ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές

15/11/2007
Επιμέλεια: Τ. Μιχαηλίδου
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Δράσεις του Πανεπιστημίου Aθnvών για τους φοιτητές με αναπηρία

Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές

Στο προηγούμενο τεύχος είχαν παρουσιαστεί συνοπτικά κάποιες από τις δράσεις του Πανεπιστημίου Αθηνών για τους φοιτητές με αναπηρία. Με απόφαση της Πανεπιστημιακής Συγκλήτου στις 23/2/2006 το Πρυτανικό Συμβούλιο έχει προβεί στη σύσταση της Επιτροπής Προσβασιμότητας Φοιτητών με Αναπηρία (ΦμεΑ). Μέλη της Επιτροπής είναι ο Αντιπρύτανης, Καθηγητής κ. Ιωάννης Καράκωστας (Πρόεδρος), ο Επίκουρος Καθηγητής κ. Γεώργιος Κουρουπέτρογλου, η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια κ. Ζώνιου-Σιδέρη, ο Διευθυντής της Πανεπιστημιακής Λέσχης κ. Σωτήριος Ρίζος και ο κ. Δημήτριος Αντωνιάδης, Αρχιτέκτονας από την Τεχνική Υπηρεσία. Στο παρόν τεύχος θα παρουσιαστούν κάποια αναλυτικότερα στοιχεία που αφορούν στους στόχους, στις μέχρι τώρα ενέργειες, στο έργο αλλά και στις ανάγκες της Μονάδας Προβασιμότητας ΦμεΑ.

