ΘEΜΑΤΑ

ΘEΜΑΤΑ

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος B΄
Επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών

Eκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.
Eκλογές για την ανάδειξη των νέων Πρυτανικών Aρχών
O BOTANIKOΣ KHΠOΣ TOY ΠANEΠIΣTHMIOY AΘHNΩN
Πρόγραμμα Bιβλιοθηκών
Mεγάλη συμβολή στην εδραίωση του Πανεπιστημίου
Έκδοση λευκωμάτων με την ιστορία των Σχολών του Πανεπιστημίου μας
H Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για την κλιματική αλλαγή
Tο Iστορικό Aρχείο Tου Πανεπιστημίου Aθηνών
Aνανεώνεται λειτουργικά και αισθητικά ο ιστότοπος του Πανεπιστημίου
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές
Oδηγίες για τη νέα γρίπη Α (Η1Ν1) για φοιτητές, Δ.Ε.Π. και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών
Tο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Eθνικό και Kαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Aθηνών
Ποιο είναι το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Α(Η1Ν1)
Hμερίδα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με θέμα: «Η κατάσταση στον Ασωπό»
Eλληνικοί υγροβιότοποι διεθνούς σημασίας
Tο «χρονολόγιο» του Πανεπιστημίου Aθηνών
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας
Tο Παλαιστινιακό ζήτημα
Tο Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
Mία νέα συνιστώσα εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οι Βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση και η ανακαίνιση της πίσω πτέρυγας του κεντρικού κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εκδήλωση της Συνόδου των Ελληνικών Πανεπιστημίων για την Έρευνα μέσω των E.Λ.K.E.
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (08/09)
Διακομματική συναίνεση για την Παιδεία
Το Εξασθενές χρώμιο Cr(Vl) στον Ασωπό ποταμό
Το Πανεπιστήμιο ακόμα αναμένει το νόμο για την Έρευνα
0 Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Επίτιμος Διδάκτωρ
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Απολογισμός έργου του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου
Το Πανεπιστήμιο και η προστασία του Περιβάλλοντος
Προσβασιμότητα για όλους τους φοιτητές
Το ΟΧΙ της πανεπιστημιακής κοινότητας στους κατακτητές
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (07/08)
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Εβδομάδα Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων
Παλαιό Χημείο
Φάκελος Υγεία
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Το Περιβάλλον και η προστασία του
Πώς βλέπουν οι πρωτοετείς φοιτητές το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ημερίδα για το Περιβάλλον και την Υγεία
Τιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Aνασυγκροτούνται και εκσυγχρονίζονται οι Bιβλιοθήκες
Mέλη του Πανεπιστημίου στον αγώνα της απελευθέρωσης
Δημοτικές Eκλογές 2006
Χρήσιμος οδηγός για τους νεοεισαχθέντες φοιτητές (06/07)
ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ: Μια διαδρομή στον χρόνο και στη σκέψη
Quo vadis Universitas?
H αξιοποίηση και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας
Tα μεγάλα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tα Eκτυπωτικά Kέντρα του Πανεπιστημίου Aθηνών
H Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών
Φοιτητικές εκλογές 2006
Το νέο κτήριο του Διδασκαλείου Ελληνικής Γλώσσας
H Bιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Φυσικό αέριο στην Πανεπιστημιούπολη
Tο πόρισμα της Eπιτροπής Bερέμη για τα Πανεπιστήμια
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tο Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Αρεταίειο Νοσοκομείο: το πρώτο πανεπιστημιακό νοσοκομείο
Τιμητική εκδήλωση για τους αριστεύσαντες φοιτητές
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών τίμησε για 5η χρονιά τα αφυπηρετούντα μέλη του
100 χρόνια προσφοράς του Aιγινητείου Nοσοκομείου
H ζωή στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή (2005)
Tο Πανεπιστήμιο Aθηνών στην "Eβδομάδα Eπιστήμης και Tεχνολογίας"
Tα Eρευνητικά Πανεπιστημιακά Iνστιτούτα του Πανεπιστημίου Aθηνών
Έκθεση για τα Kέντρα του Eλληνισμού στο Πολιτιστικό Kέντρο «K. Παλαμάς»
Σχολή Θετικών Eπιστημών: 1904-2004
Oι ισχυροί δεσμοί του Πανεπιστημίου Aθηνών με την Kύπρο
H μαύρη επέτειος της 21ης Aπριλίου
Tο νέο Σύνταγμα της Eυρώπης
Δώρο "άδωρο" η περιουσία από τα Kληροδοτήματα
Πανεπιστημιακό Γενικό Nοσοκομείο "Aττικόν"
Nέοι χώροι μελέτης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου
Χρηματοδοτούμενα έργα στο Πανεπιστήμιο
Tο νέο πολιτιστικό κέντρο - εντευκτήριο στο κτήριο «K. Παλαμάς»
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Tιμητική εκδήλωση για τους αφυπηρετούντες
Tο μήνυμα του Πολυτεχνείου σήμερα
Tο Eυγενίδειο Θεραπευτήριο
του Πανεπιστημίου Aθηνών

