ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΕΙΔHΣΕΙΣ - ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #168
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #167
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #165
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #163
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #161
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #160
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #159
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #157
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #155
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #154
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #152
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #150
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #149
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #147
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #146
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #145
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #143
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #141
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #140
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #139
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #137
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #135
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #134
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #133
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #132
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #128
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #124
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #122
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #120
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #118
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #116
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #115
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #113
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #112
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #110
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #109
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #108
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #107
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #106
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #105
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #104
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #102
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #101
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #100
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #99
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #97
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #96
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #95
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #94
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #93
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #92
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #91
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #90
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #88
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #87
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #86
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #84
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #83
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #82
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #81
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #80
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #79
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #78
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #77
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #76
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #75
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #74
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #73
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #72
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #71
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #70
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #69
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #67-68
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #66
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #65
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #64
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #63
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #62
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #61
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #60
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #58-59
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #57
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #56
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #55
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #54
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #53
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #52
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #51
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #50
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #49
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #48
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #47
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #46
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #45
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #44
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #43
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #42
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #41
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #40
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #39
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #37-38
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #36
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #35
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #34
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #32-33
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #31
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #30
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #29
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #27-28
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #26
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #25
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #24
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #23
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #22
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #20-21
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #19
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #18
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #17
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #15-16
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #14
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #13
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #12
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #11
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #10
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #9
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #8
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #7
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #6
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #5
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #4
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #3
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #2
Ειδήσεις - Επικαιρότητα #1

Ειδήσεις - Επικαιρότητα #161

1/3/2010
Κείμενο: Συντακτική Ομάδα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Ειδήσεις - Επικαιρότητα



O εορτασμός της Εθνικής Επετείου της 25ης Μαρτίου


Το Πανεπιστήμιο Αθηνών γιόρτασε την ημέρα της Εθνικής Επετείου της 25ης Μαρτίου, με την καθιερωμένη εκδήλωση, που έλαβε χώρα στη Μεγάλη Αίθουσα Τελετών, ενώ στις 24 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε η στέψη των ανδριάντων στον χώρο των Προπυλαίων.

Κατά την τελετή χαιρετισμό απηύθυνε ο Πρύτανης, καθηγητής κ. Δημοσθένης Ασημακόπουλος, ο οποίος μεταξύ άλλων επεσήμανε: «Oι Εθνικές εορτές για μία χώρα που σέβεται την παράδοση και την ιστορική μνήμη χιλιάδων αγωνιστών της, οι οποίοι θυσιάστηκαν για να αποκτήσει η πατρίδα την ελευθερία της, δεν μπορεί να είναι υπόθεση ρουτίνας και τυπικής απόδοσης τιμών, ούτε αφορμή αργίας και αναψυχής. Πρέπει να είναι ημέρα Εθνικής περισυλλογής, Εθνικής αυτογνωσίας και Εθνικού προβληματισμού. Γι’ αυτό και μία Εθνική εορτή σαν τη σημερινή απαιτεί πάνδημη συμμετοχή. (…) Εδώ είναι που ο ρόλος της Παιδείας σε όλες τις βαθμίδες αποβαίνει καθοριστικός για την εξασφάλιση μιας ουσιαστικής εγρήγορσης, η οποία δεν μπορεί παρά να απορρέει και να στηρίζεται σε αξίες, σε μνήμες και διδάγματα της ιστορίας, σε ευαισθητοποιημένες συνειδήσεις και σε εμπνευσμένες πολιτικές και στρατιωτικές ηγεσίες. Συμβολή στην ενεργοποίηση της ιστορικής μνήμης και στη ευαισθητοποίηση των ατόμων, ιδιαίτερα των νέων, ως υπεύθυνων πολιτών είναι και ο εορτασμός επετείων όπως η σημερινή». Ακολούθησε η ομιλία του Αντιπρύτανη, καθηγητή κ. Ιωάννη Καράκωστα με θέμα: «Η Ελληνική Παιδεία κατά τους νεότερους χρόνους μέχρι την ίδρυση του Πανεπιστημίου». Μεταξύ άλλων σημείωσε: «Κατά την τουρκοκρατία, οι ελάχιστοι λόγιοι που είχαν μείνει στις υποδουλωμένες χώρες σκορπίστηκαν σε διάφορα σημεία και λειτούργησαν ως δάσκαλοι των ελληνικών γραμμάτων. Oι μαθητές τους, ως επί το πλείστον, περιβλήθηκαν το ιερατικό σχήμα και, με τη σειρά τους, δίδασκαν μικρό αριθμό μαθητών στους ναούς ή τις μονές. Τον 17ο αιώνα, το ενδιαφέρον για την εκπαίδευση αναζωπυρώθηκε και τα υποτυπώδη σχολεία που υπήρχαν, με τον καιρό μεταβλήθηκαν σε συστηματικά εκπαιδευτήρια. Παραλλήλως, ιδρύθηκαν νέα, σε όλο και περισσότερες πόλεις».