Πρώτος στόχος της Επιτροπής είναι μία πλήρης επίσημη καταγραφή. Στις γραμματείες κάθε εξάμηνο με τη δήλωση των μαθημάτων πρέπει να δηλώνει το άτομο με αναπηρία την αναπηρία του και την παρούσα κατάσταση του, π.χ αν η αναπηρία του έγινε πιο βαριά. Στόχος είναι η καταγραφή των παραμενουσών ικανοτήτων του ατόμου και κυρίως οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει κατά τη φοίτηση του. Η δήλωση είναι προαιρετική, όμως ιδιαίτερα σημαντική ώστε να γνωρίζει το Πανεπιστήμιο τις ανάγκες των φοιτητών.
Κάτι τέτοιο θα λύσει το πρόβλημα της ενημέρωσης. Σύμφωνα με την περσινή πρόχειρη καταγραφή οι φοιτητές με αναπηρία ήταν περίπου εξακόσιοι ενώ υπολογίζονται σε 1500. Οι επίσημες όμως καταγραφές δεν ξεπερνούν τις 20. Η δυσκολία υπολογισμού έγκειται στο γεγονός ότι υπάρχουν τρεις κατηγορίες φοιτητών με αναπηρία. Στην πρώτη ανήκουν εκείνοι που εισήχθησαν στο κάθε Τμήμα με το 3% και είναι καταγεγραμμένοι σε ξεχωριστούς καταλόγους. Υπάρχουν όμως φοιτητές με αναπηρία που έδωσαν άλλου είδους ειδικές εξετάσεις, π.χ. προφορικές, και είναι καταγεγραμμένοι στους κανονικούς καταλόγους των εισαχθέντων. Τέλος, υπάρχουν και άτομα που δεν ήταν ανάπηροι κατά την εισαγωγή τους αλλά κατά τη διάρκεια την σπουδών τους απέκτησαν μία αναπηρία.
Η Μονάδα Προσβασιμότητας ΦμεΑ δίνει ιδιαίτερη σημασία στο να ασχοληθεί με τον κάθε φοιτητή ξεχωριστά παρέχοντας του τα κατάλληλα μέσα και υποστήριξη προσαρμοσμένη στις ανάγκες του καθενός. Από φέτος ορίστηκε ένα άτομο από τη γραμματεία του κάθε τμήματος, όπου ανάμεσα στις αρμοδιότητες του θα είναι να εξυπηρετεί και να
ενημερώνει τους φοιτητές με αναπηρία και να ενημερώνει αντίστοιχα τη Μονάδα Προσβασιμότητας. Ο εντεταλμένος υπάλληλος θα αναλαμβάνει επίσης τη συμπλήρωση της τετρασέλιδης δήλωσης μέσω τηλεφώνου, e-mail και fax εκ μέρους του φοιτητή με ειδικές ανάγκες που αδυνατεί να το συμπληρώσει μόνος του. Με αυτό τον τρόπο δεν δεσμεύεται γραφειοκρατικά ο φοιτητής. Έτσι η μονάδα θα συντονίζει όλες τις δράσεις μέσω των γραμματειών.
Έχει επίσης προγραμματιστεί η διεξαγωγή σεμιναρίων, για την ενημέρωση όλων των υπηρεσιών του Πανεπιστημίου και κυρίως αυτών που έρχονται σε επαφή με τους φοιτητές, για τις δραστηριότητες της Μονάδας. Η υποστήριξη των φοιτητών με αναπηρίες παρέχεται σε τέσσερα επίπεδα. Στον τομέα της ψυχολογικής υποστήριξης η βοήθεια παρέχεται από το Εργαστήριο Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής από την Καθηγήτρια κ Καλαντζή-Αζίζι Το θέμα της προσβασιμότητας στο δομημένο χώρο περιλαμβάνει τρεις τομείς δράσης. Καταρχάς όλα τα νέα κτήρια οφείλουν να περιλαμβάνουν στις προδιαγραφές τους να είναι πλήρως προσβάσιμα. Επίσης σε όλα τα υπάρχοντα κτήρια έχουν ήδη γίνει και συνεχίζονται παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα η προσθήκη ειδικών ασανσέρ, με στόχο να μπορεί ο φοιτητής με αναπηρία να πλοηγηθεί κατά μήκος κάθε κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών. Σε ένα τρίτο επίπεδο η προσβασιμότητα αφορά στη μετακίνηση των φοιτητών στις περιοχές γύρω και μεταξύ των κτηρίων του Πανεπιστημίου. Συγκεκριμένα στο κέντρο έχουν ήδη τοποθετηθεί με μέριμνα του Πανεπιστημίου σημα-τοδότες με ηχητική σήμανση και τηλεκοντρόλ ή ράμπες στα πεζοδρόμια, ενέργειες οι οποίες θα επεκταθούν ώστε να καλύπτουν όλη την περιοχή των κτηρίων. Άλλα χαρακτηριστικά που κάνουν ένα κτήριο «προσβάσιμο» είναι για παράδειγμα να έχει χαμηλό ψύκτη, χαμηλό καρτοτηλέφωνο, ειδικά διαμορφωμένες τουαλέτες κ.τ.λ. Το επόμενο μέλημα της Μονάδας Προσβασιμότητας ΦμεΑ είναι να εκπαιδεύσει κατάλληλα τόσο τους διδάσκοντες όσο και τους διδασκόμενους ώστε να γνωρίζουν τις ενέργειες που θα πρέπει να ακολουθήσουν σε κάθε ειδική περίπτωση. Ένα παράδειγμα είναι να είναι ενημερωμένος ο καθηγητής για το πώς να εξετάσει ή ποια μέθοδο να ακολουθήσει κατά τη διδασκαλία όταν απέναντι του έχει έναν φοιτητή με κάποιου είδους αναπηρία. Έτσι όλοι οι καθηγητές θα γνωρίζουν πώς να αντιμετωπίσουν την κάθε ξεχωριστή περίπτωση. Αφορά επίσης και τους φοιτητές στο πώς για παράδειγμα θα γράψουν εξετάσεις κ.τ.λ. Ιδιαίτερα σημαντική όμως είναι και η Ηλεκτρονική Προσβασιμότητα που αφορά στην αξιοποίηση της τεχνολογίας και της πληροφορικής ώστε να διευκολυνθεί η ακαδημαϊκή ζωή των φοιτητών με αναπηρία. Το Τμήμα Πληροφορικής ασχολείται ερευνητικά με αυτό το θέμα και έχουν δοθεί σε αρκετές περιπτώσεις λύσεις σε φοιτητές με αναπηρία. Η πρώτη μέριμνα είναι να αξιολογηθούν οι παραμένουσες ικανότητες του φοιτητή και εφαρμόζονται συγκεκριμένα τεστ με βάση διεθνή πρωτόκολλα ώστε να αποφασιστεί με αντικειμενικό τρόπο ποιες είναι οι κατάλληλες συσκευές πρόσβασης στον υπολογιστή και από εκεί και πέρα ο υπολογιστής έχει τη δυνατότητα να «διαβάσει» ή να «γράψει» ένα κείμενο αντί του ατόμου, να «δει» μέσα από ένα μικροσκόπιο κ.τ.λ. Η πληροφορική, όπως μας ενημερώνει ο κ. Κουρουπέτρογλου, δίνει τέτοιες λύσεις όπως για παράδειγμα μπορεί να «διαβάσει» μέσω ειδικών συστημάτων δυνατά το οποιοδήποτε έντυπο, πράγμα που βοηθά ιδιαίτερα τους εντυποανάπηρους, δηλαδή άτομα που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση ή στην πρόσβαση σε ένα κείμενο πχ. τυφλοί, παράλυτοι, δυσλεκτικοί κ.τ.λ Πρέπει να τονιστεί ότι μετά την καταγραφή των ξεχωριστών αναγκών κάθε ατόμου γίνεται ειδική παραγγελία του εξοπλισμού και ακολουθεί η εκπαίδευση του ατόμου ώστε να μάθει να χρησιμοποιεί τον εξοπλισμό του. Στην Ηλεκτρονική Προσβασιμότητα εντάσσεται και η μετατροπή του περιεχομένου των βιβλίων αλλά και όλων των βοηθητικών υλικών στα οποία πρέπει να έχει πρόσβαση ο κάθε φοιτητής σε μορφή προσβάσιμη. Περιλαμβάνεται δηλαδή και η μετατροπή του περιεχομένου εγκυκλοπαιδειών, της βιβλιογραφίας αλλά και του περιεχομένου του διαδικτύου.