Oι νέες υπερσύγχρονες φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φοιτητική ζωή
Oλυμπιακοί Aγώνες Aθήνα 2004
Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο
Πρόγραμμα Σωκράτης / Έρασμος
"Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας" στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών
Tο Πανεπιστήμιο γιόρτασε την ένταξη της Kύπρου στην Eυρωπαϊκή Ένωση
O Noam Chomsky επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aθηνών
Tελικό Σχέδιο Aνάν
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Tο Aρχαιολογικό Πάρκο της Πανεπιστημιούπολης
Tα έργα τέχνης του Πανεπιστημίου Aθηνών
Eθνικές Eκλογές 7ης Mαρτίου 2004
"Aττικό" Nοσοκομείο Xαϊδαρίου
Tα Mουσεία του Πανεπιστημίου Aθηνών
H χρονιά που πέρασε μέσα από «TO KAΠOΔIΣTPIAKO»
Iστορικό Aρχείο του Πανεπιστημίου Aθηνών
Oι υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Aθηνών για όλα τα μέλη του
Σύγχρονες φοιτητικές εστίες με όλες τις ανέσεις
Eυεργέτες και δωρητές του Πανεπιστημίου Aθηνών
Xρήσιμος οδηγός για τους πρωτοετείς φοιτητές του Πανεπιστημίου
Ολυμπιακοί Αγώνες 2004
H σημασία και οι προοπτικές του Eυρωπαϊκού Συντάγματος
H «AMYΘHTH» ΠEPIOYΣIA TOY ΠANEΠIΣTHMIOY
H σημασία και οι προοπτικές της πρόσφατης διεύρυνσης της E.E.
O Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου Aθηνών Kωστής Παλαμάς
Oι πτυχές ενός προαναγγελθέντος πολέμου
H αξιολόγηση δεν είναι πανάκεια
H πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Kυπριακό πρόβλημα: προς μια βιώσιμη
και λειτουργική λύση;

Oι Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Aθηνών
Yποτροφίες σε φοιτητές και πτυχιούχους
Aλλοδαποί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
H εξέγερση των φοιτητών στη Nομική το 1973
H «Iστορία της Γραφής» από το 3000 π.X. μέχρι σήμερα
Ελληνικά Πανεπιστήμια
O χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας

Mουσείο Iστορίας του Πανεπιστημίου Aθηνών
(Παλαιό Πανεπιστήμιο)

"ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ"
Συμπόσιο και δρώμενα για τη Νεοελληνική σάτιρα

