ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

1/12/2008
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Ηλεκτρονική Τάξη (η-Τάξη)

Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Oι ραγδαίες εξελίξεις στο χώρο των νέων τεχνολογιών, σε συνδυασμό με την πτώση των τιμών σε βασικά προϊόντα, όπως οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, που βρίσκονται πλέον σχεδόν σε κάθε σπίτι, δεν μπορούν να μην επηρεάσουν τα εκπαιδευτικά συστήματα. Η χρήση της νέας τεχνολογίας παρέχει πολλές δυνατότητες αποτελεσματικότερης πρόσβασης σε εκπαιδευτικό υλικό, διευκολύνει τη συχνή επικοινωνία μεταξύ διδασκόντων και φοιτητών, συμβάλλει στην εξοικονόμηση χρόνου. Αν δει κανείς την αξιοποίηση αυτών των δυνατοτήτων κάτω από το πρίσμα των νέων προκλήσεων που αναδύονται στην εποχή μας, διαπιστώνει ότι βοηθά και σε πιο μικρά, αλλά εξίσου σοβαρά ζητήματα, όπως, για παράδειγμα, στην εξοικονόμηση χαρτιού. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών έχει εισέλθει δυναμικά στη διαδικασία αξιοποίησης των δυνατοτήτων της σύγχρονης τεχνολογίας, δίνοντας τη δυνατότητα σε διδάσκοντες και φοιτητές, συμπληρωματικά με τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας, να χρησιμοποιήσουν αυτές τις δυνατότητες στην προσπάθεια επίτευξης καλύτερου εκπαιδευτικού αποτελέσματος.


Στις μέρες μας οι ραγδαίες εξελίξεις στο χώρο των νέων τεχνολογιών, της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών επιτρέπουν την υιοθέτηση νέων ευέλικτων λειτουργικών δομών που αναβαθμίζουν τα υπάρχοντα συστήματα εκπαίδευσης και βελτιώνουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Μάλιστα, είναι κοινή η πεποίθηση πως η τεχνολογική προοπτική της Ηλεκτρονικής Μάθησης είναι ικανή να αξιοποιήσει στο έπακρο την ήδη σε υψηλό βαθμό αφομοιωμένη στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πληροφορική τεχνολογία.
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών, ανταποκρινόμενο στις σύγχρονες απαιτήσεις, υιοθέτησε την Ηλεκτρονική Τάξη (η-Τάξη) ως βασικό ενισχυτικό παράγοντα της κλασικής διδασκαλίας στην αίθουσα διδασκαλίας και στο αμφιθέατρο. Με τον τρόπο αυτό προτείνεται μία συμπληρωματική δομή εκπαίδευσης που χρησιμοποιεί τις νέες τεχνολογίες για να ξεπεράσει περιορισμούς χώρου και χρόνου και να προσφέρει νέες δυνατότητες αναβάθμισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Oι νέες αυτές δυνατότητες παρέχονται στην κοινότητα του Πανεπιστημίου Αθηνών μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας η-Τάξη (http://eclass.uoa.gr), η οποία αποτελεί ένα ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Ηλεκτρονικών Μαθημάτων. Έχει σχεδιαστεί με προσανατολισμό την ενίσχυση της συμβατικής εκπαιδευτικής διαδικασίας και βασίζεται στη φιλοσοφία του λογισμικού ανοικτού κώδικα. Η πλατφόρμα η-Τάξη αναπτύχθηκε και υποστηρίζεται ενεργά από την Oμάδα Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης του Κέντρου Λειτουργίας και Διαχείρισης Δικτύου του Πανεπιστημίου Αθηνών, με υπεύθυνο τον κ. Κωνσταντίνο Τσιμπάνη (k.tsibanis@noc.uoa. gr). Είναι προϊόν μιας μακράς προσπάθειας που ξεκίνησε το 2002 στα πλαίσια του Ελληνικού Ακαδημαϊκού Διαδικτύου GUnet (www.gunet.gr) με πρωτοβουλία του καθηγητή του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών κ. Λάζαρου Μεράκου.

