ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία

1/6/2008
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Συνέντευξη τύπου της Συνόδου των Πρυτάνεων και των Προέδρων των Δ.Ε. των Ελληνικών Πανεπιστημίων

Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία

Tην αγωνία τους για τη βαθιά κρίση που διέρχεται η Δημόσια Παιδεία και, ταυτόχρονα, έκκληση προς όλους τους συναρ­μόδιους φορείς να συνδράμουν την προσπάθεια αντιμετώπισης των προβλημάτων που συνεπάγεται αυ­τή η κρίση, διατύπωσαν αναλυτικά οι Πρυτάνεις των Πανεπιστημίων της χώρας σε εφ' όλης της ύλης συνέντευξη τύπου, που παραχώρησαν.
Εκ μέρους της Συνόδου μίλησε ο Πρύτανης του αρχαιότερου Ιδρύματος, του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητής κ. X. Κίττας. Στη διάρκεια της συνέντευξης επισημάνθηκε ότι η Δημόσια Παιδεία είναι θεσμός πρωταρχικός για κάθε κοινωνία και, ως εκ τούτου, είναι ζωτική υποχρέωση και προτεραιότητα της Πολιτείας η στήριξή της. Έγινε αναλυτική παράθεση των σημείων εκείνων, τα οποία συγκροτούν το ιδιαίτερα δύσκολο πλαίσιο, εντός του οποίου η Δημόσια Παιδεία καλείται σήμερα να λειτουργήσει. Οι Πρυτάνεις αναφέρθηκαν, παραθέτοντας συγκεκριμένα στοιχεία και παραδείγματα, στην προσπάθεια απαξίωσης της Δημόσιας Παιδείας, στη δύσκολη συγκυρία που διέρχεται, στα φαινόμενα βίας που εκδηλώθηκαν, σε όλα αυτά τα στοιχεία, τα οποία συντείνουν στην αποδόμηση της λειτουργίας του Δημόσιου Πανεπιστημίου. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο ότι ο χώρος της Δημόσιας Παιδείας έχει μεταβληθεί σε πεδίο έντονης κομματικής αντιπαράθεσης, για να κατατεθεί, σε αντιδιαστολή, πρόταση για ευρεία συναίνεση, διακομματική και κοινωνική, προκειμένου να δοθούν απαντήσεις στις σύγχρονες προκλήσεις και να δοθεί στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο η απαραίτητη δυναμική, που χρειάζεται προκειμένου να αντεπεξέλθει σε αυτές. Επισημάνθηκαν επίσης οι δυσλειτουργίες του νέου νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όχι με διάθεση αντιπολιτευτική, αλλά ως γόνιμες επισημάνσεις, προκειμένου αυτός να βελτιωθεί. Ένας πραγματικός νόμος - πλαίσιο, η κατοχύρω­ση του αυτοδιοίκητου, η οικονομική στήριξη και η ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα, αναφέρθηκαν ως οι βασικοί άξονες, πάνω στους οποίους θα πρέπει, πάντοτε με πνεύμα συναίνεσης, να στηριχθεί το αύριο του Δημόσιου Πανεπιστημίου.

 


 

«Σας καλέσαμε σήμερα εδώ όχι για μια απλή συνέντευξη τύπου, αλλά για να συμβάλετε και εσείς με την τεράστια δύναμη των Μέσων που υπηρετείτε να ακουστεί όπου δει η κραυγή αγωνίας για το μέλλον του Δημόσιου Πανεπιστημίου στη χώρα μας, μια κραυγή αγωνίας όχι μόνο αυτών που έχουν σήμερα την ευθύνη της διοίκησής τους, αλλά και όλων εκείνων των υγιών δυνάμεων του Διδακτικού, του Ερευνητικού και του Διοικητικού προσωπικού που υπηρετούν πιστά τον θεσμό αυτόν, έναν θεσμό που στήριξε από τα πρώτα του βήματα το Ελληνικό Κράτος μέχρι και τη σημερινή ισότιμη συμμετοχή του στην Ευρωπαϊκή Κοινωνία.

Θέλουμε να βοηθήσετε να ακουστεί επίσης η φωνή αγωνίας των χιλιάδων φοιτητών μας καθώς και των γονιών τους, που πίστεψαν στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο και εναπόθεσαν τις ελπίδες τους σ' αυτό για ένα καλύτερο μέλλον.