ΠAΛAIO XHMEIO
Aνακαινίζεται το κτήριο του Παλαιού Xημείου

"TEXNΩN EΠIΣKEΨIΣ"
Kαλλιτεχνικές εκδηλώσεις στο Παλαιό Πανεπιστήμιο

Aνακαινίζεται το κινηματοθέατρο
της Πανεπιστημιακής Λέσχης

Πανεπιστημιούπολη
Πέντε μεγάλα έργα αλλάζουν την εικόνα

ΕΚΠΑ: 165 χρόνια συνεχούς προσφοράς
στην επιστήμη και τα γράμματα

Πανεπιστημιακή Λέσχη
80 χρόνια προσφοράς στους φοιτητές

Pυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια
Mεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών
Mέλη Δ.E.Π. στον ευρύτερο Δημόσιο Tομέα
Aιμοδοσία ή Aιμορραγία;

Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.

1/6/2010
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π.

Το Πανεπιστήμιο στον 21ο αιώνα: Όραμα, Προβλήματα και Προοπτικές

Oλοκληρώθηκε με επιτυχία το Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π., με θέμα «Το Πανεπιστήμιο στον 21ο αιώνα: Όραμα, Προβλήματα και Προοπτικές», που έλαβε χώρα στις 23-25 Απριλίου στο Αμφιθέατρο Μεγάρου Καρατζά. Το Συνέδριο έθεσε καίριους και σημαντικούς για την ανάπτυξη προβληματισμούς, που ανταποκρίνονται στην ελληνική και στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα αλλά και στις διαφαινόμενες διεθνείς εξελίξεις. Η συμμετοχή ως εισηγητών των Ευρωπαίων εμπειρογνωμόνων και εκπροσώπων ευρωπαϊκών θεσμικών φορέων, όπως EUA, OECD, ESU, ENQA, MAGNA CHARTA OBSERVATORY, SAUVONS LA RECHERCHE, συνέβαλαν στον εμπλουτισμό του διαλόγου και του προβληματισμού και στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των Eλλήνων ακαδημαϊκών, ερευνητών, φοιτητών και των υπόλοιπων συνέδρων. O εν λόγω προβληματισμός υπηρετήθηκε επίσης με ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και επιστημονικά έγκυρες ομιλίες και από Έλληνες εξέχοντες επιστήμονες και θεσμικούς των Πανεπιστημίων, που κάλυψαν θέματα σχετικά με τον ρόλο και τη συμβολή του ελληνικού πανεπιστημίου στην κοινωνία, τη σύνδεση με άλλες εκπαιδευτικές βαθμίδες και τη διά βίου μάθηση, με την αγορά εργασίας και την έρευνα και ανάπτυξη και, βέβαια, σχετικά με τις αλλαγές στη διακυβέρνηση των πανεπιστημίων. Το Συνέδριο άνοιξε με χαιρετισμό του Προέδρου της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π. καθηγητή Νικολάου Σταυρακάκη ενώ ακολούθησαν, μεταξύ άλλων, εκ μέρους του Πρωθυπουργού και της κυβέρνησης ο χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Διά βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Άννα Διαμαντοπούλου και ο χαιρετισμός του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων κ. Φ. Πετσάλνικου.


H Πρώτη Συνεδρία είχε τίτλο «Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης: Και τώρα τι;» και συντονιστή τον καθηγητή Διανύση Κλάδη, από το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Στη συνεδρία υπήρξε μία γενική επισκόπηση-αποτίμηση της πορείας υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων της Διαδικασίας της Μπολώνια κατά την περίοδο 1999-2010 και αναλύθηκαν οι προοπτικές που διαγράφονται μετά το 2010. Από τις εισηγήσεις προέκυψε ότι η Διαδικασία της Μπολόνια έχει υλοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό από τα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια. Εν τούτοις, έχουν υπάρξει και προβλήματα κατά την υλοποίησή της, τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά στα χρόνια που έρχονται. Έγινε επίσης συζήτηση και για τις αντιδράσεις που εκδηλώνονται σε αρκετές χώρες τόσο από φοιτητές όσο και από το διδακτικό προσωπικό. Κατά τους εισηγητές, οι αντιδράσεις αυτές κατά κύριο λόγο αναφέρονται στον τρόπο υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων της Διαδικασίας της Μπολόνια από τις Κυβερνήσεις αλλά και από τα ίδια τα Πανεπιστήμια. Ειδικότερα στο σημείο αυτό τονίστηκε ότι όντως σε πολλές περιπτώσεις Κυβερνήσεις και Πανεπιστήμια υλοποιούν τις μεταρρυθμίσεις κατά λανθασμένο τρόπο, ενώ σε άλλες περιπτώσεις διαπιστώνεται διαστρέβλωση των αρχών της Διαδικασίας της Μπολόνια με την εφαρμογή άσχετων πολιτικών στο όνομα δήθεν της Διαδικασίας της Μπολόνια (π.χ. θεσμοθέτηση διδάκτρων).

