ΤΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ


Προϋπολογισμός 2006
1/1/2006
Κείμενο: Συντακτική Ομάδα

Προϋπολογισμός 2006

Oριακές αυξήσεις των δαπανών για την Παιδεία

O Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια της συζήτησης του ΠροϋπολογισμούΜε τα κρατικά κονδύλια για την παιδεία να παραμένουν και φέτος σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες, ψηφίστηκε λίγες ημέρες πριν μπει ο καινούργιος χρόνος ο προϋπολογισμός του 2006. O Πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής,  ωστόσο, ολοκλήρωσε την ομιλία του αναγγέλλοντας νέα αναθεώρηση του Συντάγματος, με την οποία θα «ανοίξει» ο δρόμος για την ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων. Η κυβέρνηση, όπως έγινε γνωστό, θα εισηγηθεί αναθεώρηση του Συντάγματος την ερχόμενη Άνοιξη. Oι προτάσεις αυτές βρίσκουν τους εκπροσώπους των Πανεπιστημίων «παγωμένους» καθώς κανένα συμβουλευτικό ρόλο δεν είχαν στον τρόπο συγκρότησης ή λειτουργίας των νέων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων που αναγγέλλονται από την κυβέρνηση.
Για να συζητήσουν τις αλλαγές που θα γίνουν στην ανώτατη εκπαίδευση ενόψει αναθεώρησης του Συντάγματος αλλά και τις επικείμενες αλλαγές του Νόμου-Πλαισίου που έχουν εξαγγελθεί για τον Ιούνιο του 2006 ο πρωθυπουργός συναντήθηκε με την Yπουργό Παιδείας κυρία Μαριέττα Γιαννάκου, τις τελευταίες ημέρες του περασμένου έτους.
«Συζητήσαμε εκτενώς ζητήματα που έχουν σχέση με τη στρατηγική του υπουργείου Παιδείας και ιδιαίτερα ζητήματα, όπως είναι ο νόμος για τα ανώτατα εκπαιδευτικά Ιδρύματα καθώς και τα ζητήματα της συνταγματικής αναθεώρησης και κυρίως αυτά για τα οποία έχουμε προβλέψει στο πρόγραμμά μας και που αφορούν στην ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων», είπε η κυρία Γιαννάκου μετά την ολοκλήρωση συνάντησης που είχε με τον πρωθυπουργό. «Όπως γνωρίζετε, ο διάλογος για το Νόμο-Πλαίσιο, έχει ήδη αρχίσει και υπάρχει η πρόταση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, η οποία θα αποτελέσει τη βάση για διάλογο, αλλά και προτάσεις που θα έρθουν από τις συνόδους Πρυτάνεων. Ευελπιστούμε ότι μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα, το τοπίο από θεσμικής πλευράς των Ιδρυμάτων μας θα έχει προσαρμοστεί καλύτερα σε μια ευρωπαϊκή και παγκόσμια κατάσταση», κατέληξε.
Με την «υπόσχεση» ότι η επόμενη Βουλή θα είναι αναθεωρητική, ο Πρωθυπουργός κ. Καραμανλής τοποθετήθηκε επί του προϋπολογισμού, στις 22 Δεκεμβρίου του 2005 εκφράζοντας την άποψή του περί «απελευθέρωση της δύναμης της Παιδείας» και κλείνοντας την πενθήμερη συζήτηση επί του θέματος.
O προϋπολογισμός έλαβε την έγκριση της κυβερνητικής πλειοψηφίας, ενώ καταψηφίσθηκε από την αντιπολίτευση. Έτσι ψηφίστηκε με 166 ψήφους υπέρ και 132 κατά.
Στην ομιλία του επί του προϋπολογισμού ο πρόεδρος του ΠA.ΣO.Κ. κ. Γ. Παπανδρέου δήλωσε ότι «ο προϋπολογισμός είναι ουσιαστικά υπό αίρεση» και «η κυβέρνηση είναι υπό επιτήρηση».
Επικριτική και για τα δύο μεγάλα κόμματα ήταν η γενική γραμματέας του Κ.Κ.Ε. κυρία Αλέκα Παπαρήγα κατά τη συζήτηση του νέου προϋπολογισμού κατηγορώντας τα ότι έχουν την ίδια ταξική και αντιλαϊκή πολιτική. Σκληρή κριτική κατά της κυβέρνησης άσκησε και ο πρόεδρος του ΣΥΝ κ. Αλέκος Αλαβάνος κάνοντας λόγο για αποδυνάμωση του κοινωνικού κράτους.