Η Τεχνολογία στην Υπηρεσία της Εκπαίδευσης

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών σήμερα διαθέτει άρτιες δικτυακές υποδομές, πρόσβαση στο διαδίκτυο και τις υπηρεσίες του, ηλεκτρονικές υπηρεσίες που καλύπτουν πλήρως τις λειτουργικές, οργανωτικές και εκπαιδευτικές του ανάγκες, χιλιάδες ηλεκτρονικούς υπολογιστές και εξειδικευμένο προσωπικό. Στόχος όλων αυτών των υποδομών είναι η βελτίωση της οργάνωσης και λειτουργίας του ιδρύματος, η προώθηση της έρευνας, η ενεργή συμμετοχή στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα, η ενίσχυση της επικοινωνίας, η διάχυση της γνώσης και κυρίως η βελτίωση της ποιότητας στην εκπαίδευση.
Στην κατεύθυνση αυτή το Πανεπιστήμιο Αθηνών πρωτοπορεί προτείνοντας, παράλληλα με την κλασική διδασκαλία μία νέα μορφή μάθησης, την ηλεκτρονική μάθηση (η-μάθηση), που στόχο έχει να γεφυρώσει την τεχνολογική εξέλιξη με την παραδοσιακή εκπαιδευτική δραστηριότητα του ιδρύματος. Βασικό της στοιχείο αποτελεί η χρήση υπολογιστικού περιβάλλοντος και τηλεπικοινωνιακών τεχνολογιών με σκοπό την αμφίδρομη μεταφορά της γνώσης. Χρησιμοποιείται για να ενισχύσει ή να προσθέσει αξία στις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας, δημιουργώντας ένα δυναμικό περιβάλλον εκπαίδευσης. Παράλληλα, προσφέρει ένα μέσο αλληλεπίδρασης και συνεχούς επικοινωνίας εκπαιδευτή - εκπαιδευόμενου που χαρακτηρίζεται από ευελιξία, προσαρμοστικότητα και ανάδραση.

Η φιλοσοφία της ηλεκτρονικής Τάξης

Η Hλεκτρονική Tάξη μετά από 5 χρόνια συνεχούς λειτουργίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών βρίσκεται σε μία φάση λειτουργικής και σχεδιαστικής ωριμότητας. Βασικός προσανατολισμός παραμένει η ενίσχυση και η υποστήριξη της εκπαιδευτικής δραστηριότητας μέσα από ένα εύχρηστο περιβάλλον τεχνολογικής αιχμής. Η Hλεκτρονική Τάξη απευθύνεται σε όλα τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Κεντρικοί ρόλοι είναι αυτοί του εκπαιδευτή και του εκπαιδευόμενου. Η πρόσβαση γίνεται με τη χρήση του προσωπικού λογαριασμού (username - password) κάθε χρήστη. Ειδικότερα, ο εκπαιδευτής μπορεί εύκολα και γρήγορα να δημιουργεί εύχρηστα και λειτουργικά ηλεκτρονικά μαθήματα, χρησιμοποιώντας το εκπαιδευτικό υλικό που διαθέτει (σημειώσεις, παρουσιάσεις, κείμενα, εικόνες, κ.λπ.), ενώ ο εκπαιδευόμενος αποκτά ένα εναλλακτικό κανάλι πρόσβασης στην προσφερόμενη γνώση, ανεξάρτητο από χωροχρονικές δεσμεύσεις.
Παράλληλα, σημαντικούς σχεδιαστικούς άξονες αποτελούν η προσαρμοστικότητα στις απαιτήσεις, η ευελιξία, η ευκολία στη χρήση, η δυνατότητα αναβάθμισης και επέκτασης, η ελεύθερη διάθεση χωρίς την απαίτηση αδειών χρήσης και συντήρησης, οι μικρές λειτουργικές απαιτήσεις, η χρήση ανοικτών προτύπων, η δυνατότητα ολοκλήρωσης της πλατφόρμας με άλλες δικτυακές υπηρεσίες, η πολυγλωσσική υποστήριξη, οι ξεκάθαρες λειτουργικές δομές (εγγραφή, πρόσβαση, δημιουργία μαθήματος, διαχείριση κ.λπ.), καθώς και η συνεχής υποστήριξη από το Κέντρο Λειτουργίας και Διαχείρισης Δικτύου του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η πρόσβαση στην ηλεκτρονική Τάξη γίνεται με τη χρήση ενός απλού φυλλομετρητή (web browser) χωρίς την απαίτηση εξειδικευμένων τεχνικών γνώσεων.