Η Δεύτερη Συνεδρία είχε θέμα «Πρόσβαση και Συμμετοχή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: διασφαλίζοντας ίσες ευκαιρίες για όλους» και συντονιστή τον Νικήτα Καστή. Σε ό, τι αφορά τη διασύνδεση με τα κοινωνικά προτάγματα καθώς και τη σχέση με την αγορά εργασίας, οι έρευνες και μελέτες που παρουσιάσθηκαν καθώς και τα στοιχεία σχετικά με τις ανάγκες για πολιτικές ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής, στις πολυ-πολιτισμικές κοινωνίες του 21ου αιώνα, αναδεικνύουν σοβαρά ελλείμματα για την ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Η Τρίτη Συνεδρία με θέμα «Πανεπιστήμιο και Αγορά εργασίας» και συντονιστή τον Πάνο Τσακλόγλου από το Oικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, περιελάμβανε τέσσερεις εισηγήσεις. Η πρώτη εισήγηση ήταν από τον ερευνητή του O.O.Σ.Α. Fabrice Henard ο οποίος αναφέρθηκε σε σειρά τάσεων και καλών πρακτικών που παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια στα κράτη-μέλη του O.O.Σ.Α. και αποσκοπούν στην ενίσχυση των δεσμών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Η δεύτερη εισηγήτρια ήταν η Μαρία Καραμεσίνη (Πάντειο Πανεπιστήμιο), η οποία τόνισε ότι οι Έλληνες πτυχιούχοι αντιμετωπίζουν αυξανόμενες δυσκολίες ένταξής τους στην αγορά εργασίας και ότι η πρόσφατη οικονομική κρίση φαίνεται να οδηγεί σε επιμήκυνση της διάρκειας της ανεργίας μετά την ολοκλήρωση των σπουδών, σε αύξηση των δυσκολιών σταθεροποίησης των πτυχιούχων σε θέσεις μισθωτής εργασίας αλλά και σε μείωση των ευκαιριών αυτοαπασχόλησής τους. O τρίτος εισηγητής ήταν ο Πάνος Τσακλόγλου (Oικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών), ο οποίος επεσήμανε ότι παρά την ταχύτατη επέκταση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και παρά το ότι οι απόφοιτοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα μετάβασης από την εκπαίδευση στην αγορά εργασίας, οι πτυχιούχοι έχουν χαμηλότερα ποσοστά ανεργίας, υψηλότερες αποδοχές και υψηλές ιδιωτικές αποδόσεις της εκπαίδευσης σε σύγκριση με τους αποφοίτους χαμηλότερων βαθμίδων. Όμως, ταυτόχρονα παρατηρούνται και σημαντικότατες διαφορές μεταξύ ομάδων αποφοίτων. Τέλος, στην τέταρτη εισήγηση ο Γιάννης Καλογήρου (Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο) αναφέρθηκε στη σημασία της οικοδόμησης ικανοτήτων για την οικονομία και την κοινωνία της γνώσης, κάνοντας ειδική αναφορά στους αποφοίτους των Πολυτεχνικών Σχολών. Oι ικανότητες αυτές δεν έχουν αποκλειστικά τεχνικό/γνωσιακό χαρακτήρα αλλά εκτείνονται σε μία ευρύτερη γκάμα δεξιοτήτων και πρωτοβουλιών.