Δράσεις του Ε.Κ.Π.Α. για τους φοιτητές με αναπηρία
Του Αντιπρύτανη
κ. Ιωάννη Κ. Καράκωστα

Το Πανεπιστήμιο μας παραμένει συνεπές στο όραμα του για βελτίωση της ποιότητας σπουδών των Φοιτητών με Αναπηρίες. Η αρμόδια Επιτροπή, που ορίσθηκε από το Πρυτανικό Συμβούλιο, βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με την νεοσυσταθείσα Μονάδα Ηλεκτρονικής Προσβασιμότητας, ώστε να καταστεί εφικτός ο σκοπός της Μονάδας, δηλαδή η καθ' οιονδήποτε τρόπο διευκόλυνση των ΦμεΑ.
Στο πλαίσιο αυτών των προσπαθειών του το Πανεπιστήμιο μας διοργανώνει εκδήλωση με θέμα «Μονάδα Προσβασιμότητας Φοιτητών με Αναπηρία», η οποία θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 18 Δεκεμβρίου 2007 και ώρα 11.00 στο Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δρακόπουλος». Στην εκδήλωση αυτή θα προσκληθούν κρατικοί φορείς και ειδήμονες για θέματα ΦμεΑ, καθώς επίσης και φοιτητές με ειδικές ανάγκες, προκειμένου να καταθέσουν την εμπειρία τους. Επίσης θα προσκληθούν οι εντεταλμένοι για εξυπηρέτηση ΦμεΑ υπάλληλοι των Γραμματειών όλων των Πανεπιστημιακών Τμημάτων, προκειμένου να έχουν πιο εξειδικευμένη ενημέρωση και να μπορούν να συμβάλλουν κι αυτοί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην εξυπηρέτηση των ανωτέρω φοιτητών.

