημίων και συμμετέχουν στο πρόγραμμα φτάνουν ήδη τις 600, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός των εκπαιδευτικών πλησιάζει τους 700. Ακόμη, ιδιαίτερα σημαντικό είναι το εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο έχει συγκροτηθεί έως σήμερα, το οποίο διακρίνεται για τον γλωσσοδιδακτικό και συμπληρωματικό του χαρακτήρα. Ειδικότερα, έχει δημιουργηθεί διδακτικό υλικό, υλικό για την υποστήριξη της γλωσσικής μάθησης εκτός διδακτικού πλαισίου, υλικό υποστήριξης της μάθησης στα μαθήματα του Α. Π., υλικό για τη διαθεματική διδασκαλία δια-πολιτισμικού προσανατολισμού καθώς και υλικό για ανοικτή διδασκαλία επικοινωνιακού-βιωματικού προσανατολισμού. Το υλικό αυτό απευθύνεται στους μαθητές, αλλόγλωσσους και μη, καθώς και στους εκπαιδευτικούς. Όσον αφορά τους τελευταίους, για να ενθαρρυνθεί ο σχεδιασμός της διδασκαλίας από τον εκπαιδευτικό και να καταπολεμηθεί η αντίληψη του διδακτικού βιβλίου ως ρυθμιστή της διδασκαλίας, δημιουργήθηκε υλικό που διατίθεται στον εκπαιδευτικό σε ψηφιακό δίσκο και pdf-αρχεία ή σε έντυπα ντοσιέ. Πρόκειται, δηλαδή, για ένα είδος τράπεζας υλικού από την οποία ο εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέγει ανάλογα με το διδακτικό στόχο και τις ανάγκες της μαθητικής του ομάδας. Συνεχίζοντας την υλοποίηση της στοχοθεσίας του Προγράμματος η οποία προαναφέρθηκε, επιδιώχθηκε μέσα από το ΕΠΕΑΕΚ II η επέκταση των παρεμβατικών δραστηριοτήτων του Προγράμματος σε σχολεία που έχουν έντονο πολυπολιτισμικό χαρακτήρα. Οι παρεμβατικές δραστηριότητες εμπλέκουν όλους τους συντελεστές της σχολικής πράξης -εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς, στελέχη της εκπαίδευσης- και στοχεύουν στην αναδιαχείρηση του Αναλυτικού Προγράμματος, τον εμπλουτισμό της διδακτικής μεθοδολογίας, τη σύνδεση της σχολικής πραγματικότητας με το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, την υποστήριξη μορφωτικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων που καλλιεργούν τη διαπολιτισμική αντίληψη, την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Μέσα από αυτές επιδιώκεται ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών σε θέματα διαπολιτισμικής αγωγής, καλλιέργεια αντιρατσιστικών στάσεων και συμπεριφορών, ανάπτυξη αυτογνωσίας και ενσυναίσθησης, υποστήριξη της σχολικής πρακτικής μετά μέσα και τους τρόπους της Τέχνης.

Οι παρεμβατικές δραστηριότητες αναπτύχθηκαν σε δυο επίπεδα: σε επίπεδο εμπλεκόμενων σχολικών μονάδων προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπου εφαρμόστηκαν ειδικά μέτρα υποστήριξης των αλλόγλωσσων μαθητών καθώς και νέες παιδαγωγικές και διδακτικές πρακτικές και σε επίπεδο εκπαιδευτικών και στελεχών της εκπαίδευσης, οι οποίοι κλήθηκαν να συμμετάσχουν στην οργάνωση και υλοποίηση των δραστηριοτήτων, να υποστηρίξουν αλλά και να εποπτεύσουν την εφαρμογή τους.

Ειδικότερα, αναπτύχθηκαν οι παρακάτω υποστηρικτικές δράσεις του Προγράμματος:

• Σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς αξιολογήθηκε με γραπτά τεστ η γλωσσομάθεια στην Ελληνική μαθητών που προέρχονται από παλιννοστούντες ή/και αλλοδαπούς γονείς. Αυτό συνετέλεσε στο να κατανεμηθούν οι μαθητές σε επίπεδα ανάλογα προς το βαθμό της γλωσσομάθειας τους στην ελληνική και να διευκολυνθούν στην πρόσβαση της γνώσης και της σχολικής επιτυχίας.