O καθηγητής κ. Ν. Σταυρακάκης  O Πρόεδρος της Βουλής κ. Φ. Πετσάλνικος  H Υπουργός Παιδείας κ. Ά. Διαμαντοπούλου  H καθηγήτρια κ. E. Mπουρνόβα 
O καθηγητής κ. Ν. Σταυρακάκης  O Πρόεδρος της Βουλής κ. Φ. Πετσάλνικος  H Υπουργός Παιδείας κ. Ά. Διαμαντοπούλου  H καθηγήτρια κ. E. Mπουρνόβα 


Η τέταρτη συνεδρία με συντονιστή τον Νίκο Παπαδάκη από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, είχε ως θέμα «Οργάνωση Συμφερόντων, Πανεπιστήμιο & Πολιτική Ι: Αυτοτέλεια, απόδοση λόγου και διακυβέρνησης» με έμφαση στην αυτοτέλεια, στην απόδοση λόγου και στη διακυβέρνηση. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης συνεδρίας ο καθηγητής Μιχάλης Σταθόπουλος από το Πανεπιστήμιο Αθηνών ανέδειξε τις συγκροτησιακές συνιστώσες μιας πραγματικής πανεπιστημιακής αυτοτέλειας, που αυτή τη στιγμή αποτελεί ζητούμενο για το ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο. Ανέδειξε ζητήματα όπως οι παραλυτικές συνέπειες της αντιπαραγωγικής γραφειοκρατίας, οι στρεβλώσεις στη χρήση του πανεπιστημιακού ασύλου κ. ά. O καθηγητής Αντώνης Μανιτάκης (Α.Π.Θ.) εστίασε στις τυπικές και άτυπες αγκυλώσεις του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου, καταδεικνύοντας ευσύνοπτα τις μακροχρόνιες επιπτώσεις του διαδικαστικού φετιχισμού, του γραφειοκρατισμού και των στρεβλών διοικητικών πρακτικών. Επιπρόσθετα ανέδειξε τον θεσμικό και πολιτικό δρόμο προς μία ουσιώδη αυτονομία και την ανάγκη να αρχίσει η συζήτηση για ένα νέο και πραγματικό νόμο πλαίσιο. O καθηγητής Γιάννης Πανούσης (Ε.Κ.Π.Α.), ανατέμνοντας την μικροφυσική των κρυφών εξουσιών στο πανεπιστήμιο, έθεσε στο προσκήνιο τις συνθήκες που παράγουν, αναπαράγουν και νομιμοποιούν φαινόμενα νεποτισμού, αδιαφάνειας και διαπλοκής μετατρέποντας τη διαφθορά σε κυρίαρχο διοικητικό modus operandi. Τέλος, ο καθηγητής Χρήστος Λυριντζής ανασυγκρότησε κριτικά τον μετεωρισμό του ελληνικού πανεπιστημίου μεταξύ του ασφυκτικού κρατικού εναγκαλισμού και των διαμεσολαβημένων προσεγγίσεων στη σχέση πανεπιστημίου και αγοράς.