Φθάνει πια η απαξίωση. Η απαξίωση του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου είναι απαξίωση της ίδιας της Κοινωνίας. Είναι ένας καταστροφικός δρόμος χωρίς γυρισμό. Η σημερινή συγκυρία για τα Πανεπιστήμια είναι εξαιρετικά δύσκολη. Τα τελευταία φαινόμενα βίας όπως ο τραυματισμός του Πρύτανη καθηγητή κ. A. Μάνθου κατά τη συνεδρίαση της Συγκλήτου του Α.Π.Θ., οι εγκληματικές επιθέσεις σε βάρος υπαλλήλων Πανεπιστημίων εν ώρα καθήκοντος, οι βίαιες διακοπές των συνεδριάσεων των Πανεπιστημιακών Οργάνων και η ομηρεία των μελών τους, όπως αυτή που συνέβη χθες στο Πανε-πιστήμιο Μακεδονίας, όταν δεν λαμβάνονται οι αποφάσεις που ορισμένοι επιθυμούν να επιβάλουν, αλλά και οι συμπλοκές ομάδων «φοιτητών»(;), ή η παρεμπόδιση και η ακύρωση των δημοκρατικών εκλογικών διαδικασιών για την ανάδειξη των Πανεπιστημιακών Αρχών έρχονται να αποδομήσουν σε επικίνδυνο βαθμό τη λειτουργία του Δημόσιου Πανεπιστημίου.

Παράλληλα όμως είμαστε όλοι μάρτυρες μιας εντεινόμενης κομματικής αντιπαράθεσης για τα θέματα της Παιδείας με «όμηρο» το ίδιο το Πανεπιστήμιο. Ο πύρινος κομματικός λόγος συχνά απονευρώνει τις προϋποθέσεις του ήπιου λόγου, ακυρώνοντας κάθε προσπάθεια ουσιαστικού και δημοκρατικού διαλόγου. Όλοι οι κομματικοί φορείς καταδικάζουν τη σημερινή κατάσταση, όλοι διακηρύσσουν μεγάλα σχέδια για το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, αλλά στην πράξη τα Κόμματα με τις τοποθετήσεις τους -πιστεύουμε ακούσια- υποδαυλίζουν εμμέσως την αναταραχή1 για παράδειγμα αν και έχουν επισημανθεί προβλήματα εφαρμογής του νέου νόμου που οδηγούν τα Ιδρύματα σε δυσλειτουργίες, η Κυβέρνηση εμμένει στην εφαρμογή όλων των σημείων του. Από την άλλη πλευρά άλλα Κόμματα μάς καλούν να μην εφαρμόσουμε τον νόμο στο σύνολο του, δηλαδή μας καλούν στη μη εφαρμογή ενός νόμου μιας κατά τα άλλα ευνομούμενης δημοκρατικής Πολιτείας! Κυρίες και Κύριοι,

Το πρόβλημα της Παιδείας είναι κατεξοχήν πολιτικό και κοινωνικό. Οι κουρασμένοι απόφοιτοι του Λυκείου αφυδατώνονται από ένα πιεστικό σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, φοιτούν σε αυτά βιώνοντας έντονα το άγχος της επαγγελματικής αποκατάστασης -πολλά πτυχία των δημοσίων Α.Ε.Ι. δεν έχουν ακόμα κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα και την ίδια ώρα συζητούμε μόνο για το πώς θα λύσουμε το πραγματικά μεγάλο, όπως οφείλουμε να ομολογήσουμε, πρόβλημα της αυθαίρετης λειτουργίας των Κ.Ε.Σ.-. Εντέλει οι φοιτητές μας ζουν μέσα σε μια κοινωνία χωρίς πρότυπα, με αβεβαιότητα και αναξιοκρατία, από την οποία δυστυχώς δεν λείπουν οι πελατειακές σχέσεις και ο λαϊκισμός. Σε αυτό το περιβάλλον πολλοί νέοι ασφυκτιούν και αντιδρούν. Ορισμένοι -όπως πιστεύουμε λίγοι- οδηγούνται σε ακραίες συμπεριφορές. Είναι αναμφίβολο ότι πρέπει να γίνει προσπάθεια αυτοί οι λίγοι να αντιληφθούν το πόσο εσφαλμένα πράττουν ή αλλιώς να απομονωθούν από την πανεπιστημιακή κοινότητα. Κυρίως όμως πρέπει να θεραπευθούν τα βαθύτερα κοινωνικά αίτια που οδηγούν σε αυτά τα φαινόμενα. Η λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα δεν μπορεί να είναι κατασταλτική. Είναι βέβαιο ότι η βία ως μέσο αντιμετώπισης της αυθαιρεσίας φέρνει περισσότερη βία. Δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο. Για την καταπολέμησή της απαιτείται πρόληψη και σχεδιασμός των κατάλληλων πολιτικών και δράσεων, μέσα από σταθερά και μελετημένα βήματα. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τη δημιουργία αμοιβαίας εμπιστοσύνης ανάμεσα στην Πολιτεία, τα Κόμματα και τους φορείς της Εκπαίδευσης. Κυρίες και Κύριοι,