• Στους μαθητές των συνεργαζόμενων με το Πρόγραμμα σχολείων εφαρμόστηκε το υποστηρικτικό διδακτικό υλικό που έχει παραχθεί στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ Ι και II για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας αλλά και των λοιπών μαθημάτων, ενώ στο πλαίσιο της επιμόρφωσης ενημερώθηκαν οι εκπαιδευτικοί για την εφαρμογή του καθώς και για την ανάπτυξη εναλλακτικών διδακτικών μεθόδων.

• Σημαντική υπήρξε η συμβολή του portfolio στην απεικόνιση της προόδου των αλλόφωνων μαθητών στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας. Τα στοιχεία και οι πληροφορίες του ωθούν το διδάσκοντα στην περιγραφική αξιολόγηση, η διαδικασία της μάθησης σέβεται το πολιτισμικό κεφάλαιο του «άλλου», το αξιοποιεί και γίνεται πιο αποτελεσματική, ενώ ο μαθητής ασκείται στην αυτοαξιολόγηση, την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και την αυτενέργεια.

• Ομάδα ειδικευμένων συνεργατών του Προγράμματος παρακολουθούσε συνεχώς και σε κάθε σχολική μονάδα την οργάνωση και εξέλιξη της εφαρμογής της παρέμβασης. Η συνεργασία με τη διοίκηση του σχολείου, η ενίσχυση της διδακτικής προσπάθειας των εκπαιδευτικών και παράλληλα η ενημέρωση των υπευθύνων για τις δυσκολίες ή αδυναμίες που αναφαίνονταν στην πορεία του έργου συντέλεσαν αποφασιστικά στη λήψη ανάλογων διορθωτικών μέτρων για την επιτυχία της δράσης.

Η επιμόρφωση αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο υπηρεσιακής εξέλιξης και προόδου. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των λοιπών συντελεστών του σχολικού αποτελέσματος πάνω σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης είναι εξίσου αναγκαία για την ομαλή σχολική και κοινωνική ένταξη όλων των μαθητών.

Στόχος της επιμόρφωσης εκπαιδευτικών είναι η αναθεωρημένη ανάλυση του θεσμού τον οποίο υπηρετούν και της δραστηριοποίησης τους μέσα σ' αυτόν. Εκτιμάται ότι έτσι προκλήθηκε ποιοτική αναβάθμιση του υπηρεσιακού τους έργου αρμονική και συντονισμένη με τα αιτήματα που θέτει στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα η φοίτηση παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών.

Έχει αναπτυχθεί, συνεπώς, ένας σημαντικός αριθμός επιμορφωτικών δραστηριοτήτων, ο οποίος περιλαμβάνει τη διοργάνωση διημερίδων επιστημονικού χαρακτήρα, τις επιμορφώσεις στελεχών του εκπαιδευτικού συστήματος, ταχύρρυθμα ενημερωτικά και διδακτικά προγράμματα, καθώς και διασχολικές εκδηλώσεις, από τις οποίες πολλές έχουν πραγματοποιηθεί με μεγάλη επιτυχία μέσα στο 2006 καθώς και το 2007.

Ειδικότερα, στο πλαίσιο του Προγράμματος υλοποιήθηκαν επιμορφωτικές δραστηριότητες πάνω σε θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, οι οποίες είχαν στόχους αναφοράς:

• Εκπαιδευτικούς που διδάσκουν σε σχολεία όπου γίνεται παρέμβαση από το Πρόγραμμα ή σε Τ.Υ ή Φ.Τ ή μικτές τάξεις. Η ενεργή και αποτελεσματική συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην υλοποίηση της παρέμβασης θεωρείται εξαιρετικής σημασίας για την επιτυχία της δράσης, γεγονός που αναδεικνύει την αναγκαιότητα της επιμόρφωσης και αιτιολογεί τον πρακτικό της χαρακτήρα (εργαστήρια).