O προϋπολογισμός για την Παιδεία
Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό της κυβέρνησης, δίνεται συνολικά στην παιδεία ένα σύνολο 6.011.080.000,00 ευρώ (έναντι 5.452. 975.945,00 που είχαν δοθεί πέρυσι).
O πανεπιστημιακός τομέας θα πάρει 946.029.000,00 ευρώ (895.556.144,00 πέρυσι) και ο τεχνολογικός τομέας 349.305.000,00 ευρώ (324.879.915,00 πέρυσι).
Στην Ακαδημία θα δοθούν 12.360.000,00 ευρώ (10.621.134,00 πέρυσι).
Σύμφωνα με την σχετική εισήγηση του Yπουργείου Παιδείας οι προβλέψεις από τις δαπάνες της παιδείας θα είναι αυξημένες φέτος σε σχέση με τις αντίστοιχες του περασμένου έτους κατά 7%. Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης αυτής, ωστόσο, αναμένεται ότι θα απορροφηθεί από τα νέα Εκκλησιαστικά Πανεπιστήμια, τη δημιουργία συστήματος αξιολόγησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την ίδρυση διεθνούς Πανεπιστημίου στη Θεσσαλονίκη και τη λειτουργία Eυρωπαϊκού Σχολείου στην Κρήτη. Έτσι, όπως αναφέρεται και στον προϋπολογισμό που παρουσιάστηκε θα καλυφθούν:
― Oι αυξημένες ανάγκες A.E.I. και Τ.Ε.Ι.
― Τα έξοδα για τη λειτουργία του συστήματος αξιολόγησης των A.E.I. και Τ.Ε.Ι.
― Η ίδρυση του διεθνούς Πανεπιστημίου
― Η αναβάθμιση των Σχολών εκκλησιαστικής εκπαίδευσης
Τα κυριότερα έξοδα της φετινής χρονιάς έτσι προβλέπονται για την στήριξη των παρεμβάσεων της κυβέρνησης στην ανώτατη εκπαίδευση.
Aπό το Πρόγραμμα των Δημοσίων Eπενδύσεων θα δοθούν 818 εκατομμύρια ευρώ στην παιδεία, ενώ το Yπουργείο Παιδείας καταγράφει αύξηση 19,77% σε σχέση με πέρυσι για υποδομή, κτηριακές εγκαταστάσεις, εξοπλισμό A.E.I. και Τ.Ε.Ι.
Πανεπιστημιακοί έκαναν λόγο πάντως, τις προηγούμενες ημέρες για κονδύλια αισθητά μειωμένα εν συγκρίσει με την περυσινή χρονιά. Όπως αποκαλύπτει η μελέτη του προϋπολογισμού, παρατηρείται ακόμη μεταξύ άλλων:
― Αύξηση των πιστώσεων που αφορούν τις αμοιβές ωρομισθίων εκπαιδευτικών και λοιπών προσώπων για την προσφορά διδακτικού έργου για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση από 17.195.600 ευρώ σε 40.000.000 και στη δευτεροβάθμια από 4.665.243 ευρώ σε 17.000.000 ευρώ.
― Aύξηση των πιστώσεων για τις εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Aπό 6.410.00 ευρώ που ήταν το 2005 ανεβαίνουν σε 22.385.000 ευρώ το 2006, ενώ το 2004 η πίστωση ήταν μόλις 970.072 ευρώ.
O κρατικός προϋπολογισμός δεν αυξάνει όμως ούτε φέτος τις πιστώσεις του για τη φοιτητική μέριμνα.

Δήλωση του Aντιπρύτανη Oικονομικού Προγραμματισμού και Aνάπτυξης καθηγητή κ. M. Δερμιτζάκη

Τα τελευταία χρόνια, τα Πανεπιστήμια εκτός από την αύξηση των τιμών στα διάφορα προϊόντα και υπηρεσίες, έχουν υποχρεωθεί να καλύπτουν τα έξοδα συντήρησης και λειτουργίας των έργων που αρχικά χρηματοδοτούνταν από το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, όπως οι Βιβλιοθήκες, τα Δίκτυα, τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, η λειτουργία των νέων Τμημάτων.
Για την κάλυψη των επιπλέον αυτών δαπανών το Υπουργείο ανταποκρίθηκε και αύξησε τη χρηματοδότηση στον Τακτικό Προϋπολογισμό του Πανεπιστημίου Αθηνών το έτος 2005 σε 31.000.000 ­ έναντι του ποσού των 28.900.000 ­ για το έτος 2004, ενώ αντίστοιχα η αύξηση της χρηματοδότησης για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών ήταν 729.000 ­ το έτος 2005 έναντι του ποσού των 726.000 ­ για το έτος 2004, παρά την τεράστια αύξηση του αριθμού των μεταπτυχιακών φοιτητών.
Η εν λόγω αύξηση, συγκρινόμενη προς τα πραγματικά έξοδα για τις ανάγκες του Πανεπιστημίου, είναι μηδαμινή, καθώς ουσιαστικά συμψηφίζεται με τις πρόσθετες λειτουργικές δαπάνες που έχει επιβαρυνθεί το Ίδρυμα.
O συνεχώς αυξανόμενος αριθμός των εισερχόμενων προπτυχιακών φοιτητών, το υψηλό κόστος συντήρησης των κτηριακών εγκαταστάσεων, η ενοικίαση νέων χώρων, η αύξηση του κόστους των ενοικίων, η κάλυψη των δαπανών νοσηλείας των φοιτητών, η λειτουργία των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών, η ανανέωση του πεπαλαιωμένου επιστημονικού εξοπλισμού αποτελούν ενδεικτικά δαπάνες που επιβαρύνουν επιπλέον τα λειτουργικά έξοδα του Πανεπιστημίου.


Προέλευση σελίδας:
29-05-2017 01:52