Η Πέμπτη Συνεδρία, με θέμα «Αναζητώντας την Ποιότητα και την Αριστεία» και συντονιστή τον Μάνο Ματσαγγάνη (Oικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) ξεκίνησε με την εισήγηση του Padraig Walsh (Ευρωπαϊκός Oργανισμός Διασφάλισης της Ποιότητας, ENQA), που παρουσίασε το Ευρωπαϊκό Πρότυπο Κριτηρίων και Κατευθύνσεων, καθώς και την επίδρασή του στις εθνικές πολιτικές για την αξιολόγηση των πανεπιστημίων στο πλαίσιο και της διαδικασίας της Bologna. O κ. Walsh αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην εμπειρία της χώρας του, της Ιρλανδίας, όπου η αξιολόγηση και η διασφάλιση της ποιότητας, παρά τις αρχικές δυσκολίες, αναγνωρίστηκε τελικά ως ισχυρό εργαλείο βελτίωσης του έργου αλλά και της εικόνας των πανεπιστημίων. Στη συνέχεια, ο Σπύρος Αμούργης (Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας) υπογράμμισε την αξία της εσωτερικής αξιολόγησης, και παρουσίασε τον ρόλο της Α.ΔΙ.Π. στην εδραίωσή της στην Ελλάδα. Αμέσως μετά, ο Θωμάς Σφηκόπουλος (Πανεπιστήμιο Αθηνών) παρουσίασε την ιδιαίτερη εμπειρία του Τμήματος Πληροφορικής, όπου διαδικασίες ποιοτικής αξιολόγησης εφαρμόζονται ατύπως αλλά με μεγάλη επιτυχία από τη δεκαετία του ’90. O κ. Σφηκόπουλος άσκησε κριτική στην κυριαρχία ποσοτικών κριτηρίων αξιολόγησης σε ορισμένες χώρες του εξωτερικού, προκρίνοντας μια πιο σύνθετη προσέγγιση ποιοτικής αποτίμησης που να λαμβάνει υπόψη τους στόχους κάθε πανεπιστημίου (και κάθε τμήματος), ανάλογα με τις ιδιαιτερότητές του. Τέλος, ο κ. Θέμης Λαζαρίδης (City College of New York) ανέλυσε τις ποσοτικές μεθόδους που βασίζονται σε βιβλιομετρικά δεδομένα, υποστηρίζοντας ότι παρά τις αδυναμίες τους παρέχουν μια έγκυρη, διαφανή και αντικειμενική βάση για την αξιολόγηση πανεπιστημίων και πανεπιστημιακών. O κ. Λαζαρίδης επεσήμανε την τεράστια καθυστέρηση με την οποία εφαρμόζεται ο θεσμός της αξιολόγησης στην Ελλάδα, αποδίδοντάς την στον στρεβλό τρόπο με τον οποίο γίνεται κατανοητή σε μερικά τμήματα η αυτοδιοίκηση ως αντίσταση σε κάθε είδους εξωτερικό έλεγχο. Η ζωηρή συζήτηση που ακολούθησε, με τις ερωτήσεις και μικρές τοποθετήσεις των παρισταμένων και με τις απαντήσεις των εισηγητών, κινήθηκε στην κατεύθυνση της πλήρους συναίνεσης ως προς την αξία της αξιολόγησης, με επιφυλάξεις ως προς τις παρενέργειες της μιας ή της άλλης μεθόδου εφαρμογής της.