• Στελέχη Εκπαίδευσης (Σχολικούς Συμβούλους, Διοικητικούς Προϊσταμένους, Διευθυντές Σχολείων) και τοπικούς φορείς οι οποίοι έχουν στην περιοχή αρμοδιότητάς τους πολυπολιτισμικά σχολεία. Η ενημέρωση τους πάνω στους στόχους και τις παρεμβατικές διαδικασίες για την υλοποίηση του Προγράμματος συμβάλλει στη διευκόλυνση αλλά και τη διάχυση των αποτελεσμάτων. Εξάλλου, η συνειδητοποίηση των λεπτών πτυχών της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης κυρίως σε σχέση με τις διοικητικές / συμβουλευτικές ενέργειες οι οποίες μπορούν να συντελέσουν στον αποκλεισμό των αλλόφωνων μαθητών από το εκπαιδευτικό σύστημα ή να διευκολύνουν την κοινωνική ένταξή τους, συντελούν στην ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση όλου του εκπαιδευτικού κόσμου για το θέμα της εκπαίδευσης αλλόφωνων μαθητών.

Συνεργασίες

Στο πλαίσιο των Καινοτόμων Δράσεων έχει εκπονηθεί ένας σημαντικός αριθμός Διαπολιτισμικών Σχεδίων Εργασίας τα οποία βρίσκονται υπό έκδοση, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί 2 μαθητικά συμπόσια υπό την αιγίδα της UNESCO με θέμα τον Ιαματισμό, όπου συνδυάζεται η Αγωγή Υγείας με τη διατήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η συνεργασία του Προγράμματος εκπαίδευσης παλλινοστούντων και αλλοδαπών μαθητών με Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ).

Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της «Παγκόσμιας Εβδομάδας Δράσης: Εκπαίδευση για όλους» που στην Ελλάδα συντονίζει η Actionaid εκπονήθηκε Σχέδιο Εργασίας με θέμα: «Η Φτώχεια» που εφαρμόστηκε πιλοτικά σε 81 σχολικές μονάδες σε επίπεδο χώρας. Ακόμη, σε συνεργασία με τη ΜΚΟ της Εκκλησίας της Ελλάδας - Μητρόπολη Αλεξανδρούπολης έγινε σχεδιασμός και υλοποίηση θεατρικού Εργαστηρίου με τίτλο: «Ο Διάλογος των Πολιτισμών».

Οι συνεργασίες του Προγράμματος με το Φόρουμ Μεταναστών περιλαμβάνουν λειτουργία Σχολής Γονέων στο χώρο του Φόρουμ των Μεταναστών και συνεργασία με 20 κοινότητες αλλοδαπών, πραγματοποίηση εργαστηρίου δημιουργικής απασχόλησης στο πλαίσιο της διασφάλισης ποιοτικού ελεύθερου χρόνου (πιλοτική εφαρμογή του Σχεδίου Εργασίας: Ο Ελεύθερος Χρόνος), καθώς και πειραματική εφαρμογή προγράμματος προετοιμασίας παιδιών αλλοδαπών για σχολές κινηματογράφου και θεάτρου.

Τέλος, σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία για τους πρόσφυγες οργανώθηκε συμμετοχή στη διοργάνωση του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού για τους Πρόσφυγες και στην πραγματοποίηση της τελετής βράβευσης των μαθητών.

Αποτελέσματα - Μελλοντικά σχέδια

Εν συντομία τονίζεται ότι κατά τις δύο περιόδους υλοποίησης του Προγράμματος υπήρξε διπλασιασμός των ωφελούμενων μαθητών και μεγάλη αύξηση των σχολικών μονάδων, όπου πραγματοποιήθηκαν παρεμβάσεις. Όσον αφορά τα μελλοντικά σχέδια του Προγράμματος, προβλέπεται η επέκταση των παρεμβατικών δραστηριοτήτων του Προγράμματος σε μεγαλύτερο αριθμό επιλεγμένων σχολικών μονάδων της προσχολικής αγωγής καθώς και της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με το ποσοστό φοίτησης αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών καθώς και σε μεγαλύτερο αριθμό εκπαιδευτικών και στελεχών της εκπαίδευσης με σκοπό την ποιοτική αναβάθμιση του παιδαγωγικού και διδακτικού έργου στα πολυπολιτισμικά σχολεία σε όφελος όλων των μαθητών.


Αρχή της σελίδας