«Τα σχολεία που συστάθηκαν τον 18ο αιώνα με την πρωτοβουλία και το ενδιαφέρον ιδιωτών, δεν λειτουργούσαν βάσει ενός ενιαίου προγράμματος. Δρούσαν ανεξαρτήτως, χάρις στην προσωπικότητα των δασκάλων».

«Σε γενικές γραμμές, όμως, μπορούμε να διαπιστώσουμε πως τον 18ο αι. υπήρχαν τρεις βαθμίδες εκπαιδεύσεως: στην πρώτη, την κατώτερη, ήταν το σχολείο των κοινών και ιερών γραμμάτων, -δηλαδή, της στοιχειώδους μορφώσεως. Στη δεύτερη βαθμίδα, τη μέση, η φοίτηση διαρκούσε πέντε με έξι χρόνια, και διδάσκονταν κυρίως ελληνική γλώσσα, γι’ αυτό λεγόταν ΕΛΛΗΝΙΚO ΣΧOΛΕΙO, αλλά και λατινικά, τουρκικά και γαλλικά, φυσική, αστρονομία, καλλιτεχνικά και βυζαντινή μουσική. Στην τρίτη βαθμίδα, την ανώτερη, τα σχολεία αποκαλούνταν ΕΛΛΗΝOΜOΥΣΕΙΑ ή ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ ή ΚOΛΕΓΙΑ. Η φοίτηση διαρκούσε τέσσερα με πέντε χρόνια και διδάσκονταν κυρίως Φιλοσοφία και επιστήμες. Επίσης, αρχαία ελληνικά, ξένες γλώσσες, και ιστορία. Αναλόγως της κατευθύνσεως, οι σπουδές διαρκούσαν συνολικά 15 ή και περισσότερα χρόνια.»

O κ. Καράκωστας τόνισε ακόμα, ότι τα τελευταία χρόνια της τουρκοκρατίας, πριν απ’ την έναρξη της Επαναστάσεως, με φροντίδα του Ιωάννη Καποδίστρια είχαν ιδρυθεί σχολεία στις πόλεις που υπήρχαν ελληνόπαιδες, όπως για παράδειγμα στη Γενεύη, το Μόναχο και τη Βενετία. «Παρόλο που τα πρώτα βήματα με στόχο την παιδεία και την καλλιέργεια των Ελλήνων ήσαν ασταθή, είναι αξιοπρόσεκτο ότι κατά τη διάρκεια του απελευθερωτικού αγώνα, και εν μέσω των φροντίδων και μαχών του πολέμου, η αντιπροσωπεία του αγωνιζόμενου έθνους βρήκε καιρό να ασχοληθεί όχι μόνο με το θέμα της βασικής παιδείας αλλά και με τη δυνατότητα ιδρύσεως Πανεπιστημίου. Πενταμελής επιτροπή υπό τον Άνθιμο Γαζή υπέβαλε το 1824 στην κυβέρνηση το πόρισμά της για την οργάνωση της παιδείας, σύμφωνα με το οποίο προβλέπονταν τρία είδη σχολείων. Στο πρώτο είδος, περιλαμβάνονται τα σχολεία της προκαταρκτικής και δημώδους αγωγής, όπου τα παιδιά θα μάθαιναν ανάγνωση, γραφή και αριθμητική. Στο δεύτερο, τα λύκεια, που θα ιδρύονταν στις πρωτεύουσες των επαρχιών, θα διδάσκονταν στην εντέλεια η ελληνική γλώσσα, η λατινική και η γαλλική. Επίσης, στοιχεία των επιστημών και της φιλοσοφίας. Στο τρίτο είδος, αντιστοιχούσε ένα τουλάχιστον Πανεπιστήμιο, όπου θα διδάσκονταν οι τέσσερεις μεγάλοι κλάδοι της επιστημονικής παιδείας: θεολογία, φιλοσοφία, νομική και ιατρική».

Στο διάστημα που διαδέχθηκε τη δολοφονία του Καποδίστρια μέχρι την άφιξη του πρώτου βασιλέως των Ελλήνων και των Βαυαρών της ακολουθίας του στην Ελλάδα, το θέμα της οργάνωσης της Παιδείας παρέμεινε στάσιμο και ανεφύη πάλι, λίγο μετά την άφιξη του Όθωνος, τόνισε ο κ. Αντιπρύτανης. «Η Αντιβασιλεία, αντιμετωπίζοντας το ζήτημα της Παιδείας ως πρωταρχικού ενδιαφέροντος, στις 3 Απριλίου 1833, με Β.Δ. ανέθεσε στον υπουργό επί των Εκκλησιαστικών και της Δημοσίας Εκπαιδεύσεως, Ιάκωβο Ρίζο, τη σύσταση επιτροπής, με σκοπό την κατάρτιση ενός σχεδίου οργάνωσης της εκπαίδευσης. Μετά από είκοσι συνεδριάσεις, υπεβλήθη το σχέδιο στο οποίο προβλεπόταν η δημιουργία δημοτικών σχολείων τετραετούς διάρκειας, γυμνασίων τριετούς, λυκείου επίσης τριετούς φοιτήσεως, και ενός Μουσείου (Πανεπιστημίου). Για το Πανεπιστήμιο προβλεπόταν η δημιουργία έξι σχολών, -Φιλοσοφικής, Θεολογικής, Ιστορικής, Νομικής, Φυσικής, Ιατρικής-, στις οποίες οι σπουδές θα διαρκούσαν τέσσερα χρόνια. Oι εξετάσεις θα διεξάγονταν γραπτώς και προφορικώς και ο δοκιμαζόμενος θα υποστήριζε δημόσια την πραγματεία του στην αρχαία ελληνική».