Η παρουσία μας σήμερα εδώ σηματοδοτεί την ανάγκη γι' αυτά τα επόμενα βήματα που πρέπει όλοι μαζί να κάνουμε τώρα, που οφείλαμε μάλιστα να τα είχαμε κάνει χθες! Τα Πανεπιστήμια και οι Πρυτανικές Αρχές δεν πολιτεύονται. Η πρωτοβουλία πρέπει να έλθει από τη Βουλή των Ελλήνων. Η Σύνοδος των Πρυτάνεων επανειλημμένως τα τελευταία χρόνια ζητεί -και το ζητεί και σήμερανα συγκροτηθεί μια Διακομματική Επιτροπή για την Παιδεία, έτσι ώστε τα Κόμματα με συναίνεση και αμοιβαίες υποχωρήσεις να αποφασίσουν από κοινού με τους φορείς της Εκπαίδευσης όλες τις απαραίτητες αλλαγές για όλες τις βαθμίδες της, ξεκινώντας από την Πρωτοβάθμια, χωρίς κομματικές σκοπιμότητες και συντεχνιακές λογικές, χωρίς αφορισμούς και γενικεύσεις. Τα τεράστια προβλήματα της Παιδείας σήμερα μπορούν να αντιμετωπισθούν με επιτυχία μόνο από όλα τα Κόμματα μαζί. Όσο κυριαρχούν οι πολιτικές σκοπιμότητες και οι αντιπαραθέσεις τόσο θα δυσκολεύεται η αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων. Η συναινετική προσέγγιση εφαρμόσθηκε και σε άλλες χώρες και πέτυχε. Είναι πράγματι άδικο -για τα παιδιά μας κυρίως- σε άλλες χώρες να σχεδιάζουν το μέλλον, ενώ εμείς εδώ ακόμα να συζητούμε για τα αυτονόητα! Η Σύνοδος των Πρυτάνεων πολλές φορές έχει καταθέσει συγκεκριμένες θέσεις για τη λειτουργία των Α.Ε.Ι. Για να μην μακρηγορώ», συνέχισε ο κ. Κίττας, «σημειώνω μόνο μερικές από αυτές τις θέσεις, που είναι οι ακόλουθες:

•             Ο νόμος για τα Πανεπιστήμια οφείλει να είναι πραγματικό ΠΛΑΙΣΙΟ αναφοράς και όχι σύνολο λεπτομερών ρυθμίσεων. Οι όποιες απαιτούμενες εξειδικεύσεις του νόμου πρέπει να γίνονται με τον ξεχωριστό Εσω-τερικό Κανονισμό κάθε Ιδρύματος, που θα βρίσκεται στο πνεύμα του λιτού νόμου-πλαισίου και παράλληλα θα λαμβάνει μέριμνα για τις ιδιαιτερότητες και τους σκοπούς κάθε Ιδρύματος.
•             Πρέπει να κατοχυρωθεί η ουσιαστική και πλήρης διοικητική, οικονομική και ακαδημαϊκή αυτοδιοίκηση.
•             Η θεσμοθέτηση μη κρατικών - μη κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων δεν λύνει κανένα σημαντικό πρόβλημα της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Αυτό που προέχει είναι η οικονο-
μική στήριξη των Πανεπιστημίων, παράλληλα με την ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα και της κρατικής μέριμνας γι' αυτά, τα οποία οφείλουν να λειτουργούν πάντα με διαφάνεια και λογοδοσία.
•             Η διευκόλυνση των διεθνών επιστημονικών δράσεων και συνεργασιών στο πλαίσιο της αυτοτέλειας του εθνικού εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι απαραίτητο στοιχείο προόδου.
Όπως και
•             Η ενθάρρυνση των περισσότερο δυναμικών στοιχείων και χαρακτηριστικών των ελληνικών Πανεπιστημίων, τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην έρευνα.
Καθώς και
•             Η μείωση της γραφειοκρατίας και η ενθάρρυνση περισσότερο αποτελεσματικών διοικητικών και οικονομικών μηχανισμών και διαδικασιών λήψης αποφάσεων.