Εξίσου σημαντική όμως κρίνεται και η διευκόλυνση της διαπροσωπικής επικοινωνίας. Η πληροφορική και πάλι μπορεί να βοηθήσει και στον τομέα αυτό. Για παράδειγμα με συνθέτες ομιλίας μπορούν να επικοινωνή-σουν άτομα άλαλα ή με έντονη δυσαρθρία. Παρόμοιες λύσεις υπάρχουν και για τους κωφούς ή τους κωφάλαλους. Τα παραπάνω βοηθούν το άτομο τόσο στην ακαδημαϊκή όσο και στην κοινωνική του ζωή. Τόσο το κόστος του εξοπλισμού όσο και οι απαιτήσεις εύρεσης και σχεδιασμού τέτοιων συστημάτων αποτελούν πρόκληση για το Πανεπιστήμιο Αθηνών που όμως έχει καταφέρει να ανταποκριθεί στις ανάγκες αυτές μέχρι τώρα. Αρκεί να αναφερθεί πως για να γίνει προσβάσιμο ένα βιβλίο Φυσικής που περιέχει πολλά σχήματα και μαθηματικά απαιτούνται 2 ανθρωπομήνες αποκλειστικής εργασίας. Σε πολλές περιπτώσεις εθελοντές φοιτητές έχουν ασχοληθεί με την παραγωγή αυτών των βιβλίων.
Τα παραπάνω εντάσσονται στις ατομικές υποστηρικτικές τεχνολογίες πληροφορικής και ο παραπάνω εξοπλισμός χαρίζεται στον φοιτητή και μετά την αποφοίτηση του. Ακόμα, τον Οκτώβριο του 2007 βγήκε ειδικός νόμος που επιτρέπει τη μετατροπή των επιστημονικών βιβλίων σε προσβάσιμα και τη δωρεάν παροχή τους σε ανάπηρους φοιτητές, υπερπηδώντας έτσι γραφειοκρατικά εμπόδια που απαιτούσαν κάθε φορά ειδική άδεια από τον εκδότη. Πέρα όμως από τις ατομικές προσαρμογές, η Μονάδα ασχολείται και με προσαρμογές στο περιβάλλον, που αφορούν γενικές ομάδες αναπήρων. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η προσαρμογή ένος τμήματος της βιβλιοθήκης, ως χώρου εργασίας για τους φοιτητές με ειδικές ανάγκες. Το παραπάνω έχει εφαρμοστεί μέχρι τώρα σε έξι βιβλιοθήκες που έχουν εξοπλιστεί με σταθμούς εργασίας ή εξειδικευμένα βοηθήματα για την υποστή-
Ιδιαίτερα σημαντική όμως είναι και η Ηλεκτρονική Προσβασιμότητα που αφορά στην αξιοποίηση της τεχνολογίας και της πληροφορικής ώστε να διευκολυνθεί η ακαδημαϊκή ζωή των φοιτητών με αναπηρία
ριξη Ατόμων με Αναπηρία και συγκεκριμένα για φοιτητές με τυφλότητα, μειωμένη όραση και κινητικές αναπηρίες στα άνω άκρα. Οι υπάλληλοι των βιβλιοθηκών παρακολούθησαν ειδικά σεμινάρια ώστε να είναι πλήρως ενημερωμένοι για το θέμα. Επίσης είναι ιδιαίτερα σημαντική η προσβασιμότητα στο περιεχόμενο των ιστοσελίδων κάθε τμήματος ή ακόμα στις προσωπικές ιστοσελίδες του κάθε καθηγητή. Μία άλλη ενέργεια λοιπόν της Μονάδας είναι ο έλεγχος στις υπάρχουσες ιστοσελίδες και να δώσει οδηγίες για το πώς πρέπει να κατα-
σκευάζονται από εδώ και πέρα. Ιδιαίτερα δύσκολη είναι η μετατροπή των μαθηματικών και των επιστημονικών συμβόλων σε απτική και ακουστική μορφή. Για το θέμα αυτό έχει γίνει, μετά από πρόταση του Πανεπιστημίου μας στο Υπουργείο Παιδείας, δεκτή η υιοθέτηση του κώδικα Nemeth, που είναι ένα σύστημα συμβόλων Braille που απευθύνεται στους τυφλούς για την εκμάθηση της ανάγνωσης και της γραφής των μαθηματικών. Ταυτόχρονα είμαστε η τρίτη χώρα στον κόσμο που «έβαλε» την ελληνική γλώσσα στο Math Player, ένα σύστημα που
επιτρέπει στο χρήστη να ακούει τα μαθηματικά.
Τέλος, αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι η σημμασία της ανακύκλωσης όλου αυτού του εξοπλισμού. Με τον όρο αυτό εννοούμε τη μεταβίβαση μιας συσκευής ή των προσβάσι-μων βιβλίων που το άτομο για οποιοδήποτε λόγο δεν χρειάζεται πια, σε ένα άλλο άτομο που το έχει ανάγκη. Η δράση αυτή μπορεί να έιναι οριζόντια, δηλαδή ο εξοπλισμός να μεταβιβαστεί σε φοιτητή από κάποιο άλλο Πανεπιστήμιο και αντιστοίχως να δοθεί σε κάποιον φοιτητή του Πανεπιστημίου Αθηνών εξοπλισμός που καλύπτει τις ανάγκες του από κάποιο άλλο πανεπιστημιακό ίδρυμα της χώρας.
Μέσα στα άμεσα μελλοντικά σχέδια της Μονάδας Προσβασιμότητας είναι η ενίσχυση της από εθελοντές φοιτητές. Κάτι τέτοιο απαιτεί οργανωμένη ενημέρωση και κάποιου είδους εκπαίδευση ώστε να μπορούν οι φοιτητές να παρέχουν την κατάλληλη υποστήριξη και βοήθεια στους συμφοιτητές τους με αναπηρία.
Τα παραπάνω αποτελούν μόνο ένα μέρος από το έργο της Μονάδας Προβασιμότητας ΦμεΑ. Ήδη σε προηγούμενο τεύχος έχει γίνει λόγος για το ειδικό όχημα μεταφοράς των φοιτητών με αναπηρία από και προς το Πανεπιστήμιο. Γίνεται φανερή όμως η ανάγκη για αλληλοστήριξη και ενδιαφέρον από μέρους όλων, πράγμα που θα βοηθήσει το έργο της Μονάδας και θα βελτιώσει την ακαδημαϊκή ζωή των φοιτητών με αναπηρία προσφέροντας τους ίσα δικαιώματα και ευκαιρίες με όλους τους φοιτητές του Πανεπιστημίου μας.

Περισσότερες πληροφορίες: Μονάδα Προσβασιμότητας Φοιτητών με Αναπηρία (ΦμεΑ) http://access.uoa.gr/ ή στο 210-7275183


Αρχή της σελίδας