Στόχοι και Oφέλη

Βασική επιδίωξη της Hλεκτρονικής Tάξης αποτελεί η ανάπτυξη υποδομών εκπαίδευσης ενισχυτικών της συμβατικής διδασκαλίας στο αμφιθέατρο. Ειδικότερα, οι βασικοί στόχοι που ικανοποιούνται από το σχεδιασμό και τα οφέλη που αποκομίζονται από τη χρήση της πλατφόρμας είναι τα εξής:
• ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών της πληροφορίας και των επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην εκπαιδευτική δραστηριότητα για την παροχή ανταγωνιστικών υπηρεσιών εκπαίδευσης υψηλής ποιότητας μέσα από ένα σύγχρονο περιβάλλον τεχνολογικής αιχμής
• δημιουργία ενός εύχρηστου μέσου αλληλεπίδρασης και συνεχούς επικοινωνίας εκπαιδευτή – εκπαιδευόμενου
• αξιοποίηση του πλούσιου εκπαιδευτικού υλικού και της συσσωρευμένης εκπαιδευτικής εμπειρίας
• εποικοδομητική χρήση του Διαδικτύου και της άρτιας δικτυακής υποδομής του ιδρύματος
• ευκολία στη χρήση από εκπαιδευτές – εκπαιδευόμενους για την υποστήριξη ατόμων με διαφορετική τεχνολογική παιδεία και κουλτούρα, αλλά με τις ίδιες υψηλές απαιτήσεις στην ποιότητα της προσφερόμενης εκπαίδευσης
• παροχή μιας αξιόπιστης χαμηλού κόστους υπηρεσίας τηλεματικής για την υποστήριξη της ηλεκτρονικής μάθησης
• προσαρμοστικότητα στις ιδιαίτερες απαιτήσεις και ανάγκες
• ευκολία στη διαχείριση, την αναβάθμιση και την επέκταση
• ελεύθερη διάθεση και κεντρική υποστήριξη από το Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Τι είναι το ηλεκτρονικό Μάθημα