Oι Έλληνες πτυχιούχοι αντιμετωπίζουν αυξανόμενες δυσκολίες ένταξής τους στην αγορά εργασίας. H πρόσφατη οικονομική κρίση φαίνεται να οδηγεί σε επιμήκυνση της διάρκειας της ανεργίας μετά την ολοκλήρωση των σπουδών
(Φωτογρταφία αρχείου: φοιτήτριες σε Bιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου). Η Έκτη Συνεδρία με θέμα «Οργάνωση Συμφερόντων, Πανεπιστήμιο & Πολιτική ΙΙ: Γνώση και εξουσία, διακυβέρνηση και πολιτική στο Πανεπιστήμιο» και συντονιστή τον ομότιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Μιχάλη Σταθόπουλο εστιάζει στους όρους συγκρότησης της σχέσης εξουσίας και γνώσης, έρευνας και ανάπτυξης, εμβαπτίζοντας αμφότερες στην προβληματική περί διακυβέρνησης και πολιτικής στο και για το πανεπιστήμιο. O καθηγητής Θοδωρής Φορτσάκης (Ε.Κ.Π.Α) ανέπτυξε την άποψή του για τη χρηστή διακυβέρνηση του πανεπιστημίου, ο Καθηγητής Ξενοφών Κοντιάδης (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου), ανέπτυξε το ζήτημα της πανεπιστημιακής αυτοδιοίκησης και της ανάγκης απομάκρυνσης από τον κρατικό παρεμβατισμό και τα διαπλεκόμενα συμφέροντα. O καθηγητής, Αργύρης Κυρίδης (Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας) επικεντρώθηκε στην απουσία αυτοδύναμων, για το κάθε Α.Ε.Ι., ερευνητικών δομών και λειτουργιών. Επεσήμανε ότι σήμερα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα επικεντρώνονται στη χρηματοδοτούμενη έρευνα ακολουθώντας τις επιταγές της «ερευνητικής αγοράς» υποσκελίζοντας, για παράδειγμα, τις κοινωνικές επιστήμες, και παραμελώντας ή ακόμα και αγνοώντας τις ερευνητικές δραστηριότητες, που θα πρέπει να αναπτύσσουν αυτοδύναμα ώστε να υπηρετούν ισόρροπα τους στόχους της διδασκαλίας και της έρευνας. Ακόμα αναφέρθηκε στην ανάγκη δημιουργίας ενός κώδικα ερευνητικής – επιστημονικής δεοντολογίας. Τέλος ο καθηγητής Σήφης Μπουζάκης (Πανεπιστήμιο Πατρών), ανέλυσε τις σημαντικότερες θεσμικές τομές που επιχειρήθηκαν στα συστήματα πρόσβασης καθώς και τις επιπτώσεις τους τόσο στην ίδια την εκπαίδευση όσο και στους μαθητές. Τέλος, προσπάθησε να αναδείξει τις κοινωνιολογικές παραμέτρους των παραπάνω πολιτικών που στόχευαν στην αντιστοίχιση της εκπαιδευτικής με την κοινωνική πυραμίδα.