«Την ίδια περίοδο, δύο νέοι νομομαθείς, ο Σπυρίδων Πήλληκας και ο Γεώργιος Μαυροκορδάτος παρέδιδαν, ιδιωτικώς, σε μορφωμένους νέους, μαθήματα πανεπιστημιακού επιπέδου. O πρώτος δίδασκε τον Ποινικό νόμο στο γυμνάσιο Αθηνών, ο δε δεύτερος Γαλλικό δίκαιο στο σπίτι του. Προκειμένου να προωθήσει την ιδέα της ίδρυσης του Πανεπιστημίου, ο Ραγκαβής απευθύνθηκε και σε άλλους λόγιους, ζητώντας τους να ακολουθήσουν το παράδειγμα των δύο νέων νομικών. Συνέταξε Β.Δ., το οποίο προθύμως υπέγραψε ο υπουργός Ρίζος, με το οποίο ανετίθετο σε 11 ανωτέρους δημοσίους λειτουργούς να διδάξουν δημοσίως πανεπιστημιακού επιπέδου μαθήματα». Μετά από διάφορες περιπέτειες μέχρι να κυρωθεί, την 14η Απριλίου 1837 δημοσιεύθηκε το Διάταγμα, με το οποίο θεσπίστηκε ο οργανισμός του Πανεπιστημίου.

«Η σύλληψη της ιδέας για την ίδρυση του Πανεπιστημίου, ως πολιτική επιδίωξη, ανήκει στην Αντιβασιλεία και στον Όθωνα προσωπικώς», τόνισε ο κ. Καράκωστας. Στο συστατικό του Πανεπιστημίου διάταγμα συμπεριελήφθησαν οι διορισμοί των τριάντα τεσσάρων καθηγητών, του πρύτανη και των τεσσάρων Κοσμητόρων.

«Η ίδρυση καθ’ εαυτή του ανωτάτου ιδρύματος έγινε αντικείμενο επαίνων αλλά και θυελλωδών επικρίσεων μια και το εγχείρημα θεωρήθηκε άκαιρο. Παρ’ όλες τις επικρίσεις και αντιδράσεις, τον Μάιο του 1837, στην οικία Σταματίου Κλεάνθη που είχε νοικιαστεί για να στεγάσει την πρώτη γενιά σπουδαστών του Πανεπιστημίου, έγιναν τα εγκαίνια με όλη τη μεγαλοπρέπεια που επέτρεπαν οι καιροί. Τον πρώτο χρόνο 52 φοιτητές εγγράφηκαν, αριθμός που διπλασιάστηκε την επόμενη πενταετία και πολλαπλασιάστηκε σε λίγα χρόνια. Το πρώτο Πανεπιστήμιο της Ελλάδας, το Oθώνειο Πανεπιστήμιο, μετέπειτα Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, ήταν γεγονός. Γεγονός που φώτισε αλλά και σφράγισε με τη σφραγίδα της δωρεάς την ανοδική πορεία της χώρας μας τα επόμενα –μέχρι σήμερα- 173 χρόνια».

Τελειώνοντας την ιστορική αναδρομή ο κ. Αντιπρύτανης τόνισε τα εξής: «Υπάρχουν ακόμη ελλείψεις και αδυναμίες στους τομείς του διδακτικού έργου, ιδίως όσον αφορά την ενασχόληση και αφοσίωση των διδασκόντων και τη μέθοδο διδασκαλίας. Αλλά υπάρχουν και σοβαρότατα προβλήματα όσον αφορά τη συμπεριφορά ακραίων ομάδων των φοιτητών που παρακωλύουν την εκπαιδευτική διαδικασία και καταργούν εν τοις πράγμασι το ακαδημαϊκό ήθος και την ευπρέπεια εισάγοντας τον σκοταδισμό. Για τα τελευταία αυτά μελανά σημεία οφείλουμε όλοι να παραδεχθούμε τις αδυναμίες μας και να προβούμε στην αυτοκριτική μας για το τι παραλείψαμε να πράξουμε…».


Αρχή των Ειδήσεων






Αρχή της σελίδας