Το ηλεκτρονικό Μάθημα αποτελεί τον πυρήνα της Hλεκτρονικής Τάξης. Κάθε μάθημα είναι μια αυτόνομη οντότητα στην πλατφόρμα η-Τάξη, η οποία ενσωματώνει μια σειρά από υποσυστήματα (εργαλεία μαθήματος). Oυσιαστικά, το ηλεκτρονικό μάθημα είναι μια αρθρωτή δομή, την οποία οργανώνει και διαχειρίζεται ο υπεύθυνος εκπαιδευτής, ανάλογα με το υλικό που διαθέτει και το μοντέλο ηλεκτρονικής μάθησης που θα υιοθετήσει (από μια απλή ενημερωτική ιστοσελίδα έως ένα πλήρως δυναμικό περιβάλλον εκπαίδευσης).
Στην κεντρική οθόνη του μαθήματος υπάρχει η ταυτότητα του μαθήματος όπου αναφέρονται βασικές πληροφορίες (τίτλος, κωδικός, σύντομη περιγραφή, υπεύθυνος εκπαιδευτής, τμήμα, τομέας, τύπος πρόσβασης, εγγεγραμμένοι χρήστες, λέξεις κλειδιά, κ.λπ.). Παράλληλα, το ηλεκτρονικό μάθημα υποστηρίζει δεκαπέντε (15) υποσυστήματα (εργαλεία μαθήματος) και τέσσερα (4) εργαλεία διαχείρισης. O υπεύθυνος εκπαιδευτής μπορεί να τα ενεργοποιεί και να τα απενεργοποιεί ανάλογα με τη δομή και το υλικό του μαθήματος που διαθέτει, ώστε να απλοποιείται το περιβάλλον του εκπαιδευομένου, και να εμφανίζονται μόνο οι απολύτως απαραίτητες εκπαιδευτικές ενότητες. Αναλυτικότερα, τα υποστηριζόμενα υποσυστήματα που συνθέτουν το ηλεκτρονικό μάθημα στην Hλεκτρονική Τάξη είναι τα εξής:
1. Ατζέντα όπου παρουσιάζονται χρονικά τα γεγονότα σταθμοί του μαθήματος (διαλέξεις, συναντήσεις, αξιολογήσεις, κλπ).
2. Έγγραφα όπου αποθηκεύεται, οργανώνεται και παρουσιάζεται το εκπαιδευτικό υλικό του μαθήματος. Ειδικότερα το υποσύστημα αυτό παρέχει ένανεύχρηστο μηχανισμό για τη διαχείριση, την οργάνωση και την ομαδοποίηση του εκπαιδευτικού περιεχομένου (κείμενα, παρουσιάσεις, εικόνες, διαγράμματα, κ.λπ.) μέσα από ένα σύστημα καταλόγων και υποκαταλόγων.
3. Ανακοινώσεις που αφορούν το μάθημα και ενημερώνουν τους εγγεγραμμένους χρήστες, εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους.
4. Περιοχές Συζητήσεων για την ανταλλαγή απόψεων και ιδεών σε θέματα σχετικά με το μάθημα. Αποτελεί ένα υποσύστημα αλληλεπίδρασης εκπαιδευτή – εκπαιδευόμενου.
5. Oμάδες Εργασίας (ανοικτές ή κλειστές) αποτελούν μια συλλογή από εγγεγραμμένους χρήστες που μοιράζονται την ίδια περιοχή συζητήσεων καθώς και την ίδια περιοχή μεταφόρτωσης αρχείων και εργασιών, και προάγουν τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση ανάμεσα στους εκπαιδευόμενους.
6. Σύνδεσμοι – χρήσιμες πηγές από το Διαδίκτυο που αφορούν το μάθημα και ομαδοποιούνται σε κατηγορίες.
7. Εργασίες Εκπαιδευόμενων, ένα χρήσιμο εργαλείο που επιτρέπει την ηλεκτρονική διαχείριση, υποβολή και βαθμολόγηση των εργασιών του μαθήματος.
8. Ασκήσεις Αυτοαξιολόγησης που δημιουργεί ο εκπαιδευτής με στόχο την εξάσκηση των Εκπαιδευόμενων στην ύλη του μαθήματος. Το υποσύστημα αυτό ενσωματώνει μια γεννήτρια παραγωγής Ασκήσεων με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, καθώς και ασκήσεις του τύπου «συμπληρώματος κενών» ή «ταιριάσματος στηλών».
9. Περιγραφή Μαθήματος, χώρος όπου παρουσιάζονται πληροφορίες σχετικά με την ύλη, τους στόχους, τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, τα βοηθήματα, τους τρόπους αξιολόγησης, κλπ του μαθήματος.
10. Βίντεο Μαθήματος, χώρος αποθήκευσης και διάθεσης οπτικοακουστικού εκπαιδευτικού υλικού. Υπάρχουν δύο επιλογές: προσθήκη αρχείου βίντεο και προσθήκη συνδέσμου βίντεο που βρίσκεται αποθηκευμένο στον Video On Demand Server (VOD) του Πανεπιστημίου Αθηνών και αφορούν το μάθημα.
11. Γραμμή Μάθησης, παρέχει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτές να οργανώσουν το εκπαιδευτικό τους υλικό σε δομημένες ενότητες και στους εκπαιδευόμενους να ακολουθούν μια σειρά από βήματα ως δραστηριότητες μάθησης. Ακολουθεί το πρότυπο SCORM 2004.
12. Τηλεσυνεργασία είναι ένα υποσύστημα που παρέχει τη δυνατότητα ανταλλαγής μηνυμάτων (chat) σε πραγματικό χρόνο.
13. Ερωτηματολόγια είναι ένα υποσύστημα που παρέχει τη δυνατότητα δημιουργίας δημοσκοπήσεων και ερευνών μαθησιακού προφίλ στο πλαίσιο του μαθήματος.
14. Wiki είναι ένα εργαλείο συνεργασίας που επιτρέπει στους συμμετέχοντες στο μάθημα εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους να επεξεργάζονται από κοινού το περιεχόμενο διαφόρων κειμένων.
15. Χώρος Ανταλλαγής Αρχείων όπου υποστηρίζεται η ανάδραση στην εκπαιδευτική δραστηριότητα με την ανταλλαγή αρχείων μεταξύ των υπεύθυνων εκπαιδευτών και των εγγεγραμμένων εκπαιδευόμενων του μαθήματος.
Αντίστοιχα τα εργαλεία διαχείρισης του μαθήματος επιτρέπουν την αλλαγή των στοιχείων της ταυτότητας και του τύπου πρόσβασης του μαθήματος, τη διαγραφή – ανανέωση του μαθήματος, τη διαχείριση των εγγεγραμμένων χρηστών καθώς και την ενεργοποίηση / απενεργοποίηση των υποσυστημάτων στη δομή του μαθήματος. Τέλος, παρέχεται η δυνατότητα στον υπεύθυνο εκπαιδευτή να παρακολουθεί χρήσιμα στατιστικά στοιχεία που αφορούν τη συμμετοχή στο μάθημα.