Η Έβδομη Συνεδρία με θέμα «Πανεπιστήμιο και έρευνα: να σώσουμε και τα δύο» και συντονίστρια την καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών και Γραμματέα της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π. κ. Ευγενία Μπουρνόβα, είχε ως στόχο την αναζήτηση των θεσμικών εκείνων πρωτοβουλιών που θα πρέπει να προταθούν για τη δημιουργία του Ενιαίου Χωρου Ανωτάτης Εκπαίδευσης και Έρευνας. Η πρώτη εισήγηση από τον πρώην πρόεδρο του γαλλικού κινήματος Sauvons la recherche, καθηγητή Bertrand Monthubert (Πανεπιστήμιο Toulouse), εστίασε στην ανάγκη συνεργασίας τόσο ανάμεσα στα ερευνητικά κέντρα και τα πανεπιστήμια όσο και μεταξύ των ευρωπαϊκών φορέων που θέλουν να διαφυλάξουν την αυτονομία των ερευνητών και τον κεντρικό ρόλο της έρευνας στην οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. Στον αγώνα για την υπεράσπιση αυτών των βασικών αρχών αναφέρθηκε στην ιδιαίτερη σημασία της ενημέρωσης της κοινής γνώμης η οποία στη Γαλλία στήριξε τους επιστήμονες και ανέδειξε την έρευνα ως κοινωνικό αίτημα. Στη συνέχεια, ο Δημήτρης Λουκάς, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών, καταρχήν σκιαγράφησε την θεσμική εξέλιξη και την πορεία του ερευνητικού συστήματος της Ελλάδας τα τελευταία 25 χρόνια που εποπτεύεται από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας και στη συνέχεια επεχείρησε να θέσει τις προοπτικές τού υπό διαμόρφωση Ενιαίου Χώρου Παιδείας και Έρευνας. O Πέτρος Μαραγκός (Ε.Μ.Π) παρουσίασε εισήγηση για την προώθηση στην Ελλάδα της Αδέσμευτης Βασικής Έρευνας με μόνα κριτήρια την αριστεία σε επιστήμη και τεχνολογία, όπως αυτή κρίνεται διεθνώς από άλλους ερευνητές, και την αξιοποίηση του μεγάλου ανθρώπινου επιστημονικού δυναμικού της Ελλάδας. Το όραμα και οι προοπτικές για έναν Εθνικό Oργανισμό Έρευνας και Τεχνολογίας, κατά τα πρότυπα του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών των Η.Π.Α. (N.S.F.), έχουν ενσωματωθεί σε προταθέν σχέδιο νόμου του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας και Τεχνολογίας. Τέλος, ακολουθώντας τη λογική επισήμανσης «καλών πρακτικών» ο καθηγητής Μπάμπης Σαββάκης, (Πανεπιστήμιο Κρήτης) παρουσίασε στην εισήγησή του τα χαρακτηριστικά του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας, και επεσήμανε την ανάγκη για την εξάλειψη του διαχωρισμού ανάμεσα στην βασική και την εφαρμοσμένη έρευνα Τόνισε μάλιστα ότι η αξιολόγηση των ερευνητικών προτάσεων πρέπει να γίνεται μόνο με βάση την επιστημονική τους ποιότητα και με κύριο στόχο την πρόοδο της επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας στην Ελλάδα. Τη συνεδρία έκλεισε ο Γενικός Γραμματέας της Γ.Γ.Ε.Τ. καθηγητής Αχιλλέας Μητσός, ο οποίος δήλωσε ότι τις επόμενες εβδομάδες θα δοθεί στη δημοσιότητα το σχέδιο για το νέο θεσμικό πλαίσιο, που θα αφορά τον ερευνητικό ιστό της χώρας και θα ακολουθήσει δημόσια οργανωμένη διαβούλευση στην Αθήνα και στις άλλες πόλεις που υπάρχουν ερευνητικά κέντρα. Επιδίωξη της κυβέρνησης θα είναι να συζητηθούν άμεσα οι βασικές αρχές της πολιτικής για την έρευνα και της νέας αρχιτεκτονικής του ερευνητικού ιστού, με στόχο να υπάρξει το φθινόπωρο ένα σχέδιο νόμου για την έρευνα. O Γ.Γ. δεσμεύτηκε ότι μέσα σε λίγες βδομάδες θα δημοσιοποιηθεί σχετικό κείμενο-πλαίσιο. Δήλωσε επίσης ότι η Γ.Γ.Ε.Τ. ήδη σχεδιάζει και θα προκηρύξει εντός του 2010 προγράμματα για χρηματοδότηση έρευνας και ότι θα κυκλοφορήσουν σύντομα τα σχέδια των προκηρύξεων των νέων προγραμμάτων ώστε να προχωρήσει και η σχετική διαβούλευση και ότι αυτές οι προκηρύξεις θα επαναλαμβάνονται με κανονικότητα για τα επόμενα χρόνια. Διαβεβαίωσε τέλος ότι η Γ.Γ.Ε.Τ. δεσμεύεται για την απλοποίηση των όρων συμμετοχής και διαχείρισης, καθώς και για την πιστή εφαρμογή αρχών καλής πρακτικής στην αξιολόγηση των προτάσεων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, τέλος, παρουσίασαν και τα πορίσματα στα δύο στρογγυλά τραπέζια που φιλοξενήθηκαν στο Συνέδριο. Το Πρώτο Στρογγυλό Τραπέζι είχε τίτλο «Πρυτανικές Αρχές: Ελληνικό Πανεπιστήμιο και Ευρωπαϊκή Πραγματικότητα» και συντονιστή τον Νικόλαο Σταυρακάκη, (Ε.Μ.Π.) Πρόεδρο της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π., και το δεύτερο: «Εκπαιδευτικοί, Ερευνητικοί & Κοινωνικοί Εταίροι» και συντονιστή τον κ. Απόστολο Λακασά, δημοσιογράφο στην Εφημερίδα «Καθημερινή». www.posdep.gr
http://vimeo.com/11679911


Αρχή της σελίδας