Πιστεύουμε ότι οι θέσεις της Συνόδου των Πρυτάνεων πρέπει να αποτελούν σημείο αναφοράς για κάθε νόμο που σχετίζεται με την Ανώτατη Εκπαίδευση. Φοβούμαστε ότι όλοι οι τελευταίοι νόμοι για τα Α.Ε.Ι. δεν αποτέλεσαν ποτέ ένα λιτό πλαίσιο, και αυτό ισχύει και για τον τελευταίο νόμο, που δεν κατοχυρώνει την αυτοδιοίκηση σύμφωνα με τη γνώμη της Συνόδου, παρά τα όποια θετικά βήματα περιλαμβάνει.

Σημειώνουμε επίσης ότι ακόμα και με την όποια καλόπιστη προσπάθεια εφαρμογής του νόμου αυτού παρατηρήθηκαν δυσλειτουργίες, που είχαν εγκαίρως εντοπισθεί από τη Σύνοδο των Πρυτάνεων και τις Συγκλήτους των Πανεπιστημίων και όμως δεν έχουν βρει ακόμα τις απαντήσεις τους. Ωστόσο ο εντοπισμός των δυσλειτουργιών αυτών δεν μπορεί και δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως αντιπολιτευτική τακτική. Κατά την εφαρμογή ενός νόμου είναι φυσικό να προκύψουν δυσλειτουργίες που αρχικώς δεν ήταν δυνατό να προβλεφθούν. Συμβαίνει συχνά κάτι τέτοιο. Αυτό που δεν πρέπει να συμβαίνει είναι η μη έγκαιρη διόρθωση αυτών των δυσλειτουργιών. Παρ' όλα αυτά στον ισχύοντα νόμο υπάρχουν και θετικά σημεία που πυροδότησαν αδίκως πολλές, υπερβολικές και δυσκολο-νόητες από τον κοινό νου αντιδράσεις. Είναι δυνατόν ένα Πανεπιστήμιο να μην αποτιμά το έργο του, να μην προγραμματίζει για τα επόμενα χρόνια τα βήματά του, προδιαγράφοντας τις ανάγκες του, αποτυπώνοντας παράλληλα και τις ελλείψεις του; Είναι δυνατόν αυτό που σχεδόν όλα τα Κόμματα αποδέχθηκαν ως δημοκρατικό επίτευγμα -δηλαδή την καθολική ψηφοφορία για την ανάδειξη των Αρχών- να οδηγεί μειοψηφίες -που ανεξήγητα βάλλουν κατά αυτού του μέτρου- σε ενέργειες που προσβάλλουν βάναυσα τη Δημοκρατία και οδηγούν στην παράλυση τα Α.Ε.Ι., με σοβαρό κίνδυνο να παραμείνουν αυτά ή τα Τμήματά τους χωρίς Διοικήσεις; Πώς θα λειτουργήσουν τα Πανεπιστήμια αυτά τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά όταν θα έχει λήξει η θητεία των σημερινών Οργάνων; Τα έχουν σκεφθεί αυτά όσοι παρακωλύουν τις δημοκρατικές διαδικασίες;

Κυρίες και Κύριοι,
Η Παιδεία γενικά, και ακόμα περισσότερο η Δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση, αποτελεί και πρέπει να συνεχίσει να αποτελεί έναν θεσμό που απευθύνεται σε όλους χωρίς διακρίσεις, χωρίς ταξικούς ή άλλους διαχωρισμούς. Γι' αυτό και πρώτο μέλημα κάθε δημοκρατικά οργανωμένης και ευνομούμενης Πολιτείας πρέπει να είναι η διασφάλιση του αγαθού της Δημόσιας Παιδείας.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, εκείνο που πιστεύουμε ότι προέχει -και αυτό ζητούμε σήμερα- είναι η ανάγκη αντιμετώπισης όλων των ζητημάτων της Δημόσιας Παιδείας με διακομματική συναίνεση. Στην παρούσα χρονική συγκυρία η συζήτηση για την ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων δεν επιλύει τα μεγάλα και χρονίζοντα προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Αντιθέτως φαίνεται ότι συμβάλλει στην όξυνση της πολιτικής αντιπαράθεσης στον πολύπαθο αυτόν χώρο. Η λειτουργία ισχυρών Δημόσιων Πανεπιστημίων αποτελεί και στην Ελλάδα αλλά και σε όλη την Ευρώπη εγγύηση ποιότητας για τις παρεχόμενες σε κάθε χώρα σπουδές και γενικότερα για το επίπεδο της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Πιστεύουμε στις δυνάμεις των Ελληνικών Πανεπιστημίων και καλούμε την Πολιτεία να διασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία τους και να μας εμπιστευθεί.