Ρόλοι Χρηστών

O χρήστης - εκπαιδευτής είναι υπεύθυνος για τη δημιουργία και τη διαχείριση των ηλεκτρονικών μαθημάτων. O λογαριασμός του δημιουργείται από τους διαχειριστές της πλατφόρμας, κατόπιν αίτησης του ενδιαφερόμενου. O εκπαιδευτής μπορεί να δημιουργήσει όσα μαθήματα επιθυμεί, να επικοινωνεί με τους εκπαιδευόμενους, να εισάγει το εκπαιδευτικό υλικό του μαθήματος (κείμενα, εικόνες, παρουσιάσεις, βίντεο, εργασίες, ασκήσεις αυτοαξιολόγησης κ.λπ.), καθώς επίσης να δημιουργεί ομάδες εργασίας και περιοχές συζητήσεων.
O χρήστης - εκπαιδευόμενος μπορεί να εγγραφεί σε όσα μαθήματα του επιτρέπεται, να έχει πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό που περιέχουν, και να συμμετάσχει σε ομάδες εργασίας, περιοχές συζητήσεων και ασκήσεις αυτοαξιολόγησης. O λογαριασμός του δημιουργείται είτε αυτόματα με την εγγραφή του στην πλατφόρμα είτε από τους διαχειριστές της πλατφόρμας, κατόπιν αίτησης του ενδιαφερόμενου.
Τέλος, ο χρήστης - διαχειριστής είναι αυτός που έχει τη συνολική εποπτεία της πλατφόρμας. Δημιουργεί κι ελέγχει τους λογαριασμούς των χρηστών, διαχειρίζεται τα μαθήματα, καθώς επίσης παρακολουθεί και διαχειρίζεται τον εξυπηρετητή και τη βάση δεδομένων.

Κατηγορίες Μαθημάτων

Ανοικτά μαθήματα είναι τα μαθήματα ελεύθερης πρόσβασης, όπου έχουν πρόσβαση ακόμα και χρήστες που δεν διαθέτουν λογαριασμό στην πλατφόρμα. Ανοικτά σε εγγραφή είναι τα μαθήματα στα οποία ένας χρήστης μπορεί να έχει πρόσβαση μόνο αν διαθέτει λογαριασμό στην πλατφόρμα και εγγραφεί σε αυτά.
Τέλος, κλειστά μαθήματα είναι τα μαθήματα στα οποία ένας χρήστης που έχει λογαριασμό στην πλατφόρμα έχει πρόσβαση μόνο εάν του το επιτρέψει ο υπεύθυνος εκπαιδευτής.

Η Hλεκτρονική-Τάξη σε αριθμούς

Η η-Τάξη λειτουργεί στο Πανεπιστήμιο Αθηνών από τον Φεβρουάριο του 2003. Σε αυτά τα πέντε χρόνια λειτουργίας έχει μία συνεχή ανοδική πορεία τόσο στην αποδοχή της από την πανεπιστημιακή κοινότητα, όσο και στην καθημερινή χρήση της. Η η-Τάξη σήμερα διαθέτει 1187 ηλεκτρονικά μαθήματα από το σύνολο των τμημάτων του ιδρύματος καθώς και 47987 εγγεγραμμένους χρήστες (641 εκπαιδευτές και 47309 φοιτητές). Μάλιστα, η καθημερινή της χρήση, 57105 προσβάσεις μέσα στον τελευταίο μήνα και περισσότερες από 250.000 επισκέψεις στην ίδια περίοδο, αποδεικνύουν τόσο τη δυναμική της παρουσία στην εκπαιδευτική δραστηριότητα του ιδρύματος, όσο και την ευρύτατη αποδοχή της από την κοινότητα του Πανεπιστημίου Αθηνών.


Αρχή της σελίδας