Καθήκον όλων μας, λοιπόν, είναι να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις και τις ανάγκες της εποχής και παράλληλα να επαυξήσουμε την εμπιστοσύνη που χρόνια τώρα παρείχε η κοινωνία στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Έτσι θα επιτευχθεί και η απομυθοποίηση της άποψης ότι το ιδιωτικό Πανεπιστήμιο είναι η λύση των προβλημάτων της Ανώτατης Παιδείας.

Συνοψίζοντας:

• Λέμε «όχι» στις «δυναμικές μειοψηφίες» που καταλύουν τη λειτουργία των Πανεπιστημίων, που καταλύουν το Άσυλο και παρεμποδίζουν τον ελεύθερο διάλογο, την ελεύθερη διακίνηση των Ιδεών.
• Λέμε «ναι» στην κινητοποίηση όλων των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας για την προάσπιση της ομαλής λειτουργίας των Ιδρυμάτων μας.
• Λέμε «όχι» στις κομματικές αντιπαραθέσεις για την Παιδεία.
• Ζητούμε διακομματική συναίνεση. Τούτο πρέπει να επιτευχθεί μέσα από Διακομματική Επιτροπή της Βουλής. Είναι η μόνη οδός για την Παιδεία που όλοι θέλουμε στον τόπο μας.
• Ζητούμε μια συναίνεση που πρέπει να έρθει μέσα από συγκεκριμένα και σταθερά βήματα σε σύντομο χρονικό διάστημα.
• Μια συναίνεση που πιστεύουμε ότι πρέπει να στηριχθεί στις ακόλουθες αυτονόητες προϋποθέσεις για μια Παιδεία αντάξια των προσδοκιών της ελληνικής κοινωνίας.

Οι προϋποθέσεις αυτές είναι:
- Αναδιάρθρωση της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γιατί οι φοιτητές μας στα Πανεπιστήμια δεν προκύπτουν εν κενώ, τους υποδεχόμαστε σχεδόν διαμορφωμένους από τις δύο άλλες βαθμίδες.
- Ουσιαστική ενεργοποίηση της Συνταγματικά κατοχυρωμένης θεσμικής θωράκισης της αυτοδιοίκησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Μιας αυτοδιοίκησης που ισχύει σε όλα τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα των προηγμένων χωρών και όχι μόνο.
- Οικονομική ενίσχυση της Παιδείας στο σύνολο της τουλάχιστον στο 5% του Α.Ε.Π.
- Ενίσχυση των υποδομών σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης, έτσι ώστε μαθητές, φοιτητές, δάσκαλοι, καθηγητές και πανεπιστημιακοί να σπουδάζουν και να εργάζονται σε ένα πε-ριβάλλον αντάξιο των προσδοκιών της κοινωνίας και στο ύψος του λειτουργήματος της Εκπαίδευσης.
- Εξασφάλιση της πρόσβασης σε κάθε βαθμίδα της Εκπαίδευσης και επιλογή των αξίων για την Ανώτατη Εκπαίδευση με αξιοκρατικό σύστημα, χωρίς καμία ταξική ή άλλη διάκριση.
- Αναγνώριση και κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων μας.
- Διά βίου Εκπαίδευση και Επαγγελματική Κατάρτιση για να καλύπτονται τα κενά που δημιουργούνται για όσους αποφοιτούν από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ή δεν μετέχουν σε αυτήν.

Αποτέλεσμα αυτής της συναίνεσης θα είναι και η εξαφάνιση των αιτίων που οδηγούν στην ενεργοποίηση των ομάδων διαμαρτυρίας και επιβολής της βίας, τις οποίες βλέπουμε σήμερα να δρουν όχι μόνο στον χώρο των Πανεπιστημίων, αλλά και ευρύτερα.

Κυρίες και κύριοι,
Η σημερινή συγκυρία, όπως αρχικώς αναφέραμε, είναι εξαιρετικά δύσκολη και κρίσιμη. Απαιτούνται βήματα τώρα. Αν η Πολιτεία και τα Κόμματα δεν αντιληφθούν το χρέος τους προς τα παιδιά μας, τότε θα εισέλθουμε ως κοινωνία σε παρατεταμένη κρίση. Γιατί μόνο μέσω της Παιδείας, δηλαδή μέσα από την παραγωγή και τη διάδοση της γνώσης και τη διαμόρφωση ενεργών πολιτών με κριτική σκέψη και σφαιρικές γνώσεις, μπορεί η οικονομική ανάπτυξη να συμβαδίζει με την κοινωνική ευημερία, τη δικαιοσύνη και τον πολιτισμό».


Αρχή της σελίδας